HIGHWAY DRIVERS

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
Lewis
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Lewis »

nee met quad op snelweg ,je gaat u vervelen er is niks leuks aan ,en als je het is wil proberen doe het dan gewoon eens :D tenslotte moet je alles is geprobeerd hebben in u leven :P
Kenji
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Kenji »

Heeft er iemand een volledig verkeersreglement voor quads? Hier en daar vind je wel enkele flarden terug, maar een compleet overzicht ben ik nog niet tegengekomen...
Yamaha Warrior
Smurf
Quadfanaat
Quadfanaat
Contacteer:

Bericht door Smurf »

Kenji schreef:Heeft er iemand een volledig verkeersreglement voor quads? Hier en daar vind je wel enkele flarden terug, maar een compleet overzicht ben ik nog niet tegengekomen...
Dit zou ik ook wel willen weten.
Wat mag en wat niet mag? Niet wat kan en wat niet kan.!!!

8)
Make my day !
Kawa KFX700 Limited Edition Lava (verkocht)
the old magician
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door the old magician »

Volgens mijn kentekenpapieren heb ik een auto zonder kilometerbeperking en dus mag ik op de autobaan rijden
volgens de nederlandse wet. En waarschijnlijk mag ik dan ook
in belgie op de autobaan ( volgens de EU wetten) maar zeker
ben daar niet van. Een half uurtje met 90km\u kan echt wel, als overbrugging om bij een mooi terrein te komen.
Is er geen slimme vogel op het forum die dit met zekerheid kan gaan
bevestigen.
Kan ik ook een keer naar belgie om een offroadrit mee te rijden.
Ik heb namelijk geen trekhaak en geen aanhanger.

alvast bedankt T.O.M.
zo zie de me wel en zo zie de me nie
jeoentjuh
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door jeoentjuh »

je hebt in in nl quads waar op het kenteken 60 km/h staat
maar jij hebt er een waar je meer op de snelweg mag
suzuki ltr450

Donut ATV Racing team

Sponsored by :

www.pretec.nl Pretec precisietechniek
www.colijnbv.com Colijn straal en coatingen
www.elfracing.nl Van dijck MX Product
www.bakkerbart.nl/winkels/cuijk/louis-jansenplein-16 bakker bart cuijk

www.donutracing.webs.com
lieve heer laot ut gauw avond worre ut liefst nog veur de middag
ronny

Bericht door ronny »

Voor NL weet ik het niet ,maar in B gaat het niet over de snelheid maar meer over het gewicht ,ik verkoop/verhuur ook trikes en die zijn hetzelfde ingeschreven als quads
trike= 3 wielig motorvoertuig
quad= 4 wielig motorvoertuig
een trike moet leeg 360kg wegen om over de snelweg te mogen rijden
dus zal dit voor een quad ook gelden
Vincenzo
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Vincenzo »

wa ne quad gaat da zijn 360kg...
Skicks
Quadracer
Quadracer

Bericht door Skicks »

Vincenzo schreef:wa ne quad gaat da zijn 360kg...
gewoon geen... die moge ni op de autosnelweg!
Vincenzo
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Vincenzo »

gene zever verder tis gewoon gevaarlijk met ne quad meer dan 100 peruur rijden ge moet zeggen gelijk het is en fun pfff ik vind het ma nx zo rijden
Tegazo
Quadrider
Quadrider

Bericht door Tegazo »

Dit stond op quadparadijs.nl :

Wetgeving 2004

Brommer of vierwielig voertuig?

Afhankelijk van de cilinderinhoud van de motor (max. 50 cc) en max. constructiesnelheid (45 km/h) moet de quad ingedeeld worden bij de bromfietsen of bij de vierwielige motorvoertuigen (boven 50 cc).

Bromfiets:

Motorrijtuig op twee of drie wielen, met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van niet meer dan 45 km/h, uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 of met een elektromotor en niet zijnde een gehandicaptenvoertuig; motorrijtuigen die op de in artikel 5.6.1, tweede lid, bedoelde wijze zijn voorzien van één of twee gele of oranje platen dan wel gele of oranje vlakken, worden mede als bromfiets aangemerkt;
als bromfietsen worden voorts aangemerkt vierwielige motorrijtuigen:
a. met een ledige massa van minder dan 350 kg, de massa van de batterijen in elektrische voertuigen niet inbegrepen,
b. met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van niet meer dan 45 km/h, en
c. uitgerust met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 of uitgerust met een ander type motor met een netto maximum vermogen van ten hoogste 4 kW;

In het eerste geval moet de quad dus aan alle technische eisen van het Voertuigreglement voor de categorie bromfietsen voldoen, o.a. Europees of Nederlands goedgekeurd type en max. constructiesnelheid van 45 km/h, terwijl bezit van een geldig bromfietscertificaat of rijbewijs is vereist en verzekering moet zij afgesloten.

Vierwielig voertuig:

In het tweede geval zal de quad behoren tot de vierwielige motorvoertuigen, waarvoor in het VOERTUIGREGLEMENT geen afzonderlijke categorie is genoemd en zal het dan volgens onderstaande bepaling uit het genoemde reglement moeten voldoen aan de permanente voertuigeisen voor personenauto's.(artikel 5.1.1 lid 1 onder 3 van het VOERTUIGREGLEMENT.)In dit geval is voor besturen van de quad dan ook een rijbewijs vereist en moet voor de quad een kenteken zijn afgegeven en een verzekering zijn afgesloten.Let op indien er een maximum snelheid op het kenteken is vermeld dient u zich hieraan te houden!! ( Advies: maximum snelheid 85 km p/u )

Bron : Wegenverkeerswet en het Voertuigregelement, Unit Verkeer - Verkeers Ongevallen Dienst

Moet ik een helm dragen op een quad?
Ja het dragen van een helm is zowel op de bromquad als op het vierwielig open voertuig is verplicht !!! (01-01-2002)

Bron : Wegenverkeerswet en het Voertuigregelement, Unit Verkeer - Verkeers Ongevallen Dienst

Mag ik op de openbare weg met een quad? Ja, u mag met uw quad op de openbare weg mits de quad verzekerd is als motor of als personenenauto en als u uw auto/motorrijbewijs heeft.
Voor de bromquads(tot 50 cc) gelden dezelfde regels als voor de normale brommer.
Suzuki Z400
Vincenzo
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Vincenzo »

heeft iemand dit ook zo mooi uitgewerkt voor belgië?
Kenji
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Kenji »

Ik heb enkele artikels gevonden over quads. Meestal in officiële documenten wordt er naar "vierwieler met motor" verwezen:

definitie quad

«vierwieler met motor», elk vierwielig motorvoertuig, andere dan die welke als bromfietsen worden beschouwd, met een lege massa van ten hoogste 400 kg of 550 kg voor voertuigen gebruikt voor het goederenvervoer en met een netto-maximumvermogen van de motor van ten hoogste 15 kW. Voor de elektrische voertuigen geldt die massa zonder de batterijen;

autosnelwegen
Art. 21 : verkeer op autosnelwegen

21.1. De toegang tot de autosnelwegen is verboden :
- aan de voetgangers, aan de gebruikers van rolschaatsen en steps, aan de bestuurders van rijwielen, van bromfietsen en van dieren;

- aan de bestuurders van voertuigen of slepen die op een horizontale weg de snelheid van 70 km per uur niet kunnen bereiken;

- aan de bestuurders van voertuigen die overeenkomstig de bepalingen van artikel 49.5 met een noodkoppeling of met een hulpkoppeling een andere voertuig slepen;

- aan de bestuurders van driewielers met motor zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg, en van vierwielers met motor zonder passagiersruimte.

rijbewijs
Categorie B:

auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg;
samenstellen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarbij de maximale toegelaten massa van het samenstel niet meer dan 3.500 kg bedraagt en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkende voertuig;
De drie- en vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie;

Enfin, je kan nog wel enkele zaken terugvinden als je op http://www.wegcode.be de zoekterm "vierwieler" intypt...
Yamaha Warrior
the old magician
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door the old magician »

the old magician schreef:Volgens mijn kentekenpapieren heb ik een auto zonder kilometerbeperking en dus mag ik op de autobaan rijden
ben daar niet van. Een half uurtje met 90km\u kan echt wel, als overbrugging om bij een mooi terrein te komen.
bevestigen.

alvast bedankt T.O.M.
Ik heb vandaag contact gehad met de dienst verkeershandhaving(politie)
en ze hebben bevestigd dat ik nederland op de snelweg mag.
Ook zou ik met mijn quad in belgie op de snelweg geen problemen
mogen ondervinden ( dit was dan wel onder voorbehoud)
Ook dit ga ik nog uitzoeken , ik hou jullie op de hoogte!!!!!!

T.O.M.
zo zie de me wel en zo zie de me nie
Kenji
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Kenji »

the old magician schreef:
the old magician schreef:Volgens mijn kentekenpapieren heb ik een auto zonder kilometerbeperking en dus mag ik op de autobaan rijden
bevestigen.

alvast bedankt T.O.M.
Ik heb vandaag contact gehad met de dienst verkeershandhaving(politie)
en ze hebben bevestigd dat ik nederland op de snelweg mag.
Ook zou ik met mijn quad in belgie op de snelweg geen problemen
mogen ondervinden ( dit was dan wel onder voorbehoud)
Ook dit ga ik nog uitzoeken , ik hou jullie op de hoogte!!!!!!

T.O.M.
Belgische quads mogen niet op de snelweg, maar Nerderlandse wel? Dit zou ik wel heel vreemd vinden. Normaal wanneer een buitenlander in België op de snelweg komt, moet hij de nationale verkeersregels toch toepassen? Een Duitser mag op onze snelwegen toch ook niet zo snel rijden als hij wenst? Enfin, "normaal" is een popgroep in Holland, dus ik verschiet van niks meer tegenwoordig...
Yamaha Warrior
Vyrena
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Contacteer:

Bericht door Vyrena »

Ja, tmag gewoon op de snelweg... Ik ben benieuwd wat er uit je onderzoekje komt :wink:
Afbeelding

De site met alles over het quadgebeuren--> www.quadracing.tk
Plaats reactie