HULP: Build a Monster Flow Intake Kit
HULP: Build a Monster Flow Intake Kit
Eerst even het probleem uitleggen.
Ik plan een Big 3 uit te voeren op mijn Raptor 700. Zoals de meeste al weten is dit een andere uitlaat, lucht-benzine regelaar en luchtinlaat. Het probleem situeert zich bij de luchtinlaat. Ik heb bij een Amerikaans bedrijf een dubbel uitlaat besteld, net als een EFI controller. Een lucht inlaatkit hadden ze daar niet. Ik ging dus op zoek naar een ander systeem en heb mijn oog laten vallen op de grootste types. Trinity en Monster bieden een 3 ½” koppelingsstuk. Deze vind je echter niet op Europese bodem dus deze zou ook in Amerika besteld moeten worden.
Door de rekensom te maken, $140 filterkit + $60 transportkosten * 0.7 wisselkoers naar euro * 30% invoerkosten, douanekosten en BTW kwam ik rond de 200EUR uit. Doordat ik dit vrij veel vind en ik redelijk goed ben in 3D tekenen denk ik eraan dit hier te laten maken.
MAAR daarvoor heb ik jullie hulp en ervaring in nodig. Doordat ikzelf niet in het bezit ben van een koppelstuk weet ik weinig bouwmaten en vragen omtrent de bouw van een adapter. Ik weet wel dat het merk MONSTER gebruik maakt van een KN YA-3502 filter. De binnendiameter van deze filter zou 92mm bedragen ( niet zelf gemeten!!! ).
Ik heb al wat opzoekwerk gedaan en kom tot het resultaat dat hieronder staat.
Hier heb ik nog een paar vragen over ( hier begint jullie gedeelde ).
1 – De opening in de filterbak, blijft deze gelijk of dient deze te worden vergroot?
2 – De bevestigingsgaten ( 4 stuks ), blijven deze op dezelfde plaats staan of moeten deze opnieuw geboord worden?
3 – Hoe lang dienen de verbindingstukken uit het koppelingsstuk te komen. Hiermee bedoel ik de aansluitpunten op de filter langs de ene kant en de buis langs de andere kant.
Link voor grote weergave: http://img27.imageshack.us/img27/1836/a ... dapter.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik plan een Big 3 uit te voeren op mijn Raptor 700. Zoals de meeste al weten is dit een andere uitlaat, lucht-benzine regelaar en luchtinlaat. Het probleem situeert zich bij de luchtinlaat. Ik heb bij een Amerikaans bedrijf een dubbel uitlaat besteld, net als een EFI controller. Een lucht inlaatkit hadden ze daar niet. Ik ging dus op zoek naar een ander systeem en heb mijn oog laten vallen op de grootste types. Trinity en Monster bieden een 3 ½” koppelingsstuk. Deze vind je echter niet op Europese bodem dus deze zou ook in Amerika besteld moeten worden.
Door de rekensom te maken, $140 filterkit + $60 transportkosten * 0.7 wisselkoers naar euro * 30% invoerkosten, douanekosten en BTW kwam ik rond de 200EUR uit. Doordat ik dit vrij veel vind en ik redelijk goed ben in 3D tekenen denk ik eraan dit hier te laten maken.
MAAR daarvoor heb ik jullie hulp en ervaring in nodig. Doordat ikzelf niet in het bezit ben van een koppelstuk weet ik weinig bouwmaten en vragen omtrent de bouw van een adapter. Ik weet wel dat het merk MONSTER gebruik maakt van een KN YA-3502 filter. De binnendiameter van deze filter zou 92mm bedragen ( niet zelf gemeten!!! ).
Ik heb al wat opzoekwerk gedaan en kom tot het resultaat dat hieronder staat.
Hier heb ik nog een paar vragen over ( hier begint jullie gedeelde ).
1 – De opening in de filterbak, blijft deze gelijk of dient deze te worden vergroot?
2 – De bevestigingsgaten ( 4 stuks ), blijven deze op dezelfde plaats staan of moeten deze opnieuw geboord worden?
3 – Hoe lang dienen de verbindingstukken uit het koppelingsstuk te komen. Hiermee bedoel ik de aansluitpunten op de filter langs de ene kant en de buis langs de andere kant.
Link voor grote weergave: http://img27.imageshack.us/img27/1836/a ... dapter.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: HULP: Build a Monster Flow Intake Kit
Ik snap geen bal van wat je vraagt Maar ik zie geen probleem...Begin te bouwen en zie waar je uitkomt. Als er al aanpassingen aan te pas komen zijn deze vrij "basic".
Denk er ook aan dat een te grote luchtinlaat niet goed is... Ik heb eens een excel blad gehad om alles te berekenen. Lengte en diameter aanzuigbuis enz. Er komt meer bij kijken als je het echt goed wil doen.
Ik zie hier vaak dat er een grote K&N aangeraden wordt, dit terwijl de motor niet meer lucht gaat nemen dan hij nodig heeft. In 75procent van de gevallen is een aanpassing van het luchtfilterhuis gewoon goed. De lengte en diameter van de aanzuigbuizen hebben invloed op gasreactie, overkill is nooit goed
Denk er ook aan dat een te grote luchtinlaat niet goed is... Ik heb eens een excel blad gehad om alles te berekenen. Lengte en diameter aanzuigbuis enz. Er komt meer bij kijken als je het echt goed wil doen.
Ik zie hier vaak dat er een grote K&N aangeraden wordt, dit terwijl de motor niet meer lucht gaat nemen dan hij nodig heeft. In 75procent van de gevallen is een aanpassing van het luchtfilterhuis gewoon goed. De lengte en diameter van de aanzuigbuizen hebben invloed op gasreactie, overkill is nooit goed
-
- Quad Expert
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 17:07
- Locatie: Zuid Holland (NL)
Re: HULP: Build a Monster Flow Intake Kit
Ik zou als ik jouw was ff kijken of je buis kunt gebruiken en plaat... ipv alles uit massief te halen. Scheelt nogal in de kosten. Zoals je het nu getekend hebt moet het CNC gefreesd worden.
No Can't Do!
Re: HULP: Build a Monster Flow Intake Kit
Wel mooi getekend...
Daar heb ik het geduld niet voor
Re: HULP: Build a Monster Flow Intake Kit
Twinair heeft ook deze setjes incl filter en deze adapterring voor een nette prijs.
Ik heb de mijne bij de quadwinkel.nl
Ik heb de mijne bij de quadwinkel.nl
______________________________________________
Quadclub De Veluwse Zandhappers
Quadclub De Veluwse Zandhappers
Re: HULP: Build a Monster Flow Intake Kit
Kun je er niet gewoon een pvc buis tussen zetten?
HONDA the dream of power
Re: HULP: Build a Monster Flow Intake Kit
Bedankt voor de reacties. Ben momenteel bij een bedrijf aan het horen achter de kostprijs en een "slimmer" design.
Weten jullie enkel nog het antwoord op de volgende vragen?
1 – De opening in de filterbak, blijft deze gelijk of dient deze te worden vergroot?
2 – De bevestigingsgaten ( 4 stuks ), blijven deze op dezelfde plaats staan of moeten deze opnieuw geboord worden?
3 – Hoe lang dienen de verbindingstukken uit het koppelingsstuk te komen. Hiermee bedoel ik de aansluitpunten op de filter langs de ene kant en de buis langs de andere kant.
Als er nog meer geïnteresseerde zijn hierin, moet je het maar laten weten
Weten jullie enkel nog het antwoord op de volgende vragen?
1 – De opening in de filterbak, blijft deze gelijk of dient deze te worden vergroot?
2 – De bevestigingsgaten ( 4 stuks ), blijven deze op dezelfde plaats staan of moeten deze opnieuw geboord worden?
3 – Hoe lang dienen de verbindingstukken uit het koppelingsstuk te komen. Hiermee bedoel ik de aansluitpunten op de filter langs de ene kant en de buis langs de andere kant.
Als er nog meer geïnteresseerde zijn hierin, moet je het maar laten weten
-
- Quad Expert
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 17:07
- Locatie: Zuid Holland (NL)
Re: HULP: Build a Monster Flow Intake Kit
1, 2 & 3 je hebt de maten toch? meet het gewoon op!BramC schreef:Bedankt voor de reacties. Ben momenteel bij een bedrijf aan het horen achter de kostprijs en een "slimmer" design.
Weten jullie enkel nog het antwoord op de volgende vragen?
1 – De opening in de filterbak, blijft deze gelijk of dient deze te worden vergroot?
2 – De bevestigingsgaten ( 4 stuks ), blijven deze op dezelfde plaats staan of moeten deze opnieuw geboord worden?
3 – Hoe lang dienen de verbindingstukken uit het koppelingsstuk te komen. Hiermee bedoel ik de aansluitpunten op de filter langs de ene kant en de buis langs de andere kant.
Als er nog meer geïnteresseerde zijn hierin, moet je het maar laten weten
Ben wel benieuwd naar de prijs, denk dat je achter over kiept. Moet CNC gebeuren... dat word dus het schrijven van CNC programma, instellen van een machiene en dan nog materiaal en frees tijd.
No Can't Do!
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: HULP: Build a Monster Flow Intake Kit
Pak gewoon een k&n ait intake en klaar ben je.
Je zult met een big 3 nooit meer lucht nodig hebben dan dat daar doorheen past hoor. Zelfs de heren die met big 3, opgeboorde cilinders andere nokkenassen etc rijden krijgen zat lucht door hun k&n intake dus ik snap niet goed waarom je al de moeite zou gaan doen voor iets wat een paar tientjes kost en gewoon perfect passend al op de markt is
Je zult met een big 3 nooit meer lucht nodig hebben dan dat daar doorheen past hoor. Zelfs de heren die met big 3, opgeboorde cilinders andere nokkenassen etc rijden krijgen zat lucht door hun k&n intake dus ik snap niet goed waarom je al de moeite zou gaan doen voor iets wat een paar tientjes kost en gewoon perfect passend al op de markt is
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
Re: HULP: Build a Monster Flow Intake Kit
Omdat sommige het hartstikke mooi vinden om eigen onderdelen te bouwen en uit te denken.
Re: HULP: Build a Monster Flow Intake Kit
Daar heb je gelijk in, maar dit is gewoon overkill....
maar goed:
vraag 1 en 2 maakt niet uit, dit kies je zelf...gewoon niet kleiner gaan als origineel.
vraag 3: 15mm lijkt mij meer als voldoende. Zodat enerzijds de filter erop kan en aan de andere kant de aanzuigbuis. Neem gewoon een halve cm breder, dan de breedte van de klem die ge erop zet...
maar goed:
vraag 1 en 2 maakt niet uit, dit kies je zelf...gewoon niet kleiner gaan als origineel.
vraag 3: 15mm lijkt mij meer als voldoende. Zodat enerzijds de filter erop kan en aan de andere kant de aanzuigbuis. Neem gewoon een halve cm breder, dan de breedte van de klem die ge erop zet...
- Peter skull
- Quadrunner
- Berichten: 952
- Lid geworden op: zo 29 mei, 2011 14:15
- Locatie: Zuid-West Holland
Re: HULP: Build a Monster Flow Intake Kit
Of je koopt z'n ding
Dacht 180 eu op de mat....
Ben ook wel benieuwd naar jou prijs
Re: HULP: Build a Monster Flow Intake Kit
180 euro voor een fuel customs, dat is niet heel duur dacht ik toch.
-
- Easy Quadrider
- Berichten: 193
- Lid geworden op: zo 03 jun, 2012 17:25
- Locatie: kilder
Re: HULP: Build a Monster Flow Intake Kit
fuel customs voor 180 is echt niet duur, ik krijg vandaag mijn twinair powerflow intake binnen ga ik vanmiddag gelijk inbouwen. is inderdaad ook een mooie set voor een lagere prijs
grz.
grz.
raptor 700 2006 blauw
-KW verlagingsveren
-GYTR stickerset
-ITP ss velgen met maxxis Spearz
-killswitch
-ART big frontbumper
-AC engineering racing nerf bars
-Kolpin handguards met spiegels
-Vapor teller
-twinair powerflow intake kit
-pc 5
-ART spoorverbreders
-Leovince x3 demper, CRD voorbocht
- bagagedrager
- motion pro draaigas
-KW verlagingsveren
-GYTR stickerset
-ITP ss velgen met maxxis Spearz
-killswitch
-ART big frontbumper
-AC engineering racing nerf bars
-Kolpin handguards met spiegels
-Vapor teller
-twinair powerflow intake kit
-pc 5
-ART spoorverbreders
-Leovince x3 demper, CRD voorbocht
- bagagedrager
- motion pro draaigas