Jazzy schreef:Ardjuh schreef:
En olie zelf maken is als niet petrochemisch bedrijf niet echt lucratief, petrochemische bedrijven produceren
volgens standaarden en normen. Waardes tussen X-Z zijn acceptabel voor een Y klasse product, Yamaha
zegt gewoon we willen olie met kwaliteit Y. En gaat dan naar leveranciers... zet er ze eigen naam op...en
maakt het 2x zo duur
Waarbij je dat laatste dus niet kunt onderbouwen omdat je niet weet aan welke olie het gelijk is... Ook je stelling dat je beter goedkope olie kunt gebruiken en die vaker wisselen zie ik je niet onderbouwen.
Je kunt wel zomaar allemaal dingen roepen maar je weet in ieder geval dat Yamalube olie is die voldoet aan de specificaties die Yamaha stelt. Dan is dat toch de veilige keus als je een goed product in je quad wilt hebben?
Ik ben geen olie specialist, ik heb op raffinaderijen gewerkt...(daar staan alle bekende merken ook te tanken uit dezelfde tank) en boor nu naar olie. Ik ben geen chemisch expert in olie dus kan je de exacte details daarvan niet geven.
Maar wij rijden op olie van 3.5 a 4 euro per liter, en nooit problemen mee gehad. De 450's zijn pas weer open geweest en zagen er nog gewoon netjes uit.
Maar yamaha lube is in spelen op onzekerheid en onduidelijkheid wat betreft olie. Je koopt een quad van 10.000 euro wat is dan een 19 euro per liter olie... juist een 2%. Risico lopen van honderden euro's misschien wel duizenden t.o.v. 2 10tjes extra olie kosten. Yamaha specificeerd het, dus is dat het beste voor de yamaha.. dus kopen mensen het toch wel om zeker te weten dat ze "het goed doen". En daarom kunnen ze er ook extra geld voor vragen! Wil niet zeggen dat een ander goedkoper merk slechter is, die hebben alleen niet de "Naam" zodat ze er meer geld voor kunnen vragen, die moeten concureren.
Het gedeelte van goedkopere olie... 19 euro per liter is echt veeeel te veel! dus pak gewoon een bekend merk, castrol, denicol, shell, mobile, etc. die geschikt is voor het gebruik met natte koppeling etc. Grotere kannen zijn vaak ook goedkoper als 1 liter flessen. Omdat de koppeling + versnellingsbak in 1 bad met olie zit vervuilt die olie ook sneller. Met dat vuil ga je vervolgens je zuiger/cilinder weer smeren. Maakt niet uit hoe duur of hoe goed je olie is, allemaal vervuilen ze... dus als je geen yamaha lube pakt van 19 euro per liter, maar iets wat een 10tje per liter kost.. kun je er voor het zelfde geld een keer vaker schoone olie in doen.
En NEE wij rijden niet op gamma olie, denicol.. 30 liter vat gekocht. Betaal je een 12 euro voor 1 liter fles in de winkel.