leren rijden, wat is de basis?

Welke quad is voor mijn doeleinden best geschikt?
Plaats reactie
Dirk_P.
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 15 apr, 2011 09:43

leren rijden, wat is de basis?

Bericht door Dirk_P. »

Heren (en dames?)

Als nieuweling op het forum stel ik me kort even voor,
Ik ben Dirk en over de 50. Ik heb altijd al met de motor gereden, altijd BMW, en was een doorrijder met ongeveer 12000 km/jaar.
Buiten enkele domme schuivers heb ik niets voorgehad. Vorig jaar heb ik echter enkele gezondheidsprobleempjes gehad met als gevolg dat ik wat van mijn evenwichts gevoel kwijt ben. En mijn zelfvertrouwen op de motor. Ik heb nog een jaartje geprobeerd maar er was geen lol meer aan, Ik zat helemaal verkrampt op de motor. Dus de motor verkocht. Maar nu miste ik de buitenlucht....en dus heb ik een 2e hands quad gekocht. Ik heb een Suzuki kingquad 750 van 2009 aangeschaft. Dus horen jullie me al afkomen? Ik heb na de eerste 500 meter geleerd dat de quad ook een stuur heeft, maar dat dit stuur dan ook de enige gelijkenis is met een motor....Man wat heeft dat ding een power...En ik heb een 1200rs gehad met 130pk... Dat lijkt een doetje tegen de Suzuki power... Ik besef dat dit een eerste indruk is omdat ik dus totaal geen ervaring heb met quad rijden. Maar waar kan ik dat nu leren? Ik woon in Hasselt, en zou graag in kontakt komen met een vereniging of en persoon die me opweg kan helpen. Want zomaar even op dat beestje kruipen en me in het verkeer begeven zonder de nodige basis, dat lijkt me niet zo verstandig.
Wie of welke vereniging kan me opweg helpen?

mvg

Dikr
den eddy
Quadrider
Quadrider
Berichten: 478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2010 12:42
Locatie: Kortrijk

Re: leren rijden, wat is de basis?

Bericht door den eddy »

[quote="Dirk_P."]Heren (en dames?)
Welkom en gefeliciteerd met je aankoop.
Geen gelijkenis met de moto is relatief. Ik leun ook in de bocht, probeer soms ook een kneedown te doen en mijn kijktechniek is juist dezelfde als op de moto.
Doordat je een cvt transmissie hebt, zit je altijd in de 'juiste versnelling'. Maar uw BMW zal nog altijd sneller zijn (meer pk, koppel en lager gewicht.)
Als je verkrampt op de moto zit, dan zal dit waarschijnlijk ook zo zijn op de quad. Als je je goed voelt op een quad dan gaat wel over. Geeft jezelf gewoon de tijd om je quad te leren kennen, bouw rustig op en laat je beïnvloeden door anderen (zal voor u waarschijnlijk niet meer van toepassing zijn.)

Het is misschien handig om mee te geven of je voornamelijk on-road of off-road wilt gaan rijden.

Fly safe and have fun.

mvg

Den Eddy
A motorcycle is God's gift to mankind
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: leren rijden, wat is de basis?

Bericht door Jazzy »

Voor zover ik weet kun je nergens 'quadles' krijgen. Wat ik zou aanraden is om naar een rustig plekje te rijden, bijvoorbeeld een parkeerterrein en daar gewoon wat rond gaan rijden. Maak maar eens een paar bochten, bekijk wat het verschil is als je je gewicht verplaatst en probeer rustig eens een noodstop te maken. Je zult zien dat het na een beetje gewenning al een stuk makkelijker gaat, waardoor je met meer zelfvertrouwen het verkeer in kunt.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Dirk_P.
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 15 apr, 2011 09:43

Re: leren rijden, wat is de basis?

Bericht door Dirk_P. »

den eddy schreef:
Het is misschien handig om mee te geven of je voornamelijk on-road of off-road wilt gaan rijden.

Fly safe and have fun.

mvg

Den Eddy
Wel, het is zeker de bedoeling om samen met mijn partner ritjes te maken in de buurt, ik weet ook wel dat de grote reizen niet zo evident zijn met een quad. Maar omdat ik regelmatig mijn zoon help die als bezigheid ook in hout doet leen een 4x4 prima om bomen te slepen of een aanhanger op ruwer terrein te gebruiken. Dus een mix van on en off road met de nadruk op on-road regelmatig met partner.

mvg

Dirk
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: leren rijden, wat is de basis?

Bericht door Jazzy »

Ik vergeet nog iets: welkom op het forum hier. :)
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
andre verzijl
Quadrider
Quadrider
Berichten: 348
Lid geworden op: di 15 jan, 2008 15:26
Locatie: amersfoort.nl

Re: leren rijden, wat is de basis?

Bericht door andre verzijl »

voor limburg en brabant heb je de quadclub http://www.quadvrienden.yourbb.nl" onclick="window.open(this.href);return false; voor noordnederland http://www.nnqc.nl" onclick="window.open(this.href);return false; .om als eerste quad met een kingquad 750 te beginnen is wel erg wennen denk ik als je van een motor fiets af komt en voor heen geen quad ervaring hebt gehad .ik zou ook rustig aan beginnen met stuur oefeningen op een grote lege parkeerplaats en daar na op een rustig stuk onverhard.ik zou als ik jou was ook eens meerijden bij een quadrit dan leer je van de andere mede quadrijders snel hoe je moet rijden op je best sterke kingquad 750.groet andre
beter met je quad vast staan in de blubber dan in de fille met de auto
Dirk_P.
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 15 apr, 2011 09:43

Re: leren rijden, wat is de basis?

Bericht door Dirk_P. »

Bedankt voor de goede raad, dat oefenen was ik sowieso van plan, dat deed ik na de vriesperiode ook altijd met de motor, achtjes draaien, noodstop en de standaard oefeningen. Nu echter hoopte ik op een reactie van een quadrijder in de buurt van Hasselt (Belgie) die me echt de basis kon bijbrengen. Gewichts verdeling, leunen etc. Me ook kon zeggen hoe stbiel zo'n kingquad is. Hoe snel kiepert zo'n voertuig om, hoe stuur ik rechtdoor,(ik heb het idee dat ik echt over de weg zwalp.... ) Is een quad altijd juist gespoord? of moet die ook uit gelijnd? enz..Ik moet wel zeggen dat ik nog amper heb kunnen oefenen wegens nog geen nummerplaat, dat lijkt wel wat te duren.
Anyway, zogauw ik de papieren heb zoek ik een rustige parking en begin te oefenen. In Zolder aan het circuit is er wel zo'n plaats

mvg

Dirk
tjobbie
Quadverslaafde
Quadverslaafde
Berichten: 4786
Lid geworden op: za 02 mei, 2009 18:15
Locatie: Noord-Brabant Nederland

Re: leren rijden, wat is de basis?

Bericht door tjobbie »

welkom.

er staan diverse onderwerpen hier op het forum over het rijgedrag van quads algemeen.
De meeste mensen denken omdat een quad 4 wielen heeft dat het een makkie is om te berijden.
Dit is zeker niet het geval, een motor is veel makkelijker onder controle te houden als een quad.
de meeste(waaronder ik) hebben dan ook echt wel de nodige tijd genomen om de quad te leren kennen.
zoals je al aangaf moet je op de meeste quads echt werken om de quad door de bochten te krijgen ivm. de starre achteras.
nu denk ik echter dat een Kingquad een differentieel heeft dus zou je dat probleem niet moeten ervaren.
toch is het verplaatsen van de rijpositie aanbevolen in bochten op hoge snelheid. dit zal je met de tijd vanzelf in de gaten krijgen, vooral als je af kan kijken van andere quadrijders.
voor de rest zou ik beginnen op een vlakke normale weg en noodstoppen/uitwijkmaneuvres proberen te maken aangezien dit nog niet zo makkelijk is op een quad. gaat dit goed, zou je de quad is rustig moeten proberen op een keiweg/weg die is gelegd van losse tegels/stenen. dit is voor de meeste quads een lastige ervaring.
naar mate je meer rijd, krijg je er steeds meer vertrouwen/handigheid in en wordt het alsmaar leuker.

veel succes! :bier:
AfbeeldingAfbeelding
734Trinity, 10:1 CP Tech piston, ported head +2 Black Diamond KW valves, HDD5050, WK 54mm TB,WK intake with K&N filter, 600cc pinky, Monster duals Exhaust system, PCV+Autotune, Dynatek with DLcurves
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: leren rijden, wat is de basis?

Bericht door yamahakoppel »

welkom op forum
ik zelf ben van diepenbeek wil wel eens samen gaan rijden, maar rij met een sportquad die volledig omgebouwd is voor de baan :) is ook totaal anders dan een 4x4

zoals ze al reeds gezegt hebben rustig wat proberen en voelen hoe de quad reageert op de baan en langzaam aan win je vertrouwen op de quad en met de tijd ken je uw quad en weet je hoe hij reageert maar zelfs na 4 jaar kom je nog situaties tegen dat hij u verrast
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
xJohnxDeerex
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 14
Lid geworden op: za 07 mei, 2011 15:29

Re: leren rijden, wat is de basis?

Bericht door xJohnxDeerex »

Welkom!
Als je op een quad wilt rijden dan moet je gewoon oefenen.
Ik heb een paar tip voor je en die moet je/u onthouden
1-Leun TEGEN de bochten in.
2-Om snel te gaan moet je vertrouwe hebben in je quad dus een paar X een beetje gaan offroaden
3-Heb je het onder controle een beetje? Ga dan rustig het verkeer in en probeer beetje alle bochten te nemen en op verschillende ondergronden.


Mvg Ikke.

Veel geluk met u suzuki en Oefenen Oefenen En Oefenen
Lu2dalow
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 16:07
Locatie: Bosschenhoofd (omgeving Breda )

Re: leren rijden, wat is de basis?

Bericht door Lu2dalow »

Hey welcome op het forum
wat je ook nog zou kunnen doen is wat filmpjes op YouTube bekijken en dan kijken wat hun techniek is
Inbezit: eton vector 300 st

gehad: can-am rally 200
Boncari
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 3218
Lid geworden op: do 16 aug, 2007 22:16

Re: leren rijden, wat is de basis?

Bericht door Boncari »

Welkom op het forum!

Het is erg belangrijk om je bandenspanning goed te hebben. Met zachte banden zwalkt een quad echt over de weg, zeker een utility. Kijk eens naar de spanning en als je het niet weet, doe er dan ongeveer 0,6 bar in. Dat doe ik ook ongeveer bij de grizzly 350.

Veel succes en post maar hoe het gegaan is ;)
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
Plaats reactie