Raptor 350 : Afstellen carburateur na revisie

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
Meelmuis
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Raptor 350 : Afstellen carburateur na revisie

Bericht door Meelmuis »

Na onderhoud van mijn motor (kapotte zuiger) heb ik moeite om mijn mengsel af te stellen. Ik vermoed dat in het verleden de standaard afstelling van de carb is aangepast en dat door de revisie het blok dusdanig "beter" is gaan presteren dat het mengselverhouding niet meer klopt. Wat heb ik allemaal gedaan bij de revisie:

* Cilinder geslepen naar eerste overmaat
* Nieuwe zuiger, veren, eerste overmaat
* Kleppen en klepzittingen ingeslepen
* Klepseals vervangen
* Uitlaat bleek bij koppeling redelijk te lekken achter klem. Lek gedicht.

Ik heb als eerste de topics op dit forum over het afstellen van de carb gelezen. Het boek geeft me net niet de info die ik zoek.
Het boek geeft aan dat de pilot jet 2,25 draai naar buiten toe moet voor fabrieksafstelling. Echter lukt het niet om de quad goed stationair af te stellen. Naar mate deze warmer wordt, gaat het stationair toerental omhoog. Bij aftellen van statschroef is het dan weer te hoog dan weer te laag. Daarnaast klant de uitlaat als het blok vanuit toeren naar beneden gaat. Ook fluctueerd het toerental erg. Stel ik houdt het gas vast op 4000 toeren, dan hoor je dat ie naar boven en beneden gaat.

Ik heb de naald gecontroleerd en deze zat op de onderste (dichtsbij de punt) clip van de drie. Heb hem nu in het midden gezet, maar kan niet duidelijk vinden wat dit precies doet.

Kan iemand me advies of misschien wat extra uitleg geven?
Yamaha YFM350 Raptor uit 2006
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Re: Raptor 350 : Afstellen carburateur na revisie

Bericht door Jason McCoy »

Is natuurlijk een beetje lastig om zo te zeggen maar mijn eerste gedachte is valse lucht
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Meelmuis
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door Meelmuis »

Ja, dat was ook het eerste waar ik aan dacht, maar heb alles gecheckt en goed vast gezet. Ik weet bijna zeker dat dit niet het geval is.
Meelmuis
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door Meelmuis »

Kan iemand in ieder geval aangeven wat de volgorde van de drie "groeven" is op de gasnaald? De naald heeft 3 groeven, waar het clipje in zou kunnen en deze stond op de onderste. Ik heb het gevoel dat het mengsel nog rijker word wanneer ik het clipje naar de middelste verplaats. Op zich logisch denk ik aangezien de naald dan standaard verder naar beneden zit en dus mogelijk voor een grotere opening zorgt.

Afgezien van de sproeiers, kan ik verder nog iets checken waardoor ik het mengsel armer kan maken?

iemand tips om te controleren op valse lucht? Ik spuit er meestal wat remmenreiniger op en als het toerental dan veranderd....
Meelmuis
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door Meelmuis »

Heb gisteravond nog gecontrolleerd of ik ergens een lek kan vinden dat valse lucht geeft. Ik kan niets vinden. Alles is droog en de carb lijkt gewoon goed op zijn plaats te zitten. Heb de gasnaald weer terug gezet o pde onderste clip, zodat de naald "het kortste" is. Hier loopt hij toch het mooiste op.

Wat me wel opviel is dat hij bij koude motor een enkele keer "niest" aan de luchtfilterzijde van de carburateur. Je hoort de motor dan overslaan en er komt een waasje benzine uit. Als de motor warm is doet hij dit niet meer. Kan dit afstelling zijn, of iets anders?

Ik heb de carb nog niet verder uit elkaar gehaald, maar ik lees op het forum over dynojet kits en dergelijke wanneer je een andere uitlaat monteert. Kan het misschien zijn dat er een te grote kit in zit?
Plaats reactie