Nieuwling in de groep

Nieuw op het forum? Stel jezelf (en je quad) hier even voor.
Plaats reactie
Rolanddeg
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 06 feb, 2015 02:50

Nieuwling in de groep

Bericht door Rolanddeg »

Naar goed gebruik op een forum, zal ik mij bij deze ook even voorstellen.

Mijn naam is Roland, werkzaam bij de brandweer Zuid-Holland-Zuid (omgeving Dordrecht). Begin dit jaar hebben wij een quad als nieuw voertuig mogen verwelkomen. Omdat een quad in brandweerdienst redelijk uniek is (Giethoorn beschikt als enige andere korps in Nederland over een quad), bestaat er geen beleid om een dergelijk apparaat in dienst te nemen. Dit houdt in dat niet landelijk is vastgelegd op welke manieren er geoefend moet worden, dat niet is afgekaderd bij wat voor soort incidenten de quad ingezet kan worden en welke Arbo-richtlijnen gevolgd moeten worden. Zodoende is er een hoop uit te zoeken en op papier te zetten cq. te pionieren. Deze schone taak heb ik op mij genomen! :stupid:

Inmiddels hebben de chauffeurs (including me) een training gekregen van een ervaren quad-instructeur. Op dit moment ben ik druk schrijvende aan een oefenplan. Voor de oefeningen probeer ik zo veel mogelijk ideeën van ervaren gebruikers van een quad mee te nemen, dus zodoende ben ik hier beland!

Over onze quad:
Het is een Suzuki KingQuad 750AXi, een 750cc 4x4 automaat met sperdifferentieel voor. Zoals gezegd wordt de quad bemand door de brandweer, maar hij is multidisciplinair inzetbaar. Dat wil zeggen dat de quad door zowel de politie, brandweer als ambulance opgeroepen kan worden. Ten behoeve van de afvoer van slachtoffers, hebben we de beschikbaarheid over een aanhanger met ruimte voor een brancard + een stoeltje voor de verpleegkundige. Het inzetgebied van het apparaat is uiteraard op terreinen waar reguliere voertuigen, zoals ambulances, niet kunnen komen.

Hieronder een filmpje van een oefening waar de quad bij betrokken is:
https://www.youtube.com/watch?v=FglxOlo8S-U" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoals je ziet wordt hij hier nog bereden door de politie. Sinds begin dit jaar hebben wij als brandweer deze taak overgenomen ivm. een betere beschikbaarheidsgarantie.

Tot zover!
Yair
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1423
Lid geworden op: vr 08 mei, 2009 04:48
Contacteer:

Re: Nieuwling in de groep

Bericht door Yair »

Welkom!
De King Quad is een goede keuze.
Een tip vooor de KQ is om het standaard luchtfilter te veranderen naar een Twin Air filter als dit nog niet gedaan is.
De standaard filter sluit namelijk niet perfect aan op de behuizing.
KQ knallen soms uit de uitlaat, dit is geen probleem. Dit komt doordat de quad zo zuinig is afgesteld van de fabriek af.
Het is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden als er een slachtoffer/patiënt op de aanhanger ligt. Dit is te verhelpen door hem iets rijker te laten lopen door bijv. een andere ECU. De Copperhead van VDI is dan een perfecte oplossing hierdoor wordt die ook minder snel warm.
Sommige KQ uit 2009 slaan ook af als bijv. de ventilator aanslaat, 4x4 en diff lock wordt ingeschakeld. Of als het licht wordt ingeschakeld als de motor al loopt. Iig iets om rekening mee te houden in noodsituaties. Op nyrocatv.commstaat de mogelijke oplossing. Op deze site staan ook zeer veel Tech Tips mbt de KQ.

IK zal even de link voor je opzoeken.

Edit:
Link naar het forum gedeelte over de King Quad:
http://www.nyrocatv.com/forum.cgi?viewcat=4" onclick="window.open(this.href);return false;

Link naar de Tech Tips:
http://www.nyrocatv.com/techtip.cgi?viewcat=11" onclick="window.open(this.href);return false;

Link voor de mogelijke oplossing voor het afslaan:
http://www.nyrocatv.com/forum.cgi?viewtopic=40798" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zag overigens op het filmpje dat er geen extra verlichting op de quad was, misschien is het volgende wel iets om de boel makkelijker te maken in het donker.
De light bar van Kolpin
Afbeelding
_____________________________
Afbeelding
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Nieuwling in de groep

Bericht door Jazzy »

Welkom hier! Leuk om te horen waar jullie de quad voor gebruiken, het merendeel van de forumleden gebruikt hun quad recreatief namelijk.

Wat mij direct opvalt is dat de agent in het laatste deel van de film geen helm draagt en aangezien de quad niet voorzien is van een gordel is dat niet toegestaan. Het is misschien een beetje mierenneuken maar als quadrijders onderling wijzen we elkaar steeds op de veiligheid en van hulpdiensten mag je die voorbeeldfunctie nog meer verwachten. Als er een functionele reden is om zonder helm te rijden dan moet de quad voorzien zijn van een heupgordel. Eigenlijk moet je dat laatste niet willen omdat je bij een kantelende quad aan de quad vast blijft zitten in plaats van er naast te vallen.

Maar omdat je zei dat je ook bezig bent met regelgeving heb ik nog wel meer wat me opvalt. :) De kentekenplaat aan de voorkant van de quad is niet nodig en had achterop gewoon een kleine motorplaat (type 27.10) gemogen.

Een ander puntje is de aanhanger. Ik ben niet zo goed in het schatten van het gewicht maar ik als ik de constructie en de belading (spullenboel, volwassen slachtoffer en begeleider) zo zie dan zou dat wel eens meer dan 400 kilo kunnen zijn. Dat is ruimschoots meer dan de massa van de quad en zou je dus niet mogen trekken. Tenzij op de trekhaak en/of kenteken een ander gewicht vermeld is.

Naast de wettelijke kant zit er ook een veiligheidsaspect aan, bij een te zware aanhanger is de kans op kantelen een stuk groter namelijk. Vooral als de ondergrond een beetje hellend is of je een bocht neemt bij te hoge snelheid, de aanhanger wil de quad dan rechtdoor duwen.

Niet om te zeuren ofzo, maar ik vind dit gewoon een interessant onderwerp.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Yair
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1423
Lid geworden op: vr 08 mei, 2009 04:48
Contacteer:

Re: Nieuwling in de groep

Bericht door Yair »

Jazzy schreef: Een ander puntje is de aanhanger. Ik ben niet zo goed in het schatten van het gewicht maar ik als ik de constructie en de belading (spullenboel, volwassen slachtoffer en begeleider) zo zie dan zou dat wel eens meer dan 400 kilo kunnen zijn. Dat is ruimschoots meer dan de massa van de quad en zou je dus niet mogen trekken. Tenzij op de trekhaak en/of kenteken een ander gewicht vermeld is.

Naast de wettelijke kant zit er ook een veiligheidsaspect aan, bij een te zware aanhanger is de kans op kantelen een stuk groter namelijk. Vooral als de ondergrond een beetje hellend is of je een bocht neemt bij te hoge snelheid, de aanhanger wil de quad dan rechtdoor duwen.

Niet om te zeuren ofzo, maar ik vind dit gewoon een interessant onderwerp.
Dat wilde ik ook nog opmerken. Als er iets fout gaat heb je verzekeringtechnisch een probleem.
_____________________________
Afbeelding
Gebruikersavatar
java
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1151
Lid geworden op: za 20 aug, 2011 11:31
Locatie: Friesland!

Re: Nieuwling in de groep

Bericht door java »

Welkom,

Mooi om te zien dat de hulp diensten de quad ontdekken.

Even op aan vulling van jazzy: Ik vind dat de verpleegkundige ook een helm op moet of de aanhanger voorzien moet worden van een ''rolkooi''. Mocht hij van het dijkje af vallen.

Ook wat mij op valt van de aanhanger is dat hij alleen op een knobbel bevestigt is en die direct op het frame zit. Misschien is het idee om deze ''haak'' roteer baar te maken.

Zo iets (rest weg denkken :wink: ):
Afbeelding


Is de quad voor zien van een lier? Is misschien wel handig.

Wat ik mijn af vraag. Stel een persoon raakt gewond (bijlvoorbeeld zo als in het filmpje) midden in een akker/weiland. Hoe zouden jullie reageren?
Afbeelding
Gebruikersavatar
RubenB
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 54
Lid geworden op: za 27 dec, 2014 18:56
Locatie: Houwerzijl
Contacteer:

Re: Nieuwling in de groep

Bericht door RubenB »

Welkom!!

Leuk om te zien hoe een quad voor de goede zaak ingezet kan worden.
Om ook een duit in het zakje te doen: in het filmpje is het ongeval een flink eind weg van de openbare weg. Ik ga er vanuit dat de situatie als levensbedreigend wordt beschouwd. Is het dan niet wenselijker om de quad met verpleegkundige sneller ter plaatse te hebben? In dat geval zou ik kiezen om de verpleegkundige op de quad mee te laten rijden. Dit is ten eerste veiliger voor deze persoon, ten tweede is het dan ook mogelijk om sneller ter plaatse te zijn. Ook is de gewichtsverdeling beter voor zowel quad als aanhangwagen.
Op de terugweg is de eerste hulp al geboden en zal de patiënt voorzichtig naar de openbare weg moeten worden vervoerd. Hier kan de verpleger dan plaatsnemen op de aanhangwagen.

Voor de rest: perfect idee. Met name het voorbeeld met de trekker in het land. Ik denk dat hier in het Noorden ook een soortgelijke oplossing op zijn plaats zal zijn. In de uitgestrekte landbouwvelden gebeurt regelmatig een ongeval en dan is dit ideaal! Snel en doeltreffende.
Rolanddeg
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 06 feb, 2015 02:50

Re: Nieuwling in de groep

Bericht door Rolanddeg »

Iedereen dank voor het hartelijke welkom! Er worden een aantal vragen en opmerkingen geplaatst, dus die wil ik graag beantwoorden:

@ Yair: De knallen in de uitlaat zijn inmiddels een bekend fenomeen bij me. Hier heb ik voornamelijk last van op het moment dat ik een tijdje 50 km/u+ heb gereden en direct daarna stapvoets verder ga. Ik heb er nog geen ervaring mee dat de quad afslaat wanneer er schakelingen verricht worden: wel wil hij af en toe moeizaam starten als de motor warm is.

Verder geef je een aantal mogelijke modificaties aan, waarvoor dank! Je zult ongetwijfeld begrijpen dat wij een overheidsinstelling zijn waar het bezuinigingsmes overuren maakt. Zodoende ben ik al héél erg blij dat er gekozen is voor de KingQuad 750, en geen C-merk dinkietoy. Maar het is in mijn ogen op dit moment redelijk ongepast om extra 'luxe' modificaties aan te vragen. Wel krijgen we in maart handvatverwarming: het was duurder om iedereen nieuwe (warmere) handschoenen te verstrekken... ;D

@Jazzy: Klopt, tijdens het transport van een (levend) slachtoffer wordt meestal geen helm gedragen. De keuze hierin laten we een beetje over aan de bestuurder, maar het niet-dragen van een helm staan wij in dergelijke situaties wel toe. Omdat het transport niet sneller mag gaan dan stapvoets en alleen over redelijk vlak terrein mag gaan, achten wij het risico op ongevallen erg klein. Wel vinden we het belangrijker dat de chauffeur een goede bewegingsvrijheid moet hebben om achterom te kunnen kijken en om alle geluiden (lees: noodsignalen) ongehinderd te kunnen horen. De keuze om geen heupgordel te installeren is inderdaad om de reden welke jij benoemt. En om alles wettelijk af te kaderen: zowel politie als brandweer hebben diverse vrijstellingen in de Wegenverkeerswet en Arbo-wetgeving. Op dergelijke momenten willen we nog wel is gebruik maken van die vrijstellingen... ;-)

Betreffende de kentekenplaten: weer wat geleerd. Geen idee waarom hier voor gekozen is. Tot slot de aanhanger: de opbouw is redelijk licht, dus ik verwacht niet dat we snel over de 400 kilo heen gaan. Het aanhangertje schat ik op max 150 kilo, 2 personen = 200 kg + 50 kg aan restant = 400 kilo, ruim gerekend. Wel is het zo dat het voelt alsof je een anker achter je uit gooit, op het moment dat je met een volgeladen aanhanger op terrein rijdt.

@Java: De stoel op de aanhanger is voorzien van een gordel, dus technisch gezien zijn we ingedekt ;) Een rolkooi, wellicht in combinatie met extra verlichting, is misschien iets om te overwegen. Maarja, ik verwijs graag naar mijn reactie op Yair. Insgelijks door de lier en de roteerbare dissel. Wel moet ik even vermelden dat we met de aanhanger geen zwaar heuvelachtig gebied in gaan. Het transport zoals deze in het filmpje te zien is, is al behoorlijk oncomfortabel, laat staan het nemen van hellingen. Dit kan het letsel van het slachtoffer alleen maar verergeren, en ook voor de verpleegkundige wordt het ondoenlijk. Wanneer we bijvoorbeeld een zoekactie moeten uitvoeren, zullen we de aanhanger bij het startpunt achterlaten.

De laatste omvat de hele achtergrond over de aanschaf van de quad. Om het in een notendop uit te leggen:
De combinatie zoals in het filmpje te zien is, heet officieel de "Quad-Ondersteuning". 'Ondersteuning' wil zeggen dat wij in principe geen zelfstandige acties uitvoeren, maar alleen maar een gespecialiseerd onderdeel zijn in de afhandeling van een incident. Zodoende staan wij altijd onder gezag van de politie, brandweer of ambulance. In het filmpje is duidelijk te zien dat in de beginfase voornamelijk de brandweer geassisteerd wordt ivm. het vervoeren van spullen. In een later stadium is het voornamelijk het assisteren van de ambulance ivm. slachtoffertransport.

Voorbeeldscenario: een boer is met zijn tractor aardappels aan het rooien in het veld en komt bekneld te zitten in zijn machine. In eerste instantie zal hier een ambulance voor medische hulp en de brandweer voor de bevrijding van het slachtoffer voor gealarmeerd worden. Deze mensen zullen lopend richting het incident gaan, bepakt met voornamelijk medische apparatuur. De gereedschappen van de brandweer zijn iets zwaarder, dus dit kan een reden zijn om de quad + aanhanger op te roepen. Via de portofoon hoort de chauffeur wat er van hem verwacht wordt en zal het gevraagde uitvoeren. Wanneer het terrein zodanig ruw is dat transport van het slachtoffer per quad onverantwoord is, zal geprobeerd worden om met een helikopter dichter in de buurt te komen. En anders wordt het een stukje sjouwen met het slachtoffer... Is ook geen probleem, doen we wel vaker.

Mocht je je vraag anders bedoelen en meer op mijn gevoel richten (hoe ik reageer bij dergelijke incidenten): dergelijke ongevallen zijn juist de meest uitdagende. Hierin kunnen wij het verschil uitmaken tussen leven en dood. Ik kijk inmiddels nergens meer van op en heb geen problemen met bloed & dood, maar op het moment dat iemand z'n leven gered wordt door jouw inzet, voel dat best oké ;) Verder is het gewoon professioneel zijn en doen waarvoor je bij de brandweer gegaan bent.

@RubenB: Zoals ik hierboven al schreef: met personen op de aanhanger rijden wij niet harder dan stapvoets. Zodoende was de knrm-boot de snelste manier om de verpleegkundige bij het slachtoffer te krijgen. Ook moet je niet de indruk krijgen dat een ritje op die aanhanger comfortabel is! Deze manier van transport is echt een noodoplossing voor de gebieden waar andere manieren van (gemotoriseerd) transport uitgesloten is. Ook het bieden van eerste hulp is redelijk lastig op die aanhanger: ik wil graag is zien hoe ze een infuusnaaldje prikken, terwijl we rijden ;D
Yair
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1423
Lid geworden op: vr 08 mei, 2009 04:48
Contacteer:

Re: Nieuwling in de groep

Bericht door Yair »

Voor het stapvoets rijden voor langere tijd kan je best de lage gearing gebruiken.

Zie hier
http://www.nyrocatv.com/techtip.cgi?viewtopic=391" onclick="window.open(this.href);return false;

Iig leuk om te lezen dat ze bij de hulpdiensten de quad hebben gevonden.
_____________________________
Afbeelding
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Nieuwling in de groep

Bericht door Jazzy »

@Rolanddeg Bedankt voor je uitleg, heel interessant!
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Gebruikersavatar
Partagas
Quadrider
Quadrider
Berichten: 294
Lid geworden op: do 14 aug, 2014 12:48
Locatie: Omgeving Gennep

Re: Nieuwling in de groep

Bericht door Partagas »

Hallo Roland, welkom!
In de VS wordt er door diverse hulpdiensten veelvuldig van quads gebruik gemaakt. Het verwonderd mij enigszins waarom het in NL zo mondjesmaat gebeurd...

Je bent hier wel op de juiste plaats voor feedback :idea:
Een mooie manier om van een verleiding af te komen, is eraan toe te geven...
Plaats reactie