Heb nog eens wat tijd verscheten aan mijn probleem, en de drz400 sectie op
www.thumpertalk.com heeft veel geholpen.
Ik heb een van de eerste Z's (2002), maar de drz bestond al langer (2000). Wel sinds het begin van die motoren zijn er distributiekettingproblemen.
Reden (nu komt het): de ACCT, oftewel die automatic cam chain tensioner.
Er zijn naar het schijnt sinds 2001 al 4 nieuwe versies ontworpen, want de eersten hadden problemen met het ontspannen van de ACCT. De nieuwere versies hebben een haakjesmechanisme waarbij de spanner enkel uit kan schuiven, niet in, met een veer.
Nu is het blijkbaar zo dat omwille van de vrees voor terug inschuiven van die acct men een relatief sterke veer is gaan gebruiken. En die drukt dus permanent, en redelijk hard tegen de distributieketting aan, waardoor deze zeer snel rekt.
De nieuwere modelletjes ACCT's (naar het schijnt vanaf 2003) zouden volgens het zelfde principe werken, maar met een zachtere veer, zodat die de ketting dus niet zo snel uitrekt.
Hoogstwaarschijnlijk zit ik in het bootje van de verbeterde maar heel hard drukkende ACCT's.
Nieuwe ketting, een veel sterkere van DID lost het probleem op, maar naar het schijnt de oorzaak zelf (ACCT) niet. Er zijn er namelijk die een andere spanner, een manuele, hebben gestoken en nog altijd met diezelfde standaard ketting rondrijden, terwijl er maar heel zelden een bijregeling nodig was. Geen rekkende ketting meer.
Dit staat mij dus ook te wachten:
Nieuwe distributieketting van DID, en een MCCT (manuele spanner):
Kzou hem dan wel zelf maken.
Indien jullie meningen of tips hebben, altijd welkom, gezien er hier toch veel mensen zitten met wat motorervaring, want ikzelf heb er totaal geen.
De mensen die dermate verontrust zijn:
Is je motor relatief stil, no prob zou ik denken. Maakt ie toch wat geluid, dan kan je de kettingspanning makkelijk controleren door die te ontspannen, er uit te halen en de resterende spanreserve te controleren. Let wel beweeg de krukas van de motor niet, anders kan je timing ontregelt zijn.
Als je niet weet wat je doet blijf er dan liever af, kwil hier niet de oorzaak zijn van zware motorproblemen.