Verbreding en bandenmaat.

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
Plaats reactie
Quads4fun
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 28 mar, 2011 20:56

Verbreding en bandenmaat.

Bericht door Quads4fun »

Beste quadcollega's,

ik heb onlangs mijn ltz400 getuned. Wat wel reeds op mijn quad stond zijn Spearz banden waarvan de bandenmaat 195 is vooraan. Naar mijn mening zijn die te breed. Ze zijn ideaal op vlakke wegen, maar in de talrijke binnenwegjes hier in de buurt gaat hij alle kanten op en is het zelfs gevaarlijk rijden. De maximum snelheid die ik er kan rijden is 40 km/uur,maar zelfs dan begint hij al gevaarlijk te "spoorzoeken". De verbreding vooraan in combinatie zal waarschijnlijk ook al geen hulp zijn. Nu is mijn vraag wat het resultaat zou zijn als ik mijn verbreding achteraan laat zitten, en vooraan verwijder en smallere banden steek. Zou het verschil in breedte voorraan en achteraan niet voor nog meer problemen zorgen in de binnewegen, of zal het juist beter worden. Iemand ervaring hiermee?

Greetz,
Franky
Gebruikersavatar
jumper2110
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1189
Lid geworden op: za 31 jul, 2010 15:15

Re: Verbreding en bandenmaat.

Bericht door jumper2110 »

Ik weet niet of het een verbetering gaat zijn, aangezien ik exact in de omgekeerde situatie zit dan jij :p Ik heb vooraan 165 banden liggen icm met spoorverbreders, en ik zou juist graag naar de banden gaan die jij hebt, de 195 Spearz dus.

Ik weet wat het probleem is waar jij over spreekt, aangezien ik er zelf een klein beetje last van heb. Maar alleen als ik echt een scherpe bocht van bv 180 graden wil maken, dan voel ik dat hij zo wat spoor zoekt. Voor de rest ervaar ik geen enkel probleem.

Mss moeten we een bandenruil doen :D ;)
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: Verbreding en bandenmaat.

Bericht door yamahakoppel »

de fout die de meeste mensen maken is hun quad aanpassen maar niet volledig afregelen
als je hem verlaagd MOET het spoor bijgeregeld worden als je hem verlaagd moet het voor en achter. niet zoals veel doen enkel vanvoor :x levensgevaarlijk
zet hem vanachter eerder iets lager dan vanvoor zal heel anders rijden
ik heb nu met mijn brede voorbanden 17.000 km de eerste 10.000 heb ik scooterbanden gehad
ik heb mijn afstelling van hoogte en spoor caster en camber al een paar keer veranderd en zelfs een paar mm regelen maakt al een heel ander rijgedrag de ene afstelling is de andere niet
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
Gebruikersavatar
Haagje
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 6465
Lid geworden op: wo 08 mar, 2006 14:29
Locatie: Limburg

Re: Verbreding en bandenmaat.

Bericht door Haagje »

Heb het topic even verplaatst :wink:
Quads4fun
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 28 mar, 2011 20:56

Re: Verbreding en bandenmaat.

Bericht door Quads4fun »

:crosser: :wink: Beste Yamahakoppel,

daar heb je helemaal gelijk in. Ik zat inderdaad met die onveilige situatie toen ik hem aankocht. Neus in de grond en kont in de lucht. 1 dag heb ik hem zo laten staan en daarna onmiddellijk aangepast. De befaamde verlagingslinks eruit, en KW veren eronder, die hem mooi laag en horizontaal zetten. Een wereld van verschil op de weg en heel wat veiliger. Persoonlijk vind ik dat ze die links zouden moeten verbieden. De hoek van je veren zit helemaal fout, en het is logisch dat het onveiliger wordt. Die aanpassing is dus alvast gebeurd en goed bevonden, zolang de weg vlak is. Mijn volgende stap is het spoorzoeken (die momenteel op brede banden heel erg is) te verminderen. Het is verre van mijn eerste quadervaring, maar met deze opstelling is 35/uur op een "bolle" landweg een echte marteling. Nu ben ik dit weekend op een opendeur geweest van een Quadzaak in de buurt waar de eigenaar een eigen Quad-raceteam heeft. Ik besprak er mijn situatie, en ook hij heeft in zijn jongere jaren heel wat geëxperimenteerd met verschillende opstellingen. De situatie werd inderdaad nogal snel duidelijk en hij vertelde me dat de brede bandenmaat vooraan de oorzaak is van mijn spoorprobleem op landwegen. De verbreding vooraan is geen enkel probleem, maar de bandenmaat wél. Zoals je zegt Yamahakoppel is een iets grotere maat op de voorwielen veel stabieler en een combinatie met een "bollere en smallere" voorband zou het probleem sterk gereduceerd moeten worden naar een aanvaardbare norm. Spoorzoeken is een logische reactie bij Quads, maar het moet wel leuk en vooral veilig blijven. Eind volgende week weet ik dus meer, want dinsdag testen we in de zaak verschillende opstellingen uit tot de ideale gevonden is. Ik hou jullie allemaal op de hoogte van mijn bevindingen. Wat de handelaar wel doet met zijn raceteam is de wielbasis vooraan breder zetten dan achteraan. Dit zou voor heel stabiele wegligging zorgen zegt hij, maar ik veronderstel dat dit niet echt mooi oogt. Nu ja, we zien volgende week wel wat het geeft. In ieder geval erg bedankt voor de reacties op dit item, want het is volgens mij toch een heel belangrijk item gezien het direct mt de veiligheid gepaard gaat.

@ Jumper: wanneer ik je reactie lees blijk je eigenlijk niet echt een probleem te hebben met de 165 maat. Misschien vind je de 195 mooier ogen, maar wanneer je geregeld de landwegen opzoekt, dan kan ik ze zeker niet aanraden in combinatie met verbrede voorarmen. Welke velgen/maat, en banden zitten er nu op vooraan bij jou? Doe van mij zijn 195/50/10, en zijn in nieuwstaat. Zoiezo gaan deze er bij mij af met (allu ART velgen) velg en al, dus wie weet kan ik je dus verder helpen
Gebruikersavatar
jumper2110
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1189
Lid geworden op: za 31 jul, 2010 15:15

Re: Verbreding en bandenmaat.

Bericht door jumper2110 »

Ik heb idd geen enkel probleem met mijn bandenmaat, die trouwens 165/70-10 is. Het zijn Artrax Fastrax banden op ITP velgen. Ik zou puur uit esthetisch standpunt andere banden willen, gewoon omdat ik de mijne iets te hoog vindt vooraan.

Wat je zegt van spoorzoeken op bolle wegen heb ik ook al ervaren, zelfs met mijn smallere banden. Ik heb trouwens geen verbrede voorarmen en ook geen verlagingen. Ik ben benieuwd wat je volgende week gaat ervaren, ik blijf dit topic volgen ;) En mss kan je me idd vooruithelpen, of ik jou, wie weet.
Quads4fun
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 28 mar, 2011 20:56

Re: Verbreding en bandenmaat.

Bericht door Quads4fun »

Zijn die banden en velgen in goede staat, of zijn de banden aan vervanging toe?
Gebruikersavatar
jumper2110
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1189
Lid geworden op: za 31 jul, 2010 15:15

Re: Verbreding en bandenmaat.

Bericht door jumper2110 »

Velgen en banden zijn volgens mij nog in goede staat. Als je wil kan ik je wel wat foto's pb'en ;)
Quads4fun
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 28 mar, 2011 20:56

Re: Verbreding en bandenmaat.

Bericht door Quads4fun »

:applaus: Ok super, ik zie ze wel verschijnen dan
Gebruikersavatar
jumper2110
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1189
Lid geworden op: za 31 jul, 2010 15:15

Re: Verbreding en bandenmaat.

Bericht door jumper2110 »

In the meantime kan je ook altijd in m'n topic kijken, daar staan ook wat foto's 8)
Gielen_24
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2148
Lid geworden op: zo 23 mei, 2010 17:43
Locatie: vliermaal

Re: Verbreding en bandenmaat.

Bericht door Gielen_24 »

ik heb vandaag ook douglas red labels 8x10 velgen gestoken
ik vind ze juist fijner draaien :D maar heb nog niet harder dan men eerste versnelling kunnen rijden :D
suzuki ltz 400 special edition :crosser: :crosser:
Marijn
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 956
Lid geworden op: zo 15 mei, 2011 12:08
Locatie: LOMMEL

Re: Verbreding en bandenmaat.

Bericht door Marijn »

jumper2110 schreef:Ik heb idd geen enkel probleem met mijn bandenmaat, die trouwens 165/70-10 is. Het zijn Artrax Fastrax banden op ITP velgen. Ik zou puur uit esthetisch standpunt andere banden willen, gewoon omdat ik de mijne iets te hoog vindt vooraan.

Wat je zegt van spoorzoeken op bolle wegen heb ik ook al ervaren, zelfs met mijn smallere banden. Ik heb trouwens geen verbrede voorarmen en ook geen verlagingen. Ik ben benieuwd wat je volgende week gaat ervaren, ik blijf dit topic volgen ;) En mss kan je me idd vooruithelpen, of ik jou, wie weet.

Hebt ge uw naaldlagers van uw a-armen al gecontroleert? Mijn kfx 400 zocht ook heel hard
spoor,Bij mij zat daar een beetje spel op, heb ze allemaal vervangen en is een wereld van verschil!

ik zou ook opteren voor banden die "bol" staan. Als ge snapt wat ik bedoel xD

greetzz
One life, live it !
Plaats reactie