aanpassen rijgedrag LTZ 400

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Bart123
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 12
Lid geworden op: di 29 mar, 2011 12:43

Re: aanpassen rijgedrag LTZ 400

Bericht door Bart123 »

-Laurens- schreef:8*10 vanvoor en 10*10 vanachter :bier:
ja dat bedoelde ik dus maar verkeerd getypt :p
Quads4fun
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 28 mar, 2011 20:56

Re: aanpassen rijgedrag LTZ 400

Bericht door Quads4fun »

Ikzelf rij ook met een 2008 LTZ en heb hem volledig gepimpt voor de weg. Wat het trillen van een LTZ betreft bij snelheden boven de 80 moet ik je gelijk geven. Maar, wanneer er al aan gesleuteld werd op gebied van verlaging en verbreding kan het natuurlijk zijn dat het niet op de juiste manier is gebeurd. Die van mij schud helemaal niet meer boven de 80.
De fout die vaak gemaakt wordt is het verkeerd verlagen. Vaak gebruikt men als goedkopere oplossing de welgekende verlagingsblokjes. Bij andere modellen kan het wel goed meevallen, maar een LTZ400 reageert er niet zo goed op :| . Vaak heeft het een onveilig gevoel bij het besturen, en zeker op de weg. Bij het optrekken zweeft hij als het ware over zijn voorwielen, en bij het afremmen doet hij al helemaal vreemd en dreigt hij overstuur te gaan. Het tweede probleem die dit gevoel versterkt is het fijt dat heel wat selfmade tuners enkel vooraan verlagen en niet achteraan. Zo staat de neus meer naar de grond en het achterste hoger. Ook dit zorgt voor rampscenario's en valpartijen :cry: .
Ik hou van fun met de quad, maar op de openbare weg en redelijke snelheden hou ik het toch graag veilig.
Behalve de uiterlijke tuning en gadgets heb ik de verlagingsblokjes eraf gegooid en KW vering onder gezet. Resultaat: plakt aan de weg en trilt zogoed als niet. Spearz banden eronder en je kan gemakkelijk die 100 rijden zonder onveilig gevoel te hebben. Door deze veren staat hij even laag als met blokjes, alleen een héél stuk veiliger. Hoe die blokjes werken bij andere modellen weet ik niet, maar bij een LTZ zijn ze een ramp.

Greetz :crosser:
nick010
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 16 mei, 2007 09:25

Re: aanpassen rijgedrag LTZ 400

Bericht door nick010 »

En spoorverbreders voor de voorzijde moet je helemaal nooit aanbeginnen wat een ramp is dat achter is geen enkel probleem voor is een no go
Gielen_24
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2148
Lid geworden op: zo 23 mei, 2010 17:43
Locatie: vliermaal

Re: aanpassen rijgedrag LTZ 400

Bericht door Gielen_24 »

ik heb ze er op zitten van in het begin en vind het fijn rijden :D
suzuki ltz 400 special edition :crosser: :crosser:
Quads4fun
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 28 mar, 2011 20:56

Re: aanpassen rijgedrag LTZ 400

Bericht door Quads4fun »

Met de verbreding vooraan heb ik eigenlijk ook geen probleem. Alleen verbreding in combinatie met verkeerde verlaging is niet fijn om sturen en in veel gevallen ronduit gevaarlijk in scherp bochtwerk.
RonaldTD
Quadrider
Quadrider
Berichten: 264
Lid geworden op: za 29 mei, 2010 19:37

Re: aanpassen rijgedrag LTZ 400

Bericht door RonaldTD »

Maar je geeft ook aan dat je toch wel 30% off-road rijdt.. Met deze banden(afgebeeld op pagina1) lijkt mij dit niet echt top. Kan je niet beter een goede middenweg zoeken, of een extra setje aanschaffen.
Quads4fun
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 28 mar, 2011 20:56

Re: aanpassen rijgedrag LTZ 400

Bericht door Quads4fun »

Even twee vraagjes over de wegligging van mijn LTZ400. Mijn LTZ is uitgerust met verlagingsveren van KW en de achtertrein is in totaal 6 cm verbreed. Zowel vooraan als achteraan zitten Maxxis Spearz banden omdat ik voornamelijk op de openbare weg vertoef. Nu heeft mijn LTZ de neiging om te gaan zweven op de voorwielen bij het bereiken van snelheden boven de 70km/uur, en al helemaal in binnenwegen die in het midden wat bol liggen. Ik heb me laten vertellen dat dit mede door de breedte van mijn voorbanden komt. Er zitten nu 195'ers op. Is dit probleem op te lossen door smallere te steken, of zal dit niet zoveel uitmaken? Of haal ik beter de verbreding er tussenuit achteraan? Mijn tweede vraag is of er een beter alternatief bestaat dan de Spearz banden zodat ik ook op de weg meer kan gaan driften. Nu kleeft mijn LTZ wel aan de weg in de bochten waardoor hij de neiging heeft zijn achterwiel te gaan lichten. Niet zo'n probleem natuurlijk, maar ik drift liever haha.
Enig idee welke banden ik hier het best voor gebruik?

Greetz
Bulldog
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 104
Lid geworden op: do 26 mar, 2009 19:24
Locatie: Bilzen Limburg

Re: aanpassen rijgedrag LTZ 400

Bericht door Bulldog »

Die bredere banden hebben daar ook wel wat mee te maken ja.
Ligt de quad niet met de neus de grond in? Meestal is 195 band laag profiel dus lager als achter.
Is je spoor goed geregeld?
Ik heb de spearz er ook af gedaan en maxxis dirt gelegd, wil niets anders meer.
Die plakt iets minder bij droog weer en meer controle bij regen weer.

Mvg Davy.
Quads4fun
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 28 mar, 2011 20:56

Re: aanpassen rijgedrag LTZ 400

Bericht door Quads4fun »

Hey Davy, bedankt voor je reactie. De neus lag vroeger inderdaad dieper tegen de grond maar dit werd opgelost met de KW vering eronder. Nu staat hij mooi vlak en dacht ik dat hij minder kuren ging hebben op de weg. Blijkt verbeterd te zijn, maar hij doet nog steeds vreemd. Wat ik net heb opgemerkt is dat hij ook vooraan is verbreed met spacers van wel 3 cm het stuk. Hij staat al op breede banden, en die verbreding er nog eens bovenop zal waarschijnlijk ook niet ideaal zijn.
Dus vraag ik me af of die verbreding vooraan verwijderen niet een deel van het probleem zou oplossen, maar dan zit ik nog met die verbreding achteraan. Moet ik die dan beide verwijderen, of blijft het veilig wanneer ik enkel die vooraan verwijder. Kwestie van hem niet nog onveiliger te maken, haha. Wanneer ik enkel deze vooraan verwijder staat hij achteraan heel wat breder dan vooraan hé. Hoe denk je dat hij in de bochten zal reageren op in die combinatie, of heb je er geen ervaring mee.
Als enkel vooraan verwijderen geen probleem vormt, dan rijd ik gewoon eerst deze banden op en probeer ik het bij de komende wissel met die Dirt banden.

Alvast bedankt voor de komende reactie.
Franky
Bulldog
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 104
Lid geworden op: do 26 mar, 2009 19:24
Locatie: Bilzen Limburg

Re: aanpassen rijgedrag LTZ 400

Bericht door Bulldog »

Normaal gezien kan die verbreding er niet veel aan doen.
Je spoorverbreders zijn toch niet losgekomen he?
Hoe breder hij staat hoe stabieler hij is he.
Soms wat onbalans in voorwielen?
Of wel staat je spoor niet goed.
Een stuurdemper kan ook wel helpen.

Mvg Davy.
Quads4fun
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 28 mar, 2011 20:56

Re: aanpassen rijgedrag LTZ 400

Bericht door Quads4fun »

Thanks Davy,
de spacers zitten zeker niet los, die heb ik inderdaad ook gecontroleerd. Die onbalans op de voorwielen komt er pas aan snelheden vanaf 60-70/uur. De uitlijning heb ik nog niet laten controleren, dus misschien eerst daar even mee beginnen.
Die stuurdemper is misschien ook wel een goed idee. Ik ben blij te horen dat ik de verbreding niet moet weghalen.
De grootste oorzaak zal dan waarschijnlijk het te brede loopvlak van de voorbanden zijn hé. 195 is inderdaad wel heel breed voor de voorwielen, stuurt heel stug en doet vreemd in de bochten.
Mvg, Franky
RonaldTD
Quadrider
Quadrider
Berichten: 264
Lid geworden op: za 29 mei, 2010 19:37

Re: aanpassen rijgedrag LTZ 400

Bericht door RonaldTD »

nick010 schreef:En spoorverbreders voor de voorzijde moet je helemaal nooit aanbeginnen wat een ramp is dat achter is geen enkel probleem voor is een no go
Kan je dit onderbouwen?
Quads4fun
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 28 mar, 2011 20:56

Re: aanpassen rijgedrag LTZ 400

Bericht door Quads4fun »

Onderbouwen in welke zin? Dat je beter niet verbreed vooraan?
RonaldTD
Quadrider
Quadrider
Berichten: 264
Lid geworden op: za 29 mei, 2010 19:37

Re: aanpassen rijgedrag LTZ 400

Bericht door RonaldTD »

Quads4fun schreef:Onderbouwen in welke zin? Dat je beter niet verbreed vooraan?
Hij schrijft alleen, dat je er nooit aan moet beginnen. Alleen met welke rede. Heb ze vorige week geplaatst en ben ben zeer content. Natuurlijk zijn verlengde A-armen beter, maar voor het geld vind ik het bv. een prima oplossing.
Quads4fun
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 28 mar, 2011 20:56

Re: aanpassen rijgedrag LTZ 400

Bericht door Quads4fun »

Ah zo. Ik kan alleen maar bevestigen dat mijn ervaring met spacers én brede voorbanden niet zo goed is. Maar ik denk persoonlijk dat het vooral de brede voorbanden zijn die het zweverige gevoel veroorzaken op grotere snelheid. Welke bandenbreedte staat er bij jou op dan?
Plaats reactie