Is mijn Achteras te krom of moet hij gericht worden?.?..

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
Tooneiges
Quadrider
Quadrider

Is mijn Achteras te krom of moet hij gericht worden?.?..

Bericht door Tooneiges »

Ik heb een banshee achteras kunnen bemachtigen alleen bljkt hij een mm krom te zijn aan 1kant
Is dit te veel of moet ik hem gaan richten

Ik heb een draaibank en heb al wat pogingen gedaan maar het is een hele taaie as zeg
Hij buigt enorm als je hem verdrukt maar geeft geen verandering aan slingering als ik hem uit de draaibank haal
Ik doe het op een grote draaibank maar het lijkt of hij een beetje mee buigt in de kop
Dus hij is prima nul te drukken maar als ik de as op een uitklokbok leg is er niets veranderd gewoon bizar raar

Ook heb ik al eens geprobeert de as licht te verwarmen tot 150 gr maar geen gewenst resultaat opgeleverd

Wie weet er meer wat ik kan doen

Een grote klap met een teflon terugslagvrije hamer heeft ook niet gewerkt omdat hij dan ook in de kop (drieklauw ) verplaats of voorspanning verliest of zo

Ik heb gewoon geen idee meer hier iemand???
Yamaha blaster 2006 white
14t/40t
achterbrug 4"
Verhoogd stuur 3"
Trx 450 veren voor opnieuw geshimd , achter 125cc cross
spoorverbreders 2,5 cm voor /5cm achter
Goldspeed nerfbars
killswitch
innova's 18-10-11
Gepoorte cilinder
Wiseco zuiger pro lite
Afgevlakte cilinder kop 0,5mm
Van hasselt uitlaat
Open airbox
carburateur 28pwk
boelie
Quadracer
Quadracer
Contacteer:

Re: Is mijn Achteras te krom of moet hij gericht worden?.?..

Bericht door boelie »

Je kan het verwarmd onder een pers proberen maar dan moet je m wel doordrukken!(ook weer niet te ver. das natte vinger werk)
we hebben het wel eens gedaan met kart assen maar die zijn langer en ietwat dunner maar de zelfde legering
Ik denk persoonlijk en andere as bestellen :)
met een draaibank hmmmm verlies je wel wat stevigheid. kweet niet hoe banaan die staat?
ga voor een rpm dominator anders? levenslange garantie op buigen en breken.
maar niet als je m zelf probeerdt te richten :!:
http://www.quadforumbenelux.com/garage_vehicle.php?mode=view_own_vehicle&CID=1309
cilinderhead
Quad Master
Quad Master

Bericht door cilinderhead »

De as heeft een breekpunt van bijvoorbeeld 6 %. ook heeft de as een elastische rek welke altijd terug zal veren in zijn originele staat. Als deze 1 % is moet je de as dus 6 % buigen wil je de as 5 % plastisch vervormen. Wil je de as 6 % vervormen dan moet je de as dus 7 % buigen :)

In de draaibank kan je de as niet verder buigen dan dat hij recht is en niet verder. Als de elastische rek verder loopt dan dat je hem buigt op de draaibank krijg je dus geen plastische vervorming en blijft de as krom als je hem weer uit de bank haalt.

De as is dan bijvoorbeeld 2,5 % verbogen maar heeft een rek van 3 %. Wanneer je de as recht buigt zal hij dus terug veren in zijn originele vorm. Wil je de as recht krijgen dan moet je deze 5,5 % buigen.

Vervarmen heeft volgens mij enkel invloed op het vergroten van het maximaal te buigen van de as. Bij een verwarming van bijv 500 graden zou je de as bijv 20 ipv 6 % kunnen buigen zonder dat deze breekt of scheurt.

Met een pers zou je hem heel precies kunnen richten, Wel moet je dan weten wat de elastische rek is en hoever je as gebogen is... Als de rek 3 % is en de as is 3 % gebogen dan moet je hem 6 % buigen onder de pers...

Uiteraard heb je ook nog vermoeiding van je materiaal... Een banshee as is volgens mij niet hol wat het niet zo erg maakt als je deze richt. Als de as weer krom gaat en je gaat hem weer richten etc. dan zal die op een gegeven moment wel breken ja.
CilinderHead-

Honda TRX450R

Donut ATV Racing team

Sponsored by :

www.pretec.nl Pretec precisietechniek
www.colijnbv.com Colijn straal en coatingen
www.elfracing.nl Van dijck MX Products
www.freekvanos.nl duurzame installaties
www.bakkerbart.nl Bakker Bart Cuijk

www.donutracing.nl
boelie
Quadracer
Quadracer
Contacteer:

Bericht door boelie »

als het goed is moete ze dat dus weten bij yamaha.
ken jij iemand die yamaha dealer is of niet?
Ik heb een adresje waar ik dat kan opvragen maar dat kan pas maandag en heel misschien morgen :?:
als je dat goed vindt wil ik het opvragen voor jou stuur ff een pbtje met merk yamaha banshee en je bouwjaar naar mij en kijk ik of ik wat kan doen oja en je nummer. dan kan ik het je doorbellen ok
http://www.quadforumbenelux.com/garage_vehicle.php?mode=view_own_vehicle&CID=1309
raptordegekste
Quadrider
Quadrider

Bericht door raptordegekste »

cilinderhead schreef:De as heeft een breekpunt van bijvoorbeeld 6 %. ook heeft de as een elastische rek welke altijd terug zal veren in zijn originele staat. Als deze 1 % is moet je de as dus 6 % buigen wil je de as 5 % plastisch vervormen. Wil je de as 6 % vervormen dan moet je de as dus 7 % buigen :)

In de draaibank kan je de as niet verder buigen dan dat hij recht is en niet verder. Als de elastische rek verder loopt dan dat je hem buigt op de draaibank krijg je dus geen plastische vervorming en blijft de as krom als je hem weer uit de bank haalt.

De as is dan bijvoorbeeld 2,5 % verbogen maar heeft een rek van 3 %. Wanneer je de as recht buigt zal hij dus terug veren in zijn originele vorm. Wil je de as recht krijgen dan moet je deze 5,5 % buigen.

Vervarmen heeft volgens mij enkel invloed op het vergroten van het maximaal te buigen van de as. Bij een verwarming van bijv 500 graden zou je de as bijv 20 ipv 6 % kunnen buigen zonder dat deze breekt of scheurt.

Met een pers zou je hem heel precies kunnen richten, Wel moet je dan weten wat de elastische rek is en hoever je as gebogen is... Als de rek 3 % is en de as is 3 % gebogen dan moet je hem 6 % buigen onder de pers...

Uiteraard heb je ook nog vermoeiding van je materiaal... Een banshee as is volgens mij niet hol wat het niet zo erg maakt als je deze richt. Als de as weer krom gaat en je gaat hem weer richten etc. dan zal die op een gegeven moment wel breken ja.
Aldus Professor Ir. Rik :)
Tooneiges
Quadrider
Quadrider

Bericht door Tooneiges »

Nou rik is een fantastische gast maar de theorie klopt niet met materiaalkunde hoor
Het geeft wel een extra inpuls tot nadenken ...
De everedigingsgrens van dit materiaal dient overschrden te worden de procenten zijn als rekenvoorbeeld bedoeld denk ik ,

Rik nog even verder studeren maar je hulp is altijd meer dan welkom geheten , dank dus

Ik zoek eigenlijk een ervarende die me kan verklaren waarom hij na uitrichten in de draaibank zijn oorspronkelijke vorm niet terug heeft gekregen
Ik doe iets fout maar kan het even niet onderbouwen
Het verhaal word vervolgt ,!!!! :crosser:

Wie het zelf eens heeft gedaan heeft waarschijnlijk de potentie die ik zoek Iemand????

Vooralsnog bedankt voor jullie reacties hoor is zeer gewaardeerd
14t/40t
achterbrug 4"
Verhoogd stuur 3"
Goldspeed nerfbars
killswitch
innova's 18-10-11
Gepoorte cilinder
Wiseco zuiger pro lite
Van hasselt uitlaat
Open airbox
carburateur 28pwk
cilinderhead
Quad Master
Quad Master

Bericht door cilinderhead »

de procenten zijn allemaal voorbeelden ja, ik heb geen idee wat dit werkelijk bij de banshee as zou zijn. Maar wat betreft de draaibank klopt het wel aardig toch? Als je alleen aan het buigen bent in het elastische gebied dan veerd die weer terug als je hem uit de bank haalt... toch ? :roll:
CilinderHead-

Honda TRX450R

Donut ATV Racing team

Sponsored by :

www.pretec.nl Pretec precisietechniek
www.colijnbv.com Colijn straal en coatingen
www.elfracing.nl Van dijck MX Products
www.freekvanos.nl duurzame installaties
www.bakkerbart.nl Bakker Bart Cuijk

www.donutracing.nl
Tooneiges
Quadrider
Quadrider

Bericht door Tooneiges »

Klopt rik , ik denk dat ik in het elestisc.he gebied ben gebleven , maar er gebeurd wat in de kop van de draaibank
Ik vermoed dat ik geen draging genoeg heb op het punt waar die recht is
Ik verduw de as gewoon zonder blijvende buiging te crieren

Ik ga het eens met een lager in een bril proberen en meelopende bril wellicht dat ik de as meer kan belastem terwijl hij dan in de opstelling gefixeerd blijft

Reacties blijven zeer welkom

Gr
14t/40t
achterbrug 4"
Verhoogd stuur 3"
Goldspeed nerfbars
killswitch
innova's 18-10-11
Gepoorte cilinder
Wiseco zuiger pro lite
Van hasselt uitlaat
Open airbox
carburateur 28pwk
sjmallie94
Quadverslaafde
Quadverslaafde
Contacteer:

Bericht door sjmallie94 »

Heb je 2 center's die goed aansluiten op de centergaten in de as ?? teminste neem aan dat je de as inspant tussen 2 center's , dan zet je gewoon 2 meetklokjes op je bed / Z slede . en dan ga je gewoon met de klauwplaat draaien totdat je punt gevonden hebt , en dan ga je met de X slede duwen zelfde als een pers, gewoon even doordraaien dan los halen en kijken wat die nog slingert en zo even doorgaan, maar neem aan dat je zelf ook zover was.Maar even voor de zekerheid.

wat je bedoelt met de bril ?? als ik het goed begrijp verbeter me als ik fout lig

je hebt BIJV. rechts in de as dat die slingers dan wil je ong in het midden de bril plaatsen zodat je niet de hele as omduwt en zo een golf er in gaat maken. dat je puur de kracht op 1 punt kunt zetten.
Barossa Cheetah 170 cc >>>> Suzuki Ltz 400cc yellow & white . :crossercool:

Suzuki my way of life Afbeelding

Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
Tooneiges
Quadrider
Quadrider

Bericht door Tooneiges »

sjmallie94 schreef:Heb je 2 center's die goed aansluiten op de centergaten in de as ?? teminste neem aan dat je de as inspant tussen 2 center's , dan zet je gewoon 2 meetklokjes op je bed / Z slede . en dan ga je gewoon met de klauwplaat draaien totdat je punt gevonden hebt , en dan ga je met de X slede duwen zelfde als een pers, gewoon even doordraaien dan los halen en kijken wat die nog slingert en zo even doorgaan, maar neem aan dat je zelf ook zover was.Maar even voor de zekerheid.

wat je bedoelt met de bril ?? als ik het goed begrijp verbeter me als ik fout lig

je hebt BIJV. rechts in de as dat die slingers dan wil je ong in het midden de bril plaatsen zodat je niet de hele as omduwt en zo een golf er in gaat maken. dat je puur de kracht op 1 punt kunt zetten.

Juist dat bedoel ik mijn as is aan 1kant krom en ik moet dus 1kant uitrichten
De bril is daar een enige oplossing in denk ik
Door de rechte zijde in de kop en bril te houden kan ik de kromme zijde richten ??

Ik ga het eens proberen
14t/40t
achterbrug 4"
Verhoogd stuur 3"
Goldspeed nerfbars
killswitch
innova's 18-10-11
Gepoorte cilinder
Wiseco zuiger pro lite