Moer van wielhub is "spoor"-loos

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Bedlam
Quadfanaat
Quadfanaat

Moer van wielhub is "spoor"-loos

Bericht door Bedlam »

Hoi quadfanaten

Na daarstraks even aan de quad te hebben gewerkt zag ik dat het rechter-achterwiel naar rechts was verschoven en een deel van de tanden van de achteras zichtbaar zijn. Ik proberen en ja hoor, rechterachterwiel met hub kon ik gewoon van de as afschuiven.
De moer van de hub (die moer die beveiligd is met zo'n pinnetje) is gewoon spoorloos, ik merkte nu ik er over nadenk wel dat het wiel wat danste de laatste keer ik ging rijden.
Volgens mij zijn het nog steeds de standaard hubs die erop zitten, de quad is enkel ooit eens verbreed geweest door middel van een bredere achteras (niet door mij, vorige eigenaar). Nu heb ik een paar vragen: 1. Is die moer met zo'n pinnetje te bestellen ergens op internet? 2.Is de moer manueel vast te zetten of moet je het best laten doen met zo'n drukpistool (zoals bij de garagisten)? Nu ben ik wel even verschoten en int vervolg ga ik zeker alle hubs enzovoort controleren, voort zelfde geld verlies je een wiel tijdens het rijden met alle gevolgen vandien. Het is in ieder geval zeer straf dat het is losgekomen na meer dan een jaar (ik heb de hubs er zelf nooit af gehad).

Alvast erg bedankt,

Tom
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

Re: Moer van wielhub is "spoor"-loos

Bericht door yamahakoppel »

welk merk as is het want zit toch iets verschil op van merk tot merk niet elke moer past
maar toch raar uw borgpen los en moer los :?
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
YannickC
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door YannickC »

Ik ben ook zo een pinnetje kwijt en ik heb er gewoon een passende spijker doorgestoken en omgeplooit.
Tot op heden geen problemen :D
- 2002 Yamaha Warrior 350
- 2002 Volvo v40 1.9dci 102pk
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door Jazzy »

Bedlam schreef:1. Is die moer met zo'n pinnetje te bestellen ergens op internet? 2.Is de moer manueel vast te zetten of moet je het best laten doen met zo'n drukpistool (zoals bij de garagisten)?
Wat 1 betreft zoek ik zelf altijd even het nummertje op bij een site als bijvoorbeeld http://www.cmsnl.com/" onclick="window.open(this.href);return false;. Daar kun je vervolgens ook bestelllen maar de prijzen zijn niet echt laag. Als je geen haast hebt dan kun je het nummerjte eens intypen op Ebay.com of het bijvoorbeeld hier bestellen: http://www.boats.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar wat misschien net zo makkelijk is om het te bestellen bij de Yamaha dealer in de buurt, zelf doe ik dat meestal bij Quadwinkel.nl die hier vlak bij mij zit.

Zo'n slagmoersleutel is vooral bedoeld om iets los te krijgen. Bij het vastzetten gaat het er om dat je hem op het juiste koppel vast zet, dat koppel kun je lezen in de service manual en doe je met een momentsleutel. Een momentsleutel kost pakweg 50-100 euro maar is een prima investering als je af en toe sleutelt en het graag netjes wilt doen.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
bonzaiking
Pro Quadrider
Pro Quadrider

Bericht door bonzaiking »

YannickC schreef:Ik ben ook zo een pinnetje kwijt en ik heb er gewoon een passende spijker doorgestoken en omgeplooit.
Tot op heden geen problemen :D
dit lijkt me een beetje onzinnig :? ik kocht voor 1 euro een doosje vol met splitpennen

over het losraken van hubs ed. je kan beter voor je gaat rijden altijd even je wielen vastpakken en controleren
op speling is zo gebeurd en voorkomt een hoop narigheid achteraf :bier:
Bedlam
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door Bedlam »

Een geluk bij een ongeluk in ieder geval.
Ik ga regelmatig met men vriendin rijden, dat zijn geen superhoge snelheden maar tegen 60 je wiel verliezen is al genoeg om iets ergs te krijgen. Het zet je toch aan het denken...
EDIT:
Ik heb een paar foto's gemaakt, niet veel op te zien. Misschien dat iemand kan zien of die as nu nog een standaard is of niet.
Want volgens mij hebben ze hem verbreed door middel van spoorverbreders, dus niet door een langere as...
Ik heb de diameter van de as-dikte gemeten, deze is 12mm. Ik ga dus zoeken naar een yamaha castle nut van 12mm!
Alvast erg bedankt! =)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door yamahakoppel »

is nog uw originele as zie ik zo :) kun je gewoon bij een quad verdeler kopen of bestellen
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
bonzaiking
Pro Quadrider
Pro Quadrider

yamahakoppel schreef:is nog uw originele as zie ik zo :) kun je gewoon bij een quad verdeler kopen of bestellen
idd ziet er orgineel uit :D
JohnBeton
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door JohnBeton »

volgens mij heeft er dan toch geen splitpen meer in gezeten, dat kan bijna niet loskomen een moer met splitpen erdoor...
bonzaiking
Pro Quadrider
Pro Quadrider

JohnBeton schreef:volgens mij heeft er dan toch geen splitpen meer in gezeten, dat kan bijna niet loskomen een moer met splitpen erdoor...
daarom zei ik al inspecteer je quad voor je gaat rijden
waarsch is de bout losgelopen en is er zo lang mee door gereden dat de splitpen gewoon weggesleten is
Zakie
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Zakie »

Gelukkig is u niks overkomen, heb ook x gehad dat me voor linker wiel sneller dan me quad voorbij ree, en dats echt niet leuk. :lol:
Al is het nacht zo donker , een Quad zie je toch nooit lopen
mobydirk
Quad Master
Quad Master

Bericht door mobydirk »

ik heb het al 2x gehad hahahaha
alleen kwam dat door dat mijn as brak (chinees)
maar echt leuk is het zeker niet
warrior gsxr 1000

Ervaring is de optelsom van alle stommiteiten die je reeds begaan hebt, zonder daarbij je nek te breken!!
tjobbie
Quadverslaafde
Quadverslaafde

Bericht door tjobbie »

nieuwe borgmoer erop en met blauwe loctite vastzetten.
AfbeeldingAfbeelding
734Trinity, 10:1 CP Tech piston, ported head +2 Black Diamond KW valves, HDD5050, WK 54mm TB,WK intake with K&N filter, 600cc pinky, Monster duals Exhaust system, PCV+Autotune, Dynatek with DLcurves
bonzaiking
Pro Quadrider
Pro Quadrider

tjobbie schreef:nieuwe borgmoer erop en met blauwe loctite vastzetten.

volgens het manual hoeft er geen locktite tussen gewoon vastzetten met 120nm als ik de foto's zie zou ik wel alles eerst eens
lekker schoonmaken met remmen reiniger :bier:
tjobbie
Quadverslaafde
Quadverslaafde

Bericht door tjobbie »

bonzaiking schreef:
tjobbie schreef:nieuwe borgmoer erop en met blauwe loctite vastzetten.

volgens het manual hoeft er geen locktite tussen gewoon vastzetten met 120nm als ik de foto's zie zou ik wel alles eerst eens
lekker schoonmaken met remmen reiniger :bier:
manual zegt ook niet alles.
mijn (verlengde)hubs zijn regelmatig losgekomen ondanks dat de moeren op de juiste torq zijn aangedraaid + borgmoer gebruikt.
bormoer houd de moer wel tegen maar toch kan de hub al los genoeg zitten om het asdraad kapot te maken.
ik zou er gewoon voor de zekerheid blauwe loctite opdoen zodat je gewoon wat meer zekerheid hebt.
maar dat is just my opinion.
AfbeeldingAfbeelding
734Trinity, 10:1 CP Tech piston, ported head +2 Black Diamond KW valves, HDD5050, WK 54mm TB,WK intake with K&N filter, 600cc pinky, Monster duals Exhaust system, PCV+Autotune, Dynatek with DLcurves
Plaats reactie