kinderquad: hoe moet verlichting werken?

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
GPquad110
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door GPquad110 »

Hallo,

Ik heb recent een kleine quad (chinees?) overgenomen waar geen leven meer in zat.

Eerst bleek de accu helemaal leeg (< 1 V spanning op de klemmen), en niet meer op te laden. Vervolgens klemmen op een autobatterij gezet. Het enige wat werkte was het remlicht als contact + remsensor op staan.

Ik ben dan begonnen met de kappen en brandstoftank eraf te halen om de bekabeling te controleren. Wat allereerst opviel was dat draden per kleur met tape samengekleefd leken (bij nader inzien bleken de kabels per kleur samen gesoldeerd te zijn onder deze tape). Is dat iets wat te verwachten valt bij deze chinese quads, of wijst dit erop dat de vorige eigenaar al wat geëxperimenteerd zou hebben? (Ik noem zo'n gesoldeerde bundel verder een cluster) Is het aan te raden om deze gesoldeerde verbindingen zo te laten, of beter met een soort connectoren te werken?)

Vervolgens heb ik bij gebrek aan een handleiding of elektrische schema's geprobeerd de logica in de bekabeling te doorgronden.

Hierbij stuit ik op enkele vragen over het verlichtingscircuit.

1) is het mogelijk dat de koplampen (dim en grootlicht) enkel moeten werken als de motor draait (misschien om batterij te sparen)? Ik vind geen rechtstreekse verbinding tussen de lampen en de pluspool van de accu. De spanning lijkt te moeten komen van de gele cluster die ook verbinding maakt met de motor (ontstekingsspoel) en de spanningsregelaar. Als de motor niet draait, krijg ik met de huidige aansluitingen nooit spanning op de gele cluster. Is het normaal dat de spanningsregelaar geen spanning doorlaat als de motor stil staat, of is dit een aanwijzing dat deze regelaar (of de spoel) kapot is?

2) als ik met een brugje wel spanning breng op de gele cluster (heb voor de zekerheid de koppeling met motorspoel én met spanningsregelaar dan wel losgekoppeld), kan ik met de verlichtingsschakelaar op stand 1 het dimlicht en het remlicht laten branden. Op stand 2 brandt enkel het grootlicht en niet het remlicht of het dimlicht. is dit zoals het hoort?

3) op de verlichtingsschakelaar komen 3 draadjes aan: zwart (maakt verbinding met de gele cluster, zie hierboven), bruin (maakt verbinding met de witte cluster die verder verbinding maakt naar dimlicht, grootlicht en remlicht) en blauw (maakt verbinding met grootlicht)
Op stand 2 wordt contact gemaakt tussen zwart en blauw, op stand 1 contact tussen zwart en bruin. Tot zover alles logisch, maar op stand 0 maakt zwart contact met zowel bruin als blauw en toch branden er dan geen lampen (als ik de gele cluster, dus de zwarte aansluiting op schakelaar op spanning zet) ???

Ik hoop dat het bovenstaande wat duidelijk uitgelegd is, en dat jullie me kunnen duidelijk maken wat normaal is en wat niet...

Ik kijk uit naar reacties...
petervee
Quadrider
Quadrider

Bericht door petervee »

De verlichting zal waarschijnlijk via een relais geschakeld zijn. Je hebt dan een schakel draad vanaf de licht schakelaar
Naar het relais. Je hebt vanaf het relais een draad naar de lamp of lampen en dan heb je nog een stroomdraad vanaf de accu naar het relais.

Zodra de lichtschakelaar aangaat schakelt het relais de stroom plus door naar de verlichting.
Its better to burn out then to fade away

About Valves:
A little loose is better then a little tight,unlike women
These valve get tighter the more you use them,again unlike women
GPquad110
Toeschouwer
Toeschouwer

Re: kinderquad: hoe moet verlichting werken?

Bericht door GPquad110 »

Hallo Petervee,

bedankt voor de snelle reactie...

Hoe zou zo'n relais er dan uitzien?

ik probeer even de schakeling van het grootlicht weer te geven:

aan de lamphouder zitten 3 draden: groen, blauw en wit
groen gaat naar de massa (altijd contact dus nooit onderbroken)
wit gaat naar de blauwe draad van de verlichtingsschakelaar (krijgt spanning als stand 3)
blauw gaat naar de 'witte cluster'

de 'witte cluster' bestaat uit 4 draden:
1 dus naar het grootlicht
1 naar remlicht
1 naar dimlicht
1 naar bruine draad van lichtschakelaar (krijgt spanning als stand 2)

Waar zou dan dat relais zitten?
Is het dan normaal dat je geen lichten hebt als de motor niet draait?

mvg
Celle2012
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Celle2012 »

Zit die relais niet onder het zadel? Of in een aparte plastiek doosje ergens op de quad?
Post desnoods wat foto's altijd handig :wink:
GPquad110
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door GPquad110 »

Hallo,

Ik weet niet of ik hier een foto kan uploaden. 'k Heb geen website waarvan ik de url kan doorgeven...
Bovendien kan ik moeilijk een foto nemen van een onderdeel (relais) waarvan ik denk dat het er niet op zit...

Als ik de bekabeling volg (zie hierboven voor grootlicht), dan had ik dat relais toch moeten tegen komen?

Maar opnieuw, zelfs met relais, is het normaal dat de motor moet draaien om stroom te hebben op de lichten?

mvg
Celle2012
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Celle2012 »

GPquad110 schreef:Hallo,

Ik weet niet of ik hier een foto kan uploaden. 'k Heb geen website waarvan ik de url kan doorgeven...
Bovendien kan ik moeilijk een foto nemen van een onderdeel (relais) waarvan ik denk dat het er niet op zit...

Als ik de bekabeling volg (zie hierboven voor grootlicht), dan had ik dat relais toch moeten tegen komen?

Maar opnieuw, zelfs met relais, is het normaal dat de motor moet draaien om stroom te hebben op de lichten?

mvg
Nee, als je contact aanligt, dan moet je zo de lichten kunnen doen branden. Het is toch zo bij mij.
erikalbring
Quad Master
Quad Master

Bericht door erikalbring »

om foto's te uploaden moet je even bij tips en trucks>howto's (staat als een stiky bovernaan de lijst)>howto foto's uploaden, en een relais is gewoon een klein plastic kastje dat overal verstopt kan zitten
yamaha raptor 350 :crosser: : kenda klaw achterbanden, pro taper stuur, xtremeparts nerfbars
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
Celle2012
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Celle2012 »

erikalbring schreef:om foto's te uploaden moet je even bij tips en trucks>howto's (staat als een stiky bovernaan de lijst)>howto foto's uploaden, en een relais is gewoon een klein plastic kastje dat overal verstopt kan zitten
Of via tinypic, foto uploaden en IMG code in dit bericht hier kopieren :-)
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door Jazzy »

Klinkt wel als een ding waar al aardig aan geprutst is, maar foto's van dat soldeerwerk helpen een stuk inderdaad.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
GPquad110
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door GPquad110 »

hallo,

nogmaals bedankt voor de reacties.

Bij deze een poging om het met wat beelden uit te leggen

eerst een algemeen beeld van de quad zonder benzinetank en zadel
Afbeelding

vervolgens een beeld van de bekabeling in topview (de kabels waren met tape wel iets beter beschermd en gebundeld dan nu)
Afbeelding

hierna detail waarop de gesoldeerde clusters beter zichtbaar zijn: je ziet de zwarte cluster (=massa, verbonden met -pool en frame) ), de rode cluster (rechtstreeks verbonden met pluspool (via zekering)), de gele cluster , grijze cluster en witte cluster
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

detail van de stuurschakelaar
zwart-bruin-blauw voor lichtschakelaar
groen-rood voor startschakelaar
geel niet verbonden (was vroeger waarschijnlijk kill switch)
Afbeelding

Ik hoop dat dit m'n uitdaging iets verduidelijkt...

Nog even m'n belangrijkste vragen op een rijtje (zie ook eerste posting)
- is het normaal/aanvaardbaar dat de kabels zo samengesoldeerd zijn?
- is het normaal dat de lichten enkel werken als de motor draait? De spanningsregelaar of de motorspoel geven dus geen stroom door als de motor niet draait. graag feedback of dit kan kloppen...

mvg
Laatst gewijzigd door GPquad110 op di 14 aug, 2012 16:22, 3 keer totaal gewijzigd.
petervee
Quadrider
Quadrider

Bericht door petervee »

Vaak is de verlichting aan een
Voertuig met accu aan gesloten zodat het kan branden zonder dat de motor draait. Er kunnen wat uitzonderingen zijn. Volgens mij moet je dan tijdens een start poging met ingeschakelde verlichting de lampjes zien opgloeien.

About Valves:
GPquad110
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door GPquad110 »

@petervee,

Dit is een interessante suggestie. Ik ga proberen om met verlichting kort te starten om te zien of er dan stroom loopt... Als dit zo is, is dat dan een indicatie dat de stroom dan wel correct wordt doorgegeven (vanaf de motorspoel OF vanaf de spanningsregelaar??)/ met andere woorden, is het normaal dat bij stilstaande motor geen spanning wordt doorgegeven (via motorspoel OF spanningsregelaar ??)

Het benzinesysteem van de quad is nu wel deels gedemonteerd, maar het kan wellicht geen kwaad om kort te starten zonder benzine?

randvraagje: vinden jullie het logisch dat bij grootlicht het remlicht/achterlicht niet zou branden?

PS zijn de fotos duidelijk genoeg om het soldeerwerk te zien??
Celle2012
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Celle2012 »

Foto's zouden best iets groter mogen, 800x600 ofzo :-)
petervee
Quadrider
Quadrider

Bericht door petervee »

Uit mijn brommer tijd weet ik dat verlichting zo werd aangesloten dat deze alleen bij draaiende motor branden. Dit waren ook meestal brommers zonder accu.

Ik kan op de foto's het soldeer werk niet goed zien. Wel heb ik zelf geleerd van een vriend en quadforum lid dat soldeerwerk beschermt word met een krimpkous. Dit is een stukje plastiek welke na het zolderden er overheen word geschoven en vervolgens warm
Gemaakt. Door het warm stoken krimpt de huls mooi strak om het zoldert werk heen. Dit beschermt en isoleert.

Als je geen vrede hebt met de huidige situatie kun je eventueel de bedrading opnieuw trekken. En volgens mij zou er wel een relais tussen horen omdat anders alle stroom door de schakelaar heen loopt.

Mocht je er een relais tussen willen zetten dan staat vaak op de verpakking welk nummer waarvoor dient.

About Valves:
GPquad110
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door GPquad110 »

De foto's in het eerdere bericht zijn aangepast en hopelijk nu wel duidelijker... er was zeker geen krimpkous aanwezig , enkel wat tape, die ik weggehaald heb om beter te kunnen kijken...

in verband met starten met lichten aan, ik zie geen zwak licht flikkeren tijdens het starten en ook de startmotor gaat niet meer zo mooi rond als voorheen (ter herinnering, de motor krijgt momenteel geen benzine, als dat iets uitmaakt?)
Plaats reactie