raptor 700 vastgelopen iemand ervaring met bigbore ?

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
thadave
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 51
Lid geworden op: di 30 apr, 2013 17:02

Re: raptor 700 vastgelopen iemand ervaring met bigbore ?

Bericht door thadave »

nou even een update .

ik heb hem gisteren uit elkaar getrokken en zoals ik al dacht en wat ik gelezen had hier op het forum wat het meeste voorkwam bij de 700 .
krusas lager vast gelopen en een kruk wang is helemaal blauw aangelopen .
de cylinder gaat op zicht wel zit alleen een licht kras in zou gehoond kunnen worden en dan is die vrij goed weer denk ik .

wat ik raar vind dat ik voor dat ik hem uitelkaar trok het olie gepeild had en dat hij onder het minimum stond .
terwijl ik maandag olie wissel gedaan had (op de juiste manier)
ik vraag me af waar die resterende olie gebleven is heb amper 400 km gereden na die olie wissel .
ik had niet het idee dat die gekwalmt heeft dus dat die de olie opstookte .
ben nu dus af aan het vragen wat de oorzaak van de vast loper was .

--of met verkeerde benzine gereden euro 95 (heb alleen maar 95 getankt , vorige eigenaar ook} en met gereden bedoel ik flink gas gegeven en lange stukken .
ik heb wel telkens de motor warm laten draaien .
--of het kwam dat er iets te weinig olie inzat op het moment dat die vast liep
--of de motor had al inwendige schade opgelopen door de vorige eigenaar omdat hij uit onwetendheid hem koud gestamt heeft gehad in het begin
--die inwendige schade lijkt mij zeer voor de hand liggend aangezien de olie wat eruit kwam echt pikzwart was en de olie filter heel erg vuil was.
--of kwam het doordat de powwercommander niet goed stond afgesteld want ik heb er de big 3 op zitten met dubbele dmc force 4 maar kwa vermogen was hij niet sneller als mijn cross raptor wat origineel is en zelfs de db killer ernog in heeft . zowel met optrekken als op topsnelheid en met tussen gas kwam ik mijn orinele raptor niet weg .
thadave
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 51
Lid geworden op: di 30 apr, 2013 17:02

Re: raptor 700 vastgelopen iemand ervaring met bigbore ?

Bericht door thadave »

ben nu nog aan het twijfelen wat ik kan doen aangezien er toch een nieuwe krukas in moet .

--ofwel nieuwe verlengde krukas hogedruk zuiger oude cylinder alleen laten honen en dan een stage 2 nokkenas erin .
--of standaard krukas standaard zuiger maar stage 2 nokkenas .
--of bigbore stroker kit met geflowde kop andere nokkenas .

weet niet verstandig is zou nu wel graag iets meer vermogen willen aangezien het blok toch open moet en ik geld moet gaan uitgeven aan nieuwe onderdelen . maar wil wel dat hij betrouwbaar blijft .

ik meen dat de heer ''tjobbie'' de nodige problemen heeft ondervonden met zijn bigbore kit wat ik in de gauwigheid gelezen had .
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: raptor 700 vastgelopen iemand ervaring met bigbore ?

Bericht door Jason McCoy »

Dat je quad niet sneller is als je crosser kan ook liggen aan de tandwielverhouding he.
Neem aan dat je hier straatbandjes op hebt liggen en dus is je tandwielverhouding anders.

Cilinder met nikosil wand kun je niet honen of opboren. Dan moet je een nieuwe wand laten persen.

Lange afstanden hoog in toeren rijden is killing voor je blok. 1 Cilinders kunnen hier nou eenmaal niet zo goed tegen. Dit kan mede de reden zijn dat alles stuk is gelopen. Lagers worden te heet en gaan stuk.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
sjmallie94
Quadverslaafde
Quadverslaafde
Berichten: 4207
Lid geworden op: vr 13 jul, 2007 11:49
Locatie: Zuid limburg
Contacteer:

Re: raptor 700 vastgelopen iemand ervaring met bigbore ?

Bericht door sjmallie94 »

zeker kun je nikosiel laag opnieuw laten boren en honen. Is bij mij ook zo gedaan als niet te erg beschadigt is, anders doen ze de ouden laag er uit beitsen en komt er nieuwen laag in.
Barossa Cheetah 170 cc >>>> Suzuki Ltz 400cc yellow & white . :crossercool:

Suzuki my way of life Afbeelding

Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
Gebruikersavatar
Kev006
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 646
Lid geworden op: zo 19 okt, 2008 15:37
Locatie: Peer
Contacteer:

Re: raptor 700 vastgelopen iemand ervaring met bigbore ?

Bericht door Kev006 »

Dacht het wel dat het de krukas-lager was.

Nja, spijtig dat de yamaha parts mega duur zijn. Dat gaat je 2000 € en meer kosten als je het zou laten doen.

Je had er toch op 2 plaatsen olie in gedaan ???? reservoir en aan de zijkant.
Die olie durft in het begin nog wel eens wat schommelen omdat de olie zich wat gaat bewegen tussen de 2 plaatsen waar je olie hebt toegevoegd. De eerste 100km kijk ik even wat hij doet, en dan doe ik er eventueel wat bij.
Drive high so you can fly...

Quad rijders Limburg:
http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=211516494973
Gebruikersavatar
sjmallie94
Quadverslaafde
Quadverslaafde
Berichten: 4207
Lid geworden op: vr 13 jul, 2007 11:49
Locatie: Zuid limburg
Contacteer:

Re: raptor 700 vastgelopen iemand ervaring met bigbore ?

Bericht door sjmallie94 »

Je hoeft niet direct yamaha onderdelen te nemen. Anderen merken zijn even goed.

Ik zou wel meteen je kleprubbers vervangen als die hard zijn, kan het zijn dat daardoor je olie weg gaat, dan dichten die niet meer af en loopt je olie langs je kleppen af en verbrand zo mee.
Barossa Cheetah 170 cc >>>> Suzuki Ltz 400cc yellow & white . :crossercool:

Suzuki my way of life Afbeelding

Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
thadave
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 51
Lid geworden op: di 30 apr, 2013 17:02

Re: raptor 700 vastgelopen iemand ervaring met bigbore ?

Bericht door thadave »

de tandwielverhouding wat ik erop heb is 15/36
de olie wissel had ik trouwens correct uitgevoerd 1350 ml in het reservoir
en 500ml in het blok had het filter meevervangen dus dat is de juiste hoeveelheid olie .

volgens mijn informatie moest ik ongeveer 8 pk erbij hebben met de big 3
maar als ik een originele raptor 700 zonder aanpassingen niet weg kom op alle gebieden (start, tussengas,top)
dan klopt er volgens mij niet veel van de instellingen van de powercommander .
volgens mij is die ook niet op de testbank geweest voor afte stellen .
ik heb ook tegen een raptor gereden met de zelfde tandwiel verhouding en straat banden en die kwam ik ook niet weg .
de verbranding zag er trouwens wel goed uit !

ben trouwens net bij mijn monteur /tuning specialist geweest met mijn onderdelen (cylinderkop zuiger en cylinder)

we gaan er een leuk blokje van maken !!

dit gaat er ongeveer opkomen : cylinder bigbore 734 cc
stroker krukas +5 mm (dit geeft een totale cylinder inhoud van 779cc)
speciale zuiger hiervoor (moet nog even navraag doen welke ik nodig heb)
nokken as stage1
mijn cylinderkop word bewerkt (inlaat kanalen)
throttelbody word uitgeboord +3mm
heavy duty koppelings set

als jullie nog suggesties hebben wat ik nog nodig heb of anders kan of beter , mogen jullie dat aangeven en tevens verklaren waarom !

ik kies trouwens voor stage 1 nokkenas omdat ik dan mijn kleppen en klepveren origineel kan houden zodat volgens mijn monteur alles langer heel zou blijven .
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: raptor 700 vastgelopen iemand ervaring met bigbore ?

Bericht door Jason McCoy »

Waarom stage 1? Dat rijd toch voor geen meter joh. Heb je maar vermogen tot 4000 toeren ofzo
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: raptor 700 vastgelopen iemand ervaring met bigbore ?

Bericht door Jazzy »

Jason McCoy schreef:Waarom stage 1? Dat rijd toch voor geen meter joh. Heb je maar vermogen tot 4000 toeren ofzo
Rijdt voor geen meter? :) Hij geeft je vooral onderin en midden meer vermogen en een heel klein beetje bovenin. Het hangt er van af hoe je rijdt, als je vooral 6000 toeren en hoger draait en daar meer power wilt dan is stage 2 of drie beter. Maar voor extra vermogen in het laag en middengebied is stage 1 ideaal. En lekker goedkoop omdat je verder niets hoeft aan te passen.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: raptor 700 vastgelopen iemand ervaring met bigbore ?

Bericht door Jason McCoy »

Stage 1 is onderin, stage 2 midden en stage 3 hoge toeren.

Wil je dus normaal rijden dan pak je stage 2, anders word i erg zenuwachtig. Toevallig heb ik me dr de laatste tijd helemaal in verdiept omdat ik ook stage 2 heb
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: raptor 700 vastgelopen iemand ervaring met bigbore ?

Bericht door Jazzy »

Prima, maar rijdt voor geen meter is volgens mij wat te kort door de bocht. Hele volksstammen rijden met stage 1 en zijn er super tevreden over.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: raptor 700 vastgelopen iemand ervaring met bigbore ?

Bericht door Jason McCoy »

Op de weg? Ik weet er geen 1 die dat heeft. Op t forum heeft niemand die op de weg rijd dat volgens mij ook
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
petervee
Quadrider
Quadrider
Berichten: 321
Lid geworden op: wo 25 mar, 2009 09:09
Locatie: Almere

Re: raptor 700 vastgelopen iemand ervaring met bigbore ?

Bericht door petervee »

Ik heb stage 1 en een bb kit op m'n 660 bevalt me best en trekt lekker met een 16/35
Its better to burn out then to fade away

About Valves:
A little loose is better then a little tight,unlike women
These valve get tighter the more you use them,again unlike women
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2227
Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 17:07
Locatie: Zuid Holland (NL)

Re: raptor 700 vastgelopen iemand ervaring met bigbore ?

Bericht door Ardjuh »

Jason McCoy schreef:Op de weg? Ik weet er geen 1 die dat heeft. Op t forum heeft niemand die op de weg rijd dat volgens mij ook
Je kan hem lager in toeren rijden dan, en optrekken pakt die dan ook een stuk beter op. :wink:

stage 1 heb je naast de nokkenas weinig aanpassingen nodig
stage 2 uitlaat + inlaat
stage 3 hogedruk, uitlaat, inlaat, etc.

Maar meeste doet een andere CDI :D dan komt die pas echt los. :evil:
No Can't Do!
thadave
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 51
Lid geworden op: di 30 apr, 2013 17:02

Re: raptor 700 vastgelopen iemand ervaring met bigbore ?

Bericht door thadave »

hallo,

Na jaren niet actief te zijn geweest zowel op het forum als met mijn project heb ik eindelijk het werk kunnen hervatten !

Het vastgelopen blok lag er al weer een tijd onder maar het start moment was er nog niet van gekomen .
Blok heeft trouwens een grotere cylinder gekregen , langere slag krukas grotere kleppen andere nokkenas bewerkte cylinderkop grote trottelbody
dikste luchtfilter grotere injector en natuurlijk dubbele uitlaat (dmc) powercommander 5 dynatek programmable ignition en dynatek coil .

Dit alles is op elkaar afgestemd met hulp van cuervo racing usa .

Na olie , koelwater en nieuwe bougie toe te voegen wou ik hem starten !

helaas accu plat (niet meer als logisch eigenlijk na dik 3 jaar niet gelopen te hebben )
nu had ik hem met start kabels aan de auto gehangen (zonder de auto te laten lopen) km teller licht op claxcon en verlichting werkt gewoon maar zodra ik hem probeer te starten gebeurt er niks (benzine pomp hoor ik niet en start relais geeft geen kik)

heeft iemand hier ervaring mee ?
Plaats reactie