Effe wat luchtig Aeon nieuws
Effe wat luchtig Aeon nieuws
Hallo allemaal, tijdje geleden dat ik gepost heb en in de tussentijd is er aardig wat veranderd wat het forum betreft. En dat in positieve zin. Proficiat daarmee.
Misschien dat een enkeling van het QCN forum het nog weet maar nu vijf en halve maand geleden heb ik mijn eerste quad gekocht. Niks bijzonders tussen al dit geweld wat hier op het forum rondrijd maar ik ben er blij mee, het is een Aeon Cobra 180. Destijds kreeg ik al wat horrorverhalen te horen over de betrouwbaarheid van dit beestje dus ik was toch wel benieuwdt hoe de quad zich zou gaan houden. Alles bijmekaar valt het me tot nu toe nog reuze mee. Na deze vijf en halve maand en 9000km !! (echte kilometers) zijn er twee gasschuiven vervangen en een gripkoppeling die er voor zorgt dat de startmotor grip heeft op de krukas als er gestart moet worden. Alles netjes onder garantie vervangen. Die gasschuiven zijn helaas wel een kwaal bij zowel Aeon als Eton die hetzelfde blok en het soort carburateur gebruiken. Voor de rest loopt tie prima. Die gasschuif word overigens gelicht door de lucht die door de carburateur getrokken word en blijkt dus erg gevoelig te zijn.
Verder heb ik ketting en tandwielen moeten vervangen wegens slijtage en een bougiekap waar het klemveertje uit was, niks bijzonders dus en ik hou mijn vingers gekruist dat dit zo blijft want ik wil toch nog wel even blijven karren op dat ding. Op naar de 10.000km
Misschien dat een enkeling van het QCN forum het nog weet maar nu vijf en halve maand geleden heb ik mijn eerste quad gekocht. Niks bijzonders tussen al dit geweld wat hier op het forum rondrijd maar ik ben er blij mee, het is een Aeon Cobra 180. Destijds kreeg ik al wat horrorverhalen te horen over de betrouwbaarheid van dit beestje dus ik was toch wel benieuwdt hoe de quad zich zou gaan houden. Alles bijmekaar valt het me tot nu toe nog reuze mee. Na deze vijf en halve maand en 9000km !! (echte kilometers) zijn er twee gasschuiven vervangen en een gripkoppeling die er voor zorgt dat de startmotor grip heeft op de krukas als er gestart moet worden. Alles netjes onder garantie vervangen. Die gasschuiven zijn helaas wel een kwaal bij zowel Aeon als Eton die hetzelfde blok en het soort carburateur gebruiken. Voor de rest loopt tie prima. Die gasschuif word overigens gelicht door de lucht die door de carburateur getrokken word en blijkt dus erg gevoelig te zijn.
Verder heb ik ketting en tandwielen moeten vervangen wegens slijtage en een bougiekap waar het klemveertje uit was, niks bijzonders dus en ik hou mijn vingers gekruist dat dit zo blijft want ik wil toch nog wel even blijven karren op dat ding. Op naar de 10.000km
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
9000km, dat vind ik al heel wat, zeker als je ziet dat het bv geen Grizzly of een andere zware kilometervretermachine is!
Proficiat! Als je er blij mee bent, dan is iedereen blij, hopelijk zal je er plezier mee blijven hebben, ondanks die paar kwaaltjes. Niet veel quads hebben nooit problemen met iets, en je hebt hem tenslotte al uitvoerig getest!
Heb je anders een paar foto's? vind dit altijd leuk
White LTZ-450 - powered by MSD -
Met bijzonder grote dank aan Fre , een foto van de kilometervreter.
Gisteren heb ik trouwens aan den lijve ondervonden wat het grote nadeel van een variomaat is. Dat ding (de riem) gaat slippen als hij nat word. Hij blijft wel rijden maar de slip is duidelijk voelbaar. Kost veel trekvermogen. Ik woon dicht bij een rivier en de daarbij gelegen natuurpaden lopen af en toe onderwater. Deze keer zo'n 20 tot 30 cm op de verharde paden. De onverharde paden dichter naar de rivier toe zijn nogal zwaar nu en staan, met uitschieters tot meer dan twee meter blank. Dit omdat naast die kronkel paadjes vrij diepe geulen liggen die je totaal niet ziet. Dit alles is een bos/moeras/overstromings gebied. 1 onverhard paadje wat ik vrij goed ken ben ik opgereden en ik na twee meter ging ik al tot iets over de ingebouwde koplamp (zadelhoogte zo'n beetje) het water in . Was gelukkig slechts een kuil in het pad maar toch. Mijn sokken waren aardig nat. Het ding ding begon ook wat te pruttelen maar bleef wel lopen. Een vochtig electronisch gedeelte is ook niet alles. Bovendien zuigt die geforceerde luchtkoeling wonderbaarlijk veel water naar binnen. Ik had dus even waterkoeling gisteren . Ondertussen had ik wel de smaak te pakken maar door een omgevallen boom zo'm 20m verder moest ik toch terug , weer door die kuil natuurlijk. Ging gelukkig allemaal goed. Nog een tijdje wezen spetteren over de verharde paadjes en thuis eens gekeken hoe de luchfilter eruit zag. Nou, dat snorkelgebeuren in dat luchtfilterhuis werkt best
Gisteren heb ik trouwens aan den lijve ondervonden wat het grote nadeel van een variomaat is. Dat ding (de riem) gaat slippen als hij nat word. Hij blijft wel rijden maar de slip is duidelijk voelbaar. Kost veel trekvermogen. Ik woon dicht bij een rivier en de daarbij gelegen natuurpaden lopen af en toe onderwater. Deze keer zo'n 20 tot 30 cm op de verharde paden. De onverharde paden dichter naar de rivier toe zijn nogal zwaar nu en staan, met uitschieters tot meer dan twee meter blank. Dit omdat naast die kronkel paadjes vrij diepe geulen liggen die je totaal niet ziet. Dit alles is een bos/moeras/overstromings gebied. 1 onverhard paadje wat ik vrij goed ken ben ik opgereden en ik na twee meter ging ik al tot iets over de ingebouwde koplamp (zadelhoogte zo'n beetje) het water in . Was gelukkig slechts een kuil in het pad maar toch. Mijn sokken waren aardig nat. Het ding ding begon ook wat te pruttelen maar bleef wel lopen. Een vochtig electronisch gedeelte is ook niet alles. Bovendien zuigt die geforceerde luchtkoeling wonderbaarlijk veel water naar binnen. Ik had dus even waterkoeling gisteren . Ondertussen had ik wel de smaak te pakken maar door een omgevallen boom zo'm 20m verder moest ik toch terug , weer door die kuil natuurlijk. Ging gelukkig allemaal goed. Nog een tijdje wezen spetteren over de verharde paadjes en thuis eens gekeken hoe de luchfilter eruit zag. Nou, dat snorkelgebeuren in dat luchtfilterhuis werkt best
Eigenlijk maar 169cc, waarom dat er 180 op staat is mij een raadsel. Klinkt wat interesanter misschien
Vanmiddag voor de zekerheid maar motor en versnellingbakolie vernieuwd en even die kappen van de luchtkoeling en de vario eraf gehaald. Het hele spul is toch even onderwater geweest. Motorolie zag eruit als nieuw, versnellingbakolie was wel wat vuil maar niks bijzonders (gewoon van draaien). Verder was alles schoon achter de kappen. Wel even een staalborstel langs de varioriem gehaald om hem wat op te frissen en een schoenveter van de fan (luchkoeling) gehaalt. Daar verlies ik regelmatig veters in . Ik kan weer met een gerust hart verder tuffen. Morgen nog even de vetnippels na lopen en hij is weer perfect.
Vanmiddag voor de zekerheid maar motor en versnellingbakolie vernieuwd en even die kappen van de luchtkoeling en de vario eraf gehaald. Het hele spul is toch even onderwater geweest. Motorolie zag eruit als nieuw, versnellingbakolie was wel wat vuil maar niks bijzonders (gewoon van draaien). Verder was alles schoon achter de kappen. Wel even een staalborstel langs de varioriem gehaald om hem wat op te frissen en een schoenveter van de fan (luchkoeling) gehaalt. Daar verlies ik regelmatig veters in . Ik kan weer met een gerust hart verder tuffen. Morgen nog even de vetnippels na lopen en hij is weer perfect.
uitlaat aeon
ik zie dat je een andere achterkant van de uitlaat hebt , heb je de originele achterkant erafgezaagt ??
zopas een AEON 180cc gekocht !!
Beste,
Ik ben zopas ook een trotse eigenaar van deze quad, en als ik dit allemaal lees zou ik toch geen kat in een zak gekocht hebben... tot nu toe heel tevreden.
De bedoeling is eigenlijk het woon - werk verkeer te trotseren, is helmdracht verplicht ???
Ik ben zopas ook een trotse eigenaar van deze quad, en als ik dit allemaal lees zou ik toch geen kat in een zak gekocht hebben... tot nu toe heel tevreden.
De bedoeling is eigenlijk het woon - werk verkeer te trotseren, is helmdracht verplicht ???