Uitlaat rood gloeiend raptor 700
-
- Toeschouwer
- Berichten: 14
- Lid geworden op: zo 09 apr, 2017 21:19
Uitlaat rood gloeiend raptor 700
Een maandje geleden heb ik een raptor 700 bj 2009 gekocht. Had net 5000 km op de teller. Loopt prima. Alleen er zat een 15-36 vertanding op waardoor hij een hogere topsnelheid had, maar niet meer zo veel trek kracht.
Nu heb ik er vorige week een 13 voortandwiel op gezet en achter 39, op aanraden van de quad winkel (!) omdat ik vond dat hij niet genoeg trekkracht had. Trekt lekker op nu dus.
Nu heb ik gisteren een eind gereden waarvan een tijdje op de topsnelheid (snelweg). Op een gegeven moment voelde ik warmte bij mijn been en zag dat het hele uitlaatsysteem zo heet was dat hij fel gloeide.
Ik heb direct mijn snelheid verminderd en toen werd het wat minder. Gelukkig was ik bijna thuis.
Vandaag een dagje touren gepland met mijn broer. Nu niet al te gek gereden, de hele dag niks raars gemerkt.
Savonds ergens wat gaan eten, en na het eten vanuit het restaurant naar tankstation gereden. Dit is hooguit een kilometer. Heb hem toen wel wat doorgetrokken, maar bij aankomst bij het tankstation was hij weer een beetje aan het gloeien.
Kan dit door die vertanding komen?
Ik heb hem met de vorige vertanding ook regelmatig doorgetrokken, maar heb hier nooit eerder last van gehad.
Als ik op internet zoek word ik ook niks wijzer, iedereen zegt wat anders en het gaat ook niet om exact dezelfde situatie.
Maak me dus een beetje zorgen en hoop dat iemand me kan vertellen of er iets mis is.
Nu heb ik er vorige week een 13 voortandwiel op gezet en achter 39, op aanraden van de quad winkel (!) omdat ik vond dat hij niet genoeg trekkracht had. Trekt lekker op nu dus.
Nu heb ik gisteren een eind gereden waarvan een tijdje op de topsnelheid (snelweg). Op een gegeven moment voelde ik warmte bij mijn been en zag dat het hele uitlaatsysteem zo heet was dat hij fel gloeide.
Ik heb direct mijn snelheid verminderd en toen werd het wat minder. Gelukkig was ik bijna thuis.
Vandaag een dagje touren gepland met mijn broer. Nu niet al te gek gereden, de hele dag niks raars gemerkt.
Savonds ergens wat gaan eten, en na het eten vanuit het restaurant naar tankstation gereden. Dit is hooguit een kilometer. Heb hem toen wel wat doorgetrokken, maar bij aankomst bij het tankstation was hij weer een beetje aan het gloeien.
Kan dit door die vertanding komen?
Ik heb hem met de vorige vertanding ook regelmatig doorgetrokken, maar heb hier nooit eerder last van gehad.
Als ik op internet zoek word ik ook niks wijzer, iedereen zegt wat anders en het gaat ook niet om exact dezelfde situatie.
Maak me dus een beetje zorgen en hoop dat iemand me kan vertellen of er iets mis is.
Laatst gewijzigd door GinoRaptor700 op wo 12 apr, 2017 09:51, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Easy Quadrider
- Berichten: 243
- Lid geworden op: wo 29 jun, 2016 21:12
- Locatie: noord holland
Re: Uitlaat rood gloeiend raptor 700
14x38 is normaal denk ik.
let niet op me taal ben woord blind aub.
-
- Toeschouwer
- Berichten: 14
- Lid geworden op: zo 09 apr, 2017 21:19
Re: Uitlaat rood gloeiend raptor 700
Bedankt voor je antwoord.michelpet schreef:14x38 is normaal denk ik.
Ja 14-38 is inderdaad de standaard verhouding.
Alleen vraag ik me af of die uitlaat zo heet word door de huidige vertanding (ik weet niet of dat überhaupt kan) of moet ik me zorgen maken omdat er waarschijnlijk iets anders aan de hand is?
-
- Easy Quadrider
- Berichten: 243
- Lid geworden op: wo 29 jun, 2016 21:12
- Locatie: noord holland
Re: Uitlaat rood gloeiend raptor 700
wat voor cdi of Powercommander heb je standaard of mod als mod is kan de seting staan op je vertanding die je hd.
Laatst gewijzigd door michelpet op ma 10 apr, 2017 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
let niet op me taal ben woord blind aub.
-
- Toeschouwer
- Berichten: 14
- Lid geworden op: zo 09 apr, 2017 21:19
Re: Uitlaat rood gloeiend raptor 700
Oh dat wist ik niet! Heb geen idee eigenlijk. De vorige eigenaar heeft wel het een en ander aangepast maar cdi hebben ze niks van gezegd in de winkel dus ik ga er vanuit dat die standaard is.
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Uitlaat rood gloeiend raptor 700
Een raptor 700 is een laagtoerig blok. Je max vermogen ligt net boven de 6000 toeren. Als jij met deze vertanding op de snelweg rijd dan rijd je veeeel te hoge toeren. Dit samen met een iets arm mengsel en je quad is zo kapot gedraait. Die 15 36 lag er niet voor niks op en waarschijnlijk trok de quad daar nagenoeg net zo hard mee.
Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
-
- Pro Quadrider
- Berichten: 3495
- Lid geworden op: za 19 dec, 2009 22:48
- Locatie: ridderkerk
Re: Uitlaat rood gloeiend raptor 700
Ik ben het met jason eens ,in feite ben je nu de quad aan het slopen. Wat voor banden heb je er op liggen?
-
- Toeschouwer
- Berichten: 14
- Lid geworden op: zo 09 apr, 2017 21:19
Re: Uitlaat rood gloeiend raptor 700
Dat klinkt inderdaad wel logisch ja.
Heb net even met de quad winkel gebeld. Deze zegt dat het normaal is dat de uitlaat en dan ook vooral de bocht gaat gloeien. Of dat goed is, is natuurlijk een tweede maar af en toe kan dat geen kwaad. Nu heb ik dit ook al op verschillende websites en forums gelezen, maar vind het toch bedenkelijk.
Vanmiddag leg ik er een 14 op voor, dat is de originele maat en dan zit er achter nog wel een 39 op, maar 38 is origineel dus dat scheelt dan niet zo veel. Denk dat ik de snelweg ook maar zo veel mogelijk ga vermijden. Gewoon lekker touren en af en toe wat offroad rijden.
De banden die er op liggen zijn gewoon voor weggebruik, heb ss velgen, bandenmaat is 2 25 40 10 32 N.
Heb net even met de quad winkel gebeld. Deze zegt dat het normaal is dat de uitlaat en dan ook vooral de bocht gaat gloeien. Of dat goed is, is natuurlijk een tweede maar af en toe kan dat geen kwaad. Nu heb ik dit ook al op verschillende websites en forums gelezen, maar vind het toch bedenkelijk.
Vanmiddag leg ik er een 14 op voor, dat is de originele maat en dan zit er achter nog wel een 39 op, maar 38 is origineel dus dat scheelt dan niet zo veel. Denk dat ik de snelweg ook maar zo veel mogelijk ga vermijden. Gewoon lekker touren en af en toe wat offroad rijden.
De banden die er op liggen zijn gewoon voor weggebruik, heb ss velgen, bandenmaat is 2 25 40 10 32 N.
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Uitlaat rood gloeiend raptor 700
Je hebt nog kleine wielen ook dus. Waarop ligt je top? Rond de 100 ofzo? Je vermoekt je hele quad op deze manier. Je tandwielen moeten terug naar wat er op lag
Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
-
- Pro Quadrider
- Berichten: 3495
- Lid geworden op: za 19 dec, 2009 22:48
- Locatie: ridderkerk
Re: Uitlaat rood gloeiend raptor 700
Wat ik al dacht je bent helemaal verkeerd bezig
Ja vertanding moet zijn 15/36
blijf je zo rijden dan word het binnenkort huilen
Ja vertanding moet zijn 15/36
blijf je zo rijden dan word het binnenkort huilen
- Hein
- Easy Quadrider
- Berichten: 176
- Lid geworden op: zo 05 feb, 2012 14:39
- Locatie: zuid oost brabant
Re: Uitlaat rood gloeiend raptor 700
Of gewoon wat minder hard op t gas gaan hangen, simpel toch?
CAN AM OUTLANDER 1000 XTp
-
- Pro Quadrider
- Berichten: 3495
- Lid geworden op: za 19 dec, 2009 22:48
- Locatie: ridderkerk
Re: Uitlaat rood gloeiend raptor 700
Hein schreef:Of gewoon wat minder hard op t gas gaan hangen, simpel toch?
Das meer theorie in de praktijk gaat dat niet lukken
-
- Toeschouwer
- Berichten: 14
- Lid geworden op: zo 09 apr, 2017 21:19
Re: Uitlaat rood gloeiend raptor 700
Ik snap ook wel dat het niet fantastisch is voor dat ding om continu op vol vermogen te rijden en dat doe ik dus ook niet, maar voor af en toe een stukje zou dat toch echt niet direct voor problemen moeten zorgen. Sinds ik hem heb, heb ik 3x enkele minuten top gereden, waarvan hij alleen de laatste keer ging gloeien.
Met dat 15 tandwiel had ik er geen problemen mee en ik begrijp dus niet hoe dat met een kleiner tandwiel anders kan zijn (gewoon beide topsnelheid gereden, met 15 was de top ong. 145 en met de 13 ong 125).
Er worden in princiepe net zoveel slagen gemaakt, dus in het motorblok zou eigenlijk precies hetzelfde moeten gebeuren.
Er komt wel meer druk op het tandwiel en de as etc. te staan, maar het lijkt me een beetje onmogelijk dat daarvan de uitlaat gaat gloeien.
Als het nou ging om dezelfde snelheid rijden met die verschillende tandwielen dan was het logisch geweest want met die kleine moet hij veel vaker rond dan die grote om dezelfde snelheid te bereiken.
Maar goed, ik was dus bang dat het wellicht een andere oorzaak kon hebben, dat er misschien iets van brandstof in de uitlaat terecht kwam op een of andere manier. Of iets totaal anders, ik weet het niet want ik ben geen monteur en dit is m'n eerste raptor.
Bij andere motoren heb ik dit ook nog niet eerder meegemaakt, maar die waren allemaal 2takt en daarvan is de uitlaatbocht een stuk dikker waardoor die niet zomaar gaan gloeien.
Probleem is ook niet dàt hij gloeit, maar dat hij niet alleen gloeit bij het rijden van de topsnelheid, maar ook bij lagere snelheden toen ik een dagje was wezen toeren. Je zou zeggen dat hij na ruim een uur toch al redelijk wat afgekoeld zou moeten zijn en niet na een paar honderd meter al gaat gloeien terwijl hij de rest van de dag niet heeft gegloeid.
Achja nu zit die 14 eronder en dan maar kijken of het probleem zich blijft voordoen.
Met dat 15 tandwiel had ik er geen problemen mee en ik begrijp dus niet hoe dat met een kleiner tandwiel anders kan zijn (gewoon beide topsnelheid gereden, met 15 was de top ong. 145 en met de 13 ong 125).
Er worden in princiepe net zoveel slagen gemaakt, dus in het motorblok zou eigenlijk precies hetzelfde moeten gebeuren.
Er komt wel meer druk op het tandwiel en de as etc. te staan, maar het lijkt me een beetje onmogelijk dat daarvan de uitlaat gaat gloeien.
Als het nou ging om dezelfde snelheid rijden met die verschillende tandwielen dan was het logisch geweest want met die kleine moet hij veel vaker rond dan die grote om dezelfde snelheid te bereiken.
Maar goed, ik was dus bang dat het wellicht een andere oorzaak kon hebben, dat er misschien iets van brandstof in de uitlaat terecht kwam op een of andere manier. Of iets totaal anders, ik weet het niet want ik ben geen monteur en dit is m'n eerste raptor.
Bij andere motoren heb ik dit ook nog niet eerder meegemaakt, maar die waren allemaal 2takt en daarvan is de uitlaatbocht een stuk dikker waardoor die niet zomaar gaan gloeien.
Probleem is ook niet dàt hij gloeit, maar dat hij niet alleen gloeit bij het rijden van de topsnelheid, maar ook bij lagere snelheden toen ik een dagje was wezen toeren. Je zou zeggen dat hij na ruim een uur toch al redelijk wat afgekoeld zou moeten zijn en niet na een paar honderd meter al gaat gloeien terwijl hij de rest van de dag niet heeft gegloeid.
Achja nu zit die 14 eronder en dan maar kijken of het probleem zich blijft voordoen.
Laatst gewijzigd door GinoRaptor700 op wo 12 apr, 2017 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Toeschouwer
- Berichten: 14
- Lid geworden op: zo 09 apr, 2017 21:19
Re: Uitlaat rood gloeiend raptor 700
Leg me dat eens uit. Waarom moet de vertanding 15/36 zijn als er orgineel 14/38 op hoort te liggen en ik hem niet alleen voor weggebruik wil gebruiken?bonzaiking schreef:Wat ik al dacht je bent helemaal verkeerd bezig
Ja vertanding moet zijn 15/36
blijf je zo rijden dan word het binnenkort huilen
Re: Uitlaat rood gloeiend raptor 700
Die 15 36 is gebaseerd op kleinere banden en straat gebruik
Op die marnier worden je versnellingen langer
En draai je in de 5e versnelling minder toeren
Zoals je al eerder is verteld, is een 700 blok een langeslag motor
Dus veel koppel op lagetoeren
Als je daarmee juist veel in hogetoeren gaat rijden
Breekt vroeg of laat je drijfstang zuiger of een klepstaal
Dan kan je een ander blok gaan zoeken omdat de reparatie een paar 1000 euries kost
Als het al te maken is
Op die marnier worden je versnellingen langer
En draai je in de 5e versnelling minder toeren
Zoals je al eerder is verteld, is een 700 blok een langeslag motor
Dus veel koppel op lagetoeren
Als je daarmee juist veel in hogetoeren gaat rijden
Breekt vroeg of laat je drijfstang zuiger of een klepstaal
Dan kan je een ander blok gaan zoeken omdat de reparatie een paar 1000 euries kost
Als het al te maken is
never drive faster then your angel can fly