Hoe zit dat nou.
Ik hoor verhalen van mensen dat je een DS650 kunt re-gearen naar 136 km/h. Maar wat is dat Gearen nou ?
Gearing
Gearing
The diffrence between men and boys, is the price of their toys.
Re-gearen is het veranderen van je overbrenging (gearing) door een een ander voortandwiel en/of een ander achtertandwiel te monteren. Basisregels zijn:
tandwiel voor groter = hogere top, theoretisch minder snelle acceleratie
tandwiel voor kleiner = lagere top, theoretisch snellere acceleratie
tandwiel achter groter = lagere top, theoretisch snellere acceleratie
tandwiel achter kleiner = hogere top, theoretisch minder snelle acceleratie
Ik heb het over theoretisch snellere en minder snelle acceleratie omdat deze regel in real-life niet altijd opgaat. Bijvoorbeeld: een licht getunede Banshee heeft veel last van wheelspin (=vermogensverlies en verlies van acceleratie). Als je dus een groter voortandwiel (bijv. 1 tandje groter) of een kleiner achtertandwiel zou monteren zou je veel wheelspin kwijtraken en dus ook sneller accelereren. Maar voor de meeste quads gaat dit niet op.
tandwiel voor groter = hogere top, theoretisch minder snelle acceleratie
tandwiel voor kleiner = lagere top, theoretisch snellere acceleratie
tandwiel achter groter = lagere top, theoretisch snellere acceleratie
tandwiel achter kleiner = hogere top, theoretisch minder snelle acceleratie
Ik heb het over theoretisch snellere en minder snelle acceleratie omdat deze regel in real-life niet altijd opgaat. Bijvoorbeeld: een licht getunede Banshee heeft veel last van wheelspin (=vermogensverlies en verlies van acceleratie). Als je dus een groter voortandwiel (bijv. 1 tandje groter) of een kleiner achtertandwiel zou monteren zou je veel wheelspin kwijtraken en dus ook sneller accelereren. Maar voor de meeste quads gaat dit niet op.
It's ok to NOT like Banshees. I never liked the kids who beat me up either.