Most New Engine Damage is Caused by...
-
- Quadrider
- Berichten: 439
- Lid geworden op: za 18 feb, 2012 13:46
Most New Engine Damage is Caused by...
Ik zag laatst deze video.
http://youtu.be/EO7Pp4zGe4M (Beetje rare video want hij gaat veel offtopic en jullie snappen 99% wel)
Om even kort samentevatten: Hoe gaan motoren snel kapot: Veel RPM als de motor koud is en het inrijden van een motor.
En dan hier een video over het inrijden:
http://youtu.be/HZxC69gpWo0 (Het nuttige start @ 1:30)
Kort samengevat: Inrijden doe je door veel gas te geven (Ookal staat er in de gebruikshandelijding dat je een quad of motor SLOOM moet inrijden)
Hier is de uitleg: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Is dit waar? Of is dit niet waar? Bijv yamaha zegt dat je niet met veel RPM moet inrijden maar de profs zeggen van wel..
http://youtu.be/EO7Pp4zGe4M (Beetje rare video want hij gaat veel offtopic en jullie snappen 99% wel)
Om even kort samentevatten: Hoe gaan motoren snel kapot: Veel RPM als de motor koud is en het inrijden van een motor.
En dan hier een video over het inrijden:
http://youtu.be/HZxC69gpWo0 (Het nuttige start @ 1:30)
Kort samengevat: Inrijden doe je door veel gas te geven (Ookal staat er in de gebruikshandelijding dat je een quad of motor SLOOM moet inrijden)
Hier is de uitleg: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Is dit waar? Of is dit niet waar? Bijv yamaha zegt dat je niet met veel RPM moet inrijden maar de profs zeggen van wel..
"Minis are for girls"
- Robby Gordon.
- Robby Gordon.
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Most New Engine Damage is Caused by...
Is vrij simpel. Je rijd eerst even rustig. Dan na een minuut of 5 trek je harder door maar schakel je een beetje vroeg.
Dit doe je tot je dr een tank doorheen hebt gedraait en dan kun je gewoon volgas.
Quads en crosmotoren kun je dus gewoon inrijden op de crossbaan.
Wat die gast zegt slaat nergens op. Je trekt een nieuw ding niet in zn 1 tot de toerenbegrenzer. Dat doe je ook niet als i al duizenden km heb gelopen. Simpleweg omdat dat nooit goed is
Dit doe je tot je dr een tank doorheen hebt gedraait en dan kun je gewoon volgas.
Quads en crosmotoren kun je dus gewoon inrijden op de crossbaan.
Wat die gast zegt slaat nergens op. Je trekt een nieuw ding niet in zn 1 tot de toerenbegrenzer. Dat doe je ook niet als i al duizenden km heb gelopen. Simpleweg omdat dat nooit goed is
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
Re: Most New Engine Damage is Caused by...
Het moet eerst allemaal een beetje naar " elkaar " slijten.
Sowieso moet je een koude motor altijd eerst warm laten draaien. Anders draai je het blok de soep in.
Slijtage is namelijk veel groter dan.
Sowieso moet je een koude motor altijd eerst warm laten draaien. Anders draai je het blok de soep in.
Slijtage is namelijk veel groter dan.
-
- Quad Expert
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 17:07
- Locatie: Zuid Holland (NL)
Re: Most New Engine Damage is Caused by...
Je vergeet alleen 1 ding.. profs doen niet lang met een zuiger, wat voor jouw normale tijd is voor het inrijden isJason McCoy schreef: Quads en crosmotoren kun je dus gewoon inrijden op de crossbaan.
Wat die gast zegt slaat nergens op. Je trekt een nieuw ding niet in zn 1 tot de toerenbegrenzer. Dat doe je ook niet als i al duizenden km heb gelopen. Simpleweg omdat dat nooit goed is
voor sommige al weer tijd om de zuiger te vervangen
No Can't Do!
Re: Most New Engine Damage is Caused by...
Er zijn allerlei theorieën over inrijden, variërend van stationair laten lopen tot vol open trekken. Alles heeft zijn voor- en nadelen en er is dus ook niet één de beste oplossing.
Dat een motor koud het meest slijt komt simpelweg doordat de smering nog niet overal is, pas als overal een filmlaagje olie op zit is er bijna geen slijtage meer en kun je de motor belasten.
Dat een motor koud het meest slijt komt simpelweg doordat de smering nog niet overal is, pas als overal een filmlaagje olie op zit is er bijna geen slijtage meer en kun je de motor belasten.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Most New Engine Damage is Caused by...
Ja klopt ook. Ik rijd nu mn blok rustiger in als vroeger. Dan pakte ik op de eerste trainingsdag het inrijden even mee. Na 2 wedstrijdweekenden kwam er dan een nieuwe zuiger in, maar goed dat was in het 125 en 250cc 2-takt tijdperk. Zal nu wel wat anders zijn met de 4 takten schat ik.Ardjuh schreef:Je vergeet alleen 1 ding.. profs doen niet lang met een zuiger, wat voor jouw normale tijd is voor het inrijden isJason McCoy schreef: Quads en crosmotoren kun je dus gewoon inrijden op de crossbaan.
Wat die gast zegt slaat nergens op. Je trekt een nieuw ding niet in zn 1 tot de toerenbegrenzer. Dat doe je ook niet als i al duizenden km heb gelopen. Simpleweg omdat dat nooit goed is
voor sommige al weer tijd om de zuiger te vervangen
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
Re: Most New Engine Damage is Caused by...
in rijden doe je met een scheutje buitenboord olie in de kale benzine ( als het al op gewone benzine loopt je blok )
hoe meer km hoe minder olie tot zo 500 km gebruiken
eerste 50 km variabele snelheid ( rustig tot middel hard )
daarna opbouw en langere tijden hard rijden
kan zeggen met 3 blokken de cilinders klokgaaf waren ingereden en niets mis was
de rest hield het wat minder lang uit ( chineese meuk )
vandaar ben ik van merk overgestapt
hoe meer km hoe minder olie tot zo 500 km gebruiken
eerste 50 km variabele snelheid ( rustig tot middel hard )
daarna opbouw en langere tijden hard rijden
kan zeggen met 3 blokken de cilinders klokgaaf waren ingereden en niets mis was
de rest hield het wat minder lang uit ( chineese meuk )
vandaar ben ik van merk overgestapt
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Most New Engine Damage is Caused by...
500km? Een quad? Zou eens beginnen met dat te delen door 10. 50 tot 100 km inrijden is zat. Zelf kijk ik niet zo nauw, ding eerst goed op temperatuur rijden en dan lekker doorrijden.
Op tijd schakelen enz. De laatste 10 jaar heb ik al geen blok meer stuk gereden, maakt niet uit of het dan 2 of 4 takt is.
Persoonlijk heb ik het vermoeden dat de techniek de laatste 10 a 15 jaar zoveel verbeterd is dat inrijden nouwelijks meer nodig is.
Op tijd schakelen enz. De laatste 10 jaar heb ik al geen blok meer stuk gereden, maakt niet uit of het dan 2 of 4 takt is.
Persoonlijk heb ik het vermoeden dat de techniek de laatste 10 a 15 jaar zoveel verbeterd is dat inrijden nouwelijks meer nodig is.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
-
- Quad Expert
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 17:07
- Locatie: Zuid Holland (NL)
Re: Most New Engine Damage is Caused by...
Buitenboord motor olie in je benzine (4-takt) gooien is echt grootste onzin ooit, waarom zou je je brandstof en alles gaan vervuilen? Olie brand slechter als benzine en gaat dus roeten, slechter lopen etc....
Inlopen vroeger was idd belangrijker, was alles wat minder nauwkeurig en moest echt alles op elkaar in slijten. Denk zelf dat het met inrijden vooral gaat om alles ff te laten zetten. Pakkingen enzo ff de tijd geven om "te afdichten", en mocht er iets niet lekker zitten merk je dat vaak sneller als je wat rustiger doet dan dat je hem gelijk vol gas hengst. + dat je alle eventuele vervuiling in je olie gaat krijgen en dat naar je olie filter brengt.
Inlopen vroeger was idd belangrijker, was alles wat minder nauwkeurig en moest echt alles op elkaar in slijten. Denk zelf dat het met inrijden vooral gaat om alles ff te laten zetten. Pakkingen enzo ff de tijd geven om "te afdichten", en mocht er iets niet lekker zitten merk je dat vaak sneller als je wat rustiger doet dan dat je hem gelijk vol gas hengst. + dat je alle eventuele vervuiling in je olie gaat krijgen en dat naar je olie filter brengt.
No Can't Do!
Re: Most New Engine Damage is Caused by...
om te beginnen rij ik niet op euro 95
euro 98 of race benzine gaat er bij mij in
tank dus bij BP en bestel het daar ook
more octaan is the way to go
kost wel maar dan heb je ook wel wat meer boem in je cilinder
onnodig ? misschien wel
duur ? ja
leuk ? zeker weten
vandaar de buitenboord twee tact olie die bij de benzine gaat tijdens het inrijden
waarom gebruik ik dan niet de twee tact olie voor brommers ?
nou deze koekt aan op die extreme temperaturen en is ongeschikt
euro 98 of race benzine gaat er bij mij in
tank dus bij BP en bestel het daar ook
more octaan is the way to go
kost wel maar dan heb je ook wel wat meer boem in je cilinder
onnodig ? misschien wel
duur ? ja
leuk ? zeker weten
vandaar de buitenboord twee tact olie die bij de benzine gaat tijdens het inrijden
waarom gebruik ik dan niet de twee tact olie voor brommers ?
nou deze koekt aan op die extreme temperaturen en is ongeschikt
Re: Most New Engine Damage is Caused by...
maar door olie in je benzine te doen gaat je mengsel toch armer worden.
Armer mengsel = hogere temperatuur.
Armer mengsel = hogere temperatuur.
Re: Most New Engine Damage is Caused by...
dat zal gerust zo zijn
maar er word niet 1 op 50 gemengd
1 op 250 komt eerder in de buurt misschien meer ( 1 of 2 dopje per 20l tank )
exacte verhouding hou ik voor me
dus het is te verwaarlozen met olie wat het octaan ruim weer goed maakt
maar er word niet 1 op 50 gemengd
1 op 250 komt eerder in de buurt misschien meer ( 1 of 2 dopje per 20l tank )
exacte verhouding hou ik voor me
dus het is te verwaarlozen met olie wat het octaan ruim weer goed maakt
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Most New Engine Damage is Caused by...
zinloos dus. zeker omdat een 4 takt zichzelf al smeert en je juist die eertse slijtage perfect wil hebben
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
- aroundinafrica
- Quadfanaat
- Berichten: 86
- Lid geworden op: do 14 nov, 2013 16:37
- Locatie: voorlopig afrika
Re: Most New Engine Damage is Caused by...
hopla
wil hier ff op inhaken ,,
ik gebruik ook 2 takt olie ,om te smeren,,maar dat is niet voor benzine motor,, is voor onze v8 deutz diesel,,,en waarom smeren we ,,omdat de hedendaagse diesel zo schraal is ,,wat brandstof pompen,verstuivers niet ten goede komt,,zeker voor de oudere diesels,,geeft veel onnodige slijtage zit zelfs biodiesel bij ,,bah bah
ik gebruik 1 ltr op 300 ltr diesel....
maar voor benzine hebt het volgens mij geen nut ,omdat je daar niet met verstuivers zit,,
wil hier ff op inhaken ,,
ik gebruik ook 2 takt olie ,om te smeren,,maar dat is niet voor benzine motor,, is voor onze v8 deutz diesel,,,en waarom smeren we ,,omdat de hedendaagse diesel zo schraal is ,,wat brandstof pompen,verstuivers niet ten goede komt,,zeker voor de oudere diesels,,geeft veel onnodige slijtage zit zelfs biodiesel bij ,,bah bah
ik gebruik 1 ltr op 300 ltr diesel....
maar voor benzine hebt het volgens mij geen nut ,omdat je daar niet met verstuivers zit,,
i dont need sex, the gouverment fuck's me every day!