Afgelopen weekend heb ik een ongelukje met de raptor gehad. Miste een bocht en schoot een greppel in. Daarna staat het stuur niet recht en de sporing van de wielen klopt ook niet meer. Ik twijfel nu of de bevestiging van de spoorstangen op de stuurstang nog wel klopt. Moet deze recht zijn? Of hoort deze "kromming" er nu in te zitten? Gaat om een Raptor 350 uit 2006:
Laatst gewijzigd door Meelmuis op vr 07 jun, 2013 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
erikalbring schreef:ik krijg geen foto's te zien, lees de howto even voor het geval je het niet snapt hoe je ze moet uploaden
Klopt, je hebt gelijk. De webserver waar ik ze op geplaatst heb is via https beveiligd met een oud certificaat. Heb ze verplaatst en de links aangepast. Als het goed is moet je ze nu wel kunnen zien.. Ben een echte IT-er he..
als je eerst foto bekijkt lijkt het dat uw stuur bevestiging iets scheef staat tegenover uw plaat waar de ball-joint aan hangen dit zou uw scheef stuur kunnen bevestigen maar uw spoor stangen zijn waarschijnlijk ook gebogen want zelfs met een gebogen stuurstang moet uw spoor nog goed staan neem uw spoor stangen eens af en rol ze over een vlakke tafel als ze krom zijn merk je het direct
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
Deze stang is perfect recht, ben vorige week nog over de op geweest met mijn 350, kijk eens naar de kogels/gewrichten aan je stuurstang, deze kunnen wel sneller krom zijn.
OK, dank jullie voor je reacties.
Heb het stuurlager met de keerringen vervangen en de speling die er op zat is nu weg. Het stuur staat overigens nu recht, alleen de wielen (sporing) stond niet recht. Deze heb ik gisteren gecorrigeerd. Heb ook de balljoints en de stuurstangen gecontroleerd en deze zijn gewoon recht. Ook de armen, fusee en wielassen zijn recht. Echt vreemd dat dan toch mijn wielen ineens (zichtbaar) niet goed stonden. Misschien dat het voorheen ook niet goed stond? Anyway ze staan nu bijna recht en bij een testrit was het verschil echt duidelijk te merken (in positieve zin), nog even finetunen. Als ik het zo voel zit er ook geen (grote) speling op mijn fuseekogels op de armen.
Kan er misschien nog iets anders krom zijn?
Heeft iemand een tip om de sporing correct uit te voeren? Nu ben ik met een meetlat de afstanden tussen (het center) de wielen en vanaf het midden van het frame. En op die manier een beetje op en neer aan het gaan om beide wielen vanaf het centerpunt evenveel afstand te geven. In het Haynes boek staat dat de toe-in max 10MM mag zijn.
Jazzy schreef:Kun je die afwijking niet 'wegstellen' met de stuurstangen?
Ja, dat heb ik nu ook gedaan. Staan.nog niet helemaal goed, dat probeer ik vanavond.
Vind het alleen apart dat een stang van weer i hoeveel dik tordeerd en de spoorstangen recht zijn.