plus stroom op frame
plus stroom op frame
Goedenavond,
Ik heb een chinese quad die niet meer starten.
Er is geen contact te krijgen. Zelf het licht werkt niet.
Accu is geladen en zit op 11 volt.
Nu ben ik de quad aan het nalopen en stuit ik op iets raars.
Als ik tussen de plusdraad (die op de accu zit) en het frame meet, dan krijg ik een piep van mijn multimeter. Betekend dit dat ik ergens kortsluiting maak of niet perse?
Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt!
Jurre
Ik heb een chinese quad die niet meer starten.
Er is geen contact te krijgen. Zelf het licht werkt niet.
Accu is geladen en zit op 11 volt.
Nu ben ik de quad aan het nalopen en stuit ik op iets raars.
Als ik tussen de plusdraad (die op de accu zit) en het frame meet, dan krijg ik een piep van mijn multimeter. Betekend dit dat ik ergens kortsluiting maak of niet perse?
Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt!
Jurre
- yamahakoppel
- Quad GOD
- Berichten: 6479
- Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
- Locatie: Diepenbeek
Re: plus stroom op frame
11Volt is plat 12,4volt is vol
op wat staat je multimeter
als je tussen plus en frame meet staat deze op gelijkstroom is het niet normaal dat hem piept staat hem op weerstand dan piept hem omdat hem eigenlijk verkeerd staat
op wat staat je multimeter

Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
Re: plus stroom op frame
Hoi Kris,
Dankjewel voor je bericht.
Ik heb hem gewoon op de piep stand staan. geen idee hoe je dat officieel noemt.
Als je de pinnen tegen elkaar legt piept hij. Dus ik dacht dat als hij ook piept tussen het frame en plus draad, kan het signaal er dus doorheen en dat mag toch niet?
oke de accu is dus ook aardig dood. ga ik daar in ieder geval een andere voor regelen.
maar hoe zit het dan met die meting?
Groeten,
Jurre
Dankjewel voor je bericht.
Ik heb hem gewoon op de piep stand staan. geen idee hoe je dat officieel noemt.
Als je de pinnen tegen elkaar legt piept hij. Dus ik dacht dat als hij ook piept tussen het frame en plus draad, kan het signaal er dus doorheen en dat mag toch niet?
oke de accu is dus ook aardig dood. ga ik daar in ieder geval een andere voor regelen.
maar hoe zit het dan met die meting?
Groeten,
Jurre
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: plus stroom op frame
11 is dood, 12,4 van Kris is ook nog steeds leeg. Een volle accu meet namelijk ongeveer 13,6V
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
Re: plus stroom op frame
De 'piepstand' is de stand om weerstand te meten, wanneer deze onder een bepaalde drempel is zal je meter een piepje geven. Je frame (de massa) is op allerlei manieren verbonden met de plus omdat de stroomverbruikers er tussen zitten. Denk maar aan een lampje, die hangt tussen de plus en de massa. Maar als je de weerstand meet dan zal die relatief laag zijn wat dus het piepje op je multimeter kan verklaren.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Re: plus stroom op frame
Sowieso een nieuwe accu er aan dus.Jason McCoy schreef:11 is dood, 12,4 van Kris is ook nog steeds leeg. Een volle accu meet namelijk ongeveer 13,6V
Dankjewel.
Maar op een accu van 9-10-11 volt zal een achterlampje toch wel moeten gaan branden?
Mvg,
Jurre
Re: plus stroom op frame
Geeft de multimeter in de "piepstand" geen signaaltje door en test daarmee of iets verbonden is?Jazzy schreef:De 'piepstand' is de stand om weerstand te meten, wanneer deze onder een bepaalde drempel is zal je meter een piepje geven. Je frame (de massa) is op allerlei manieren verbonden met de plus omdat de stroomverbruikers er tussen zitten. Denk maar aan een lampje, die hangt tussen de plus en de massa. Maar als je de weerstand meet dan zal die relatief laag zijn wat dus het piepje op je multimeter kan verklaren.
In dat geval zal een piepje beteken dat de plusdraad in verbinding staat met het frame. Lijkt mij niet dat dit mag toch?
bedankt voor je reactie Jazzy

Jurre
Re: plus stroom op frame
Als het goed is meet je op de "piepstand" of er een verbinding is zelfs bij een vrij hoge weerstand. Als je op de door jouw omschreven manier tussen het frame en de pluspool meet, meet je eigenlijk gewoon tussen de plus- en minpool aangezien de minpool aan het frame zit.
Als je de spanning meet tussen het frame en de minpool (=0V als het goed is) van de accu en tussen het frame en de plus pool van de accu (=accuspanning 11V), wat zijn dan de waardes?
En is je accu echt overleden met die 11V of moet hij gewoon eens goed opgeladen (los koppelen van de quad) worden?
Hier nog wat basis info over meten met een multimeter:
http://magazine.schematheek.net/0905/09 ... 05-002.pdf
http://www.isso-kenniskaarten.nl/kennis ... multimeter
http://electronica.infonu.nl/diversen/1 ... nners.html
Als je de spanning meet tussen het frame en de minpool (=0V als het goed is) van de accu en tussen het frame en de plus pool van de accu (=accuspanning 11V), wat zijn dan de waardes?
En is je accu echt overleden met die 11V of moet hij gewoon eens goed opgeladen (los koppelen van de quad) worden?
Hier nog wat basis info over meten met een multimeter:
http://magazine.schematheek.net/0905/09 ... 05-002.pdf
http://www.isso-kenniskaarten.nl/kennis ... multimeter
http://electronica.infonu.nl/diversen/1 ... nners.html
Re: plus stroom op frame
Dankjewel slowco.slowco schreef:Als het goed is meet je op de "piepstand" of er een verbinding is zelfs bij een vrij hoge weerstand. Als je op de door jouw omschreven manier tussen het frame en de pluspool meet, meet je eigenlijk gewoon tussen de plus- en minpool aangezien de minpool aan het frame zit.
Als je de spanning meet tussen het frame en de minpool (=0V als het goed is) van de accu en tussen het frame en de plus pool van de accu (=accuspanning 11V), wat zijn dan de waardes?
En is je accu echt overleden met die 11V of moet hij gewoon eens goed opgeladen (los koppelen van de quad) worden?
Hier nog wat basis info over meten met een multimeter:
http://magazine.schematheek.net/0905/09 ... 05-002.pdf
http://www.isso-kenniskaarten.nl/kennis ... multimeter
http://electronica.infonu.nl/diversen/1 ... nners.html
Nee de accu is echt op. na opladen is hij nog steeds onder de 10 v inmiddels.
Dus het is geen probleem dat er een verbinding is tussen het frame en plus? Ik vindt het best gek, maar ik hoop dat jullie er meer verstand van hebben

Ik zal eens kijken of er spanning tussen het frame en plus draad zit.
Zodra ik hem nu op contact zet, dan gaat de spanning van de accu van 10 naar 6 volt.
Jurre
Re: plus stroom op frame
Die accu is wel heel erg dood. Dat heb ik nog niet vaak gezien dat ze zo ver terug zakken door alleen het contact aan te zetten.
Maar goed. Lek spanning meet je niet door weerstand te meten. Dat doe je door je multimeter op ampere te zetten en je massakabel los te schroeven van de min pool en je multimeter tussen de kabel en de min pool te houden.
Nou ben ik nogal slecht in het onthouden van de waardes maar volgens mij zit de grens ergens op 0.05 ampere wat ie mag trekken. Maar daar moet je me niet aan vastbinden want ik weet het niet helemaal zeker. Misschien dat iemand anders hier dat nog weet.
Maar goed. Lek spanning meet je niet door weerstand te meten. Dat doe je door je multimeter op ampere te zetten en je massakabel los te schroeven van de min pool en je multimeter tussen de kabel en de min pool te houden.
Nou ben ik nogal slecht in het onthouden van de waardes maar volgens mij zit de grens ergens op 0.05 ampere wat ie mag trekken. Maar daar moet je me niet aan vastbinden want ik weet het niet helemaal zeker. Misschien dat iemand anders hier dat nog weet.
Re: plus stroom op frame
Ze zeggen inderdaad 0,05A. Maar met een 10 Ah accu zoals in onze quads is dan je accu na een dikke week helemaal plat.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Re: plus stroom op frame
Hartstikke bedankt voor al jullie hulp.
Door al jullie advies heb ik een breuk tussen het contact en de kabelboom tegen gekomen.
Deze breuk in combinatie met een zeer dode accu zorgde ervoor dat de quad geen enkel teken van leven gaf.
Inmiddels heb ik de breuk gevonden en met de kickstarter de quad aan het lopen gekregen!
Super!!!
nog een vraag, welke accu raden jullie aan voor een quad?
Beetje betrouwbare accu voor een goede prijs.
bedankt!
Jurre
Door al jullie advies heb ik een breuk tussen het contact en de kabelboom tegen gekomen.
Deze breuk in combinatie met een zeer dode accu zorgde ervoor dat de quad geen enkel teken van leven gaf.
Inmiddels heb ik de breuk gevonden en met de kickstarter de quad aan het lopen gekregen!
Super!!!
nog een vraag, welke accu raden jullie aan voor een quad?
Beetje betrouwbare accu voor een goede prijs.
bedankt!
Jurre
Re: plus stroom op frame
Mooi dat je het gevonden hebt!
Eigenlijk zijn alle goedkope accu's van dezelfde matige kwaliteit, reken dat zo'n accu één jaar ofzo mee gaat. Een goed merk is Yuasa.
Eigenlijk zijn alle goedkope accu's van dezelfde matige kwaliteit, reken dat zo'n accu één jaar ofzo mee gaat. Een goed merk is Yuasa.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700