Revisie Raptor 700 & big bore 780cc

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
legrang
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 17 feb, 2016 15:16

Revisie Raptor 700 & big bore 780cc

Bericht door legrang »

Hallo,

ik ben nieuw hier dus ik zal mij misschien even voorstellen.

Ik ben 24 en rij van mijn 12e met een quad, nu heb ik een Raptor 700 van 2006.
Ik heb deze niet nieuw gekocht en heeft voor mij altijd op de baan gereden,
ik denk zeer veel kilometers maar ik heb er geen idee van hoeveel..

De reden waarom ik de motor wil reviseren is omdat de motor olie verbruikt en blauw rookt en dit in stijgende lijn.
Daarom denk ik er aan om misschien, terwijl ik dan toch bezig ben, een big bore kit van 780cc te steken.
zijn er misschien mensen met ervaring met een big bore voor een raptor 700 of hou ik het beter bij de originele wisselstukken.

momenteel heb ik wel een twin air luchtfilter een standaard uitlaat zonder db killer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door legrang op do 25 feb, 2016 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Revisie Raptor 700 & big bore 780cc

Bericht door Jason McCoy »

Welkom.

De cilinderwand van een Bigbore is erg dun, ik heb dit meerdere keren kapot zien gaan. Dat zijn dan wel quads waar mee gecrosst word.

Je koelvloeistofpeil staat overigens ook te laag.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
bonzaiking
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3495
Lid geworden op: za 19 dec, 2009 22:48
Locatie: ridderkerk

Re: Revisie Raptor 700 & big bore 780cc

Bericht door bonzaiking »

ik zou nooit verder gaan als 734cc bigbore kit
legrang
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 17 feb, 2016 15:16

Re: Revisie Raptor 700 & big bore 780cc

Bericht door legrang »

Welkom.

De cilinderwand van een Bigbore is erg dun, ik heb dit meerdere keren kapot zien gaan. Dat zijn dan wel quads waar mee gecrosst word.

Je koelvloeistofpeil staat overigens ook te laag.
Danku!

het vloeistofpeil is al bijgevuld, de foto's zijn van een jaar of 2 terug :)

Bij een big bore kan je waarschijnlijk niet zonder Power commander (of dergelijke) om hem te kunnen afstellen?
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Revisie Raptor 700 & big bore 780cc

Bericht door Jazzy »

Volgens mij (!) heb je voor een big bore geen fuel controller nodig omdat die niets aan de verhouding van het mengsel veranderd. Normaal gesproken is de volgorde van upgrades eerst de big three: uitlaat, inlaat en fuel controller. Dit zijn namelijk de goedkoopste pk's die je maar krijgen kunt. Daarna komt de nokkenas, hoge compressie zuiger, big bore kit, etc. Met deze upgrades krijg je minder vermogenswinst voor je euro.

In jouw geval heb je nu de mogelijkheid om voor een big-bore te gaan, dat is wel wat anders dan normaal natuurlijk. Maar zelf zou ik dan ook die laatste 300 euro aan een fuel controller uitgeven, zeker als je later misschien nog een keer een andere uitlaat wil aanschaffen.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: Revisie Raptor 700 & big bore 780cc

Bericht door yamahakoppel »

momenteel heb ik wel een twin air luchtfilter een standaard luchtfilter zonder db killer.
zult wel standaard uitlaat bedoelen zonder DB killer :mrgreen:

je geeft je quad meer lucht en voert uw uitlaat gassen sneller af door de DB killer te verwijderen, maar geeft hem niet meer benzine door een powercommander te plaatsen :? en dan zijn ze verwonderd dat de quad olie verbruikt :?

kan goed zijn dat je kleppen half verbrand zijn en zijn olie verbruikt via de klep seals gewoon omdat je quad te arm staat en hier door worden je kleppen heter
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
legrang
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 17 feb, 2016 15:16

Re: Revisie Raptor 700 & big bore 780cc

Bericht door legrang »

zult wel standaard uitlaat bedoelen zonder DB killer :mrgreen:

je geeft je quad meer lucht en voert uw uitlaat gassen sneller af door de DB killer te verwijderen, maar geeft hem niet meer benzine door een powercommander te plaatsen :? en dan zijn ze verwonderd dat de quad olie verbruikt :?

kan goed zijn dat je kleppen half verbrand zijn en zijn olie verbruikt via de klep seals gewoon omdat je quad te arm staat en hier door worden je kleppen heter
IK zal even corrigeren, Ik bedoel inderdaad de uitlaat..

Ik heb ook geen powercommander, het was alleen een vraag want naar mijn weten gebruikt je juist een powercommander om een beter mengsel te verkrijgen? niet gewoon meer brandstof toevoegen..

Hoe stel je dan best het mengsel af van een 700? ( er van uit gaan dat de motor inorde is)
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Revisie Raptor 700 & big bore 780cc

Bericht door Jazzy »

Het mengsel bestaat uit lucht en benzine maar het hangt af van de stand van je gashendel, het toerental en nog wat andere factoren wat de beste verhouding eigenlijk is. Dat kun je met een fuel controller doen. Het afstellen kan op twee manieren. De eerste is door hem op een testbank aan de computer te hangen en ongeveer ieder toerental te rijden. De beste waardes worden dan in de fuel controller opgeslagen. Alternatief kun je een O2 sensor in je uitlaat schroeven, dan kan de fuel controller zelf meten of het mengel wat rijker of juist wat armer moet.

Standaard staan de meeste quads vrij arm afgesteld. Als je dan een luchtfilter hebt die meer lucht door laat en de weerstand in de uitlaat verminderd gaat er meer lucht doorheen en wordt het mengsel nog armer. Dat kan tot motorschade leiden omdat de temperatuur van de verbranding veel te hoog is.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: Revisie Raptor 700 & big bore 780cc

Bericht door yamahakoppel »

ik heb misschien mijn antwoord verkeerd geformuleerd maar bedoelde dat jij of vorige eigenaar hem meer lucht hebt gegeven door andere luchtfilter te plaatsen, meer afvoer geeft door je DB killer te verwijderen, maar vergeet ( waarschijnlijk TE duur ) een powercommander te plaatsen waardoor hij meer benzine zou krijgen, je past alles aan of beter niks want als je niet de volledige big3 ( gelijk ze zeggen ) toepast krijg je vroeg of laat schade aan je moter.

gelijk jazzy het formuleerd is het iets meer gedetaileerd gelijk ik het eerst zei
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
Plaats reactie