z400/kfx400 kleppen controleren en afstellen
-
Fré
- Quad Expert

z400/kfx400 kleppen controleren en afstellen
Ik heb nogal veel last van vervelend geluid (o.a. tikken) afkomstig van mijn motor.
Ik ga dus eens mijn kleppendeksel eraf gooien en eens alles nazien.
Wat me wel verwondert is dat dit duidelijk vermeld staat in het werkplaatshandboek, maar niemand praat hier ooit over? Geldt niet alleen voor de z400 natuurlijk.
Ik ga dus eens mijn kleppendeksel eraf gooien en eens alles nazien.
Wat me wel verwondert is dat dit duidelijk vermeld staat in het werkplaatshandboek, maar niemand praat hier ooit over? Geldt niet alleen voor de z400 natuurlijk.
White LTZ-450 - powered by MSD -
-
No Limit W-tec
- Quad GOD

- Contacteer:
Sommige modellen zijn gevoeliger dan andere.
Bij YFZ zitten titanium kleppen en die slijten haast niet meer in waardoor je ook haast nooit moet bijstellen.
Bij Raptor en dus ook Grizzly moet je zeer regelmatig bijstellen (iedere 1000 km). Deze modellen zijn gevoelig voor buiten tolerantie gaan. Als je te lang buiten tolerantie rijdt slijten je kleppen op een kant en ga je ze nooit meer 100 % dicht krijgen, met als gevolg compressieverlies en dus ook verlies in prestaties.
Over Z/KFX heb ik geen info.
Over de methode van afstellen : best werkplaatshandboek bij de hand nemen en stap voor stap uitvoeren. In het begin is het wat sukkelen, maar na een tijdje heb je het op een uur zeker gedaan. Probleem is dat je meestal heel wat moet demonteren om bij het kleppendeksel te geraken.
Bij YFZ zitten titanium kleppen en die slijten haast niet meer in waardoor je ook haast nooit moet bijstellen.
Bij Raptor en dus ook Grizzly moet je zeer regelmatig bijstellen (iedere 1000 km). Deze modellen zijn gevoelig voor buiten tolerantie gaan. Als je te lang buiten tolerantie rijdt slijten je kleppen op een kant en ga je ze nooit meer 100 % dicht krijgen, met als gevolg compressieverlies en dus ook verlies in prestaties.
Over Z/KFX heb ik geen info.
Over de methode van afstellen : best werkplaatshandboek bij de hand nemen en stap voor stap uitvoeren. In het begin is het wat sukkelen, maar na een tijdje heb je het op een uur zeker gedaan. Probleem is dat je meestal heel wat moet demonteren om bij het kleppendeksel te geraken.
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
-
Fré
- Quad Expert

ah tnx!
als ik de quad schud hoor ik precies iets aan de kant van de motor dat los zit. schudschud tiktik...
die motor gaat nog voor ik hem opnieuw start open, kleppendeksel, clutch cover, stator cover, ... kortom alles waar iets in zit dat kan los komen. Ondertussen zie ik eens hoe dat er vanbinnen uit ziet, kan ik ook rechtstreeks de staat van mijn motor nakijken.
kzal beginnen met mijn olie te controleren op vuiligheid.
Sinds die 2 jaar dat ik op z400central zit ben ik vanalles tegengekomen dat mogelijks geluid veroorzaakt:
statorboutjes die los zitten, distributieketting die uitgerokken is, zelfspanner, kleppen, ...
liever safe dan sorry, hoewel het misschien belachelijk klinkt want hij draait nog altijd perfect en met volle enthousiasme, enkel een beetje aan de luide kant.
als ik de quad schud hoor ik precies iets aan de kant van de motor dat los zit. schudschud tiktik...
die motor gaat nog voor ik hem opnieuw start open, kleppendeksel, clutch cover, stator cover, ... kortom alles waar iets in zit dat kan los komen. Ondertussen zie ik eens hoe dat er vanbinnen uit ziet, kan ik ook rechtstreeks de staat van mijn motor nakijken.
kzal beginnen met mijn olie te controleren op vuiligheid.
Sinds die 2 jaar dat ik op z400central zit ben ik vanalles tegengekomen dat mogelijks geluid veroorzaakt:
statorboutjes die los zitten, distributieketting die uitgerokken is, zelfspanner, kleppen, ...
liever safe dan sorry, hoewel het misschien belachelijk klinkt want hij draait nog altijd perfect en met volle enthousiasme, enkel een beetje aan de luide kant.
Je kleppen kun je niet zomaar stellen.
Bij de 400ex is er een stelschroef waarmee je ze verstelt.
Bij de Z gebeurt dit met plaatjes.
Een dikker plaatje zorgt ervoor dat er minder speling is.
Je kunt de dikte meten, staat in de manual.
Dus als het plaatje wat je nu hebt niet dik genoeg is omdat de kleppen slijten zal er een ander plaatje in moeten.
Vind dit al vrij snel, ik rijd elke zondag intensief en bij mij tikken ze niets.
Het stellen van de kleppen zelf stelt niets voor, heb Hans zn Z toen open gehad en andere nokkenassen geplaatst + de plaatjes waarmee de kleppen gesteld worden eruit gehad.
De enige vraag is; waar krijg je de verschillende plaatjes?
Denk dat de plaatselijke Suzuki dealer je wel kan helpen.
Bij de 400ex is er een stelschroef waarmee je ze verstelt.
Bij de Z gebeurt dit met plaatjes.
Een dikker plaatje zorgt ervoor dat er minder speling is.
Je kunt de dikte meten, staat in de manual.
Dus als het plaatje wat je nu hebt niet dik genoeg is omdat de kleppen slijten zal er een ander plaatje in moeten.
Vind dit al vrij snel, ik rijd elke zondag intensief en bij mij tikken ze niets.
Het stellen van de kleppen zelf stelt niets voor, heb Hans zn Z toen open gehad en andere nokkenassen geplaatst + de plaatjes waarmee de kleppen gesteld worden eruit gehad.
De enige vraag is; waar krijg je de verschillende plaatjes?
Denk dat de plaatselijke Suzuki dealer je wel kan helpen.
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
-
Fré
- Quad Expert

met mijn helm op hoor ik ook niks enkel mijn uitlaat, maar als ik die uit doe dan hoor ik toch heel wat meer.
Nu ja, of ze nu tikken of niet, het staat zo in het manual dat je dit na de eerste service moet doen, en ik weet niet of ze dat gedaan hebben toen ik hem voor die eerste keer heb ingeleverd voor onderhoud.
Naar het schijnt moet je gewoon de speling tussen cam en plaatje meten met van die voelerplaatjes terwijl de motor op tdc staat, want ik vrees dat je met het meten van de dikte van die plaatjes meer meetfout gaat hebben dan wat anders. Nuja we zien wel als we zover zijn.
Nu ja, of ze nu tikken of niet, het staat zo in het manual dat je dit na de eerste service moet doen, en ik weet niet of ze dat gedaan hebben toen ik hem voor die eerste keer heb ingeleverd voor onderhoud.
Naar het schijnt moet je gewoon de speling tussen cam en plaatje meten met van die voelerplaatjes terwijl de motor op tdc staat, want ik vrees dat je met het meten van de dikte van die plaatjes meer meetfout gaat hebben dan wat anders. Nuja we zien wel als we zover zijn.
-
No Limit W-tec
- Quad GOD

- Contacteer:
Ik heb een volledige set plaatjes van de verschillende diktes, als je wil mag je het setje wel eens gebruiken Fré. Z en YFZ gebruiken dezelfde. Of doe de boel open, kijk welke je moet hebben en ik stuur de juiste op.
BTW, valve shim's is de juiste engelse benaming.
BTW, valve shim's is de juiste engelse benaming.
- Rocky
- Quadrider

- Contacteer:
Wel goed kijken in welke toestand je moet meten/afregelen. Bij de ene moet de motor op temperatuur zijn, en bij de andere koud.
Ik heb laatst mijn kleppen ook bijgesteld, maar het tikken blijf ik ook nog horen.
Bij mijn Timberwolf (Beartracker) was dit ook het geval als die warm was, maar dat was de nokkenas lager die een beetje uitzet als ie op temperatuur is.
Ik heb laatst mijn kleppen ook bijgesteld, maar het tikken blijf ik ook nog horen.
Bij mijn Timberwolf (Beartracker) was dit ook het geval als die warm was, maar dat was de nokkenas lager die een beetje uitzet als ie op temperatuur is.
<-Kawasaki Brute Force 750 4x4i Silver '06->
DYNOJET Kit - Moose Powerbox - 26" Bighorns - Garmin Streetpilot III deluxe
Visit my site:
http://www.henskens-vanmechelen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
DYNOJET Kit - Moose Powerbox - 26" Bighorns - Garmin Streetpilot III deluxe
Visit my site:
http://www.henskens-vanmechelen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
-
No Limit W-tec
- Quad GOD

- Contacteer:
Meten bij koude motor !!!!
-
Fré
- Quad Expert

alles in orde, mooi midden in tussen de specs: 0.15mm inlaat en 0.25mm uitlaat.
Bedankt voor het gebaar Niko, maar ik heb ze voorlopig dus niet nodig!
Morgen die automatische distributiekettingspanner controleren en zien hoeveel spanreserve die nog heeft.
Dan voor de avondjes dat ik nog es wat tijd heb laat ik olie af, controleren op schilfers of wat dan ook (niet dat ik er verwacht maar kom), en dan de zijdeksels eraf en statorbouten controleren.
We zijn weer even bezig
Bedankt voor het gebaar Niko, maar ik heb ze voorlopig dus niet nodig!
Morgen die automatische distributiekettingspanner controleren en zien hoeveel spanreserve die nog heeft.
Dan voor de avondjes dat ik nog es wat tijd heb laat ik olie af, controleren op schilfers of wat dan ook (niet dat ik er verwacht maar kom), en dan de zijdeksels eraf en statorbouten controleren.
We zijn weer even bezig
-
Fré
- Quad Expert

Idd, dat is een feit en heb ik ook al vaak gelezen. Maar het geluid komt blijkbaar vaak van ergens anders! Die distributiekettingen van de eerste reeksen z's zijn blijkbaar nogal aan de rekbare kant.SCOOBY schreef:Over het controleren van de kleppen op een Z heb ik ooit eens gesproken met 1 van de mechaniekers van Wim Motors.
Hij had er al een paar opengedaan zei hij en moest geen enkele bijstellen! Het ging toen wel om recente quads.
EDIT: heb me net een momentsleutel gekocht, duur grapje!
kan misschien ineens een big bore kit installeren
-
Fré
- Quad Expert

ff een update:
heb de kettingspanner eruit gehaald en die had slechts nog 2 kliks van de 13 spanreserve over. Veel kans dus dat het een lossere distributieketting was die het geluid veroorzaakt. Volgens z400central althans en mijn dealer die kon bevestigen dat dit een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn.
Dus ik ga mij waarschijnlijk een D.I.D distributieketting aanschaffen, eentje die breder is dan de standaard ketting. Zou een speciale ketting zijn voor de drz 400 motor.
Maar om alle twijfel weg te nemen moet de rest dus ook open.
heb de kettingspanner eruit gehaald en die had slechts nog 2 kliks van de 13 spanreserve over. Veel kans dus dat het een lossere distributieketting was die het geluid veroorzaakt. Volgens z400central althans en mijn dealer die kon bevestigen dat dit een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn.
Dus ik ga mij waarschijnlijk een D.I.D distributieketting aanschaffen, eentje die breder is dan de standaard ketting. Zou een speciale ketting zijn voor de drz 400 motor.
Maar om alle twijfel weg te nemen moet de rest dus ook open.