Ik rijd soms weleens langere stukken van +- 30- 40 min op een 80km/u weg. De quad rijd dan +- 4500 toeren constant.
Is dit te doen of is dit te hoog ? (dit is dan in de hoogste versnelling)
Ook vraag ik mij af bij hoeveel toeren jullie opschakelen
Dat lijkt mij een heel mooi toerental om mee te toeren. In principe geldt dat hoe hoger het toerental, hoe hoger de belasting voor je motor en die verloopt exponentieel. Zeker als het voor langere tijd is moet je dus ver bij het rode gebied vandaan blijven en voor een Raptor 660 (denk dat dit je quad is) ligt dat nog wel een stukje hoger dan dat toerental.
Ik zou de vertanding wat aanpassen. Zeker als je 30 tot 40 minuten op dat toerental blijft hangen.
De meeste straatquads rijden 15 a 16 tands voor, terwijl offroad 13 a 14 vaak gebruikt is.
Een 20 minuten moet dat wel kunnen op dit toerental of is dit nog steeds te lang ?
Voor beschik ik over een 13 tandwiel. Hoeveel toeren zal deze zakken als ik deze verander in een 14 tanden tandwiel ?
Het maakt niet uit of je 20 of 40 minuten zo rijdt, zo precies komt het allemaal niet. In algemene zin moet je gewoon te hoge toeren vermijden en zeker voor langere tijd. Maar zoals ik al zei is 80 km/h met 4500 toeren helemaal niet zo hoog, niets om je zorgen te maken.
Hoeveel toeren je omlaag gaat als je van 13 naar 14 tanden gaat kun je gewoon uitrekenen. Per omwenteling van de uitgaande as zal de motor je achtertandwiel nu 13 tanden laten draaien, met een 14-tands tandwiel zijn dat er 14. Het verschil is dus 13/14e.
als je enkel en alleen op de weg rijd zou ik een 16 tanden vanvoor zetten dan loopt je quad een 15km/u harder of toch rap 1000 of 1200 toeren lager op uw oude top snelheid
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !