Ik ben David en ik woon in Emmen. Vandaag heb ik een mooie tweedehandse Barossa Cheetah 250cc gekocht. Ik ben helemaal nieuw met quads, dus ik zal hier vast wel wat vragen stellen (als ik nog geen antwoorden heb gevonden in de topics.. ).
Een snel plaatje van mijn aanwinst:
Thanks! Ja, had mijn huiswerk wel een beetje gedaan voor wat een leuke instapper is voor niet te veel. Maar ben er al wel achter dat het nog een kunst is om een quad soepel de bochten door te krijgen. Heb 5 straten ervaring dus zal wel komen, maar zijn er speciale dingen die ik moet doen? Bijvoorbeeld meehangen als bij een motor, tegenhangen of rechtop zitten? Verkoper gaf de tip om met gas de bocht door te gaan, maar dat kan niet altijd. En bij gas los wil hij gewoon rechtdoor volgens mij...
Door de bocht met licht trekkende motor idd. Net als met een auto. Je moet qua rijden gewoon rustig lekker gaan toeren. Dan leer je de quad snel genoeg kennen.
Ah, dat is herkenbaar. Om te beginnen gewoon heel rustig beginnen en langzaam iets sneller door de bochten als het soepel gaat. Als je in een bocht niets zou doen dan val je er aan de buitenkant af, dus in een bocht naar links kantel je rechtsom. Om dat tegen te gaan beweeg je je gewicht naar de binnenkant van de bocht. Soms is een beetje leunen al voldoende, maar bij hoge snelheid moet je echt met je kont naast het zadel gaan hangen.
Verder zou je nog even naar de bandenspanning van je quad kunnen kijken, die moet niet hoger dan 0,8 bar zijn. En de sporing van je banden, de voorbanden moeten zo'n beetje recht naar voren wijzen als het stuur in het midden staat. Als ze heel erg naar binnen of buiten wijzen dan merk je dat goed met het rijden.
Ja, die sporing is volgens mij sowieso niet helemaal ok. Zal het eens beter recht zetten. Maar op het rechte stuk trekt hij niet naar een kant. Dat verzitten en leunen ga ik me aanwennen, thanks! Overigens zei de verkoper dat hij de banden altijd op 0,6 bar had. Of ze dat nu ook zijn heb ik nog niet gecheckt.
Als ze op 0,6bar staan is het ook goed is een beetje wat je zelf wilt
als het wegdek nat is durft een quad wel eens schuiven in de bochten vanachter is dikke fun, vanvoor is gevaarlijk. weet niet welk merk van banden je hebt, sommige merken hebben 0,0 grip op nat wegdek innova is daar zo 1 van maxxis goldspeed is iets beter andere zijn dan weer plakkers in de bochten maxxis spearz zijn goede regen banden.
Maar een quad blijft een gevaarlijk maar fijn speelgoed in het begin wat rustig wennen de snelheid komt met de tijd
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
Leuk, weer een quadrijder uit het Noorden. Wij maken (als het weer wat warmer) is regelmatig tochten met een groepje in Noord Nederland. Dus als je een keer mee wil, laat maar horen.
Het spannende weggedrag van de quad is een beetje te danken aan de banden die eronder zitten. Kenda. Mijn DS reed met deze banden ook zeer "avontuurlijk" . Toch heb ik er zo tijden mee gereden. Bij nat weer kon ik ongeveer 1 mm gas geven, anders begonnen de achterbanden te spinnen. Uiteindelijk zijn daar nieuwe wielen onder gekomen met Maxxis Spearz banden. Wat een verschil! Dus mocht je ooit andere banden willen, neem dan altijd Maxxis Spearz.
Verder is een Barossa een leuke quad om mee te beginnen. Kun je een hoop plezier van hebben
Heb straks gekeken en inderdaad zijn het alle vier Kenda banden. Nou ja, ik doe het er eerst wel mee. Heb vandaag de besturing even bekeken en er was een contramoer van de rechtse stuurstang losgewerkt. Dat wiel stond een stukje naar buiten terwijl de linkse wel goed lijkt te staan. Heb hem even op het oog afgesteld en geborgd en samen met mijn bijgeleerde houding op de quad is het al 10 keer beter! Denk dat dat wel deel van het probleem was. Morgen moet ik werken en het schijnt goed weer te worden, dus plan was om om 6 uur de buurt wakker te maken en de quad eens te nemen. Kan ik ff lekker een stukkie oefenen!
@ Paul Snip:
Lijkt me zeker leuk! Maar zit helaas erg krap in mijn tijd + draai ploegendienst. Maar als je een lijstje met data hebt kan ik eens kijken of het me lukt!
Vandaag naar mijn werk gereden. Ging prima. Weer viel een beetje tegen maar goed...
Op de terugweg hoorde ik opeens een rare rammel. Ik stoppen, zoeken, niets vinden... Weer optrekken, weer een rammel. Weer kijken, weer niets. Toen rustig naar huis gereden en geen rammel meer. Ik verdenk eigenlijk de uitlaatdemper. Schotje los of zo... Hoop dat er niet iets anders aan de hand is. Leek wel van achter te komen, dus niet het blok. Die loopt trouwens prima en bleef ook mooi stationair draaien toen ik aan het zoeken was naar de rammel..