De nieuwe Peugeot Quark
Prototype : Peugeot Quark
Na de Taxi Pac en de H2O, het sympathieke brandweerautootje dat we twee jaar geleden zagen in Parijs, zet Peugeot zijn onderzoek op het vlak van brandstofcellen verder.
Het Franse merk stelt nu immers een soort van quad voor, die moet aantonen dat deze technologie ook minder plaats kan innemen. De samenwerking tussen de technici en de designers moet tevens bewijzen dat er mogelijkheden zijn op esthetisch vlak. De Quark, een niet-rijdend model, onthult min of meer de toekomstdromen van de ingenieurs. Op dit moment zijn de meeste voertuigen die gebruikmaken van deze technologie, breaks of eenvolumers. De verkleinde brandstofcel vult in dit geval de elektrische voeding met batterijen aan (veertig elementen van 7,2 volt of samen een nominale spanning van 288 volt), wat het werkingsgebied van de Quark beperkt tot de stad en haar buitenwijken. De brandstofcel kon vooral kleiner gemaakt worden door luchtkoeling toe te passen in plaats van gebruik te maken van het gebruikelijke en plaatsrovende vloeistofkoelcircuit. De waterstofvoeding, die nodig is om de elektriciteit op te wekken, wordt verzekerd door een “plug & drive”-systeem, namelijk een verwisselbare fles met een inhoud van 9 liter waarin het gas samengeperst wordt tot 700 bar. Die zou goed zijn voor een rijbereik van ongeveer 100 kilometer. Voor de aandrijving staan vier elektromotoren in, één in ieder wiel. In totaal beschikt dit ding over een koppel van 400 Nm, een nominaal vermogen van 10 kW en een maximaal vermogen van 28 kW. Deze vierwielaangedreven quad is voorzien van een ophanging met boven elkaar liggende driehoeken en vier remschijven, in een aluminium structuur met een koetswerk van carbon.
Na de Taxi Pac en de H2O, het sympathieke brandweerautootje dat we twee jaar geleden zagen in Parijs, zet Peugeot zijn onderzoek op het vlak van brandstofcellen verder.
Het Franse merk stelt nu immers een soort van quad voor, die moet aantonen dat deze technologie ook minder plaats kan innemen. De samenwerking tussen de technici en de designers moet tevens bewijzen dat er mogelijkheden zijn op esthetisch vlak. De Quark, een niet-rijdend model, onthult min of meer de toekomstdromen van de ingenieurs. Op dit moment zijn de meeste voertuigen die gebruikmaken van deze technologie, breaks of eenvolumers. De verkleinde brandstofcel vult in dit geval de elektrische voeding met batterijen aan (veertig elementen van 7,2 volt of samen een nominale spanning van 288 volt), wat het werkingsgebied van de Quark beperkt tot de stad en haar buitenwijken. De brandstofcel kon vooral kleiner gemaakt worden door luchtkoeling toe te passen in plaats van gebruik te maken van het gebruikelijke en plaatsrovende vloeistofkoelcircuit. De waterstofvoeding, die nodig is om de elektriciteit op te wekken, wordt verzekerd door een “plug & drive”-systeem, namelijk een verwisselbare fles met een inhoud van 9 liter waarin het gas samengeperst wordt tot 700 bar. Die zou goed zijn voor een rijbereik van ongeveer 100 kilometer. Voor de aandrijving staan vier elektromotoren in, één in ieder wiel. In totaal beschikt dit ding over een koppel van 400 Nm, een nominaal vermogen van 10 kW en een maximaal vermogen van 28 kW. Deze vierwielaangedreven quad is voorzien van een ophanging met boven elkaar liggende driehoeken en vier remschijven, in een aluminium structuur met een koetswerk van carbon.
Quark
De Peugeot Quark, een tweede studiemodel van Peugeot voor Parijs, doet erg sterk denken aan een quad. Het voertuig is voorzien 4 aangedreven wielen en 2 zitplaatsen. Elk wiel heeft een eigen elektromotor. Als aanvulling daarop heeft de Qaurk een brandstofcel, zodat het elektrische voertuig een vergrote actieradius heeft.
De Quark heeft een lengte van 2,38 meter en is 1,50 breed. Het voertuig heeft een leeggewicht van 425 kilo. Volgens Peugeot haalt de Quark een maximum snelheid van 110 km/u en de sprint van 0 naar 50 km/u zou gaan in 6,5 seconden. De actieradius ligt tussen de 100 en de 130 km.
De Peugeot Quark, een tweede studiemodel van Peugeot voor Parijs, doet erg sterk denken aan een quad. Het voertuig is voorzien 4 aangedreven wielen en 2 zitplaatsen. Elk wiel heeft een eigen elektromotor. Als aanvulling daarop heeft de Qaurk een brandstofcel, zodat het elektrische voertuig een vergrote actieradius heeft.
De Quark heeft een lengte van 2,38 meter en is 1,50 breed. Het voertuig heeft een leeggewicht van 425 kilo. Volgens Peugeot haalt de Quark een maximum snelheid van 110 km/u en de sprint van 0 naar 50 km/u zou gaan in 6,5 seconden. De actieradius ligt tussen de 100 en de 130 km.
En wat een sprint! 50 haal je met de fiets nog bijna in minder dan 6,5 sec :D~JoAcHiM~ schreef:pfff, dan ben ik al de 100 gepasseerdQuadman schreef:de sprint van 0 naar 50 km/u zou gaan in 6,5 seconden.
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
-
- Quadracer
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: di 14 jan, 2003 01:05
- Locatie: Hagestein
- Contacteer:
ik wil jou wel eens 50 zien fietsen op vlak eerlijk gezegd ik heb de 70 wel eens gehaald maar da was in de ardennenTeunie schreef:En wat een sprint! 50 haal je met de fiets nog bijna in minder dan 6,5 sec :D~JoAcHiM~ schreef:pfff, dan ben ik al de 100 gepasseerdQuadman schreef:de sprint van 0 naar 50 km/u zou gaan in 6,5 seconden.
"Ride as if you'll live forever. Ride as if you'll die today."
"Ik houd niet zo van generaliseren dat doen belgen ook altijd zo"
"Ik houd niet zo van generaliseren dat doen belgen ook altijd zo"
-
- Quadracer
- Berichten: 1276
- Lid geworden op: ma 04 apr, 2005 09:34
- Locatie: Bree-Tongerlo
vind'k ook gelijk de manne van vroeger, wa geen geluid maakt bolthercules_007 schreef:ik sta 100% achter jeVincenzo schreef:a dus geen gewone verbradingsmotor geef mij toch maar een echte quad
er is niks beters dan een grommende motor
nie
yfz450 '04,vls chrome a arms,full leovince exhaust,dt one filter,+2 axle,polisport handguards,quadracing nerfs,steel brakelines,pro design killswitch,race cut fenders,one stickerset, axp bumper & frame guards , w tec nr plate (rear),Pro Taper bars,ProTaper barpad,Reiger stuurdemper,Holeshot HD & Duro Excavator op Douglas velg achteraan,...