ik denk dat dat wel meevalt.......0,06 als verschil is nauwelijks merkbaar.
zal straks eens een verslag maken van g-force as tbv yfz450.
dan is het hoogtijd dat je een nieuwe bril koopt want als ik die op de as plaats(nieuw lager) kan ik die echt schoon zien dat de binnenring weg en weer beweegt. En kom niet af met verhaal van de lagers hebben een afwijking. Lagers van SKF hebben een zekere afwijking maar die zijn niet groter dan 0,001 micrometer (hoeveel zou ik juist moeten zien in de boeken). En zeggen dat er dan nog speciale series bestaan die nog nauwkeuriger zijn.
Wat heb ik nu gedaan: Ik heb er Loctite 638 cilindrische bevestiging aangedaan. Die is bestendig tegen grote belasting en vangt spelingen op tot 0,25mm. Twijfelde nog om er ander type op te doen maar die was niet bestendig tegen grotere schokken. Het enig nadeel dat ik nu zal hebben dat is tijdens de demontage dat die ff zal spannen. Dit product heb ik al meerdere malen gebruikt in de firma en ik ben er echt tevreden van. Loctite heeft ook een nummer waar die spelingen kan op vangen groter dan 0,5mm dat is al heel veel moet ik zeggen en het werkt perfect.
Is idd een goede oplossing. Enige nadeel is dat je de rollementen zal moeten warmen om as eruit te krijgen, en daardoor kan je chroom naar vaanjtes zijn.
Die 638, heeft dat een beetje dezelfde eigenschappen als de gewone loctite ? Denk eraan om die te gebruiken om de hubs op de as te steken, want die heeft na een tijd ook ruime speling en dan durft de centrale moer wel eens los komen.
Heb nu andere liggen van Lonestar die je kan samen trekken, maar jouw oplossing zou wel goed zijn voor de standaard hubs. Momenteel doe ik wat gasket silicone op, dat vult ook de ruimte, maar is natuurlijk maar een halve oplossing...
ik denk dat dat wel meevalt.......0,06 als verschil is nauwelijks merkbaar.
zal straks eens een verslag maken van g-force as tbv yfz450.
dan is het hoogtijd dat je een nieuwe bril koopt want als ik die op de as plaats(nieuw lager) kan ik die echt schoon zien dat de binnenring weg en weer beweegt. En kom niet af met verhaal van de lagers hebben een afwijking. Lagers van SKF hebben een zekere afwijking maar die zijn niet groter dan 0,001 micrometer (hoeveel zou ik juist moeten zien in de boeken). En zeggen dat er dan nog speciale series bestaan die nog nauwkeuriger zijn.
Wat heb ik nu gedaan: Ik heb er Loctite 638 cilindrische bevestiging aangedaan. Die is bestendig tegen grote belasting en vangt spelingen op tot 0,25mm. Twijfelde nog om er ander type op te doen maar die was niet bestendig tegen grotere schokken. Het enig nadeel dat ik nu zal hebben dat is tijdens de demontage dat die ff zal spannen. Dit product heb ik al meerdere malen gebruikt in de firma en ik ben er echt tevreden van. Loctite heeft ook een nummer waar die spelingen kan op vangen groter dan 0,5mm dat is al heel veel moet ik zeggen en het werkt perfect.
nieuwe bril, heb je wel eens gehoord van c3 en c4 toleranties, waarschijnlijk niet...........
keesie schreef:
ik denk dat dat wel meevalt.......0,06 als verschil is nauwelijks merkbaar.
zal straks eens een verslag maken van g-force as tbv yfz450.
dan is het hoogtijd dat je een nieuwe bril koopt want als ik die op de as plaats(nieuw lager) kan ik die echt schoon zien dat de binnenring weg en weer beweegt. En kom niet af met verhaal van de lagers hebben een afwijking. Lagers van SKF hebben een zekere afwijking maar die zijn niet groter dan 0,001 micrometer (hoeveel zou ik juist moeten zien in de boeken). En zeggen dat er dan nog speciale series bestaan die nog nauwkeuriger zijn.
Wat heb ik nu gedaan: Ik heb er Loctite 638 cilindrische bevestiging aangedaan. Die is bestendig tegen grote belasting en vangt spelingen op tot 0,25mm. Twijfelde nog om er ander type op te doen maar die was niet bestendig tegen grotere schokken. Het enig nadeel dat ik nu zal hebben dat is tijdens de demontage dat die ff zal spannen. Dit product heb ik al meerdere malen gebruikt in de firma en ik ben er echt tevreden van. Loctite heeft ook een nummer waar die spelingen kan op vangen groter dan 0,5mm dat is al heel veel moet ik zeggen en het werkt perfect.
nieuwe bril, heb je wel eens gehoord van c3 en c4 toleranties, waarschijnlijk niet...........
Maar hier gaat het toch niet over die speling? Tgaat erom dat de assen blijkbaar te los zitten in de lagerring, hoeveel juist doet er nu in feite niet echt toe, volgens mij moet die as gewoon mooi passen, en dat is blijkbaar niet het geval bij die z400 durablues.
No Limit YFZ schreef:Vraag me trouwens af waarom niet alle quadbouwers werken met dubbele rijen rollementen, dus twee aan elke kant, vier in totaal (zoals GasGas en ook vele aftermarket swingarmen zoals Tucker).
wat ik bedoel is dat er zelfs op merk lagers (kogellagers) best al wat tolerantie zit wat betreft passing buitenring/kogels/binnenring.
een as moet een soort "zuigend" in de binnenringen passen, 0.05 is echt overkomelijk.
gewoon voldoende voorspanning op de binnenringen geven en het komt best goed.
van de toleranties van durablue weet ik niets, want die heb ik nooit opgemeten.
Hanzie schreef:weten jullie dat de durableu bij een yfz dan toch, niet even breed is aan elke kant, scheelt 1,5cm.
en bij de raptor en bij de z400 ook
Dit hebben we vroeger eens gemeten en kun je oplossen door een passend stukje bij te steken aan de ene of andere kant.
ja maar meet je dan tov de lagers? want door de asymmetrie van de swingarm kan dit logisch zijn, en is de as toch symmetrisch tov de quad in zijn geheel?
ik denk juist aan iets, je kent de amerikanen met hun uncf standard schroefdraad, zou het niet kunnen dat zij andere maten van lagers hebben? is een vraag he, want ik weet het niet.
greetz
keesie schreef:
ik denk dat dat wel meevalt.......0,06 als verschil is nauwelijks merkbaar.
zal straks eens een verslag maken van g-force as tbv yfz450.
dan is het hoogtijd dat je een nieuwe bril koopt want als ik die op de as plaats(nieuw lager) kan ik die echt schoon zien dat de binnenring weg en weer beweegt. En kom niet af met verhaal van de lagers hebben een afwijking. Lagers van SKF hebben een zekere afwijking maar die zijn niet groter dan 0,001 micrometer (hoeveel zou ik juist moeten zien in de boeken). En zeggen dat er dan nog speciale series bestaan die nog nauwkeuriger zijn.
Wat heb ik nu gedaan: Ik heb er Loctite 638 cilindrische bevestiging aangedaan. Die is bestendig tegen grote belasting en vangt spelingen op tot 0,25mm. Twijfelde nog om er ander type op te doen maar die was niet bestendig tegen grotere schokken. Het enig nadeel dat ik nu zal hebben dat is tijdens de demontage dat die ff zal spannen. Dit product heb ik al meerdere malen gebruikt in de firma en ik ben er echt tevreden van. Loctite heeft ook een nummer waar die spelingen kan op vangen groter dan 0,5mm dat is al heel veel moet ik zeggen en het werkt perfect.
nieuwe bril, heb je wel eens gehoord van c3 en c4 toleranties, waarschijnlijk niet...........
No Limit YFZ schreef:Is idd een goede oplossing. Enige nadeel is dat je de rollementen zal moeten warmen om as eruit te krijgen, en daardoor kan je chroom naar vaanjtes zijn.
Die 638, heeft dat een beetje dezelfde eigenschappen als de gewone loctite ? Denk eraan om die te gebruiken om de hubs op de as te steken, want die heeft na een tijd ook ruime speling en dan durft de centrale moer wel eens los komen.
Heb nu andere liggen van Lonestar die je kan samen trekken, maar jouw oplossing zou wel goed zijn voor de standaard hubs. Momenteel doe ik wat gasket silicone op, dat vult ook de ruimte, maar is natuurlijk maar een halve oplossing...
de gewone loctite zal niet helpen hoor. Als je de 638 opdoet zie je zowieso al dat dit een dikke brij is en idd om de as te lossen zal ik die ff moeten opwarmen met een verfestripper.
Ralph schreef:Het hoeft niet zo te zijn dat het bij alle type Durablue assen is dat er speling op zit, het zijn hier alleen nog maar de Z400's die een melding hebben gedaan. Keesie heeft een YFZ450.
Banshee ook, dat wil dus zegge ook voor raptor van hetzelfde laken een broek.