Mijn vijver/tuin transformatie :lol:
Mijn vijver/tuin transformatie :lol:
Hallo allemaal,
Voor ongeveer 2 jaar geleden heb ik een huis gekocht in Enschede (OV).
Het huis beschikte over een klein vijvertje die ongeveer 40cm diep was.
Ze zat vol met graskarpers en goudvisjes.
De oude tuin zat erg vol met onkruid, wilde planten en struiken.
Zoals jullie kunnen zien was de vijver vol gebombardeerd met keien.
Gelukkig kon ik hier een collega blij mee maken. En was ik er al snel vanaf.
Helaas heb ik geen foto`s van de bouw van de vijver. Deze staan allemaal op mijn oude computer die stuk gegaan is.
Maar goed, na een jaar gewoond te hebben vond ik het tijd worden voor een grotere vijver. En dan wel een vijver gevuld met mooie kois. En natuurlijk een mooi aangelegde tuin. De vissen die in de vijver zaten heb ik los gelaten in een natuurlijke vijver ergens te Enschede. Hier gaan ze een mooi lang leven tegemoet. (alleen de graskarpers, de goudvissen en andere vissoorten heb ik in mijn vaders vijver gedumpt. De vis is uiteraard eerst gecontroleerd op ziektes en parasieten)
Maar ik dwaal af. Mijn nieuwe vijver is naar eigen smaak gemaakt. Het leek een onmogelijk karwei te zijn. Dit omdat de stenen die gemetseld moesten worden geen water opvingen. En dus moeilijk zouden kleven. Ook was het de vraag of de stenen de zijwaartse waterdruk zou weerstaan. Doormiddel van veel ijzeren staven toe te voegen aan het metselwerk is het mooi bewapend nu. En het resultaat. De wanden zijn erg sterk. En het geeft een mooi karakter aan de vijver.
Wat het tevens onmogelijk maakt is dat ik er 2 weken de tijd voor had. En dan niet alleen de vijver. Maar de volledige tuin.
De afmetingen zijn:
Haaksehoek ± L: 5meter B:3meter aflopen naar 1.2 meter van de water val. Met waterval komt er bij de lengte 1 meter bij. De vijver is op het diepste punt ± 1.7 meter. Dit betreft ook het grootste gedeelte van de vijver.
Als vijver filter heb ik een meerkamerfilter envoor de waterval een druk filter. Bijde filters zijn voorzien van een uv lamp. En tot op heden werkt dit samen erg goed.
(de pvc leiding van het filter is een noodoplossing. Deze gaat straks nog weggewerkt worden met nieuwe aansluitingen.)
Verder heb ik nu ongeveer 22 koi’s in de vijver rond zwemmen.
De 4 grootse zijn ongeveer 65 cm nu, en de kleinste 12 cm. En die kleintjes is eigen kweek hahaha.
De overige koi is voornamelijk een kleine 30cm. Ze hebben vanaf vorig jaar een geweldige groei laten zien. En ben er ook dik tevreden over!
Dit is dus mijn hobby naast het quad rijden.
Ik hoop de vijver deze zomer helemaal klaar te hebben, dan zal ik opnieuw foto`s toevoegen. Mits jullie het leuk vinden.
Ideeën voor de aansluiting van het kamer filter naar de vijver zijn welkom.
Weet namelijk nog niet zo goed hoe ik dit kan oplossen zonder de vijver te slopen.
Want als ik het via de waterval doe, dan moet het filter erg veel hoger geplaatst worden.
Groetjes Christian
(PS: laat ook eens iets achter van jullie tuin transformatie )
Voor ongeveer 2 jaar geleden heb ik een huis gekocht in Enschede (OV).
Het huis beschikte over een klein vijvertje die ongeveer 40cm diep was.
Ze zat vol met graskarpers en goudvisjes.
De oude tuin zat erg vol met onkruid, wilde planten en struiken.
Zoals jullie kunnen zien was de vijver vol gebombardeerd met keien.
Gelukkig kon ik hier een collega blij mee maken. En was ik er al snel vanaf.
Helaas heb ik geen foto`s van de bouw van de vijver. Deze staan allemaal op mijn oude computer die stuk gegaan is.
Maar goed, na een jaar gewoond te hebben vond ik het tijd worden voor een grotere vijver. En dan wel een vijver gevuld met mooie kois. En natuurlijk een mooi aangelegde tuin. De vissen die in de vijver zaten heb ik los gelaten in een natuurlijke vijver ergens te Enschede. Hier gaan ze een mooi lang leven tegemoet. (alleen de graskarpers, de goudvissen en andere vissoorten heb ik in mijn vaders vijver gedumpt. De vis is uiteraard eerst gecontroleerd op ziektes en parasieten)
Maar ik dwaal af. Mijn nieuwe vijver is naar eigen smaak gemaakt. Het leek een onmogelijk karwei te zijn. Dit omdat de stenen die gemetseld moesten worden geen water opvingen. En dus moeilijk zouden kleven. Ook was het de vraag of de stenen de zijwaartse waterdruk zou weerstaan. Doormiddel van veel ijzeren staven toe te voegen aan het metselwerk is het mooi bewapend nu. En het resultaat. De wanden zijn erg sterk. En het geeft een mooi karakter aan de vijver.
Wat het tevens onmogelijk maakt is dat ik er 2 weken de tijd voor had. En dan niet alleen de vijver. Maar de volledige tuin.
De afmetingen zijn:
Haaksehoek ± L: 5meter B:3meter aflopen naar 1.2 meter van de water val. Met waterval komt er bij de lengte 1 meter bij. De vijver is op het diepste punt ± 1.7 meter. Dit betreft ook het grootste gedeelte van de vijver.
Als vijver filter heb ik een meerkamerfilter envoor de waterval een druk filter. Bijde filters zijn voorzien van een uv lamp. En tot op heden werkt dit samen erg goed.
(de pvc leiding van het filter is een noodoplossing. Deze gaat straks nog weggewerkt worden met nieuwe aansluitingen.)
Verder heb ik nu ongeveer 22 koi’s in de vijver rond zwemmen.
De 4 grootse zijn ongeveer 65 cm nu, en de kleinste 12 cm. En die kleintjes is eigen kweek hahaha.
De overige koi is voornamelijk een kleine 30cm. Ze hebben vanaf vorig jaar een geweldige groei laten zien. En ben er ook dik tevreden over!
Dit is dus mijn hobby naast het quad rijden.
Ik hoop de vijver deze zomer helemaal klaar te hebben, dan zal ik opnieuw foto`s toevoegen. Mits jullie het leuk vinden.
Ideeën voor de aansluiting van het kamer filter naar de vijver zijn welkom.
Weet namelijk nog niet zo goed hoe ik dit kan oplossen zonder de vijver te slopen.
Want als ik het via de waterval doe, dan moet het filter erg veel hoger geplaatst worden.
Groetjes Christian
(PS: laat ook eens iets achter van jullie tuin transformatie )
Yamaha Raptor 350R Spec.
Re: Mijn vijver/tuin transformatie :lol:
Ondertussen is er een groot 55 watt uvlamp bij gekomen
Yamaha Raptor 350R Spec.
-
- Quadrunner
- Contacteer:
Vond de oude vijver mooier
Erg mooi gedaan, het oogt ook veel ruimer (komt denk ik ook omdat die druif weg is) laat maar komen de vervolg foto's
ik ben op het moment bezig met een terrasoverkapping van 5m x 3,50m wordt van het weekend ook even buffelen
Erg mooi gedaan, het oogt ook veel ruimer (komt denk ik ook omdat die druif weg is) laat maar komen de vervolg foto's
ik ben op het moment bezig met een terrasoverkapping van 5m x 3,50m wordt van het weekend ook even buffelen
Hahaha, ja. Dat is ook mooi werk. Einde van de maand heb ik vakantie. En dan wil ik de oplossing maken. Tevens wil ik er ook nog een mooie overkapping maken op het terras. Misschien met Bamboe en afwerking met riet. Maar moet nog even kijken tot hoever de portemonnee het aankan.
En qua vijver, smaken verschillen gelukkig. Anders had iedereen het zelfde hahaha. Maar kan nu wel tussen de kois zwemmen, en dan wilde eerst niet whaaaaaaaaaaaa
De tuin is 22 bij 9. dus groot zat. Heb er ook nog een voortuin van 3 bij 9. Deze wil ik ook aankomende zomer eens flink aanpakken:D
En qua vijver, smaken verschillen gelukkig. Anders had iedereen het zelfde hahaha. Maar kan nu wel tussen de kois zwemmen, en dan wilde eerst niet whaaaaaaaaaaaa
De tuin is 22 bij 9. dus groot zat. Heb er ook nog een voortuin van 3 bij 9. Deze wil ik ook aankomende zomer eens flink aanpakken:D
Yamaha Raptor 350R Spec.
- jumper2110
- Quadracer
Jij zwemt daar in ofwat?
Wel een hele mooie transformatie, zou ik later ook allemaal wel willen, alleen weet ik nu al dat ik geen zin ga hebben in het onderhoud
Wel een hele mooie transformatie, zou ik later ook allemaal wel willen, alleen weet ik nu al dat ik geen zin ga hebben in het onderhoud
Nee, dat zwemmen was gekheid. Af en toe moet je er wel in, maar is mij te koud whaaaaa:D Verder valt het qua onderhoud wel mee. 1x per week 15cm water verversen. En filters goed schoonhouden. Was er nu te laat mee, en heb hem net effe schoongemaakt. Nou, dat mocht weer eens tijd worden. En verder heb je er weinig werk aan. Mits alles goed loopt. Wel zit er een bepaald kosten plaatje aan. Elke week een aantal kub verversen, totaal 800watt aan electra, medicatie en voer. en dat gaat het hele jaar door. Maar dat moet je er voor over hebben. Je krijgt er wel iets moois voor terug
Yamaha Raptor 350R Spec.
hoe zo een aparten pomp met druk filter voor de waterval ?
je kan hem gewoon achter het 3 kamer filter zetten.
je kan hem gewoon achter het 3 kamer filter zetten.
Ik weet het, maar moet nog de filters aanpassen. De druk filter is momenteel alleen voor de waterval. Ik zat eerst nog te denken aan grafety. Maar ik ga denk ik toch het kamer filter hoger leggen. en dan kan het drukfilter voor de quarantaine gebruikt worden met een lichtere pomp. En deze pomp heb ik dan op reserve. Of ik gooi hem op marktplaats
Yamaha Raptor 350R Spec.
mooie transformatie
Zie het al voor me met karper vismateriaal daar komen vissen xD
Zie het al voor me met karper vismateriaal daar komen vissen xD
suzuki ltz 400 special edition
Wuhahahaha, en dan het liefts via het balkon. Pilsje erbij. zou best kunnen
Yamaha Raptor 350R Spec.
Haha idd
Effe rodpodje aan de vijver ( rodpod is zo een steun waar beetmelders opstaan en waar je hengel in licht)
Effe rodpodje aan de vijver ( rodpod is zo een steun waar beetmelders opstaan en waar je hengel in licht)
zo noemen wij ze ook maar zo weet iedereen wat ik bedoel als ze het gaan opzoeken
waar zit je skimmer eigenlijk ?