Schakelen Quad
Schakelen Quad
Beste,
hoe werkt het schakelen op een quad ?
En de achteruit, hoe zet je die er in ?
Betreft een Raptor 660 uit 2003
Groeten Kevin
hoe werkt het schakelen op een quad ?
En de achteruit, hoe zet je die er in ?
Betreft een Raptor 660 uit 2003
Groeten Kevin
Laatst gewijzigd door Boncari op zo 27 mar, 2011 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verplaatst naar Algemeen
Reden: Verplaatst naar Algemeen
Re: Schakelen Quad
1 is naar beneden en de rest is om hoog schakelen
Re: Schakelen Quad
en neutraal zit "half" (voor je gevoel) tussen 1 en 2 in
Yamaha Raptor 700
BJ [eind] 2006
Mods:
DMC Force 4 Duals
Powercommandor 5
Baby blue wire mod
Monster Intake
K&N High-Flow Filter
Vapor KM Teller
Powermadd Handkappen + Spiegels
Tusk Alu Tankdop
15/36 vertanding
BJ [eind] 2006
Mods:
DMC Force 4 Duals
Powercommandor 5
Baby blue wire mod
Monster Intake
K&N High-Flow Filter
Vapor KM Teller
Powermadd Handkappen + Spiegels
Tusk Alu Tankdop
15/36 vertanding
Re: Schakelen Quad
Mijn mooie aangepast how to van een andere site
Schakelen
1. Die hendel aan de linkerkant van het stuur is de koppeling. Deze koppelingshendel zorgt ervoor dat je de verbinding tussen de motor en het achterwielen kunt verbreken. Wanneer je hem in knijpt is er dus geen verbinding meer tussen je achterwielen en de motor --> je staat dus stil.
2. Die hendel aan de rechterkant van je stuur is de voorrem. Uitleg lijkt me niet nodig. Als je hiermee niet bekend bent. leer dan eerst een remmen met een fiets.
3. Waar zit dan de achterrem? Die zit bij je rechtervoet. De werking is ook vrij logisch.
4. De versnellingsbak: De versnellingsbak is ervoor bedoeld om het hoge toerental van de motor om te zetten naar een lager toerental van de achterwielen.
Schakelen doe je dus met de versnellingspook. Hoe werkt deze? Heel simpel:
6. De basis is:
- Wil je opschakelen? dan moet je hem naar boven bewegen.
- Wil je terugschakelen? Dan moet je de pook naar beneden bewegen.
Waar zit dan de neutraal stand?
- Heel simpel, je blijft net zolang terugschakelen totdat hij niet meer verder gaat, en daarna doe je hem een klein stukje omhoog tot je de eerste *klik* hoort/voelt. Kijk uit dat je hem niet TE ver omhoog doet want dan staat hij weer in zijn 2e versnelling. Meestal zit er ergens wel een groen lampje op het dashboard dat aangeeft dat je versnellingsbak in zijn vrij staat.
Wanneer je al deze dingen weet is het al een stuk simpeler geworden.
7. Schakelen:
- Zorg ervoor dat je quad gestart is en in zijn vrij/neutraal staat.
- Knijp de koppeling in.
- Trap de versnellingspook omlaag. Hij staat nu in zijn 1
- Geef nu langzaam gas totdat je ziet/merkt dat het toerental omhoog gaat.
Nu is het moment gekomen dat er beweging in gaat komen. Laat nu heel langzaam de koppeling los.
- Terwijl je de koppeling langzaamaan loslaat zul je merken dat het toerental omlaag gaat. Dit compenseer je door iets meer gas te geven.
Je zult merken dat je gaat rijden
Oefen dit een paar keer om de het wegrijden onder de knie te krijgen.
Wanneer dit allemaal goed lukt gaan we door naar de volgende stap:
. Opschakelen:
- Wanneer je steeds harder gaat rijden zul je merken dat het toerental heel hoog word . Op dit moment knijp je je koppelingshendel in(die linkerhendel aan het stuur) en tegelijkertijd doe je je gas terug .
- Hierna beweeg je je schakelpook omhoog totdat je 2 *klikken* hoort/voelt. Hij staat nu in zijn 2e versnelling.
-Wanneer je de bovengenoemde stappen herhaalt zul je zien dat hij eerst naar 3 gaat, daarna naar z'n 4 enz enz. Licht eraan hoeveel versnellingen je hebt .
9. Afremmen en terug schakelen:
- Je remt.
- Je merkt dat je motortoerental omlaag gaat en moet dus terug schakelen. Je knijp dus de koppeling om te voorkomen dat je motortje stilvalt.
- Hierna beweeg je de versnellingspook omlaag.
- Daarna laat je de koppeling weer los.
Deze stappen kun je net zovaak herhalen als je versnellingen hebt.
Schakelen
1. Die hendel aan de linkerkant van het stuur is de koppeling. Deze koppelingshendel zorgt ervoor dat je de verbinding tussen de motor en het achterwielen kunt verbreken. Wanneer je hem in knijpt is er dus geen verbinding meer tussen je achterwielen en de motor --> je staat dus stil.
2. Die hendel aan de rechterkant van je stuur is de voorrem. Uitleg lijkt me niet nodig. Als je hiermee niet bekend bent. leer dan eerst een remmen met een fiets.
3. Waar zit dan de achterrem? Die zit bij je rechtervoet. De werking is ook vrij logisch.
4. De versnellingsbak: De versnellingsbak is ervoor bedoeld om het hoge toerental van de motor om te zetten naar een lager toerental van de achterwielen.
Schakelen doe je dus met de versnellingspook. Hoe werkt deze? Heel simpel:
6. De basis is:
- Wil je opschakelen? dan moet je hem naar boven bewegen.
- Wil je terugschakelen? Dan moet je de pook naar beneden bewegen.
Waar zit dan de neutraal stand?
- Heel simpel, je blijft net zolang terugschakelen totdat hij niet meer verder gaat, en daarna doe je hem een klein stukje omhoog tot je de eerste *klik* hoort/voelt. Kijk uit dat je hem niet TE ver omhoog doet want dan staat hij weer in zijn 2e versnelling. Meestal zit er ergens wel een groen lampje op het dashboard dat aangeeft dat je versnellingsbak in zijn vrij staat.
Wanneer je al deze dingen weet is het al een stuk simpeler geworden.
7. Schakelen:
- Zorg ervoor dat je quad gestart is en in zijn vrij/neutraal staat.
- Knijp de koppeling in.
- Trap de versnellingspook omlaag. Hij staat nu in zijn 1
- Geef nu langzaam gas totdat je ziet/merkt dat het toerental omhoog gaat.
Nu is het moment gekomen dat er beweging in gaat komen. Laat nu heel langzaam de koppeling los.
- Terwijl je de koppeling langzaamaan loslaat zul je merken dat het toerental omlaag gaat. Dit compenseer je door iets meer gas te geven.
Je zult merken dat je gaat rijden
Oefen dit een paar keer om de het wegrijden onder de knie te krijgen.
Wanneer dit allemaal goed lukt gaan we door naar de volgende stap:
. Opschakelen:
- Wanneer je steeds harder gaat rijden zul je merken dat het toerental heel hoog word . Op dit moment knijp je je koppelingshendel in(die linkerhendel aan het stuur) en tegelijkertijd doe je je gas terug .
- Hierna beweeg je je schakelpook omhoog totdat je 2 *klikken* hoort/voelt. Hij staat nu in zijn 2e versnelling.
-Wanneer je de bovengenoemde stappen herhaalt zul je zien dat hij eerst naar 3 gaat, daarna naar z'n 4 enz enz. Licht eraan hoeveel versnellingen je hebt .
9. Afremmen en terug schakelen:
- Je remt.
- Je merkt dat je motortoerental omlaag gaat en moet dus terug schakelen. Je knijp dus de koppeling om te voorkomen dat je motortje stilvalt.
- Hierna beweeg je de versnellingspook omlaag.
- Daarna laat je de koppeling weer los.
Deze stappen kun je net zovaak herhalen als je versnellingen hebt.
Re: Schakelen Quad
Mooie uitleg bedankt !
Heeft een 660 btw 5 versnellingen ?
Heeft een 660 btw 5 versnellingen ?
Re: Schakelen Quad
ja
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'
http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
-
- Quadrider
- Berichten: 255
- Lid geworden op: wo 23 apr, 2008 19:21
- Locatie: Nederland
Re: Schakelen Quad
De achteruit zit onder de 1ste, die je alleen kunt inschakelen door een ontgrendelings knop te bedienen bij het rechter spatbord.
Raptor 660 supermotard
-
- Quadrider
- Berichten: 260
- Lid geworden op: ma 25 mei, 2009 17:59
- Locatie: Limburg
- dirt-driver
- Quadfanaat
- Berichten: 64
- Lid geworden op: di 22 jul, 2008 21:24
Re: Schakelen Quad
hey goede beschrijving!
ik heb hem nog maar ens na gelopen of ik het goed deed
maar dat gas hou ik er gewoon op bij het schakelen, anders zakt het toerental teveel
ooit zet ik een lijmklem op men gashendel, dan heb ik een duim vrij
ik heb hem nog maar ens na gelopen of ik het goed deed
maar dat gas hou ik er gewoon op bij het schakelen, anders zakt het toerental teveel
ooit zet ik een lijmklem op men gashendel, dan heb ik een duim vrij
Power is nothing without controll
- yamahakoppel
- Quad GOD
- Berichten: 6479
- Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
- Locatie: Diepenbeek
Re: Schakelen Quad
@ dirt-driver je doet maar ofwel begeeft uw versnellingsbak het ofwel uw koppelingsplaten maar iets moet er toch kapot
zodra je uw koppeling in knijpt verhoogd het toerental omdat moter zonder belasting aan het draaien is tandwielen gaan sneller draaien en jij duwt een vitesse hoger waardoor alles eigenlijk trager zou moeten gaan draaien zodra je uw koppeling lost moet alles gelijk afgesteld worden.
met gevolg uw koppeling word harder belast en begint te slippen en als deze bv. niet zou slippen komen al die krachten op uw tandwielen en assen zodat die het ooit wel begeven
ik zou zeggen leert eerst rijden en laat dan uw quad eens na kijken ofwel is koppeling erdoor ofwel is uw cilinder ram op want iets scheeld er wel
zodra je uw koppeling in knijpt verhoogd het toerental omdat moter zonder belasting aan het draaien is tandwielen gaan sneller draaien en jij duwt een vitesse hoger waardoor alles eigenlijk trager zou moeten gaan draaien zodra je uw koppeling lost moet alles gelijk afgesteld worden.
met gevolg uw koppeling word harder belast en begint te slippen en als deze bv. niet zou slippen komen al die krachten op uw tandwielen en assen zodat die het ooit wel begeven
ik zou zeggen leert eerst rijden en laat dan uw quad eens na kijken ofwel is koppeling erdoor ofwel is uw cilinder ram op want iets scheeld er wel
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
- dirt-driver
- Quadfanaat
- Berichten: 64
- Lid geworden op: di 22 jul, 2008 21:24
Re: Schakelen Quad
ik heb mijn quad niet gekocht om te kussen, anders zocht ik wel een vriendin.
op de baan geef ik flink gas, en in de garage onderhoud ik hem met liefde.
ik heb eigelijk een liefde/haatverhouding met mijn quad
op de baan geef ik flink gas, en in de garage onderhoud ik hem met liefde.
ik heb eigelijk een liefde/haatverhouding met mijn quad
Power is nothing without controll
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Schakelen Quad
Huh, wat een onzin.
Kopele allen als je optrekt hoor. Omhoog schakelen, gas los en schakelen zonder te koppelen. Dan verlies je minst momentum.
Of idd koppelen en gas erop houden.
Kijk maar wat je t fijnst vind. de boel ploft toch niet hoor.
Heb mn raptor nu 2 en half jaar en met crossen schakel ik altijd op zonder te koppelen. Werkt prima.
Kopele allen als je optrekt hoor. Omhoog schakelen, gas los en schakelen zonder te koppelen. Dan verlies je minst momentum.
Of idd koppelen en gas erop houden.
Kijk maar wat je t fijnst vind. de boel ploft toch niet hoor.
Heb mn raptor nu 2 en half jaar en met crossen schakel ik altijd op zonder te koppelen. Werkt prima.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
-
- Toeschouwer
- Berichten: 10
- Lid geworden op: zo 30 okt, 2011 21:27
- Locatie: blerick/venlo
Re: Schakelen Quad
fijne beschrijving!
ik heb van de week een barossa 250cc gekocht met schakel.
Kan hem woensdag ophalen:)
heb alleen automaat gereden dus hoop dat het lukt.
gaat schakelen met hakken ook? of zijn er geen meiden hier?:P
ik heb van de week een barossa 250cc gekocht met schakel.
Kan hem woensdag ophalen:)
heb alleen automaat gereden dus hoop dat het lukt.
gaat schakelen met hakken ook? of zijn er geen meiden hier?:P
Re: Schakelen Quad
Met hakken? Je voeten staan op die steuntjes en moeten dus wel kunnen kantelen, zowel voor het remmen met achter (doe je niet zo vaak) als voor het schakelen. Je moet dus wel goed kunnen bewegen.
Maar als je ijdel bent, je linkerschoen heeft aan de bovenkant best wat te lijden door het omhoogtikken van het schakelpookje. Daarom rij ik ook liever niet op de quad met mijn Van Bommels aan.
Maar als je ijdel bent, je linkerschoen heeft aan de bovenkant best wat te lijden door het omhoogtikken van het schakelpookje. Daarom rij ik ook liever niet op de quad met mijn Van Bommels aan.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Re: Schakelen Quad
Jazzy heeft gelijk. Het is niet praktisch (denken we, nog nooit geprobeerd ) en je schoenen zien er van af.
Ik heb ooit eens met mijn witte schoenen gereden, heel de tip zag na afloop zwart.
Ik heb ooit eens met mijn witte schoenen gereden, heel de tip zag na afloop zwart.