Durablue as hmmmmmm

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

keesie schreef:
Hanzie schreef:klote assen...
ik denk dat dat wel meevalt.......0,06 als verschil is nauwelijks merkbaar.
zal straks eens een verslag maken van g-force as tbv yfz450.
dan is het hoogtijd dat je een nieuwe bril koopt want als ik die op de as plaats(nieuw lager) kan ik die echt schoon zien dat de binnenring weg en weer beweegt. En kom niet af met verhaal van de lagers hebben een afwijking. Lagers van SKF hebben een zekere afwijking maar die zijn niet groter dan 0,001 micrometer (hoeveel zou ik juist moeten zien in de boeken). En zeggen dat er dan nog speciale series bestaan die nog nauwkeuriger zijn.

Wat heb ik nu gedaan: Ik heb er Loctite 638 cilindrische bevestiging aangedaan. Die is bestendig tegen grote belasting en vangt spelingen op tot 0,25mm. Twijfelde nog om er ander type op te doen maar die was niet bestendig tegen grotere schokken. Het enig nadeel dat ik nu zal hebben dat is tijdens de demontage dat die ff zal spannen. Dit product heb ik al meerdere malen gebruikt in de firma en ik ben er echt tevreden van. Loctite heeft ook een nummer waar die spelingen kan op vangen groter dan 0,5mm dat is al heel veel moet ik zeggen en het werkt perfect.
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Rik350
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1413
Lid geworden op: di 14 jan, 2003 01:05
Locatie: Hagestein
Contacteer:

Bericht door Rik350 »

Jup heb ik wel eens gebruikt om een krukas lager in een carterhelft te lijmen bij een 125 crosser werkt echt goed
"Ride as if you'll live forever. Ride as if you'll die today."

"Ik houd niet zo van generaliseren dat doen belgen ook altijd zo"
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 7138
Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
Locatie: Beselare
Contacteer:

Bericht door No Limit W-tec »

Is idd een goede oplossing. Enige nadeel is dat je de rollementen zal moeten warmen om as eruit te krijgen, en daardoor kan je chroom naar vaanjtes zijn.

Die 638, heeft dat een beetje dezelfde eigenschappen als de gewone loctite ? Denk eraan om die te gebruiken om de hubs op de as te steken, want die heeft na een tijd ook ruime speling en dan durft de centrale moer wel eens los komen.

Heb nu andere liggen van Lonestar die je kan samen trekken, maar jouw oplossing zou wel goed zijn voor de standaard hubs. Momenteel doe ik wat gasket silicone op, dat vult ook de ruimte, maar is natuurlijk maar een halve oplossing...

Voor de techneuten :
http://193.96.97.20/int_henkel/loctite_ ... ct_638.pdf
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Gebruikersavatar
keesie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 634
Lid geworden op: ma 21 jun, 2004 19:59

Bericht door keesie »

Gebruikersavatar
keesie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 634
Lid geworden op: ma 21 jun, 2004 19:59

Bericht door keesie »

Sg6 schreef:
keesie schreef:
Hanzie schreef:klote assen...
ik denk dat dat wel meevalt.......0,06 als verschil is nauwelijks merkbaar.
zal straks eens een verslag maken van g-force as tbv yfz450.
dan is het hoogtijd dat je een nieuwe bril koopt want als ik die op de as plaats(nieuw lager) kan ik die echt schoon zien dat de binnenring weg en weer beweegt. En kom niet af met verhaal van de lagers hebben een afwijking. Lagers van SKF hebben een zekere afwijking maar die zijn niet groter dan 0,001 micrometer (hoeveel zou ik juist moeten zien in de boeken). En zeggen dat er dan nog speciale series bestaan die nog nauwkeuriger zijn.

Wat heb ik nu gedaan: Ik heb er Loctite 638 cilindrische bevestiging aangedaan. Die is bestendig tegen grote belasting en vangt spelingen op tot 0,25mm. Twijfelde nog om er ander type op te doen maar die was niet bestendig tegen grotere schokken. Het enig nadeel dat ik nu zal hebben dat is tijdens de demontage dat die ff zal spannen. Dit product heb ik al meerdere malen gebruikt in de firma en ik ben er echt tevreden van. Loctite heeft ook een nummer waar die spelingen kan op vangen groter dan 0,5mm dat is al heel veel moet ik zeggen en het werkt perfect.
nieuwe bril, heb je wel eens gehoord van c3 en c4 toleranties, waarschijnlijk niet...........
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

keesie schreef:
Sg6 schreef:
keesie schreef: ik denk dat dat wel meevalt.......0,06 als verschil is nauwelijks merkbaar.
zal straks eens een verslag maken van g-force as tbv yfz450.
dan is het hoogtijd dat je een nieuwe bril koopt want als ik die op de as plaats(nieuw lager) kan ik die echt schoon zien dat de binnenring weg en weer beweegt. En kom niet af met verhaal van de lagers hebben een afwijking. Lagers van SKF hebben een zekere afwijking maar die zijn niet groter dan 0,001 micrometer (hoeveel zou ik juist moeten zien in de boeken). En zeggen dat er dan nog speciale series bestaan die nog nauwkeuriger zijn.

Wat heb ik nu gedaan: Ik heb er Loctite 638 cilindrische bevestiging aangedaan. Die is bestendig tegen grote belasting en vangt spelingen op tot 0,25mm. Twijfelde nog om er ander type op te doen maar die was niet bestendig tegen grotere schokken. Het enig nadeel dat ik nu zal hebben dat is tijdens de demontage dat die ff zal spannen. Dit product heb ik al meerdere malen gebruikt in de firma en ik ben er echt tevreden van. Loctite heeft ook een nummer waar die spelingen kan op vangen groter dan 0,5mm dat is al heel veel moet ik zeggen en het werkt perfect.
nieuwe bril, heb je wel eens gehoord van c3 en c4 toleranties, waarschijnlijk niet...........
Maar hier gaat het toch niet over die speling? Tgaat erom dat de assen blijkbaar te los zitten in de lagerring, hoeveel juist doet er nu in feite niet echt toe, volgens mij moet die as gewoon mooi passen, en dat is blijkbaar niet het geval bij die z400 durablues.

maar goed, ik lees snel je review ben benieuwd!!
White LTZ-450 - powered by MSD -
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

No Limit YFZ schreef:Vraag me trouwens af waarom niet alle quadbouwers werken met dubbele rijen rollementen, dus twee aan elke kant, vier in totaal (zoals GasGas en ook vele aftermarket swingarmen zoals Tucker).
het komt meestal neer op $$$ :)
White LTZ-450 - powered by MSD -
Gebruikersavatar
keesie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 634
Lid geworden op: ma 21 jun, 2004 19:59

Bericht door keesie »

wat ik bedoel is dat er zelfs op merk lagers (kogellagers) best al wat tolerantie zit wat betreft passing buitenring/kogels/binnenring.
een as moet een soort "zuigend" in de binnenringen passen, 0.05 is echt overkomelijk.

gewoon voldoende voorspanning op de binnenringen geven en het komt best goed.

van de toleranties van durablue weet ik niets, want die heb ik nooit opgemeten.

ik ben zeer te spreken over de g-force !

zie www.quadtuning.nl
Hanzie
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2971
Lid geworden op: zo 19 jan, 2003 22:14
Locatie: bree
Contacteer:

Bericht door Hanzie »

weten jullie dat de durableu bij een yfz dan toch, niet even breed is aan elke kant, scheelt 1,5cm.
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!

DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
~JoAcHiM~
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 758
Lid geworden op: ma 05 jan, 2004 14:14
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door ~JoAcHiM~ »

Hanzie schreef:weten jullie dat de durableu bij een yfz dan toch, niet even breed is aan elke kant, scheelt 1,5cm.
en bij de raptor en bij de z400 ook
Dit hebben we vroeger eens gemeten en kun je oplossen door een passend stukje bij te steken aan de ene of andere kant.
KFX540
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

ja maar meet je dan tov de lagers? want door de asymmetrie van de swingarm kan dit logisch zijn, en is de as toch symmetrisch tov de quad in zijn geheel?
White LTZ-450 - powered by MSD -
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2209
Lid geworden op: zo 15 feb, 2004 23:20
Locatie: ternat
Contacteer:

Bericht door Robby »

ik denk juist aan iets, je kent de amerikanen met hun uncf standard schroefdraad, zou het niet kunnen dat zij andere maten van lagers hebben? is een vraag he, want ik weet het niet.
greetz
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

keesie schreef:
Sg6 schreef:
keesie schreef: ik denk dat dat wel meevalt.......0,06 als verschil is nauwelijks merkbaar.
zal straks eens een verslag maken van g-force as tbv yfz450.
dan is het hoogtijd dat je een nieuwe bril koopt want als ik die op de as plaats(nieuw lager) kan ik die echt schoon zien dat de binnenring weg en weer beweegt. En kom niet af met verhaal van de lagers hebben een afwijking. Lagers van SKF hebben een zekere afwijking maar die zijn niet groter dan 0,001 micrometer (hoeveel zou ik juist moeten zien in de boeken). En zeggen dat er dan nog speciale series bestaan die nog nauwkeuriger zijn.

Wat heb ik nu gedaan: Ik heb er Loctite 638 cilindrische bevestiging aangedaan. Die is bestendig tegen grote belasting en vangt spelingen op tot 0,25mm. Twijfelde nog om er ander type op te doen maar die was niet bestendig tegen grotere schokken. Het enig nadeel dat ik nu zal hebben dat is tijdens de demontage dat die ff zal spannen. Dit product heb ik al meerdere malen gebruikt in de firma en ik ben er echt tevreden van. Loctite heeft ook een nummer waar die spelingen kan op vangen groter dan 0,5mm dat is al heel veel moet ik zeggen en het werkt perfect.
nieuwe bril, heb je wel eens gehoord van c3 en c4 toleranties, waarschijnlijk niet...........

je hebt zelfs C1, C2 en C5 :wink:
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

No Limit YFZ schreef:Is idd een goede oplossing. Enige nadeel is dat je de rollementen zal moeten warmen om as eruit te krijgen, en daardoor kan je chroom naar vaanjtes zijn.

Die 638, heeft dat een beetje dezelfde eigenschappen als de gewone loctite ? Denk eraan om die te gebruiken om de hubs op de as te steken, want die heeft na een tijd ook ruime speling en dan durft de centrale moer wel eens los komen.

Heb nu andere liggen van Lonestar die je kan samen trekken, maar jouw oplossing zou wel goed zijn voor de standaard hubs. Momenteel doe ik wat gasket silicone op, dat vult ook de ruimte, maar is natuurlijk maar een halve oplossing...

Voor de techneuten :
http://193.96.97.20/int_henkel/loctite_ ... ct_638.pdf
de gewone loctite zal niet helpen hoor. Als je de 638 opdoet zie je zowieso al dat dit een dikke brij is en idd om de as te lossen zal ik die ff moeten opwarmen met een verfestripper.
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Hakke
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 29
Lid geworden op: do 29 jan, 2004 19:01
Locatie: Paal
Contacteer:

Bericht door Hakke »

Ralph schreef:Het hoeft niet zo te zijn dat het bij alle type Durablue assen is dat er speling op zit, het zijn hier alleen nog maar de Z400's die een melding hebben gedaan. Keesie heeft een YFZ450.
Banshee ook, dat wil dus zegge ook voor raptor van hetzelfde laken een broek.
Honda TRX450R
ACERBIS racing
www.piranha-racing.com
Plaats reactie