GS moon buggy 400cc (the end)
Re: GS moon buggy 400cc
Ge pakt het goed aan Ook een mooi terreintje daar!
P.S. pin u niet vast op de kleur van de bougie...Een 4 takt loopt altijd iets vettiger. Het koffie met melkverhaal is toe te passen op een 2takt.
P.S. pin u niet vast op de kleur van de bougie...Een 4 takt loopt altijd iets vettiger. Het koffie met melkverhaal is toe te passen op een 2takt.
Re: GS moon buggy 400cc
Ja klopt maar kreeg af en toe backfire als de motor goed warm was, dus te rijk afgesteld. Bougie bevestigde dit.
Te zondag een rital kastje op de kop getikt. 30x20x16cm
Hier zou ik de batterij, zekeringen en startrelais in willen plaatsen.
Kwa montage en bereikbaarheid zou het beste zijn als ik de batterij plat zou kunnen leggen, ik weet alleen niet of dit kan en mag. Batterij werd geleverd met los zuurpakket dat ik er zelf moest ingieten. Achteraf klop je dit dicht en lijkt me dat er ook nooit iets uit kan komen. Alleen weet ik niet als er genoeg vloeistof inzit om de loodplaten "nat te houden".
Er staat niets op de batterij dat het niet mag of dat deze rechtop moet blijven staan. Dus gok dat het wel kan en mag.
Te zondag een rital kastje op de kop getikt. 30x20x16cm
Hier zou ik de batterij, zekeringen en startrelais in willen plaatsen.
Kwa montage en bereikbaarheid zou het beste zijn als ik de batterij plat zou kunnen leggen, ik weet alleen niet of dit kan en mag. Batterij werd geleverd met los zuurpakket dat ik er zelf moest ingieten. Achteraf klop je dit dicht en lijkt me dat er ook nooit iets uit kan komen. Alleen weet ik niet als er genoeg vloeistof inzit om de loodplaten "nat te houden".
Er staat niets op de batterij dat het niet mag of dat deze rechtop moet blijven staan. Dus gok dat het wel kan en mag.
Re: GS moon buggy 400cc
Leuk om te volgen hier. Wat je batterij betreft. Heb ik toch altijd geweten dat deze rechtop moet staat. Dat deze niet plat mogen liggen. Mss dat het wel kan en mag met een gel batterij. Maar heb zo mijn twijfels
Re: GS moon buggy 400cc
Wat ik er over terug vind:
Onderhouds-vrije lood/zuur-accu's die mogen niet op hun kant.
Hier lees ik dat het geen probleem zou zijn.
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/315866//" onclick="window.open(this.href);return false;
Blijkbaar zit er een soort "spons" in waardoor dat de vloeistoffen/ zuren niet kunnen lekken.
Waardoor je deze wel op de zijkant kunt monteren.
Onderhouds-vrije lood/zuur-accu's die mogen niet op hun kant.
Hier lees ik dat het geen probleem zou zijn.
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/315866//" onclick="window.open(this.href);return false;
Blijkbaar zit er een soort "spons" in waardoor dat de vloeistoffen/ zuren niet kunnen lekken.
Waardoor je deze wel op de zijkant kunt monteren.
Re: GS moon buggy 400cc
Ik heb ook verschillende meningen gehoord, alleen nooit waarom wel/ niet (leer ik nog eens iets bij). Maar ik heb verder liggen zoeken en in dit document van Yuasa staat dat het niet mag om te voorkomen dat het elektrolyt zou kunnen lekken.
"zou kunnen lekken", is dus eigenlijk zo goed als niet , maar om hunzelf in te dekken als het dan toch mis gaat?
GEL batterij kan je zelfs op zijn kop zetten, maar is eigenlijk ook niet meer dan een gesealde loodbatterij.
Ik hoor ook dingen zoals gaatje om druk af te laten, maar er is nergens een gaatje, ook niet onder stickers oid. Batterij zit potdicht. Ik zoek nog wat verder maar ik denk dat ze het doen om zichzelf in te dekken.
"zou kunnen lekken", is dus eigenlijk zo goed als niet , maar om hunzelf in te dekken als het dan toch mis gaat?
GEL batterij kan je zelfs op zijn kop zetten, maar is eigenlijk ook niet meer dan een gesealde loodbatterij.
Yuasa AGM batteries that come with separate acid packs that are used to fi ll and activate the battery should not be installed in any position other than upright, as possible electrolyte leakage may occur. Also, Conventional and YuMicron batteries should never be installed in any position other than upright as their liquid electrolyte will leak from the battery case causing damage to the vehicle.
YTX20HL-BS, die BS slaat op het los meegeleverde zuurpakket.All “-BS” and Conventional “Flooded” batteries are to be mounted in the “O°” (upright) normal/center position.
Ik hoor ook dingen zoals gaatje om druk af te laten, maar er is nergens een gaatje, ook niet onder stickers oid. Batterij zit potdicht. Ik zoek nog wat verder maar ik denk dat ze het doen om zichzelf in te dekken.
Re: GS moon buggy 400cc
Idd het zal zijn om hun zelf in te dekken, voor mocht er iets gebeuren. Heb al gelezen dat er sommigen zijn die dit eerst testen in de garage ( op hun zij of kop zetten). Als alles goed gaat monteren ze hem dan. Weet natuurlijk ook niet of dit pas na enkele maanden kan gaan lekken....
Persoonlijk zou ik het mij niet riskeren en een andere montage bekijken. Swat, mijn mening he
Je weet nooit waar het zuur overal terecht komt
Persoonlijk zou ik het mij niet riskeren en een andere montage bekijken. Swat, mijn mening he
Je weet nooit waar het zuur overal terecht komt
Re: GS moon buggy 400cc
Vandaag in de voormiddag de twee bakjes verwijderd. Een was voor de accu en de andere voor de zekeringen en startrelais en allerlei connectoren. Overzicht behouden is en blijft moeilijk. Maar ik ga proberen het startrelais en de zekeringen apart te houden, zodoende deze goed toegankelijk blijven.
De buggy gestart met platliggende accu, accu geeft geen krimp. De spanning bleef boven 10.5V tijdens het starten. Week plat liggen en spanning zakt stilletjes, niet meer als voorheen. Als dichting dicht blijft verwacht ik geen problemen.
De scherpe randjes zijn nog glad geslepen en de gaten voor de nieuwe bak zijn gemaakt, achteraf is alles nog in de verf gezet tegen het roesten. En toen was het middag en ben ik "slipcursus" gaan volgen, DSFL.
De buggy gestart met platliggende accu, accu geeft geen krimp. De spanning bleef boven 10.5V tijdens het starten. Week plat liggen en spanning zakt stilletjes, niet meer als voorheen. Als dichting dicht blijft verwacht ik geen problemen.
De scherpe randjes zijn nog glad geslepen en de gaten voor de nieuwe bak zijn gemaakt, achteraf is alles nog in de verf gezet tegen het roesten. En toen was het middag en ben ik "slipcursus" gaan volgen, DSFL.
Re: GS moon buggy 400cc
Mooi
Dus de accu zijn spanning zakt iets of wat als deze op zijn kant ligt....
Mss best bij lang stil staan, druppellader aan hangen?
Dus de accu zijn spanning zakt iets of wat als deze op zijn kant ligt....
Mss best bij lang stil staan, druppellader aan hangen?
Re: GS moon buggy 400cc
De accu zakt ook in spanning als deze rechtop staat. Had voorheen elke dag spanning gemeten, nu met deze plat te leggen zelfde kunstje herhaald, geen verschil . De spanning zakt gemiddeld met 8mV per dag. Dus een duizendste van één volt, twee keer niks dus.
Vandaag na het werk verder gedaan, de verf is nu droog. Kastje gemonteerd, kabeldoorvoer gemaakt. De onderkant van de "zwabber" wordt met drie bouten vastgemaakt. Zodoende krijg je twee kabeldoorvoeren. Het geheel krijgt geen schoonheidsprijs, het uitgangspunt was dat het stevig en functioneel moest zijn. Het gebrek aan plaats blijft wel een uitdaging, ook om het geheel toegankelijk te houden.
Dit zijn alle kabels die erin zouden komen. Dan zit er nog geen batterij in. Zal nog proppen worden vrees ik. De spanningsregelaar hangt onder het kastje. CDI komt wel in het kastje te zitten.
Er zit een binnenband van fiets tussen kastje en frame om trillingen te dempen.
Morgen batterij monteren en elektrisch verder afwerken en dan vroem.
Batterij ga ik op hard schuim monteren zodoende deze op zen plaats wordt gehouden.
Vandaag na het werk verder gedaan, de verf is nu droog. Kastje gemonteerd, kabeldoorvoer gemaakt. De onderkant van de "zwabber" wordt met drie bouten vastgemaakt. Zodoende krijg je twee kabeldoorvoeren. Het geheel krijgt geen schoonheidsprijs, het uitgangspunt was dat het stevig en functioneel moest zijn. Het gebrek aan plaats blijft wel een uitdaging, ook om het geheel toegankelijk te houden.
Dit zijn alle kabels die erin zouden komen. Dan zit er nog geen batterij in. Zal nog proppen worden vrees ik. De spanningsregelaar hangt onder het kastje. CDI komt wel in het kastje te zitten.
Er zit een binnenband van fiets tussen kastje en frame om trillingen te dempen.
Morgen batterij monteren en elektrisch verder afwerken en dan vroem.
Batterij ga ik op hard schuim monteren zodoende deze op zen plaats wordt gehouden.
Re: GS moon buggy 400cc
Vandaag kabels binnengebracht, batterij gemonteerd en alles aangesloten.
Batterij geplaatst en voedingen aangesloten, uiteindelijk laadkabels nog vergeten:
"kabelingang" en centraal massapunt (werden een beetje veel kabels om allemaal op de batterij aan te sluiten):
Boven de uitlaat moet nog een afdakje gemaakt worden, dat dienst moet doen als hitteschild om de spanningsregelaar van de meest warmte te ontzien:
kastje open en er is nog plaats om de boorddocumenten kwijt te kunnen:
Dan bagagerek nog modificeren om kastje open te krijgen.
Batterij geplaatst en voedingen aangesloten, uiteindelijk laadkabels nog vergeten:
"kabelingang" en centraal massapunt (werden een beetje veel kabels om allemaal op de batterij aan te sluiten):
Boven de uitlaat moet nog een afdakje gemaakt worden, dat dienst moet doen als hitteschild om de spanningsregelaar van de meest warmte te ontzien:
kastje open en er is nog plaats om de boorddocumenten kwijt te kunnen:
Dan bagagerek nog modificeren om kastje open te krijgen.
Re: GS moon buggy 400cc
Knap werk
Re: GS moon buggy 400cc
De 12V aansluiting heb ik vervangen voor een nieuwe die niet verroest is en die ik nog had liggen.
Gat eerst opgeboord met trappenboor en getracht wat naar onder te brengen. Niet helemaal goed geluk. Maar soit, zit erin.
(het ijzeren ringetje dat net komt piepen heb ik express langs de voorkant gemonteerd)
Ik had ook nog een grotere houder besteld voor dash-/ actioncam. Nu kan ik deze om de dikke buis van de "rolkooi" klemmen.
Nu nog wachten totdat plaat binnen is en dan kan ik er legaal mee op de weg rijden
Gat eerst opgeboord met trappenboor en getracht wat naar onder te brengen. Niet helemaal goed geluk. Maar soit, zit erin.
(het ijzeren ringetje dat net komt piepen heb ik express langs de voorkant gemonteerd)
Ik had ook nog een grotere houder besteld voor dash-/ actioncam. Nu kan ik deze om de dikke buis van de "rolkooi" klemmen.
Nu nog wachten totdat plaat binnen is en dan kan ik er legaal mee op de weg rijden
Re: GS moon buggy 400cc
Ziet er mooi uit. Zal weer schelen als je je plaat hebt. lekker gaan cruizen ^^