Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017 (details op P3)

Groepeer hier berichten mbt quad verboden !
ukachitalu
Quadrider
Quadrider
Berichten: 438
Lid geworden op: do 03 mar, 2016 16:45

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door ukachitalu »

ff serieus, dan zal het zo zijn dat als ik een renegade oid zou kopen in 2017/18 zou hij niet harder mogen dan 90? want voor de rest voldoet hij aan strengere eisen in Amerika. IK rijd zeldem boven de 90, maar dan nog, wat is de logica hier achter, en wat Jazzy, Jason en Yair zeggen, en ik mij ook vraag als zoiets wordt doorgevoerd zou er toch een keer wat online verschijnen, of een keer een officieel persbericht oid, anders moeten wij natuurlijk wel even met heel quadent nederland voor de deuren in den haag gaan staan, lijkt me leuk, alleen ik wil er wel offroad heen.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door Jazzy »

Ik denk dat ik het gevonden heb... Het gaat om afspraken die in 2013 gemaakt zijn in het Europees Parlement en gaan over aanpassingen in de eisen voor typegoedkeuringen voor motoren, trikes en quads. De volledige tekst vind je hier: VERORDENING (EU) Nr. 168/2013 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers.

Er wordt heel veel veranderd de komende jaren, het gaat hierbij onder meer om de volgende onderwerpen:
  • Uitstoot moet omlaag (Euro 5 vanaf 2020)
  • Veiligheid vergroten (ABS op motoren, onafhankelijk draaiende achterwielen op quads, etc.)
  • Maatregelen voor bovenstaande moeten niet makkelijk te omzeilen zijn
  • Opheffen van eerdere regels waarvan het effect in de praktijk niet aangetoond kon worden
  • Eerdere richtlijnen zijn al vaak veranderd, er worden 15 richtlijnen ingetrokken
  • Informatie over reparatie en onderhoud moet voor iedereen beschikbaar zijn, ook voor mkb
  • ODB systeem om storingen makkelijker te vinden en verhelpen
Voertuigcategorie L7e wordt opgedeeld in A, B en C:
  • A: Quads voor gebruik op de weg
  • B: Terreinquads (bodemvrijheid groter dan 18 cm)
  • C: Vierwieler voor personen- of goederenvervoer
Voor categorie A geldt nog steeds een maximum van 15 kW. Onder categorie B vallen quads (B1) en SxS (B2), voor de terreinquads geldt dat ze maximaal 90 km/h moeten kunnen rijden, voor de buggy's dat ze maximaal 15 kW mogen hebben.

Het 'verplicht diff' stukje:
Voertuigen van categorie L moeten zodanig worden gebouwd dat alle wielen te allen tijde met verschillende snelheden kunnen draaien, om veilig gedrag in bochten op wegen met een verhard wegdek mogelijk te maken. Als een voertuig met een sperdifferentieel is uitgerust, moet dit zo zijn ontworpen dat het normaliter gedeblokkeerd is.
Quads krijgen verlichting die automatisch inschakelt.

Die nieuwe richtlijnen zijn ingegaan op 1 januari 2016, maar het gaat dus om nieuwe typegoedkuringen en niet om eisen die gesteld worden aan bestaande quads of quads die al een typegoedkeuring hebben en nu nog verkocht worden.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
ukachitalu
Quadrider
Quadrider
Berichten: 438
Lid geworden op: do 03 mar, 2016 16:45

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door ukachitalu »

Kijk, dit is goeien informatie. Zo te zien zijn ze weer eens bezig met het vergallen van de hobby. In de praktijk vraag ik me alsnog af hiervan de consequenties gaan zijn. ABS op op een 4x4 quad hoeft dus niet, uitstoot is tegen 2020 een zorg, en hoe dat met die diff zit van de normale 4x4 quad weet ik niet, maar tis me allemaal weer een lekkere regeling. Laten we met zn allen heel veel regels voor heel veel dingen stellen, dan zijn de mensen die nooit buiten komen en beetje achter het bureau zitten regeltjes verzinnen heel erg blij.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door Jazzy »

Moet eerlijk zeggen dat ik het over het algemeen wel goede regels vindt. Denk dat quads best wat makkelijker te rijden worden als de achterwielen onafhankelijk kunnen draaien, is eigenlijk ook belachelijk dat dit nu niet kan. Het is aan de fabrikanten om met oplossingen te komen, dat hoeven wij niet zelf uit te vogelen.

Voor utility-quads is dit niet heel ingewikkeld, op de plaats van de haakse overbrenging zet je nu een differentieel. Wat ik begrijp probeert men er voor de sportquads nog onderuit te komen door deze in een andere categorie te krijgen, ik geloof één of andere uitzondering voor landbouwvoertuigen.

Die limiet van 90 km/h is wat anders. In de praktijk rijd ik zelden harder, maar even doortrekken naar 125 km/h is er dan niet meer bij...
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
ukachitalu
Quadrider
Quadrider
Berichten: 438
Lid geworden op: do 03 mar, 2016 16:45

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door ukachitalu »

helemaal mee eens, rondje oirschotse heide kwam ik regelmatig tot de 100+ maar dat zal er dan niet meer inzitten. Vind het bij de quad horen die haakse overbrenging, dat helpt de offroad capaciteit heel erg en vooral bochten rijden wordt dan wennen. van mij had het niet gehoeven, gewoon alles laten gaan zoals het was was wat mij betreft een prima regeling.
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door Jason McCoy »

Dus krijg je hier zoals in USA 2 sleutels bij je can-am. 1 met en 1 zonder begrenzer
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
banshee03
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 212
Lid geworden op: za 27 jul, 2013 21:30

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door banshee03 »

De hobby is verpest ja,je moet er toch niet aan denken dat je straks daar met een niewe raptor 700 staat en een blaster rijdt je het licht uit de ogen :)

Voor mij komt er nooit meer een andere quad de banshee blijft maar straks met de niewe regelgeving is voor mij de hele fun en liefde van de niewe quads verleden tijd.
myfm
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 811
Lid geworden op: ma 28 nov, 2011 19:17

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door myfm »

als ik dit zo lees dan weet ik niet of ik mijn quad nog jaren heb :chagarijn:
Ik heb: 1987 suzuki lt 500, 2014 can am renegade 1000 xxc, 2003 bombardier ds 650

ik had: polaris outlaw 450 mxr, bashan 200 , raptor350 , raptor700.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door Jazzy »

Ik denk dat het in de praktijk wel los zal lopen, we zien wel wat het wordt.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Gebruikersavatar
Hein
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 05 feb, 2012 14:39
Locatie: zuid oost brabant

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door Hein »

Bijna elke aanscherping geeft wat gemekker en gemauw. Het wordt erdoorheen gejast en er wordt lelijk gesproken. Over een tijd weten we niet beter meer.
Helmplicht,gordelplicht,kwartje van kok, fors duurdere polissen, het gaat gewoon door.
CAN AM OUTLANDER 1000 XTp
ukachitalu
Quadrider
Quadrider
Berichten: 438
Lid geworden op: do 03 mar, 2016 16:45

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door ukachitalu »

die van jou is al begrensd he hein, die 20km kunnen ze jou niet afpaken!! :lol: :lol: :lol:
yvesvanhout
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 163
Lid geworden op: do 17 dec, 2015 15:40

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door yvesvanhout »

Ik denk dat deze regels vooral doelen op probleem gevallen... waar er miserie rond gemaakt is en ze dit wat aangepast hebben om mensen te sussen

Zij nu eerlijk.wie word er jaarlijks aangehouden door politie? Op uitzonderingen na door bv. Met open uitlaat in stad rijden...

Maar algemeen...denk weinig

Vind de regels nie extreem en vooral bedoelt voor nieuwe quads
* yamaha wolverine 450 4x4 *
Gebruikersavatar
Hein
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 05 feb, 2012 14:39
Locatie: zuid oost brabant

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door Hein »

ukachitalu schreef:die van jou is al begrensd he hein, die 20km kunnen ze jou niet afpaken!! :lol: :lol: :lol:
Ik rij toch nooit boven de 50
CAN AM OUTLANDER 1000 XTp
michelpet
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 243
Lid geworden op: wo 29 jun, 2016 21:12
Locatie: noord holland

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door michelpet »

https://www.facebook.com/37479820592830 ... =3&theater
spy350 heeft hem al.

kreeg de foto`s er niet op.
let niet op me taal ben woord blind aub.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door Jazzy »

Ze verkopen een ombouwset met een differentieel voor 700 euro: http://spyracing.fr/index.php?id_produc ... er=product
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Plaats reactie