Startprobleem Raptor660

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Sander0691
Toeschouwer
Toeschouwer

Startprobleem Raptor660

Bericht door Sander0691 »

Hoi allemaal.

Ik heb het idee dat de oplossing simpel is maar ik kom er niet uit. Paar weken geleden een raptor660 gekocht zonder dat hij elektrisch startte, aanslepen wel. Ik moest wel gas blijven geven anders viel hij gelijk uit. Ik ben dus maar gelijk met de carburateurs begonnen en met goed resultaat want hij loopt nu goed, ook stationair. Het probleem met elektrisch starten is nog steeds niet verholpen. Ik had dan wel een lege accu, die staat nu aan de lader, maar het lijkt me sterk dat dit nu het probleem is. De startmotor gaat wel gewoon rond, soms ook met een knal uit de uitlaat maar hij slaat niet aan. Je zou zeggen staat het knopje op het stuur goed? maar die zit er niet op dus dat valt af, enkel contact. De vorige eigenaar beweerde dat de quad gewoon goed functioneerde totdat hij het blok eraf heeft gehad om de koppelingsplaten te vervangen, Daarna startte hij niet meer elektrisch. Iemand misschien een idee hoe nu verder? Ik moet er even bij zeggen dat mijn kennis op elektrisch gebied wel wat beter mag, kan amper met een meter overweg, maar ik zit dan ook nog niet zo lang in ''het vak''.

Alvast bedankt voor de reacties!
JohnBeton
Quad Expert
Quad Expert

Re: Startprobleem Raptor660

Bericht door JohnBeton »

kan echt van alles zijn, maar ik zou met de simpele dingen beginnen zoals een nieuwe bougie (kan zijn dat hij niet meer goed vonkt), dat verklaart ook de knallen uit de uitlaat (onverbrande benzine van veel te proberen).

Ik zou ook de parkeerrem nakijken en de neutral switch, deze kunnen ook wel voor start problemen zorgen.

Eens hij gestart is, draait hij dan normaal ?
Sander0691
Toeschouwer
Toeschouwer

JohnBeton schreef:kan echt van alles zijn, maar ik zou met de simpele dingen beginnen zoals een nieuwe bougie (kan zijn dat hij niet meer goed vonkt), dat verklaart ook de knallen uit de uitlaat (onverbrande benzine van veel te proberen).

Ik zou ook de parkeerrem nakijken en de neutral switch, deze kunnen ook wel voor start problemen zorgen.

Ga ik vandaag naar kijken. Aantrekken stelt niks voor achter de auto, en dan loopt hij ook mooi. Ik heb wel 1 keer gehad dat hij niet op gas reageerde en uitviel. Dit lijkt me niet zo'n groot probleem? Daarna gewoon weer goed.
Jeroen1991
Quadracer
Quadracer

Bericht door Jeroen1991 »

met parkeerrem zou hij in principe moeten starten, als uw startmotor rondgaat ook.
Dus gaat waarschijnlijk iets mis met de ontsteking of het lucht-benzine mengsel?
Al zou ik rustig beginnen met een volle batterij, van je auto bijvoorbeeld via startkabels en kijken wat hij dan doet?
Yamaha Raptor 660R!
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Jason McCoy »

plus en min op de startmotor verkeerdom aangesloten. Dat ben ik ook al een keer tegen gekomen.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Sander0691
Toeschouwer
Toeschouwer

Plus en min verkeerd op startmotor net uitgesloten want er loopt maar 1 kabel van het startrelais naar de startmotor. Neem aan dat je hier niet veel fout aan kan doen? Zelf heb ik het idee dat hij teveel benzine krijgt. Kan iemand uitleggen hoe ik dit kan controleren?

Bedankt voor de reacties!
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Bij een 660 zouden er toch 2 draden naar de startmotor moeten lopen? 1 naar het aansluitpunt links (als je er op zit) en 1 naar de voet (bevestiging) van de startmotor?

Jeroen jij hebt toch een aansluitschema van een 660 liggen? Misschien kun je het eens nakijken?
Het kan dus zijn dat de startmotor te langzaam draait door te hoge weerstand van de massa. (loopt nu via je frame, kan ook direct via draad direct naar je accu lopen) Als de vorige eigenaar het blok er helemaal onderuit heeft gehad kan hij hem veerkeerd hebben aangesloten. (dat heeft i want anders deed hij het gewoon na terugplaatsen)

Waarom is get blok er onderuit geweest voor enkel de koppelingsplaten te vervangen eigenlijk?
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Sander0691
Toeschouwer
Toeschouwer

Jason McCoy schreef:Bij een 660 zouden er toch 2 draden naar de startmotor moeten lopen? 1 naar het aansluitpunt links (als je er op zit) en 1 naar de voet (bevestiging) van de startmotor?

Jeroen jij hebt toch een aansluitschema van een 660 liggen? Misschien kun je het eens nakijken?
Het kan dus zijn dat de startmotor te langzaam draait door te hoge weerstand van de massa. (loopt nu via je frame, kan ook direct via draad direct naar je accu lopen) Als de vorige eigenaar het blok er helemaal onderuit heeft gehad kan hij hem veerkeerd hebben aangesloten. (dat heeft i want anders deed hij het gewoon na terugplaatsen)

Waarom is get blok er onderuit geweest voor enkel de koppelingsplaten te vervangen eigenlijk?
Wat jij uitlegt klinkt inderdaad logisch, zoiets stoms moet het ook wel zijn lijkt me. Maar zover ik kan zien zit het startrelais dicht op de accu, op de plus, en vanaf het startrelais 1 dikke zwarte kabel naar de bovenkant van de startmotor. Meer kabels lopen er niet naar de startmotor, vreemd verhaal.

Waarom het blok eruit moest voor de koppelingsplaten was ook mijn eerste vraag aan die jongen waar ik hem van gekocht heb. Maar het klopte inderdaad want om die deksel eraf te halen zitten er net 1 of 2 bouten achter het frame, dus kan snappen dat hij voor deze oplossing heeft gekozen.
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Ik weet t bij een 660 niet precies maar een 450 heeft zowiezo een apparte massa draad. Je kunt dit ook even proberen door een massadraad te maken vanaf de bevestiging van de startmotor naar de accu
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Sander0691
Toeschouwer
Toeschouwer

JohnBeton schreef:kan echt van alles zijn, maar ik zou met de simpele dingen beginnen zoals een nieuwe bougie (kan zijn dat hij niet meer goed vonkt), dat verklaart ook de knallen uit de uitlaat (onverbrande benzine van veel te proberen).

Als het neutraal lampje gewoon werkt, mag ik er dan vanuit gaan dat de neutral switch niet kapot is?
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Dan kun je hem toch zo duwen? Dus dat is makkelijk te testen
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
JohnBeton
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door JohnBeton »

Sander0691 schreef:Als het neutraal lampje gewoon werkt, mag ik er dan vanuit gaan dat de neutral switch niet kapot is?
Dan zal die waarschijnlijk wel in orde zijn ja.
Dus als ik het goed begrijp loopt de quad goed, en start hij goed als hij aangetrokken wordt, maar enkel elektrisch starten lukt niet ?
Dan zou het de startmotor wel eens kunnen zijn zoals jason zegt, of een probleem met de startkoppeling.
Jeroen1991
Quadracer
Quadracer

Jason, de startmotor gaat toch rond, dus daar kan het probleem niet liggen..

@forumstarter: de benzine regeling is in je carburator via je sproeiers, dat zou betekenen dat je deze er helemaal uit moet halen en de sproeiers en luchtinlaat het correcte aantal slagen moet uitdraaien.
Zoek even op google naar een raptor 660 service manual, daar staat dat in normaal ;)

hersenspinsel: draait de motor zelf ook als ge start? of alleen de startmotor? kan zijn dat je tandwiel in die overbrenging naar motor verkeerd teruggeplaatst is...
Normaal hoor je de motor ook wel draaien, anders even met bougie eruit luisteren :wink:
Yamaha Raptor 660R!
Sander0691
Toeschouwer
Toeschouwer

Sproeier afstelling zou ik inderdaad naar kunnen kijken. Maar de motor draait gewoon en er word ook benzine verbrand denk ik ik, maar de lucht van verse benzine overheerst. Opzich logisch omdat hij niet aanslaat.
Jeroen1991
Quadracer
Quadracer

heb je hem al eens een kwartiertje gewoon laten draaien om ondertussen te checken of de stationair goed blijft, en om hem daarna met warme motor proberen te starten?

Ik geef eerlijk toe dat ik met deze temperaturen ook redelijk moet melken voor hij start :p
Yamaha Raptor 660R!
Plaats reactie