Durablue as hmmmmmm

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

Ralph schreef:Dus er zit zo'n 0,8 mm verschil tussen orgineel en Durablauw?
nee 0,08mm verschil, 1 tiende bijna en dit is wel veel naar mijn gedacht voor passingen.
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

ik ga vlug eens in de skf boeken snuisteren wat de max speling mag zijn.
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Geert
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 03 nov, 2003 20:42
Locatie: Kontkrabbersdijk

Bericht door Geert »

Sg6 schreef: @ geert join the club uw as is pinokio :wink:

Verklaar je nader, ik begrijp je niet echt.
The Ruigoord Quad Posse

--If you can't beat them, join them!---
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

als ik dit hier goed lees volgens de tabellen mag er een speling opzitten van max 18 micrometer, anders gezegd 0,018mm speling en zoals je kan zien zit de standaard er heeeeeeeel dicht bij tov de durablue
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Zit er inderdaad 0,062 mm naast. Zal het doorgeven.
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

Geert schreef:
Sg6 schreef: @ geert join the club uw as is pinokio :wink:

Verklaar je nader, ik begrijp je niet echt.

dat uw as waarschijnlijk hetzelfde pb vertoond.

@ ralph: wat gebeurt er dan met de assen?? mag ik de mijn terug monteren morgen?
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

Ralph schreef:Zit er inderdaad 0,062 mm naast. Zal het doorgeven.
als je het echt perfect wil weten zal ik het anders eens laten meten met de drie dimensionele meettafel. die meet nauwkeuriger dan 1micrometer. Zal eens navraag doen.
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Als het niet te veel moeite is dan mag dat :) Maar als je wil kan ik eerst vragen wat ze hier van vinden.
Gebruikersavatar
keesie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 634
Lid geworden op: ma 21 jun, 2004 19:59

Bericht door keesie »

Sg6 schreef:
Ralph schreef:Zit er inderdaad 0,062 mm naast. Zal het doorgeven.
als je het echt perfect wil weten zal ik het anders eens laten meten met de drie dimensionele meettafel. die meet nauwkeuriger dan 1micrometer. Zal eens navraag doen.
dat heeft totaal geen zin, er zit meer tolerantie in de lager boringen onderling.
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Dan hou ik het wel bij die 0,062 oke?
Hanzie
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2971
Lid geworden op: zo 19 jan, 2003 22:14
Locatie: bree
Contacteer:

Bericht door Hanzie »

klote assen...
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!

DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
Gebruikersavatar
keesie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 634
Lid geworden op: ma 21 jun, 2004 19:59

Bericht door keesie »

Hanzie schreef:klote assen...
ik denk dat dat wel meevalt.......0,06 als verschil is nauwelijks merkbaar.
zal straks eens een verslag maken van g-force as tbv yfz450.
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

je zou dat denken he, maar in feite moet de lagerzijde (binnen of buiten) die een wisselende belasting "ziet" een redelijk vaste passing hebben. Dus elk beetje dat de as te los zit is niet echt goed voor het lager.
White LTZ-450 - powered by MSD -
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 7138
Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
Locatie: Beselare
Contacteer:

Bericht door No Limit W-tec »

Fré schreef:je zou dat denken he, maar in feite moet de lagerzijde (binnen of buiten) die een wisselende belasting "ziet" een redelijk vaste passing hebben. Dus elk beetje dat de as te los zit is niet echt goed voor het lager.
In feite is het simpel : hoe groter de afwijking tov binnendiameter van de lager, hoe vlugger je lagers zullen verslijten. Is bovendien zo dat het exponentieel sneller gaat. Laat het ons zo stellen : als afwijking 0.08 mm is, wil dat niet zeggen dat lagers dubbel zo snel gaan slijten dan bij afwijking van 0.04 mm, zal eerder 10x zo snel zijn.

Je hebt al een iets vluggere slijtage op de rollementen dan bij een standaardas omdat de krachten groter die erop komen groter zijn. Daabovenop nog eens de te grote speling en het gaat idd razendsnel.

Vraag me trouwens af waarom niet alle quadbouwers werken met dubbele rijen rollementen, dus twee aan elke kant, vier in totaal (zoals GasGas en ook vele aftermarket swingarmen zoals Tucker). Dit zou al een hele verbetering zijn, en de afwijking zou minder doorslaggevend zijn.

Denk dat durablue met grotere afwijking werkt om een makkelijke montage toe te laten en daarop niet te veel opmerkingen te krijgen. Zolang eerste rollementen er in zitten gaat montage met kleine afwijking goed, maar velen wachten te lang om nieuwe rollementen te steken, hebben dan miserie om de oude erin te krijgen, nieuwe zitten soms niet meer perfect in lijn doordat carrier licht beschadigd is en dan zeggen ze dat montage niet lukt... Zou het zo niet kunnen zijn ?
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Bartie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 13:40
Locatie: Ninove
Contacteer:

Bericht door Bartie »

Ik weet een ding.

Ik wacht nog effe met de keuze van mijn achteras :wink:
LTR-450
Goes 520 max

Member of Quadperformance Racing Team
Plaats reactie