raptor350 schreef:Meest voorkomende fout is SAE met DIN pk's gaan vergelijken.
Zit namelijk een duidelijk verschil op ! Ook heb je aantal pk's @ krukas en aantal pk's @ achterwielen.
Hou er rekening mee dat via overbrenging etc vrij veel pk's verloren gaan!
Wiki:
DIN pk (Deutsches Institut für Normung)
Dit wordt gemeten volgens normblad DIN 70020, met aangesloten hulpapparatuur, zoals luchtfilter,waterpomp, ventilator, brandstofpomp, inspuitpomp, onbelaste dynamo, uitlaatsysteem enz.
SAE pk (Society of Automotive Engineers)
dit wordt gemeten in de Engelse definitie van pk aan het vliegwiel, zonder de hulpapparatuur, waardoor de waarde veel hoger ligt dan in DIN pk's.
Het vermogen in paardenkracht van een auto wordt in de USA doorgaans opgegeven in SAE HP (horsepower), daar waar het in Europa doorgaans opgegeven wordt in DIN pk.
conclusie:
100 SAE hp = 101,42 DIN pk = 74,6 kW
greetzzzz
alles is relatief,niet alleen din/sae pk,s maken het verschil, je zit namelijk ook met het hoogte verschil, getankte brandstof, luchtvochtigheid etc etc. te kijken.
deze waardes tesamen kunnen het totale output vermogen aardig beinvloeden.