Gearing

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
Ice
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 16 jul, 2003 15:15
Locatie: Varsseveld
Contacteer:

Gearing

Bericht door Ice »

Hoe zit dat nou.
Ik hoor verhalen van mensen dat je een DS650 kunt re-gearen naar 136 km/h. Maar wat is dat Gearen nou ?
The diffrence between men and boys, is the price of their toys.
Daan
Quadrider
Quadrider
Berichten: 307
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 19:10
Locatie: Omgeving Ede

Bericht door Daan »

Re-gearen is het veranderen van je overbrenging (gearing) door een een ander voortandwiel en/of een ander achtertandwiel te monteren. Basisregels zijn:
tandwiel voor groter = hogere top, theoretisch minder snelle acceleratie
tandwiel voor kleiner = lagere top, theoretisch snellere acceleratie
tandwiel achter groter = lagere top, theoretisch snellere acceleratie
tandwiel achter kleiner = hogere top, theoretisch minder snelle acceleratie

Ik heb het over theoretisch snellere en minder snelle acceleratie omdat deze regel in real-life niet altijd opgaat. Bijvoorbeeld: een licht getunede Banshee heeft veel last van wheelspin (=vermogensverlies en verlies van acceleratie). Als je dus een groter voortandwiel (bijv. 1 tandje groter) of een kleiner achtertandwiel zou monteren zou je veel wheelspin kwijtraken en dus ook sneller accelereren. Maar voor de meeste quads gaat dit niet op.
It's ok to NOT like Banshees. I never liked the kids who beat me up either.
Ice
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 16 jul, 2003 15:15
Locatie: Varsseveld
Contacteer:

Bericht door Ice »

ah, nu vat ik het.
The diffrence between men and boys, is the price of their toys.
Plaats reactie