Een KFX700 is 50 kilo te zwaar om echt leuk te zijn en de Bombardier DS650 is een wat oudere quad die de laatste tijd vooral vaak aanbevolen wordt door één specifiek lid van het forum die toevallig een DS650 te koop heeft staan.
Een Raptor 700 is eigenlijk de beste allround quad. Mooie onderhoudsvrije motor, (redelijk) moderne techniek en behalve de zwaardere 4x4 quads heeft hij het meeste vermogen. Als je denkt dat een stapje minder zwaar ook wel voldoende is dan moet je zeker naar de LTZ/KFX 400 kijken. Als je voor een A-merk gaat tenminste, in het B-segement zijn er ook nog wel interessante quads.
Ik vraag me eigenlijk wel af wat een nieuwe ltz400 doet in vergelijk met een nieuwe raptor 700. Zal vooral verschil in koppel zijn maar globaal gezien denk ik dat de ltz vrij weinig tegen de 700 onder doet eigenlijk.
Reeds voordat ik de DS te koop had staan heb ik hem ook al vaak aanbevolen. Het is gewoon een super ding. Met zeer weinig onderhoud. En supersnel.
Voor de cross acht ik die van mij niet geschikt, en is ook zonde eigenlijk. Dus nee ik ben niet subjectief.
Obejctief advies: LTZ400 (niet de 450) of een Raptor 700.
Daarnaast zijn er tegenwoordig diverse B-merken die quads aanbieden met het 500cc Subaru blok. Deze schijnen ook erg goed te zijn.
Landfighter, Online, Adly zijn hier voorbeelden van.
In Duitsland rijden er al van deze machines rond met 20.000km of meer.
Jason McCoy schreef:Ik vraag me eigenlijk wel af wat een nieuwe ltz400 doet in vergelijk met een nieuwe raptor 700. Zal vooral verschil in koppel zijn maar globaal gezien denk ik dat de ltz vrij weinig tegen de 700 onder doet eigenlijk.
Denk het niet. Raptor 700 heeft meer koppel en meer vermogen en is op alle fronten sneller, ondanks dat hij een paar kilo zwaarder is. De LTZ400 zit meer tussen de Raptor 350 en 700 in, net wat meer vermogen dan een Raptor 350.
Ja maar dan vergelijk je het oude type. Die was vergelijkbaar met de 660. Nu pak je de 700 en de 400 met injectie in het vergelijk. Zo gek veel verschil zal dat helemaal niet maken denk ik.
de feiten:
Raptor 700 t/m 2014 heeft 45 pk. Aantal NM is nergens te vinden. (model 2015 heeft meer pk) 190KG
Suzuki Ltz 400 injectie 38 PK. 40NM koppel 193KG
Conclusie:
De Ltz weegt hetzelfde als een Raptor 700
De LTZ heeft 7 pk minder (gemeten aan de krukas)
Ofwel de LTZ heeft met 300cc minder dus eigenlijk niet gek veel minder pk's. Het verschil zit hem in het aantal cc's die de machines hebben.
Let daarbij wel op dat de LTZ minder topzwaar is als een Raptor en daardoor beter te gooien en te smijten in de bochten is.
Ook ligt de top snelheid van een LTZ aanzienlijk lager als van een Raptor.
Uiteraard, Raptor komt op alle punten beter uit. Maar toch vind ik als ik voor mezelf spreek de LTZ wel echt een top quad. De prijs ligt ook wat lager, eigenlijk zijn het beide super machines
Eens met de rest. Ltz400 of raptor 700 afhankelijk van budget. Als je ook gaat crossen is een ltz400 met mods beter dan de raptor qua handling. Raptor heeft hoger zwaartepunt.
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Als je veel asfalt gaat rijden is een Raptor absoluut beter, vanwege koppel. Groter voor tandwiel en met laag toerental rondrijden op kruissnelheid van 80 a 90.
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"