Quad stuurt licht naar rechts

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
Jos10
Quadfanaat
Quadfanaat

Quad stuurt licht naar rechts

Bericht door Jos10 »

Hallo,

Ik heb een Barossa 250cc en deze stuurt lichtjes naar rechts. Als ik aan het rijden ben moet ik constant iets naar links sturen, wat op den duur erg vermoeiend wordt.. Ik heb al met de stuurstangen gespeeld qua lengte, maar dit wil tot nu toe niet helpen :?

Als ik het stuur recht zet, en zachtjes tegen de quad aan duw, draait het stuur al naar rechts. Niet helemaal, maar een klein beetje, en blijft dan in die positie staan. Dus al als de quad nauwelijks snelheid heeft..

Weet iemand wat dit kan zijn?
Barossa 250
JoKing
Toeschouwer
Toeschouwer

Re: Quad stuurt licht naar rechts

Bericht door JoKing »

Controleer eens de bandenspanning van je achterbanden.

Bij mijn Raptor liep een band steeds leeg waardoor je een verschil krijg in de grootte van de wielen. Aangezien je aandrijving hebt op beide wielen ga je dus niet rechtdoor en moet je dus constant tegensturen.
Q.C. De Veluwse Zandhappers
Yamaha Raptor 700 SE
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door Jazzy »

Bandenspanning zou een goed startpunt zijn. Vervolgens zou ik het stuur recht zetten en de sporing even helemaal rechtuit zetten door de stuurstangen te verstellen. Dan op een vlak stuk weg kijken of je nog steeds problemen hebt. Zo ja dan zou ik eens een duimstok of rolmaat pakken en meten of je quad helemaal recht is. Gewoon allerlei afstanden links en rechts vergelijken en ook de wielbasis links en rechts.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Jason McCoy »

bandenspanning zou niet veel moeten zeggen als je duwd volgens mij. Ik denk dat de quad krom is....
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Jeroen1991
Quadracer
Quadracer

Bericht door Jeroen1991 »

als de uitlijning fatsoenlijk gedaan is maakt het toch niet uit of je quad krom is of niet?
Of ben ik hier niet helemaal mee?
je lijnt je voorwielen toch uit op je achterwielen, staat toch alles in dezelfde lijn?
Yamaha Raptor 660R!
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Nee dat is als de quad niet lijnt idd. Jij bedoelt dat als je achterwielen scheef staan de voorkant compenseert.
Dat klopt ook. Als je kader krom is dan krijg je een afwijking. Bedoel als i zeg maar getordeerd is.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Jos10
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door Jos10 »

Bandenspanning heb ik inderdaad ook al eens aan gedacht. Heb dit meerdere malen gecheckt. Heb nu voor 0,8 bar en achter 1 bar. Maar links en rechts wel de zelfde spanning..

Ik heb de stuurstangen ook al eens zo gezet dat de band naar links zou moeten sturen, en dan nog trekt hij naar rechts als je duwt. Ik weet niet of dat ook op hogere snelheden zo is, maar alsnog lijkt me dan dat hij dan ook niet op hele lage snelheid naar rechts mag trekken.

Dan lijkt het zeer waarschijnlijk dat hij dan krom is..

Op deze quad zitten wel voor andere banden dan achter. Achterbanden zijn weg banden(Innova) en voorbanden zijn duro weg/offroad banden die wel al redelijk versleten zijn. Ik hoop binnenkort nieuwe banden en velgen te kunnen kopen. Wellicht dat dat het probleem verhelpt?
Barossa 250
erikalbring
Quad Master
Quad Master

Bericht door erikalbring »

innova achter? dat kan een hoop verklaren, die willen nog wel eens verschillen qua hoogte/breedte
yamaha raptor 350 :crosser: : kenda klaw achterbanden, pro taper stuur, xtremeparts nerfbars
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

idd dan staat t geheel scheef en dan stuur je dus
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Jos10
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door Jos10 »

Heb sinds maandag nieuwe velgen en nieuwe banden eronder van allebei het zelfde merk en een stuk kleiner dan dat er eerst op zat. Probleem van het naar rechts sturen is ook gelijk verdwenen, dus lag blijkbaar toch aan de banden! Gelukkig dus ook geen krom frame.

Bedankt voor de hulp!
Barossa 250
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door yamahakoppel »

als je veel drift naar de zelfde kant dan is die band meestal ook kleiner dan de andere waardoor je quad ook gaat scheef trekken dat zie je dan ook aan het profiel van de band
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
Plaats reactie