achteras lagers raptor 700

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

achteras lagers raptor 700

Bericht door yamahakoppel »

Omdat ik steeds minder km's kan maken met een nieuw setje lagers, en ik de laatste keer mijn binnen buis kapot had ben ik aan het kijken achter een volledig Lagerhuis met lagers
Nu had ik al van meerdere mensen gehoord om de dubbel rij lagers te nemen ipv de 4 enkel lagers gelijk het origineel is. Ik heb nu een Lagerhuis van lonestar gevonden maar in mijn zoektocht ben ik ook conische lagers tegen gekomen, nu was mijn vraag wat is volgens jullie het beste de originele lagers ( 4 enkel rij lagers ) of 2 dubbel rij lagers gelijk die van lonestar of conische lagers :?
Kan momenteel geen link plakken zit op tablet :chagarijn:

Conische lagers kunnen meer zijdelingse krachten aan maar zijn weer gevoeliger op speling en snelheid
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
bizon450
Quad Master
Quad Master

Re: achteras lagers raptor 700

Bericht door bizon450 »

Lone star die hebben toch maar 2 dikke lagers in hun lagerhuis steken ? Was toch zo toen ik die van men yfz gekocht had, staat daar geen garantie op ?

PS: als je iets wilt kopiëren of plakken via tablet moet je met je vinger blijven drukken
1) raptor 350 05 (verkocht)
2) raptor 350 05 (verkocht)
3) yfz 450 08 (verkocht)
4) yfz 450 09 se (verkocht !! )
5) banshee (weg )
6) blaster (verkocht)
7) trx 450 05 (verkocht)
8 ) yfz 450 05 (verkocht)
9) DS 450 xmx '08
10) r700 '12
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

lonestar hebben 2 dikke lagers ja maar ik heb ook modellen van andere merken gevonden met conische lagers in

kopiëren had ik al gevonden met tablet maar sinds ik google chrome heb sluit die altijd mijn browser :?
Groetjes Kris
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
cor
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door cor »

ken iemand die had een heel nieuw binnen spul uit de vs beresterk maar zie hem maar 1 maal per jaar tijdens de wlies rit
dus kan hem helaas niet bereiken om te vragen hoe of wat
BramC
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door BramC »

Ben ook aan het kijken achter een ander lagerhuis en zit ook vast tussen de keuze tussen dubbele of conische lagers.

Heb wat zitten "google-en" en heb de volgende reacties op topics gevonden:
Tapered bearing carriers are suppose to be a bit stronger. The downside is more attention needs to be paid to the tension on the axle nut (too much and you've got increased drag w/ reduced bearing life, too little and you might develop bearing ruining slop). Since keeping a precise amount of torque on the axle lock nut--even with some of the high dollar aftermarket ones--can be a pain, I'd just get a dual row carrier.
A tapered bearing setup is much stronger than a twin row style bearing because the tapered bearing's rollers are tapered rather than straight right cylindrical. The roller shape allows thrust loads to be withstood in addition to the radial loads. A familiar application for tapered roller bearings is the central hub bearings for automobile wheels. When an auto traverses a turn, the wheels must withstand a significant lateral force, so that tapered roller bearings are necessary. You don't get so much of that lateral force in the bearing carrier of a quad but you do get some. One disadvantage of the tapered bearing setup is the cost as you mentioned but also getting them setup as far as having the proper amount of force applied when "setting" the bearing in place. If you've ever replaced tapered bearings in a wheel hub for instance it's real important to not tighten the axle nut too much or it will prematurely wear out the bearing, too loose and you could create other hazardous results!
twin row bearing are strong and do last, but they will bind when going around corners. standard bearing construction only handle force loads that are perpendicular to the centerline of the axel, they do not handle force loads that are parallel with the axel.....so when you go around a corner the force is transmitted down the axel into the bearing assemblies and it pushes the ball bearing sideways into the races, causing binding....taper bearings handle the forces in both directions, so you dont get binding of the ball bearings against the races......see how many racers use tapered bearings setups......
the taper bearings are superior...but you loose so much chain adjustment you will hate them. The taper bearings have a bigger OD so they have to be closer to the center line of the carrier. You can even adjust for 1 tooth on the countershaft with them
Besluit:
Conische lagers is goed voor zijwaartse krachten op te vangen maar vragen meer onderhoud en een bijna perfecte afstelling. Om deze reden worden ze vaak vervangen door dubbele lagers. Hierin speelt de kwaliteit van de lagers een rol i.v.m. de levensduur.
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

dat conische lagers beter moesten afgesteld worden en meer zijdelingse krachten konden hebben wist ik al van op mijn werk :afgestudeerd:

het was voor de zijdelingse krachten dat ik ze eigenlijk wou gebruiken maar om die precies af te stellen is ook niet zo simpel :chagarijn: daarom heb ik mij maar een lonestar huis besteld met dubbel rij lagers :wink:
Groetjes Kris
BramC
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door BramC »

Ben nog aan het twijfelen tussen de rpm en lonestar. Zijn er grote verschillen buiten een prijsverschil van 30 euro?
Zijn allebei uitgerust met een dubbele rij lagers :?
ronnieb
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door ronnieb »

Zijn beide goed.
Kev006
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Bericht door Kev006 »

hmmm, ik dacht dat ge da probleem alleen had als ge crosste... Maar blijkbaar dus nie.

Ze hebben me ooit gezegd om er gewoon een smeernippel op te zetten en elke keer goed te smeren als je hem hebt afgespoten enz. Maar ik ben er toch nie van overtuigd dat da gaat helpen.
Heb eerder het gevoel dat het dan slechter wordt.

Ik cross veel in de slijk enz. en elke winter kan ik men lagers wel een keer vervangen...
Drive high so you can fly...

Quad rijders Limburg:
http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=211516494973
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

ik steek mijn Lagerhuis vol vet bij montage
op de baan rijden op 1m50 breedte is ook niet gezond :roll: zeker niet met driften op hoge snelheden
Groetjes Kris
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Jason McCoy »

Kev006 schreef:hmmm, ik dacht dat ge da probleem alleen had als ge crosste... Maar blijkbaar dus nie.

Ze hebben me ooit gezegd om er gewoon een smeernippel op te zetten en elke keer goed te smeren als je hem hebt afgespoten enz. Maar ik ben er toch nie van overtuigd dat da gaat helpen.
Heb eerder het gevoel dat het dan slechter wordt.

Ik cross veel in de slijk enz. en elke winter kan ik men lagers wel een keer vervangen...
Eens per jaar? Weet je hoeveel omwentelingen je lagers dan al gemaakt hebben?
Probleem met de lagers van een raptor 700 is dat je 2 lagers naast elkaar hebt. Dat zit nooit helemaal gelijk en dus gaan ze wringen. Dus dan gaat het stuk.
Ik moet wel zeggen dat ik met de eerste set, dus de orriginele 40000 km heb gereden en gecrost toen nog.
Toen waren ze versleten. En ik denk dat dan het probleem pas begint. Als ze zijn vervangen gaat de slijtage ineens sneller. Ik denk dat ze ze bij Yamaha in de fabriek perfect uitlijnen en dat je dat zelf niet goed voor elkaar krijgt.
Overigens vind ik zelf eens per jaar lagers vervangen niet zo veel.
Ik herrinner me uit de tijd dat ik 660 reed dat ik ze iedere 2 maand aan het vervangen was :p
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
bizon450
Quad Master
Quad Master

Bericht door bizon450 »

40000 km ?! Je zal wel 4000 bedoelen zeker haha :p
Ik denk dat het ook niet veel zou helpen als je er een smeernippel zou op zetten, aan gezien je lagers gesloten zijn.. Tenzij je de dichting aan de binnenkant af doet dan kan het vet wel bij je lagers..
1) raptor 350 05 (verkocht)
2) raptor 350 05 (verkocht)
3) yfz 450 08 (verkocht)
4) yfz 450 09 se (verkocht !! )
5) banshee (weg )
6) blaster (verkocht)
7) trx 450 05 (verkocht)
8 ) yfz 450 05 (verkocht)
9) DS 450 xmx '08
10) r700 '12
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Jason McCoy »

40000 bedoel ik.
Quad is van 2007 en in 2012 heb ik ze voor de eerste keer vervangen en nu een maand terug weer.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

ik heb mijn eerste preventief vervangen rond de 10.000 ook omdat ik toen een nieuwe as gestoken had dacht maar direct al nieuw :)
maar 2de setje was echt kapot op 8 of 9000 km en sinds gaat het steeds sneller daarom dat ik nu aan het kijken was voor een lonestar of dergelijks met 2 brede lagers in ik zou ze normaal de 19de thuis krijgen heb er direct 2 besteld ook 1 voor lowrider

ik moet er wel bij zeggen dat ik ook wel bij elk setje lagers breder van wielbasis ben gegaan :mrgreen:
Groetjes Kris
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Ardjuh »

bizon450 schreef:40000 km ?! Je zal wel 4000 bedoelen zeker haha :p
Ik denk dat het ook niet veel zou helpen als je er een smeernippel zou op zetten, aan gezien je lagers gesloten zijn.. Tenzij je de dichting aan de binnenkant af doet dan kan het vet wel bij je lagers..
Smeernippel werkt wel, andere merken hebben het wel...alleen is heel gedoe om dat erin te krijgen... probleem is dat ze droog lopen, geen smering niks. Kut systeem van yamaha.

Maar als je een andere achterbrug hebt, kun je waarschijnlijk wel bij het midden van je center, dan is het gewoon kwestie van een vet nippel in je center maken zodat je er vet in kunt pompen. Dan gewoon af en toe vet erbij drukken zodat je alle troep buiten houd en je lagers in het verse vet. :D
No Can't Do!
Plaats reactie