Rijgedrag van mijn quad: is dit "normaal"?

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
FloR
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Rijgedrag van mijn quad: is dit "normaal"?

Bericht door FloR »

Dag mede-quaders,

Ik heb mijn quad nu ongeveer een dikke vier maanden. Dankzij het goede weer deze week, heb ik er nu toch al in totaal een dikke acht uur op gereden de afgelopen dagen.

Het is misschien ook wel nuttig te vermelden dat ik jaren met brommers & moto heb gereden, maar geen ervaring heb met quads. Ik kan totaal niet inschatten of mijn quad normaal reageert, vandaar dit topic.

De quad staat momenteel in deze setup:
Afbeelding

- verlaging KW: volledig op zijn buik
- brede velgen voor en achter
- achteraan spoorverbreders

Ik moet zeggen dat mijn quad aanvoelt zoals een "kart". Ze plakt ongelooflijk op de weg, en het stuur is bijzonder gevoelig. Dus op snelheid aan het stuur draaien, en je moet je goed vasthouden of je ligt van je quad. De quad stuurt haarscherp.

Bijkomend: als ik op een mooie platte weg rij, dat gaat alles goed. Maar als ik een put of oneffenheid op de baan neem, dan stuurt hij heel nerveus en kan ik geen volgas houden, is dit normaal? Doordat hij zo scherp stuurt, zijn oneffenheden in de baan een echt opstakel. Ik had gedacht dat de quad er meer ging "overzweven".

Nog een laatste puntje: ik heb ook al veldbaantjes gedaan, en wanneer de baan "'bol" staat, dan kan ik ook geen volgas houden, of ik ga de zijkant in. De quad volgt dus zeer sterk de baan.

Ik vermoed dat het komt door de verlaging en de brede banden: wat denken jullie op basis van jullie ervaring?
Is dit rijgedrag normaal? Of hoe kan ik dit verbeteren?
Of moet ik gewoon nog leren rijden met een quad? :o
Laatst gewijzigd door Boncari op zo 10 mar, 2013 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verplaatst naar Sport Tuning
"Ne quad is voor janetten!"
bonzaiking
Pro Quadrider
Pro Quadrider

Re: Rijgedrag van mijn quad: is dit "normaal"?

Bericht door bonzaiking »

probeer je sporing aan te passen met je stuurstangetjes :bier:
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door yamahakoppel »

is eigenlijk al een topic over
http://www.quadforumbenelux.com/viewtop ... =8&t=30506" onclick="window.open(this.href);return false;

maar nog even alles op een rijtje
- spoor regelen na verlaging, spoor recht met bestuurder erop
- zorgen dat uw kont lager is dan de snuit. niet van ja maar als ik erop zit staat hem gelijk. zet hem vanvoor op originele hoogte en vanachter op zijn laagste je weet niet wat u overkomt je rijd zonder handen :wink: zult zelfs al uw kracht moeten gebruiken om uw stuur nog maar gedraaid te krijgen en zodra je stuur lost komt hij direct terug recht

ik meet altijd de kader aan de A-arm bevestiging korste bij de moter en aan de achterkant aan uw voet steunen want vanaf de A-armen loopt uw kader omhoog

- sommige zeggen dat zonder voorste spoorverbreders ook minder zoekt ik zou het niet weten rij al jaren met spoorverbreders
- ik heb hoge banden gehad scooterbanden en nu brede spearz rij bijna overal met 1 hand op stuur :)
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
Dreeke
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door Dreeke »

ik heb dezelfde setup en had net hetzelfde
om dit op te lossen moet je uw spoor goed afregelen maar om het volledig op te lossen moet je vooraan uw quad iets hoger zetten. 1 of 2 cm doet al wonderen, afhankelijk van uw eigen gewicht natuurlijk.
FloR
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door FloR »

jongens, bedankt voor jullie advies!

deze namiddag meteen de koe bij de horens gevat, en de quad voor de zekerheid is 3 cm naar omhoog gedaan. Dus enkel de schroeven aangepast, spoor heb ik ongewijzigd gelaten.

amai, wat een wereld van verschil, niet te doen! Nu kan ik overal volgas over. De quad stuurt ook veel veel lichter, dus stuur is makkelijker te draaien (ook wanneer is stilsta!). Blijkbaar was er veel te veel gewicht op de neus van de quad?

Met de neus plat op de grond is voor het uitzicht veel stoerder, maar nu rijdt hij echt 10x beter!
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

Als je uw quad vanvoor hoger of lager legt veranderd het spoor mee. dit komt omdat uw A-armen onder een andere hoek scharnieren dan uw spoor stangen
Dus bij elke wijziging van hoogte moet je het spoor mee veranderen nu jij hem hoger hebt gelegd is spoor open gegaan dus kan zijn als je gewoon uw spoor iets meer open had gezet dat hij ook al beter reed op die laagte

Bij originele armen kun je enkel spoor veranderen maar bij sommige aftermarket A-armen kun je caster camber en spoor regelen en bij elke wijziging van hoogte of één van uw andere instellingen moet je alles controleren daar ben je uren mee bezig als je pech hebt
Groetjes Kris
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
FloR
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door FloR »

Merci voor den uitleg Kris.

Heb je een idee hoeveel jouw quad verlaagd is? Want op de foto hangt die toch laag?
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

Weet niet hoeveel in totaal, 20cm :? Als ik erop zit heb ik aan de kader bij de voetsteunen 5cm en aan de A-armen 6cm en komt 2tot3 cm omhoog als ik eraf ga. mijn nerfbars staken vroeger nog 2cm onder de quad uit :mrgreen: toen leek die laag maar heb de nerfbars al helemaal kapot gereden. 2jaar geleden heb ik ze 2cm ingekort de las was al helemaal door geschuurd

Jenzie had bij zijne 700 3cm speling op de A-armen had een ijzeren beschermplaat tussen de A-armen geschroefd vlogen de vonken regelmatig af
jona 5jaar geleden lag op 2cm in totaal had zijn spiralen ingekort lag op zijn rubberen blokken van de veren heeft zo maar een maand gereden niet te doen, been hard en schuren dat niet normaal was zijn ketting raakte de kader maar toen ik zijne zag is mijn verlagings ziekte begonnen :roll:
Groetjes Kris
dave88
Quadracer
Quadracer

Bericht door dave88 »

Banden niet te hard gepompt? Dan gaat hij ook wat meer spoor zoeken
HONDA the dream of power
Marijn
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Marijn »

Heb je foto's van voor en na? Kan ik zien wat het hoogte verschil is.
Heb namelijk hetzelfde probleem..
Het enige wat ik kan doen is mijn verlaagblokken vanvoor eruit halen om die hoger te krijgen vanvoor.:s
One life, live it !
Plaats reactie