yamaha banshee problemen

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
jesseevd
Toeschouwer
Toeschouwer

yamaha banshee problemen

Bericht door jesseevd »

Ik heb een maand geleden een yamaha banshee uit 1995 gekocht. Hij liep een tijd goed maar nu loopt hij niet meer lekker. De linkercilinder loopt bijna niet meer en de rechter loopt gewoon normaal. Wanneer je je handen achter de twee uitlaten houdt voel je dat er heel weinig lucht uit de linkercilinder komt terwijl er uit de rechter heel veel komt. Ik heb de carburateur goed afgesteld (beide carburateurs krijgen precies dezelfde hoeveelheid lucht en gaan op hetzelfde moment omhoog) en schoongemaakt, zelf weet in niet veel hoe ik het vlottertje moet afstellen (het zou misschien daaraan kunnen liggen). Wanneer ik heel veel gas geef komt er af en toe een blauwe vlam uit de linker uitlaat. Als ik de choke aanhou komt er wel ongeveer gelijke hoeveelheid lucht uit de uitlaten. Ik heb de bougies omgewisseld met kabel en al en dan blijft de linker cilinder heel langzaam lopen. Na een tijdje stationair lopen draait de linker cilinder hellemaal niet meer, wanneer ik dan ges geef gaat hij weer draaien. Hebben jullie nog enig idee wat ik kan doen om hem weer goed te laten lopen?

Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door jesseevd op za 02 jan, 2016 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
JdmhatchR
Quad Master
Quad Master

Re: yamaha banshee problemen

Bericht door JdmhatchR »

kijk uw bougies eens na, staat er 1 bougie vettiger/armer dan de andere? Hebt ge nog de standaard mikuni carburators? Is uw choke "doorgelust" naar de andere carburator?

9/10 trekt hij valse lucht, hetzij door een pakking, een kapotte choke, of iets anders...

Wat is uw huidige afstelling, en de veranderingen eraan?
mx jake
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door mx jake »

Nieuw bougies er in en nog maar eens proberen

Of de bougie kabels even omwisselen en dan kijken of dan wel de andere cilinder goed loopt

En controleer even of het verbindings slangetje van de choke nog tussen de carbs zit
never drive faster then your angel can fly
jesseevd
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door jesseevd »

Ik heb de bougies nagekeken, de linkerkant was donkerder dan de rechter, de rechter was een beetje chocolade kleur.
Ik heb de bougies inclusief kabels verwisseld en dan loopt hij nogsteeds hetzelfde. Wel geeft 1 bougie een iets minder sterkere vonk maar die heb ik aan de goed lopende cilinder gezet.
De choke is doorgelust naar de andere carburateur. Het is nog de standaard mikuni carburateur.
Hij is stationair afgesteld en blijft ook gewoon lopen. Er zit een race uitlaat onder volgens mij fmf als ik het goed heb en de luchtfilter is van twin air, met nog de originele behuizing omheen.
Waneer ik de carburateur meer of minder lucht geef veranderd er weinig, er blijft veel minder lucht uit de linker uitlaat komen.

Als ik hem rustig stationair laat lopen valt de linker cilinder zelfs hellemaal stil, wanneer ik dan weer gas geeft gaat hij weer lopen.
Laatst gewijzigd door jesseevd op za 02 jan, 2016 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
mx jake
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door mx jake »

Membraan controleren
never drive faster then your angel can fly
jesseevd
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door jesseevd »

Ik zal morgen de even membraan controleren,
ik post morgen wel een filmpje hoe hij loopt.
Banshee77
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door Banshee77 »

Heb zelf gehad dat mijn choke gaar was waardoor die niet goed meer afdicht. Trok door de choke hendel lucht en troep naar binnen waardoor de linker cilinder ook niet meer mee wou doen.
jesseevd
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door jesseevd »

hier is de video dan:
Eerst een cold start met choke, hij loopt niet goed stationair dus stel hem iets af.
Daarna start ik hem zonder choke en doe de choke even aan zodat je kan zien dat er minder lucht uit de linker uitlaat komt.

https://youtu.be/-AKundQ5JYM
Banshee77
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door Banshee77 »

Is het probleem pas ontstaan nadat je de carbs had gereinigd of was dat de reden dat je dat hebt gedaan. 1 slechte bougiedop zou het al kunnen veroorzaken maar je had ze al eens verwisseld en gekeken of het scheelde toch? Anders voor de voet beginnen. Gasnaald stand van beide carbs gelijk. Gelijke grote sproeiers. Inlaat eens losmaken en pakkingen en membranen checken . Kijken of pijpje dat beide inlaten verbind aan beide kanten goed afsluit en geen lucht trekt. Mocht dat allemaal niet baten voor zekerheid eens compressie test doen of beide cilinders gelijke druk hebben . Aangezien je de quad nog maar pas hebt ook fijn om te weten hoe zijn technische conditie is. In elk geval succes met het zoeken naar de oorzaak
jesseevd
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door jesseevd »

Het probleem was er al voordat ik de carbs gereinigd had. Ik heb de slechtere bougiedop aan de de goedlopende cilinder gedaan dus dat kan het niet zijn. De gasnaalden staan gelijk, zou het aan nog wat anders in de carburateur kunnen liggen? ik heb de membraan nog niet gecheckt, en ga ook maar een compressietest doen.
Banshee77
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door Banshee77 »

Wat ook nog zou kunnen is dat de borging van je tors er niet opzit of niet genoeg klemt zodat het schroefdeksel los komt en wat lucht gaat trekken of dat de o- ring daartussen verrot is , maar als je de carbs al eens gedaan hebt zal het dat hoogstwaarschijnlijk niet zijn. Denk dat je dan toch eerder membramen of compressie keer moet checken. Jou banshee is die met die loodrecht staande voorvering die pas te koop stond aan de roze achtervering te zien? Zag er op de foto in elk geval netjes uit en voor een beschaafde prijs als ik de juiste voor heb .
JdmhatchR
Quad Master
Quad Master

Bericht door JdmhatchR »

het is 99% valse lucht...
-choke (hendeltje) zelf
-scheur(tje) aan "intake boots" Hebt ge toevallig een boost bottle?
-membraam
-slecht dichting ergens aan carb...

Spuit eens startpilot op die plaatsen, als uw toerental veranderd weet ge genoeg he.

nogmaals, wat is uw afstelling, hoe ver is u luchtschroef uit?! Als ge uw choke uit trekt, lopen beide cilinders dan anders?
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Jason McCoy »

Mee eens

Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Banshee77
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door Banshee77 »

Oorzaak al gevonden ondertussen ?
jesseevd
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door jesseevd »

Ja het is inderdaad die rode banshee die pasgeleden op marktplaats stond.
Ik ga morgen de carbs nog checken en dan gelijk de membramen controleren.

Ik heb de standaard boost bottle erop zitten, ik ga nog een keer alle bevestigingen na lopen waar misschien valse lucht in kan komen en hoop dan wat te vinden.

Wat wel opvallend is wanneer ik de choke aan doe hij redelijk gelijke hoeveelheid lucht aan beide uitlaten heeft.

Nog even 1 vraag: hoe weet je of je membramen nog in goede staat zijn?
Plaats reactie