quad voor woon-werkverkeer

Welke quad is voor mijn doeleinden best geschikt?
petervee
Quadrider
Quadrider
Berichten: 321
Lid geworden op: wo 25 mar, 2009 09:09
Locatie: Almere

Re: quad voor woon-werkverkeer

Bericht door petervee »

Raptor 660 met bigbore kit stg 1 nokkenas 15/32 vertanding en volledige yoshi uitlaat. Ik doe gemiddeld 1 op 12.
Met normale rijstijl. Ik geef geen 1000 euro per jaar uit aan onderhoud maar rij ook geen 500 km per maand.
Its better to burn out then to fade away

About Valves:
A little loose is better then a little tight,unlike women
These valve get tighter the more you use them,again unlike women
DimitryH
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 66
Lid geworden op: do 02 mei, 2013 09:06
Locatie: Limburg (BE)

Re: quad voor woon-werkverkeer

Bericht door DimitryH »

Laatst had ik een tocht gemaakt van 60 km, net ervoor gaan tanken, en dan bij terugkomst weer vol gaan tanken. Ik had 3.43 liter verbruikt op 60.61 km. Allesbehalve "groen" gereden, veel tegen de top aangezeten, stevig optrekken ...

Reken maar uit: 1 op 17.67 :) En dit is met een LTZ400, Dynojet, volledige uitlaatlijn Akrapovic
Gebruikersavatar
Darkzero
Quadrider
Quadrider
Berichten: 296
Lid geworden op: di 28 mei, 2013 19:36
Locatie: Diepenbeek

Re: quad voor woon-werkverkeer

Bericht door Darkzero »

wat is het verschil tussen een gewone ltz400 en de speciale uitvoering of de limited edition of hoe 't ook noemt?
is de ltz eigenlijk 4x4? manuele versnellingsbak neem ik aan? is dat een gas geven zoals bij een moto of met een duimknop?
tank je super95 of 98?
zo'n dynojet, sportuitlaat, sportkit, vertanding, ... kan je hiermee het verbruik verlagen? extra snelheid of acceleratie heb ik niet nodig! nogmaals: ik wil 90 vlot kunnen rijden en toch zo weinig mogelijk verbruik. sportieve acceleratie hoeft echt niet voor mij
om de hoeveel km is onderhoud nodig bij een ltz400? wat houdt dit in? en is dit zelf te doen?
davidg40
Quadrider
Quadrider
Berichten: 497
Lid geworden op: ma 03 okt, 2011 20:04

Re: quad voor woon-werkverkeer

Bericht door davidg40 »

Verschil in uitvoeringen weet ik niet.
Ltz heeft 5 versnellingen en achteruit.
In manueel net als een motor.
Duimgas is standaard maar je kan handgas erop zetten.
Tanwielen aanpassen naar 15 36 is wel aan te raden, want dan ga je minder toeren draaien op hoge snelheid.
Daardoor gaat het verbruik omlaag.
Alles wat je aan de motor aanpast zal je verbruik aantasten zoals: uitlaat, dynojet, nokkenassen, carb of bigbore kit.
Onderhoud is om de 1500-2500 km ligt aan je rijstijl.
Olie moet dan ververst worden en oliefilter.
Kosten ong 30-40 euro.
En af en toe je lagers smeren met vetpomp.
Je kan gewoon op euro 95 rijden, 98 kan ook weet niet of dit uitmaakt.
Ltz is een hele fijne quad om mee te rijden, kwa verbruik en onderhoud.
En de meeste quads kun je gewoon bij houden.
Gebruikersavatar
Darkzero
Quadrider
Quadrider
Berichten: 296
Lid geworden op: di 28 mei, 2013 19:36
Locatie: Diepenbeek

Re: quad voor woon-werkverkeer

Bericht door Darkzero »

enig idee wat de koste zijn voor:
duimgas --> handgas
tandwielen 15 36
zal het verbruik lager zijn met andere uitlaat, dynojet, carb, kit, ... wat dan ook en wat zal me dit kosten? is het echt een groot verschil? ik bedoel dan vooral in mijn voorbeeld (woonwerk verkeer, 90km/u, geen snelle acceleratie vereist)

krijg meer en meer zin in die ltz400... :-)
Gebruikersavatar
Darkzero
Quadrider
Quadrider
Berichten: 296
Lid geworden op: di 28 mei, 2013 19:36
Locatie: Diepenbeek

Re: quad voor woon-werkverkeer

Bericht door Darkzero »

waarop moet ik trouwens letten bij de aankoop van een 2dehands?
Dash
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 07 okt, 2012 16:31
Locatie: Gelderland

Re: quad voor woon-werkverkeer

Bericht door Dash »

viewtopic.php?f=25&t=10771" onclick="window.open(this.href);return false;

:)
Gang is alles! Remmen is angst!

(\../)
(O.o)
( . . )
/_|_\

Yamaha Raptor 700 2012
davidg40
Quadrider
Quadrider
Berichten: 497
Lid geworden op: ma 03 okt, 2011 20:04

Re: quad voor woon-werkverkeer

Bericht door davidg40 »

http://www.quadtuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.quadfun.be" onclick="window.open(this.href);return false;

hier kan je alles vinden voor bijna alle sport quads en utility quads.
erikalbring
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1600
Lid geworden op: do 06 okt, 2011 19:39
Locatie: ergens op een boerderij in nederland

Re: quad voor woon-werkverkeer

Bericht door erikalbring »

Indien mogelijk zou ik eerst de quad leren beheersen met duimgas, draaigas op een quad rijd hel anders, en je kunt makkelijker de controle over je quad verliezen
yamaha raptor 350 :crosser: : kenda klaw achterbanden, pro taper stuur, xtremeparts nerfbars
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: quad voor woon-werkverkeer

Bericht door AC67 »

wat mij verbaasd is dat alles(op een klein beetje na) over soorten/merken quads gaat die naar mijn mening beter presteren in het zand dan op de weg
Waarom niet een ATV(ja,dat is iets anders dan een quad)gekozen die beter op de weg thuis hoort,ik noem bewust geen merken want er zijn er meerdere.
Een ATV is doormiddel van de onafhankelijke wielophanging comfortabeler op de weg en kan met gemak 90 halen(de harde eis van de TS).Verbruik is 1;12 met veel comforten gemak,ook voor een aanhanger geen probleem daar een atv daar beter voor gemaakt is dan een quad.
Een ATV is weliswaar volgens velen geen echte quad,die zijn immers van yamaha,suzuki en dergelijke,maar daarom noem ik het ook een All Terrain Vehicle.
ik zit 20 keer beter op de weg(daar ging het de TS 80% om) dan op een quad.Maar dat kan aan mij liggen,maar krijg de indruk dat bijna iedereen op dit forum een nieuw lid zo snel mogelijk op een starre achteras quad die 90%van de forum deelnemers heeft, wil hebben ipv goed advies te geven,vreemd hoor. En dan die eindeloze discussie om benzineverbruik om maar je keuze te rechtvaardigen terwijl de TS een voertuig wil hebben dat op een quad lijkt snel gaat(blijft doorhameren op die 90km)en weinig geld wil uitgeven aan onderhoud.Lees eens tussen de regels door en zie waar hij steeds op terugkomt,ondanks de eerste duidelijke vraag heeft hij geen idee wat hij wil en weet geen verschil tussen een 2/4 takt,1/2 cylinder enz.maar wil alleen maar de blits maken op 4 wielen.
Ik ga er niet verder op in maar denk dat deTS beter gebaat is bij een ATV dan een quad dus waarom dat advies niet gegeven?
Of als je die kennis niet hebt,ik weet ook niet alles over quads,vraag je het niet aan een forumlid die er misschien wel wat van weet dan was deze disscussie misschien al 1 pagina eerder afgelopen en niet bijna 2 pagina's over benzinegebruik en wat al niet meer,blijf terzake en lees eens tussen de regels door.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: quad voor woon-werkverkeer

Bericht door Jazzy »

Ik begrijp wat je met bovenstaand verhaal wilt zeggen, maar de term ATV wordt gebruikt voor alle typen vierwielers zonder carrosserie. Dus als je onderscheid wilt maken dan kun je misschien beter spreken van sportquads en 4x4 of utility quads. Zowel en LTZ400, Raptor 700 als een TGB 550 en Can-am Outlander zijn allemaal ATV's.

Het is helaas niet zo dat iedere 4x4 of utility quad makkelijk 90 km/h rijdt. Bij de meeste merken moet je dan naar de zwaarste types en dan nog zit je maar een paar km/h onder de absolute topsnelheid. De gangbare CVT of cardanaandrijvingen betekenen ook dat je de overbrengingsverhouding niet makkelijk aan kunt passen, of in de praktijk dus helemaal niet. Het gevolg is dat je op hoge toeren rijdt, wat slecht is voor het verbruik en de slijtage.

Het verbruik van een utility-quad ligt nog eens hoger dan die van een lichte sportquad, is ook niet raar als je het over gewichten van 250 tot 350 kilo hebt in tegenstelling tot sportquads die onder de 200 kilo blijven. Daarom dus ook dat de variabele kosten (verbruik!) weer hoger liggen, al dat gewicht moet meegesleept worden en dat kost energie. De meeste utility quads hebben 4x4 aandrijving, de extra componenten in de aandrijflijn maken de quad zwaarder dan nodig voor op de weg. (verbruik en onderhoud)

Al met al denk ik dat een lichte sportquad zoals de LTZ400 het meeste voldoet aan de eisen die de TS stelt: Goedkoop rijden met een hoge topsnelheid.
Ik ga er niet verder op in maar denk dat deTS beter gebaat is bij een ATV dan een quad dus waarom dat advies niet gegeven?
Geef dan het goede voorbeeld en noem eens een quad die beter aansluit bij de wensen.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: quad voor woon-werkverkeer

Bericht door AC67 »

Dank je voor je opbouwende reactie,daar heb ik wat aan en misschien de TS ook,
ik noem met opzet geen merk/uitvoering daar ik niet in aanvaring wil komen met de regels,jij weet waar ik het over heb.
Ik dacht aan de nieuwe 400,2x4 van mijn favoriete merk(iedereen op dit forum heeft een favoriet merk dus hoop niet op een aanvaring met de regels). .heeft geen extra aandrijfcomponenten en een laag eigen gewicht,277 kg en toch wel redelijk comfort.verbruik weet ik eerlijk gezegd niet maar de 400 heeft een 366 motor.kan ondanks dat hij op het eerste gezicht alles tegen heeft wel 85 rijden(of dat een echt verschil uitmaakt met 90 is over te praten).Ik zeg bewust ATV om misschien voor jan publiek een verschil te maken tussen de modellen/gebruiksmogelijkheden.
Ik hoop op mijn manier de discussie een draai in de richting te hebben gegeven die de TS kan helpen een bewuste keuze te maken,
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: quad voor woon-werkverkeer

Bericht door Jazzy »

Er is niets mis mee als je een Arctic Cat 400 2x4 wilt aanbevelen, als het maar onderbouwd is. :) En in verband met je connecties met het merk in Nederland kan het dan geen kwaad als je ook twee quads van vergelijkbare merken noemt. :)
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: quad voor woon-werkverkeer

Bericht door AC67 »

Ik heb ook gedacht over een tweede merk,als ik er weer op kan komen mail ik dat nog,
als jij nog een voorstel hebt zal ik dan ondersteunen,
bedankt en ik hoop dat de \TS er uit komt met deze stortvloed van info. :)
Gebruikersavatar
Darkzero
Quadrider
Quadrider
Berichten: 296
Lid geworden op: di 28 mei, 2013 19:36
Locatie: Diepenbeek

Re: quad voor woon-werkverkeer

Bericht door Darkzero »

heb ondertussen veel gelezen en ook enkele modellen bekeken en getest. de ltz 400 kwam er altijd het beste uit. zowel naar mijn smaak voor het uitzicht als het rijden, de accessoires, ...

ik heb dus de knoop doorgehakt en een tweedehands ltz400 van 2010 gekocht. vandaag voorschot gaan betalen. ben voor deze gegaan omdat ze sinds 2009 injectie hebben en dat scheelt toch wel wat op verbruik.
de opties die erop zitten zijn: handkappen, nerfbars, allerlei bescherming zoals de baar vooraan, gril op de lamp, ... verder ook volledige sportuitlaat (originele krijg ik erbij) en kmteller.
tandwielen worden nog aangepast naar 15 36 en ook worden er nog wegbanden opgelegd.

8) 8) 8)
Plaats reactie