welke ketting
-
- Toeschouwer
- Berichten: 46
- Lid geworden op: ma 16 mei, 2011 19:12
welke ketting
ik wil een ketting bestellen voor mijn quad is en kettingset .
nu zit ik te twijfelen tussen een o ring en x ring ketting .
nu heb ik een set gezien van did maar kan ik kiezen met gesloten klink schakel en open klink schakel .
wat bedoelen ze hiermee ?
de ketting is did en de tandwielen zijn van jt
en een andere set is van afam weet niet of dit goed merk is . maar daar staat niet bij of het een x of o ring is .
als iemand me kan adviseren graag .
groetjes remco
nu zit ik te twijfelen tussen een o ring en x ring ketting .
nu heb ik een set gezien van did maar kan ik kiezen met gesloten klink schakel en open klink schakel .
wat bedoelen ze hiermee ?
de ketting is did en de tandwielen zijn van jt
en een andere set is van afam weet niet of dit goed merk is . maar daar staat niet bij of het een x of o ring is .
als iemand me kan adviseren graag .
groetjes remco
Re: welke ketting
Hoi misschien heb je hier iets aan is wel van een motorfiets maar hier wordt precies uitgelegd wat het verschil is tussen de soorten kettingen en de soorten sluitschakels
Er zijn tegenwoordig verschillende varianten op de O-ring ketting. De een met een nog exotischer naam dan de ander. De X-ring ketting is daar één voorbeeld van. De ketting heeft zijn naam te danken aan de “x-vormige” dwarsdoorsnede van de O-ring, waarbij de druk op de ring gelijkmatig over vier afgeronde lippen wordt gespreid, waardoor het geheel beter wordt afgedicht en beter tegen slijtage bestand is. Het voordeel van een X-ring is dat alleen de lippen van de “X” tegen de binnen en buitenplaat van de schakel komen, terwijl bij een O-ring een flink stuk kunststof tegen de platen aan komt. Een O-ring heeft daardoor meer wrijving dan een X-ring. Fabrikanten voeren aan dat X-ringen ongeveer 50% minder wrijving opleveren dan O-ringen. RX-ring kettingen en XW-ring kettingen zijn verdere evoluties. Deze laatste zijn vervaardigd uit een geavanceerde nitrielbudadine composietmateriaal en maken gebruik van drie contactlippen en twee bolle “stabilisatoren” aan de binnenkant en de buitenkant. Hierdoor worden aan de ene zijde van de ring drie zogenaamde “lubrication pools” gevormd, die een bescherming bieden tegen slijtagekrachten, verhitting, torsiebuigingskrachten en het verlies van smeermiddel in extreme omstandigheden. Intussen gaat de ontwikkeling van motorfietskettingen nog altijd door. Eén van de zwaartepunten daarbij wordt gevormd door de thermische behandeling van de staalsoorten die in de ketting worden gebruikt.
4.Motoren met veel vermogen kunnen het beste worden voorzien van een ketting die door middel van een klinkschakel eindloos is gemaakt. Hierbij wordt de te bevestigen buitenplaat met een perspassing op de pennen geperst. Een belangrijke tip in dit verband is dat je de gaatjes in de plaat nooit mag opboren of uitvijlen (dit geldt overigens ook voor een sluit-schakel). Op minder krachtige motoren worden ook nog wel eens sluitschakels gebruikt. Hierbij worden de pennen door een borgveertje (“visje”) verbonden, zodat de buitenplaat op zijn plaats blijft zitten. Dit wordt echter vaak afgeraden vanwege de onbetrouwbaarheid van het blijven zitten van dit visje. Het gesloten einde van het veertje moet wel altijd in de draairichting worden gemonteerd. Als het dan een tik krijgt, blijft het gewoon op zijn plaats zitten. Bij snelle motoren is het gebruik van een borgveertje gevaarlijk, omdat dat kan breken doordat het bij het op- en aflopen van de kettingwielen voortdurend open en dicht wil gaan staan. Nog zwakker dan een sluitschakel is de verloopschakel. Dit type is handig om een te lange of te korte ketting net zo ver in te korten of te verlengen tot hij past. Meestal is zo’n verloopschakel nodig als er een te sterk afwijkende maat kettingwielen wordt gebruikt of als er geen standaard achtervork is gemonteerd.
Er zijn tegenwoordig verschillende varianten op de O-ring ketting. De een met een nog exotischer naam dan de ander. De X-ring ketting is daar één voorbeeld van. De ketting heeft zijn naam te danken aan de “x-vormige” dwarsdoorsnede van de O-ring, waarbij de druk op de ring gelijkmatig over vier afgeronde lippen wordt gespreid, waardoor het geheel beter wordt afgedicht en beter tegen slijtage bestand is. Het voordeel van een X-ring is dat alleen de lippen van de “X” tegen de binnen en buitenplaat van de schakel komen, terwijl bij een O-ring een flink stuk kunststof tegen de platen aan komt. Een O-ring heeft daardoor meer wrijving dan een X-ring. Fabrikanten voeren aan dat X-ringen ongeveer 50% minder wrijving opleveren dan O-ringen. RX-ring kettingen en XW-ring kettingen zijn verdere evoluties. Deze laatste zijn vervaardigd uit een geavanceerde nitrielbudadine composietmateriaal en maken gebruik van drie contactlippen en twee bolle “stabilisatoren” aan de binnenkant en de buitenkant. Hierdoor worden aan de ene zijde van de ring drie zogenaamde “lubrication pools” gevormd, die een bescherming bieden tegen slijtagekrachten, verhitting, torsiebuigingskrachten en het verlies van smeermiddel in extreme omstandigheden. Intussen gaat de ontwikkeling van motorfietskettingen nog altijd door. Eén van de zwaartepunten daarbij wordt gevormd door de thermische behandeling van de staalsoorten die in de ketting worden gebruikt.
4.Motoren met veel vermogen kunnen het beste worden voorzien van een ketting die door middel van een klinkschakel eindloos is gemaakt. Hierbij wordt de te bevestigen buitenplaat met een perspassing op de pennen geperst. Een belangrijke tip in dit verband is dat je de gaatjes in de plaat nooit mag opboren of uitvijlen (dit geldt overigens ook voor een sluit-schakel). Op minder krachtige motoren worden ook nog wel eens sluitschakels gebruikt. Hierbij worden de pennen door een borgveertje (“visje”) verbonden, zodat de buitenplaat op zijn plaats blijft zitten. Dit wordt echter vaak afgeraden vanwege de onbetrouwbaarheid van het blijven zitten van dit visje. Het gesloten einde van het veertje moet wel altijd in de draairichting worden gemonteerd. Als het dan een tik krijgt, blijft het gewoon op zijn plaats zitten. Bij snelle motoren is het gebruik van een borgveertje gevaarlijk, omdat dat kan breken doordat het bij het op- en aflopen van de kettingwielen voortdurend open en dicht wil gaan staan. Nog zwakker dan een sluitschakel is de verloopschakel. Dit type is handig om een te lange of te korte ketting net zo ver in te korten of te verlengen tot hij past. Meestal is zo’n verloopschakel nodig als er een te sterk afwijkende maat kettingwielen wordt gebruikt of als er geen standaard achtervork is gemonteerd.
Vaeke ej te bange
-
- Pro Quadrider
- Berichten: 3495
- Lid geworden op: za 19 dec, 2009 22:48
- Locatie: ridderkerk
Re: welke ketting
ik heb zelf een dure x ring ketting maar ik ben er niet tevreden over er was my verteld dat er in de ketting genoeg vet zit dat je hem nooit hoeft te smeren maar nu na een half jaar is de ketting aan de buiten kant helemaal zwart van het vet ik heb het id dat de x ringen toch niet goed afsluiten en al het vet er gewoon uit komt zetten 

Re: welke ketting
Een AFAM set is een ketting met o-ringen en de OEM tandwielverhoudingen.
Een o-ring ketting gaat langer mee is mij verteld, omdat die schakels gesloten zijn.
Een o-ring ketting gaat langer mee is mij verteld, omdat die schakels gesloten zijn.
Yamaha YFZ480Build in progress
-
- Toeschouwer
- Berichten: 46
- Lid geworden op: ma 16 mei, 2011 19:12
Re: welke ketting
iemand ervaring met afam kettingen ?
Re: welke ketting
Ja, op een Raptor 350, voor normaal gebruik (geen competitie etc.) zijn dit zeker goede sets.
Yamaha YFZ480Build in progress
-
- Quadracer
- Berichten: 1431
- Lid geworden op: za 09 apr, 2011 20:37
- Locatie: Zeeland met de zon aan de zee kant
- Contacteer:
Re: welke ketting
Het verschil tussen de o-ring en x-ring is dat de x op 2 plekken contact maakt met het metaal, terwijl de o slechts op 1 plek contact maakt met het metaal.
het grote voordeel zou dus zijn dat vuil minder snel in de schakels terecht komt.
en dat zou dus de levensduur verlengen volgens de boeken
Een o-ring ketting is wel sterker, maar verdient meer aandacht, bij veelvuldig gebruik is het erg belangrijk de ketting met speciale o-ring spray in te spuiten, gebeurt dit niet dan drogen de o-ringen uit en wordt het een dure hobby.
het grote voordeel zou dus zijn dat vuil minder snel in de schakels terecht komt.
en dat zou dus de levensduur verlengen volgens de boeken
Een o-ring ketting is wel sterker, maar verdient meer aandacht, bij veelvuldig gebruik is het erg belangrijk de ketting met speciale o-ring spray in te spuiten, gebeurt dit niet dan drogen de o-ringen uit en wordt het een dure hobby.
http://www.quadforumbenelux.com/garage_vehicle.php?mode=view_own_vehicle&CID=1309
-
- Quadracer
- Berichten: 1431
- Lid geworden op: za 09 apr, 2011 20:37
- Locatie: Zeeland met de zon aan de zee kant
- Contacteer:
Re: welke ketting
oja een o-ringen ketting loopt wel zwaarder dan een x ketting dus je hebt altijd een beetje vermogens verlies
maarja het zal niet zo heel veel zijn lijkt mij.
dat zou je pas kunnen weten als je ze alle 2 probeert met een testbank met dezelfde afstelling natuurlijk
maarja het zal niet zo heel veel zijn lijkt mij.
dat zou je pas kunnen weten als je ze alle 2 probeert met een testbank met dezelfde afstelling natuurlijk
http://www.quadforumbenelux.com/garage_vehicle.php?mode=view_own_vehicle&CID=1309
- FLIPmode
- Quadracer
- Berichten: 1196
- Lid geworden op: vr 10 jun, 2005 08:57
- Locatie: DE maaskant
- Contacteer:
Re: welke ketting
o of x heeft niks met sterkte te maken, ik heb zelf een xw- dragsterketting bvb. Ketting moet je gewoon smeren en liefst regelmatig, het blijft ijzer op ijzer héboelie schreef:Het verschil tussen de o-ring en x-ring is dat de x op 2 plekken contact maakt met het metaal, terwijl de o slechts op 1 plek contact maakt met het metaal.
het grote voordeel zou dus zijn dat vuil minder snel in de schakels terecht komt.
en dat zou dus de levensduur verlengen volgens de boeken
Een o-ring ketting is wel sterker, maar verdient meer aandacht, bij veelvuldig gebruik is het erg belangrijk de ketting met speciale o-ring spray in te spuiten, gebeurt dit niet dan drogen de o-ringen uit en wordt het een dure hobby.

Wild & Wicked
Air is for coolin & boostin!
Speed doesn't kill, mistakes do!
Air is for coolin & boostin!
Speed doesn't kill, mistakes do!
-
- Quadracer
- Berichten: 1431
- Lid geworden op: za 09 apr, 2011 20:37
- Locatie: Zeeland met de zon aan de zee kant
- Contacteer:
Re: welke ketting
jap dat klopt gewoon lekker nat houden 

http://www.quadforumbenelux.com/garage_vehicle.php?mode=view_own_vehicle&CID=1309