Pagina 2 van 2
Geplaatst: di 06 jan, 2004 15:40
door Teunie
Ik zou me er niet te druk om maken zolang je maar geen billige olie erin gaat gooien van een raar merk. Zeker voor een 4takt is de motorolie belangrijk voor hoe de motor loopt en in welke mate hij beschermd wordt.
Iedereen zegt iets anders over half of vol-synthethisch maar ik denk dat je met beide niet verkeerd zult zitten.
Zou wel aanraden om geen olie te gaan mengen, en om, als je zou overstappen naar ander merk/type of na het inrijden, de filter te vervangen.
Geplaatst: di 06 jan, 2004 15:51
door B@ckBone
Ik ga ook voor volsynthetisch, zie niet in waarom niet. Heb nog niemand horen klagen en heb zelf geen problemen ermee. En minder vaak olie verversen. Ik ververs als mijn olie wat grijs begint kleuren en bij vol is dat minder vlug, minder werk dus, dus meer rijden !
Jonges , ik rij al 3 jaar met die ex - honda van mij op castrol actevo FULL synth en nog nooit problemen met de koppeling gehad .!
Maar zeer belangrijk is dat je olie neemt ZONDER additieven , want die maken dat je koppeling slipt . Full synth olie is ook beter bestand tegen warmte !
groeten
Kenny
Geplaatst: di 06 jan, 2004 16:03
door Fré
heb es gekeken op mijn busje:
Shell advance vsx 4T 10w40 synthetic based. Halfsynthetisch dus.
Geplaatst: di 06 jan, 2004 17:47
door Linhai
verschil tussen halfsynthetische olie en volsynthetische olie ;
halfsynthetisch = minerale olie met toevoeging van esters voor betere viscociteit, zodanig dat deze olie langer zijn eigenschappen houdt
volsynthetisch = uitsluitend gemaakt op basis van dierlijke en plantaardige vetten , deze is dan ook minder afhankelijk van allerhande toevoegingen en beter bestand tegen verouderen, doch de additieven zijn verzadigbaar, dus ..... ik som enkele additieven op ;
detergentieadditieven = tegen koolafzetting
dispergentieadditief = neutralisatie van zuren afkomstig uit verbranding
viscositeitsverbeteraars = niet nodig bij volsynthetisch
stolpuntverlager = voorkomen kristalvorming
antioxydantia = tegen modderige neeslagen in carter
anticorrosie = tegen corrosie door doorblaasgassen
antischuim =luchtbellen in olie via doorblaasgassen
antislijtage = parafinen die wrijvingen tegengaan
Dus alleen voor dit alles : op tijd verversen
Geplaatst: di 06 jan, 2004 18:43
door Ludovic 250
PUTOLINE "Who else are you going to trust"
Geplaatst: di 06 jan, 2004 19:17
door elsinore
motorex superbike 15-50 volsint.
zeer tevreden.
Geplaatst: di 06 jan, 2004 19:59
door Linhai
ja, sorry, da was toevallig mijn eindwerk dien olie
Geplaatst: di 06 jan, 2004 20:03
door Fré
Linhai schreef:ja, sorry, da was toevallig mijn eindwerk dien olie
np, ik ben wel geïnteresseerd om dat helemaal te lezen als ik es ff tijd kan vrijmaken!
Heb je dat nog liggen?
Geplaatst: di 06 jan, 2004 20:06
door Linhai
Ik heb da nog liggen, ik heb wel grote ogen getrokken in de unif van apeldoorn, daar hadden ze de juiste machines om dit allemaal te testen, nog beter uitgerust dan in ons Belgisch leger....
Geplaatst: di 06 jan, 2004 20:27
door Fré
enne, heb je dat in digitaal formaat? in pdf of doc of zo
Geplaatst: di 06 jan, 2004 20:34
door Linhai
jammer genoeg nie, is nog oude versie op papier, 322 blz, is wel een werkske om in te scannen
Beste toevoeging na test, en vertel het aan niemand verder, was herinner ik me Bardhall, wel niet te gebruiken bij nieuwe motoren, want deze moeten nog "gerodeerd" worden