Schakels ketting vast
Schakels ketting vast
Hallo allemaal,
Ik heb in oktober beide tandwielen en de ketting vervangen van mijn Raptor 350.
Daarbij heb ik kettingspray gehaald om de ketting mee in te spuiten. Dit heb ik ook een paar keer gedaan, maar niet na elke rit. Nu heeft de quad een week of 3 niet gelopen, omdat ik de achteraslagers aan het vervangen was, maar bij controle van de ketting leek deze mij goed. Alles opnieuw gespannen etc, klaar. Nu heb ik gisteravond gereden en constateerde ik vanmiddag tijdens een rit dat er enkele schakels vast zaten. Ook zat de ketting ineens strakker, logisch natuurlijk.
Ik heb gisteren door echt zacht zand gecrost (geel zand, afgraving), kan het zijn dat dat zo fijn is dat het tussen de schakels komt en vast gaat zitten? Is de ketting nog te redden, of is het einde en moet ik een nieuwe ketting aanschaffen? Heb hem vanavond geprobeerd schoon te maken en ingespoten met WD40. Wellicht helpt het. Ben er alleen bang voor, want sommige zitten zo vast dat ik ze met de hand niet meer kan bewegen.
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Ik heb in oktober beide tandwielen en de ketting vervangen van mijn Raptor 350.
Daarbij heb ik kettingspray gehaald om de ketting mee in te spuiten. Dit heb ik ook een paar keer gedaan, maar niet na elke rit. Nu heeft de quad een week of 3 niet gelopen, omdat ik de achteraslagers aan het vervangen was, maar bij controle van de ketting leek deze mij goed. Alles opnieuw gespannen etc, klaar. Nu heb ik gisteravond gereden en constateerde ik vanmiddag tijdens een rit dat er enkele schakels vast zaten. Ook zat de ketting ineens strakker, logisch natuurlijk.
Ik heb gisteren door echt zacht zand gecrost (geel zand, afgraving), kan het zijn dat dat zo fijn is dat het tussen de schakels komt en vast gaat zitten? Is de ketting nog te redden, of is het einde en moet ik een nieuwe ketting aanschaffen? Heb hem vanavond geprobeerd schoon te maken en ingespoten met WD40. Wellicht helpt het. Ben er alleen bang voor, want sommige zitten zo vast dat ik ze met de hand niet meer kan bewegen.
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Yamaha YFM350 Raptor uit 2006
-
erikalbring
- Quad Master

Re: Schakels ketting vast
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en er een nieuwe opleggen, oja let wel op met kettingspray dat deze niet plakt, is heel simpel te testen door een beetje op je vingertop te spuiten en met een andere vinger erop te 'tikken' als het dan draden trekt plakt ie, doet ie dat niet is het geschikt voor off-road gebruik
yamaha raptor 350
: kenda klaw achterbanden, pro taper stuur, xtremeparts nerfbars
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
-
bonzaiking
- Pro Quadrider

wat voor ketting heb je er om liggen?
Thnx, ja dat dacht ik ook al. Had spray gehaald voor off-road gebruik. Ik had wel het idee dat deze vrij snel "opdroogde" op de ketting. Kan dat?erikalbring schreef:Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en er een nieuwe opleggen, oja let wel op met kettingspray dat deze niet plakt, is heel simpel te testen door een beetje op je vingertop te spuiten en met een andere vinger erop te 'tikken' als het dan draden trekt plakt ie, doet ie dat niet is het geschikt voor off-road gebruik
Ik heb er nu een RK 520 O-ring opliggen. Ben aan het kijken voor een nieuwe. Is dit een goede ketting, of kan ik beter een andere pakken?bonzaiking schreef:wat voor ketting heb je er om liggen?
-
bonzaiking
- Pro Quadrider

ik vroeg het omdat je niet zomaar met een spuitbusje op een o ring ketting mag spuiten dit tast de o ring aan
je hebt speciale busjes voor o ring kettingen
ik zou geen rk meer pakken mischien beter een reggina pakken die zijn echt super
ik zou geen rk meer pakken mischien beter een reggina pakken die zijn echt super
Hmm, oke dan. Op basis van wat? Weet je zo welk type ik moet hebben? In ieder geval 98 links volgens mij.bonzaiking schreef:ik vroeg het omdat je niet zomaar met een spuitbusje op een o ring ketting mag spuiten dit tast de o ring aan
Ben er ngo niet achter waar de 520 voor staat. Gewoon wel weer een O-ring?
-
Ardjuh
- Quad Expert

520 is de breedte van de ketting, ff uit me hoofd heb je 520, 525, 530 etc. Hoe dikker de ketting des te meerMeelmuis schreef:Hmm, oke dan. Op basis van wat? Weet je zo welk type ik moet hebben? In ieder geval 98 links volgens mij.bonzaiking schreef:ik vroeg het omdat je niet zomaar met een spuitbusje op een o ring ketting mag spuiten dit tast de o ring aan
Ben er ngo niet achter waar de 520 voor staat. Gewoon wel weer een O-ring?
pk's kunnen ze aan. Dacht dat 520 tot 40 pk aan kon ofzo
hangt ook beetje vanaf welke serie het is.
een 'dikkere' ketting past overigens wel, als je maat groter zou willen nemen...
Heb zelf nooit problemen gehad met oplossen van de o-ringen, ik gebruik zo'n beetje alles wat vettig is om de
ketting te smeren
kans krijgen om op te lossen. Het vast zitten van ketting komt vaak als je offroad rijd en ketting niet vaak
genoeg in vet, speling/slijtage verergerd het doordat het dan meer water/vuil tussen kan blijven staan.
Gewoon een goedkope ketting spray pakken 9 van de 10 keer zijn die ook geschikt voor o-ringen en wat
vaker je ketting schoon maken/smeren.
en misschien wel belangrijker, als je gereden hebt, gelijk erna schoon maken en weer in vetten. Zodat
het niet de kans krijgt om te gaan roesten enzo.
No Can't Do!
Ardjuh, Dank je wel voor je toelichting. Denk inderdaad dat het een kwestie is van niet goed bij houden
.
Nog effe wat vraagjes daarover:
* De ketting die ik nu heb kan ik zeker niet meer schoonkrijgen? Ik dacht misschien een nacht in de benzine of zo.
* Als je hem schoonmaakt, wat gebruik jij daarvoor dan?
* Heb jij nog een voorkeur qua merk? Heb er nu een RK op liggen, maar Bonzaiking geeft aan dat Regina veel beter is. Ik weet niet goed waar ik op moet letten dan.
Alvast bedankt!
Nog effe wat vraagjes daarover:
* De ketting die ik nu heb kan ik zeker niet meer schoonkrijgen? Ik dacht misschien een nacht in de benzine of zo.
* Als je hem schoonmaakt, wat gebruik jij daarvoor dan?
* Heb jij nog een voorkeur qua merk? Heb er nu een RK op liggen, maar Bonzaiking geeft aan dat Regina veel beter is. Ik weet niet goed waar ik op moet letten dan.
Alvast bedankt!