can am renegade 500
- Paul Snip
- Quad Master
- Berichten: 1505
- Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
- Locatie: Een
- Contacteer:
Re: can am renegade 500
Het frame en het onderblok van de motor zijn nog steeds gelijk. De quad is wat uitgekleed qua opties. Het enige wat ik kan zien is dat de aandrijfassen wat dunner lijken ten opzichte van mijn Renegade.
Proefrijden met een quad blijft inderdaad altijd lastig. Zeker als het een nieuwe met 0-km is. Hij is dan gelijk niet nieuw meer he. En als er wat gebeurt tijdens de proefrit heeft de dealer een hoop gedonder.
Zoals al eerder geopperd heeft de Rotax motor zijn topvermogen bij wat hogere toerentallen. Bij het rijden op de weg zit je vaak in dit gebied. Die van mij zit zo rond de 6000 toeren bij 80 km per uur als ik mij niet vergis. De V-twin kan deze toerentallen makkelijk aan. Ze draaien dan ook met gemak 30.000km of meer. De meeste dikke 1 cilinders raken bij veel weg kilometers bij ca 15.000km aardig vermoeid. Ze gaan dan olie verbruiken, lekken of lopen zelfs stuk.
Ik ken nu meerdere mensen die een nieuwe Outlander L gekocht hebben. Tot nu toe geen problemen met aandrijving frame etc. Enige wat mij bekend is is een weigerachtige kilometerteller (2x, keurig onder garantie vervangen) en een zingende/fluitende benzinepomp (ook onder garantie vervangen).
Mijn Renegade staat inmiddels op 8000 km. In 1 jaar erop gereden. Ook langere meerdaagse ritten met aanhanger in de bergen gemaakt. Verbruik zo rond de 1 op 12 a 1 op 14. Geen olieverbruik. Blok en differentieels zijn nog kurk droog. Bij het laatste grote onderhoud heb ik de klepspeling gecontroleerd. Deze hoefde niet eens bijgesteld te worden. Dat geeft ook aan dat de motor dit soort gebruik goed aan kan.
De CVT riem is ook nog als nieuw. Een voordeel van Can-Am is dat je onderweg de riem kunt vervangen met het boordgereedschap.
Proefrijden met een quad blijft inderdaad altijd lastig. Zeker als het een nieuwe met 0-km is. Hij is dan gelijk niet nieuw meer he. En als er wat gebeurt tijdens de proefrit heeft de dealer een hoop gedonder.
Zoals al eerder geopperd heeft de Rotax motor zijn topvermogen bij wat hogere toerentallen. Bij het rijden op de weg zit je vaak in dit gebied. Die van mij zit zo rond de 6000 toeren bij 80 km per uur als ik mij niet vergis. De V-twin kan deze toerentallen makkelijk aan. Ze draaien dan ook met gemak 30.000km of meer. De meeste dikke 1 cilinders raken bij veel weg kilometers bij ca 15.000km aardig vermoeid. Ze gaan dan olie verbruiken, lekken of lopen zelfs stuk.
Ik ken nu meerdere mensen die een nieuwe Outlander L gekocht hebben. Tot nu toe geen problemen met aandrijving frame etc. Enige wat mij bekend is is een weigerachtige kilometerteller (2x, keurig onder garantie vervangen) en een zingende/fluitende benzinepomp (ook onder garantie vervangen).
Mijn Renegade staat inmiddels op 8000 km. In 1 jaar erop gereden. Ook langere meerdaagse ritten met aanhanger in de bergen gemaakt. Verbruik zo rond de 1 op 12 a 1 op 14. Geen olieverbruik. Blok en differentieels zijn nog kurk droog. Bij het laatste grote onderhoud heb ik de klepspeling gecontroleerd. Deze hoefde niet eens bijgesteld te worden. Dat geeft ook aan dat de motor dit soort gebruik goed aan kan.
De CVT riem is ook nog als nieuw. Een voordeel van Can-Am is dat je onderweg de riem kunt vervangen met het boordgereedschap.
- Paul Snip
- Quad Master
- Berichten: 1505
- Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
- Locatie: Een
- Contacteer:
Re: can am renegade 500
Mijn ervaring met Kymco is overigens erg goed. Mijn vriendin rijdt een Maxxer 450i. Prima dingetje. Kwam in het begin wat snelheid te kort. Dat is opgelost met grotere banden en dr Pulley vario gewichten.
Ook de Kymco 500 is een goeie quad. Langzaam maar goed.
De 700 is een nieuwe motor voor Kymco. Het lijkt mij een 500 die een grotere cilinder heeft. Klein dingetje is wel dat deze motor nog maar net op de markt is. Dus of hij goed is moet nog blijken!
Ook de Kymco 500 is een goeie quad. Langzaam maar goed.
De 700 is een nieuwe motor voor Kymco. Het lijkt mij een 500 die een grotere cilinder heeft. Klein dingetje is wel dat deze motor nog maar net op de markt is. Dus of hij goed is moet nog blijken!
Re: can am renegade 500
Volgens mij hebben we het daar eerder al over gehad en weet je inmiddels hoe het echt zit. Toch?snow schreef:Al blijkt bij navraag bij dealer dat de out L 570 lichter gemaakt zijn dan de voorganger out L 500 die overgemeten was en onderdelen gebruikte van de 800/1000 series .
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Re: can am renegade 500
Er zijn gevallen bekend van Grizzly's en Kingquad's met meer dan 100000km dus jou verhaal gaat niet op.Zoals al eerder geopperd heeft de Rotax motor zijn topvermogen bij wat hogere toerentallen. Bij het rijden op de weg zit je vaak in dit gebied. Die van mij zit zo rond de 6000 toeren bij 80 km per uur als ik mij niet vergis. De V-twin kan deze toerentallen makkelijk aan. Ze draaien dan ook met gemak 30.000km of meer. De meeste dikke 1 cilinders raken bij veel weg kilometers bij ca 15.000km aardig vermoeid. Ze gaan dan olie verbruiken, lekken of lopen zelfs stuk.
Deze werden vnl gebruikt op de weg(wat niet mijn voorkeur wegdraagt)
Een ééncilinder is eenvoudiger van bouw met minder bewegende delen en licnter in gewicht.
Goed onderhouden (luchtfilter olie) gaat er niet snel iets fout met een ééncilinder.
Er zijn alleen meer pk's te halen uit een twin.
Pk' zijn nodig om veel snelheid te maken.
Lees deze artikels even.
http://www.atvmag.com/article.asp?nid=2141
http://www.atvmag.com/article.asp?nid=2372
De motor van de Kymco 700 heeft zich al meer dan bewezen.
Onder andere Arctic Cat gebruikt Kymco motoren.
Die blokken zitten ook al langer in hun scooters.
Waarmee ik hier niet wil zeggen dat Can Am slechte quads maakt.
Ik wil alleen maar aangeven dat er alternatieven zijn.
- Paul Snip
- Quad Master
- Berichten: 1505
- Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
- Locatie: Een
- Contacteer:
Re: can am renegade 500
Je geeft zelf het antwoord al. Pk's zijn nodig om snelheid te maken. Dus een V-twin is de betere keuze bij veelvuldig weggebruik. Nadeel is dan wat minder koppel bij lage toerentallen. Alhoewel ik mijn 500 niet lui kan noemen. Uiteraard is dit ook een kwestie van CVT-afstemming.staf schreef:
Er zijn alleen meer pk's te halen uit een twin.
Pk' zijn nodig om veel snelheid te maken.
Lees deze artikels even.
http://www.atvmag.com/article.asp?nid=2141
http://www.atvmag.com/article.asp?nid=2372
De motor van de Kymco 700 heeft zich al meer dan bewezen.
Onder andere Arctic Cat gebruikt Kymco motoren.
Wat betreft de AC motoren. Ik heb zelf verschillende voorbeelden gezien van 550 en 700 motoren die al ruim voor de 15.000km grens uitelkaar moesten. Onder andere lekkende voetpakkingen, olieverbruik en verbrande kleppen.
De "kleine" motoren van AC komen van Kymco. Daar kan ik me geen grote problemen van herinneren. Ik heb er inmiddels 2 gehad. Een Cat 400, weggedaan bij ca 6000km, geen problemen op een lek o-ringetje van de oliekoeler na. En nu een Kymco 450 met ca 7500km. Die gaat ook goed en is door de vorige gebruiker voor woon-werk verkeer gebruikt.
Met de Kymco rijdt je op de 80 km weg tegen het maximale aan. Met de Renegade voor je gevoel op 2/3e van het vermogen.
De 700i van Kymco blijft een relatief nieuwe motor waar nog geen praktijktests met veel kilometers bekend zijn.
Ik geef gewoon mijn mening op basis van veel kilometers op de weg en veel sleutel uren aan quads . Daarnaast probeer ik diverse fora een beetje te volgen.
Re: can am renegade 500
Hallo, elkaar niet in de haren beginnen vliegen
Mijn conclussie .
Zowel can am als Kymco zijn goed.
Can am iets minder off road in lage toeren maar bij minder zwaar terrein en op de weg heel goed en koploper tov concurrentie.
Kymco minder snelheid en dus minder gericht op de weg maar door 1 cill meer vermogen in lage toer en dus beter dan can am 500 in zwaarder terrein.
Mijn conclussie .
Zowel can am als Kymco zijn goed.
Can am iets minder off road in lage toeren maar bij minder zwaar terrein en op de weg heel goed en koploper tov concurrentie.
Kymco minder snelheid en dus minder gericht op de weg maar door 1 cill meer vermogen in lage toer en dus beter dan can am 500 in zwaarder terrein.
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: can am renegade 500
100000km houd in geen blok problemen. Zuigers zijn dan al een keer of wat vervangen. Een 2 cilinder heeft dat gewoonweg minder snel
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
Re: can am renegade 500
Klopt het dat een rotaxmotor erg warm krijgt aan de benen ??
Re: can am renegade 500
Die hele discussie hierboven slaat eigenlijk nergens op als je hem op die manier voert. Als de een zegt dat een motor minder betrouwbaar is dan kent de ander wel weer iemand die er een ton mee gereden heeft. En het verschil tussen één en tweecilinders is precies hetzelfde verhaal. Een eencilinder is goedkoper te maken omdat er minder onderdelen inzitten maar een tweecilinder is efficiënter en loopt rustiger. Natuurlijk heb je met een tweecilinder meer kosten als je een complete revisie moet doen maar hoe vaak komt dat nou voor met dit soort quads? Meestal is de rest van de quad al lang en breed versleten voordat de motor aan de beurt komt.
Argumenten dat je een eencilinder of juist persé een tweecilinder moet hebben om snel op de weg of goed in het terrein te kunnen rijden zijn echt onzin. Het gaat om het hele totaalpakket uiteindelijk.
Argumenten dat je een eencilinder of juist persé een tweecilinder moet hebben om snel op de weg of goed in het terrein te kunnen rijden zijn echt onzin. Het gaat om het hele totaalpakket uiteindelijk.
Welke motor in welke quad van welk jaar? En om het bij mijn eigen ervaring te houden, bij mijn Outlander 800 uit 2011 wel maar bij mijn andere Can-ams niet.snow schreef:Klopt het dat een rotaxmotor erg warm krijgt aan de benen ??
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Re: can am renegade 500
En wat zijn jou argumenten om dat onzin te vinden dan?
_____________________________
- Paul Snip
- Quad Master
- Berichten: 1505
- Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
- Locatie: Een
- Contacteer:
Re: can am renegade 500
Ja, met lange broek goed te doen. Maar korte broek is minder fijn. Een Outlander zal hier minder last van hebben. De Kymco van mijn vriendin wordt ook dusdanig warm dat het voor een stoplicht niet prettig is. Denk dat het meer aan de beplating van de quad ligt dan aan het type motor.
Re: can am renegade 500
Met een kawasaki en een polaris geen last van gehad.
Zijn ook nog maar de enige 2 waar ik een dag heb op gereden.
In een vorige topic van jazzy las ik dat het zo warm werd dat hij er rode plekken op z'n benen aan over hield ... Niet erg aangenaam
De vragen die ik nog stel blijven over dezelfde gaan .
René , outl L
Zijn ook nog maar de enige 2 waar ik een dag heb op gereden.
In een vorige topic van jazzy las ik dat het zo warm werd dat hij er rode plekken op z'n benen aan over hield ... Niet erg aangenaam
De vragen die ik nog stel blijven over dezelfde gaan .
René , outl L
Re: can am renegade 500
Goed punt. Omdat de argumenten die uitgewisseld worden veel te algemeen zijn, of juist gebaseerd op één enkele ervaring maar wel worden geponeerd als vaststaand feit. Een tweecilinder is beter om op de weg te rijden. Een eencilinder is beter in het terrein. AC motoren zijn slecht. Eencilinders zijn eerder versleten. En dan dus weer reageren met als argument dat je een uitzondering kent en daardoor het voorgaande absoluut niet waar kan zijn. Dan wordt er alleen maar in uitersten gesproken en gaat alle nuance verloren.Yair schreef:En wat zijn jou argumenten om dat onzin te vinden dan?
Ter illustratie de vraag hierboven:
Ervaring gelezen van één persoon met één quad, stelt een vraag over rotaxmotoren in het algemeen. Daarom is een beetje nuance wel op zijn plek, we geven allemaal slechts een mening die gebaseerd is op onze eigen ervaringen. Dat is een opmerking zowel voor snow als voor de mensen die reageren in het topic, inclusief mezelf natuurlijk.Klopt het dat een rotaxmotor erg warm krijgt aan de benen ??
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: can am renegade 500
Mijn 800 werd ook erg warm. Dat is de cvt die dat doet. Cvt dr af gehad en goed schoongemaakt nu al een half jaar geen last gehad
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland