zoals jullie weten heb ik een week of 2 terug een yamaha raptor 660 gekocht van t bouwjaar 2002.
met een tik in het (boven) blok. deze heb gekocht omdat ik niet bang ben van een uitdaging en het leuk vind om te weten hoe de techniek in dit blok pres werkt!
ik heb ervaring met 4t blokken (piaggio 4t 50cc, 125cc ) en 2t motoren van crossers en scootertjes.
en heb daarom de uitdaging aangenomen en wil hem zelf reviseren.
om een ding vast uit te sluiten het zijn niet de kleppen die je hoort tikken omdat dit aardig vlug gaat en het blok nu een dikke tik maakt als de onsteking plaatst vind. wss kantelende zuiger of small end, bigend of krukas lagers.
de kop ligt er nu af en de ketting staat netjes op spanning. kleppen waren goed gesteld dit had ik al na gekeken toen het blok nog in de quad zat.

quad op de brug.

kleppendeksel gedemonteerd.

blok gedemonteerd

cilinder kop met de kleppen

cilinder druk +-9.2 bar dus te weinig... minimaal 10 bar

cilinder druk met olie 9.8 bar zoals beschreven in het yamaha handboek. zuiger versleten.
en nu het raarste deel...

de laatste klep tuimelaar heeft aanslag op de klep terwijl de andere dit niet hebben?! mis een keer warm geweest?! nokkenas heeft geen sporen en geen beschadigingen?? hmmm het lijkt wel op roet. erg wazig.
later de cilinder demontage. en even kijken hoe het staat met de krukas. is deze versleten zal deze vervangen worden of gereviseerd. en dat zullen de benodigde pakkingen worden besteld.