-help- PROBLEEM BASHAN 200CC; HIJ VALT UIT
-
- Toeschouwer
- Berichten: 5
- Lid geworden op: do 02 jun, 2011 17:31
-help- PROBLEEM BASHAN 200CC; HIJ VALT UIT
Heren van het goede leven, met niet uitvallende quads..hallo,
situatie: afgelopen zondag quad bashan 200cc gekocht -als volledige amateur-, de verkoper zei dat ie tijdje stil had gelegen en dat de motor daarvoor was vervangen. toen hij de quad toen probeerde te starten, deed de accu het niet..ging die met kabels ff opladen, deed ie het wel..oke mooi quad gekocht, samen met de oude motorblok en extra kappen...naar huis gereden.
thuis aangekomen heb ik de accu -nog steeds dezelfde als ik heb gekocht- met de auto opgeladen...de verkoper zei namelijk dat ie door op te laten gewoon goed zou werken...echter ging de quad na een tijdje starten uitvallen...dus kwamen we tot de conclusie dat de accu vernieuwd moest worden...een nieuwe gehaald.
de nieuwe accu was een kleinere 1,5 amper en nog steeds 12volt...de oude die erop zat was een iets grotere en dacht 9 amper maar ook 12 volt...de nieuwe accu erop gezet,..mooi hij startte...
de volgende dag kom ik ophalen..en daarna start ik hem en rij ik met die quad ongeveer 15-30 minuten..daarna probeer ik hem te starten...gaat niet..middels een apparaat die ik bij de accu heb aangesloten...start ie wel aan...maar als ik de gas loslaat stopt ie weer...dit continu..
dussss...gentleman..wat kan het probleem zijn, ons theorie:
1) de nieuwe accu is gewoon te "klein" (zwak), morgen gewoon een sterkere 9 ampere halen
2) de dynoma laat de accu niet op als de motor draait, en haalt dus alle energie uit de accu zonder deze bij te vullen
3) ...??
Heren hoop snel een antwoord van jullie te horen
situatie: afgelopen zondag quad bashan 200cc gekocht -als volledige amateur-, de verkoper zei dat ie tijdje stil had gelegen en dat de motor daarvoor was vervangen. toen hij de quad toen probeerde te starten, deed de accu het niet..ging die met kabels ff opladen, deed ie het wel..oke mooi quad gekocht, samen met de oude motorblok en extra kappen...naar huis gereden.
thuis aangekomen heb ik de accu -nog steeds dezelfde als ik heb gekocht- met de auto opgeladen...de verkoper zei namelijk dat ie door op te laten gewoon goed zou werken...echter ging de quad na een tijdje starten uitvallen...dus kwamen we tot de conclusie dat de accu vernieuwd moest worden...een nieuwe gehaald.
de nieuwe accu was een kleinere 1,5 amper en nog steeds 12volt...de oude die erop zat was een iets grotere en dacht 9 amper maar ook 12 volt...de nieuwe accu erop gezet,..mooi hij startte...
de volgende dag kom ik ophalen..en daarna start ik hem en rij ik met die quad ongeveer 15-30 minuten..daarna probeer ik hem te starten...gaat niet..middels een apparaat die ik bij de accu heb aangesloten...start ie wel aan...maar als ik de gas loslaat stopt ie weer...dit continu..
dussss...gentleman..wat kan het probleem zijn, ons theorie:
1) de nieuwe accu is gewoon te "klein" (zwak), morgen gewoon een sterkere 9 ampere halen
2) de dynoma laat de accu niet op als de motor draait, en haalt dus alle energie uit de accu zonder deze bij te vullen
3) ...??
Heren hoop snel een antwoord van jullie te horen
Re: -help- PROBLEEM BASHAN 200CC; HIJ VALT UIT
Normaal gesproken heeft je quad geen accu nodig om te kunnen lopen, de spanning voor de ontsteking en verlichting wordt door de dynamo in de motor geleverd. Die accu is alleen om de startmotor te laten draaien.
Als jouw quad niet wil draaien zonder volle accu dan levert de dynamo blijkbaar geen of niet voldoende spanning, dat betekent dat hij de spanning van de accu haalt en aangezien die ook niet door de dynamo bij wordt geladen stopt het feest zodra de accu leeg is.
Naast de dynamo is ook de spanningsregelaar verdacht, die zorgt er voor dat er een mooie 14,4V uit de dynamo komt. Waar die zit bij jouw quad zou ik zo niet weten. Scucces in ieder geval!
Als jouw quad niet wil draaien zonder volle accu dan levert de dynamo blijkbaar geen of niet voldoende spanning, dat betekent dat hij de spanning van de accu haalt en aangezien die ook niet door de dynamo bij wordt geladen stopt het feest zodra de accu leeg is.
Naast de dynamo is ook de spanningsregelaar verdacht, die zorgt er voor dat er een mooie 14,4V uit de dynamo komt. Waar die zit bij jouw quad zou ik zo niet weten. Scucces in ieder geval!
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
-
- Toeschouwer
- Berichten: 5
- Lid geworden op: do 02 jun, 2011 17:31
Re: -help- PROBLEEM BASHAN 200CC; HIJ VALT UIT
hm,, dank jewel voor de reactie..echter ben ik er achtergekomen dat er geen dynamo is voor de quads..
hier heb ik het probleem op video: http://www.youtube.com/watch?v=caLC2TShqko" onclick="window.open(this.href);return false;
hier heb ik het probleem op video: http://www.youtube.com/watch?v=caLC2TShqko" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: -help- PROBLEEM BASHAN 200CC; HIJ VALT UIT
Quads hebben wel een dynamo, alleen dat is geen los apparaat zoals in een auto of op je fiets. Het gaat om een spoel die ingebouwd is in de ontsteking, die levert de spanning voor je quad.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
-
- Toeschouwer
- Berichten: 5
- Lid geworden op: do 02 jun, 2011 17:31
Re: -help- PROBLEEM BASHAN 200CC; HIJ VALT UIT
ja ik ga daarom een spanningsregelaar kopen -de dynamo- van de quad
Re: -help- PROBLEEM BASHAN 200CC; HIJ VALT UIT
Nee, de spanningsregelaar is een apart kastje die de spanning omzet naar het juiste voltage (en van wissel naar gelijk?). Kan heel goed zijn dat die stuk is, maar het kan dus ook die spoel zijn.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
-
- Toeschouwer
- Berichten: 5
- Lid geworden op: do 02 jun, 2011 17:31
Re: -help- PROBLEEM BASHAN 200CC; HIJ VALT UIT
spoel...? wat moet ik me daarbij voorstellen...sorry ik heb echt weinig verstand van die onderdelen..maar het begint te komen..
is het ook nog aangeraden om de bobine te vervangen?
is het ook nog aangeraden om de bobine te vervangen?
Re: -help- PROBLEEM BASHAN 200CC; HIJ VALT UIT
Ik denk dat ze het volgende bedoelen.
Edit: Na een beetje zoeken heb ik een parts manual gevonden van een bashan. Het is niet zo duidelijk maar het is beter als niets. Nummer 6
Edit: Na een beetje zoeken heb ik een parts manual gevonden van een bashan. Het is niet zo duidelijk maar het is beter als niets. Nummer 6
-
- Toeschouwer
- Berichten: 5
- Lid geworden op: do 02 jun, 2011 17:31
Re: -help- PROBLEEM BASHAN 200CC; HIJ VALT UIT
precies,,de speol is die magneetontstkeer ofzo...hoe kan ik deze controleren of die functioneert?
en de spanningsregelaar,,hoe crontoleer ik deze.//dan wil ik de onderdelen eenvoor een wel afgaan..maar ik weet niet hoe ik ze kan controleren en wanner wat nou goed is..
mogelijke problemen:
1.accu is tot aan de streepjes gevuld, nu 24 uur laden..
2.carbereteur schoonmake? (eruit halen gewoon schoonmaken?)
2a. schroefje van carbereteur ik heb wel naar rechts geschoven, dus wel ingesteld..maar valt toch uit als ik het met de powerbooster opstart wanneer ik de gas loslaat
3.bougi vervangen
4.bobine vervangen?
5.spanningsregelaar vervangen
6.mangeetontsteking
B) hoe kan het dat mbv een powerbooster de quad start, en als ik de gas loslaat..dat ie uitvalt? komt de elektriciteit dan wel juist door de spanningsregelaar, of functioneert de magneetontsteking dan wel juist..? ik begrijp het niet...
en de spanningsregelaar,,hoe crontoleer ik deze.//dan wil ik de onderdelen eenvoor een wel afgaan..maar ik weet niet hoe ik ze kan controleren en wanner wat nou goed is..
mogelijke problemen:
1.accu is tot aan de streepjes gevuld, nu 24 uur laden..
2.carbereteur schoonmake? (eruit halen gewoon schoonmaken?)
2a. schroefje van carbereteur ik heb wel naar rechts geschoven, dus wel ingesteld..maar valt toch uit als ik het met de powerbooster opstart wanneer ik de gas loslaat
3.bougi vervangen
4.bobine vervangen?
5.spanningsregelaar vervangen
6.mangeetontsteking
B) hoe kan het dat mbv een powerbooster de quad start, en als ik de gas loslaat..dat ie uitvalt? komt de elektriciteit dan wel juist door de spanningsregelaar, of functioneert de magneetontsteking dan wel juist..? ik begrijp het niet...
-
- Quadfanaat
- Berichten: 70
- Lid geworden op: vr 08 jan, 2010 20:02
Re: -help- PROBLEEM BASHAN 200CC; HIJ VALT UIT
lijkt mij niet echt een stroom probleem dit? hij start met gas, jij laat gaas los hij valt uit? wat met choke?
zou zeggen kijk naar je luchtfilter? deze niet nat van benzine of olie zodat hij geen lucht krijgt>?
stap twee je carberateurs eraf en schoonmaken, gelijk even kijken naar inlaat rubber, spruitstukjes op scheurtjes,
nieuwe bougies, desnoods benzine filter plaatsen ivm zooi in tank!
je kunt even op je accu meten met een multimeter, staat hij uit, meet je zeg maar 12.5 volt, start je hem zie je 13 ofzo geef je gas loopt hij op tot rond 14 volt, dan weet je dat hij bijlaat,
ik hou het op vuil
succes
zou zeggen kijk naar je luchtfilter? deze niet nat van benzine of olie zodat hij geen lucht krijgt>?
stap twee je carberateurs eraf en schoonmaken, gelijk even kijken naar inlaat rubber, spruitstukjes op scheurtjes,
nieuwe bougies, desnoods benzine filter plaatsen ivm zooi in tank!
je kunt even op je accu meten met een multimeter, staat hij uit, meet je zeg maar 12.5 volt, start je hem zie je 13 ofzo geef je gas loopt hij op tot rond 14 volt, dan weet je dat hij bijlaat,
ik hou het op vuil
succes