kinderquad: startmotor heeft onvoldoende power

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
GPquad110
Toeschouwer
Toeschouwer

kinderquad: startmotor heeft onvoldoende power

Bericht door GPquad110 »

Hallo,

Mijn kinderquadje als opknap-projectje stelt me opnieuw voor veel twijfels...
Nadat de bekabeling amateuristisch en slordig uitgevoerd bleek, ben ik met bang hart naar de motor beginnen kijken.

Ik heb eerst de benzineslangen en benzinefilter vervangen (slangen waren hard en bros geworden)
Vervolgens auto-accu aangesloten (oude was helemaal leeg) en proberen starten.

bij starten via startrelais begon soms wel, en soms niet de startmotor te draaien. Als hij al draaide was dat zeer moeizaam zeer kort.

Ik heb dan de startmotor eraf gehaald. (Is het trouwens normaal dat ik geen weerstand meet tussen aansluitklem en lichaam van de startmotor? )
Afbeelding
Afbeelding

Als ik spanning rechtstreeks op de startmotor breng (+ op aansluitklem; min of massa op metaal van startmotor) begint deze te draaien en neemt blijkbaar vrij veel stroom (mijn draadjes 0.75 carré werden warm).
Als ik spanning via het startrelais op de startmotor wil brengen (wel met de originele dikkere kabels), krijg ik alleen getik van het relais, en geen beweging in de startmotor. Mag ik hieruit concluderen dat het startrelais kapot is? is dit bij de brommerhandelaar te krijgen, of is dit iets speciaal voor quad's?

Daarna heb ik de startmotor teruggeplaatst. Ik vond wel dat er vrij veel speling op het aandrijfkettingetje zit. 1 van de zwarte kunststof kettingspanblokjes was redelijk uitgesleten. Waar kan ik dit eventueel aankopen?
Afbeelding

Met de startmotor terug op z'n plaats heb ik terug proberen starten (via draadje rechtstreeks aan pluspool, dus startrelais omzeild)), en dat ging opnieuw zeer moeizaam (misschien was mijn draadje te dun om voldoende stroom dus vermogen door te laten? de startmotor wil wel draaien, maar geraakt niet rond.

Als ik de bougie eruit haal, lukt het wel om de motor rond te krijgen. Duim plaatsen op bougiegat, en startmotor blokkeert weer...

Nog wat algemene info: De autoaccu die ik gebruik heeft een spanning van 12.4 V (
Tijdens het starten (met losgekoppelde startmotor) heb ik ongeveer 5.8 V gemeten...
Ik maak m'n testdraden en kabels momenteel met eenvoudige klemmetje vast op de accupolen.? Kan het zijn dat er door een te klein contactoppervlak te weinig stroom kan getrokken worden?

Wie wil me op weg zetten voor de volgende stappen ?
erikalbring
Quad Master
Quad Master

Re: kinderquad: startmotor heeft onvoldoende power

Bericht door erikalbring »

ik weet niet of er een decompressor op zit, maar die zou wel eens stuk kunnen zijn
yamaha raptor 350 :crosser: : kenda klaw achterbanden, pro taper stuur, xtremeparts nerfbars
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
GPquad110
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door GPquad110 »

hoe ziet zo'n decompressor eruit?

Ik weet het merk of type van de quad niet en heb ook geen service manual

Ik heb wel een nummer gevonden op het blok : IP52FMH6J000541 Kan iemand hiermee meer in
info geven over het motorblok?

verder nog volgende nummers gevonden:
op carburator : Jing KP JK PZ19L-037c verder nog een nummer van 9 cijfers waarvan de laatste 138
op bougie : A7TC SX
op spruitstuk : LY74
op motorblok: 107 cm³
op chassis 'off road'
Laatst gewijzigd door GPquad110 op do 16 aug, 2012 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
erikalbring
Quad Master
Quad Master

Bericht door erikalbring »

de compressor zit in je blok, om ervoor te zorgen dat als je wilt starten de compressie in je blok tijdelijk verlaagd word, zodat ie makkelijker start (a-merken hebben het zowieso, weet niet zeker of alle quads het hebben)
yamaha raptor 350 :crosser: : kenda klaw achterbanden, pro taper stuur, xtremeparts nerfbars
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
GPquad110
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door GPquad110 »

De motor moet hiervoor dus open om die decompressor te vinden? Kan je misschien een foto posten ?

Ik zou me geruster voelen als ik vooraf zou weten welk motorblok dit is, en ik eventueel een handleiding of 'how-to' kan vinden...
sander.w
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door sander.w »

ik denk niet dat er een decompressor in zit.
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Jason McCoy »

de accu die je gebruikt is leeg joh!
Een lege accu meet iets van 12 tot 12.2 volt.
een volle accu heeft 13.6 tot 13.8
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Plaats reactie