Onderhoud Ketting
-
- Quad Expert
Onderhoud Ketting
Heb even gezocht naar een topic die hierover handelde, maar niet direct te vinden, dus maak ik maar een nieuwe:
Gisteren in de gietende regen gereden (als ik wíl rijden dan zál ik ook rijden ) in de weide bij mijn oom (hij met zijn warrior, ik met mijn Z) en nadien met de tuinslang afgespoten.
Nu heb ik vanmorgen gezien dat er zich op de ketting minieme spoortjes van roest gevormd hebben.
Ik direct karton uitgehaald, onder mijn quad in de garage gezwierd, de bus wd40 erbij genomen, goed wat vodden en dan maar vrolijk op mijn ketting gesprayed en ingewreven (roest afgewreven).
De ketting voelt nog altijd vettig aan (van dat dik plakkerig vet dat er in het begin op zit, denk ik, kan ook zijn dat de beweging van de schakels zo smooth "vettig" gaat door de o-ringen), maar ja, die wd40 lost ook wat vet op hé, dus nu is mijn vraag:
heb ik dat goed gedaan?
Wat moet ik er nu aansmeren van vet?
wapenCLP met teflon? of koolstofvet? en dan goed afkuisen?
maw wat moet ik doen om mijn ketting te plezieren, of wat doen jullie?
tnx!!!
PS: gisteren fotootjes en video gemaakt van de quad, maar heb het nog niet op mijn pc staan.
Gisteren in de gietende regen gereden (als ik wíl rijden dan zál ik ook rijden ) in de weide bij mijn oom (hij met zijn warrior, ik met mijn Z) en nadien met de tuinslang afgespoten.
Nu heb ik vanmorgen gezien dat er zich op de ketting minieme spoortjes van roest gevormd hebben.
Ik direct karton uitgehaald, onder mijn quad in de garage gezwierd, de bus wd40 erbij genomen, goed wat vodden en dan maar vrolijk op mijn ketting gesprayed en ingewreven (roest afgewreven).
De ketting voelt nog altijd vettig aan (van dat dik plakkerig vet dat er in het begin op zit, denk ik, kan ook zijn dat de beweging van de schakels zo smooth "vettig" gaat door de o-ringen), maar ja, die wd40 lost ook wat vet op hé, dus nu is mijn vraag:
heb ik dat goed gedaan?
Wat moet ik er nu aansmeren van vet?
wapenCLP met teflon? of koolstofvet? en dan goed afkuisen?
maw wat moet ik doen om mijn ketting te plezieren, of wat doen jullie?
tnx!!!
PS: gisteren fotootjes en video gemaakt van de quad, maar heb het nog niet op mijn pc staan.
-
- Quad GOD
- Contacteer:
Nooit ketting afspuiten met hogedruk ! Enkel met harde borstel afvegen. Geen WD40 gebruiken maar kettingspray van Denicol. Dat is de beste, oa sponsor van Joel Smets. www.denicol.com
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
-
- Quad Expert
wel ik heb nu het volgende gedaan:
eerst met die wd40 het roest eraf gedaan en drooggewreven, en dan met speciale teflon kettingspray de ketting gesmeerd.
waarom niet met wd40? in het suzuki boekje raden ze aan om het vuil met kerosine (reinigend + smerend effect) eraf te doen.
en wd40 heeft ongeveer dezelfde eigenschappen (maar nog beter imho), dus zou ik denken het is ok?
Als zekerheid heb ik dan maar alles weer ingevet met teflonvet, eens zachtjes een rondje gereden op de oprit, en het overtollige teflonvet er met een doek afgewreven.
Heb dit ook met de warrior van mijn oom gedaan, daar hing toch wel nog heel wat meer roest aan
maar als blijkt dat dit niet de ideale manier is dan zal ik dat niet meer doen.
kweet wel graag waarom juist dat het niet ideaal is
eerst met die wd40 het roest eraf gedaan en drooggewreven, en dan met speciale teflon kettingspray de ketting gesmeerd.
waarom niet met wd40? in het suzuki boekje raden ze aan om het vuil met kerosine (reinigend + smerend effect) eraf te doen.
en wd40 heeft ongeveer dezelfde eigenschappen (maar nog beter imho), dus zou ik denken het is ok?
Als zekerheid heb ik dan maar alles weer ingevet met teflonvet, eens zachtjes een rondje gereden op de oprit, en het overtollige teflonvet er met een doek afgewreven.
Heb dit ook met de warrior van mijn oom gedaan, daar hing toch wel nog heel wat meer roest aan
maar als blijkt dat dit niet de ideale manier is dan zal ik dat niet meer doen.
kweet wel graag waarom juist dat het niet ideaal is
je krijgt altijd wel een beetje roestwater op je ketting en kettingplaat, ik drog m'n ketting meestal niet af, de dag erna ff afvegen en dan inspuiten. ik heb wynn's kettinglube, kun je in een autoshop krijgen.
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
Ik gebruik HKS van Czech Ing. (een of andere Duitse producent). Het is een van de duurste kettingsprays, maar werkt perfect. Het droogt op (waardoor vuil niet hecht en niet alles onder gespetterd word), blijft smeren en vormt een roestwerende laag. Ik heb nooit problemen met roestvorming op de ketting.
It's ok to NOT like Banshees. I never liked the kids who beat me up either.
-
- Quad Expert
en waar haal je dat?Daan schreef:Ik gebruik HKS van Czech Ing. (een of andere Duitse producent). Het is een van de duurste kettingsprays, maar werkt perfect. Het droogt op (waardoor vuil niet hecht en niet alles onder gespetterd word), blijft smeren en vormt een roestwerende laag. Ik heb nooit problemen met roestvorming op de ketting.
-
- Quadrunner
- Contacteer:
Bij een motordealer bij me in de buurt (De Valkenier in Barneveld). Ik had al op het net gezocht, maar kon deze spray op het net niet zo snel vinden.Fré schreef:en waar haal je dat?Daan schreef:Ik gebruik HKS van Czech Ing. (een of andere Duitse producent). Het is een van de duurste kettingsprays, maar werkt perfect. Het droogt op (waardoor vuil niet hecht en niet alles onder gespetterd word), blijft smeren en vormt een roestwerende laag. Ik heb nooit problemen met roestvorming op de ketting.
It's ok to NOT like Banshees. I never liked the kids who beat me up either.