kop vlakken
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
Als ge het niet kunt appreciëren dat ik voor de lol es een paar dingen probeer uit te rekenen gelieve uw afgunstige commentaar dan voor uzelf te houden.
Die squishband is afhankelijk van motor tot motor, en je moet inderdaad goed uitkijken of bij het verhogen van de compressie door afvlakken, en dus door het verhogen van je bovenste dode punt de zuiger niet in contact komt met de bovenkant van de cilinder of iets anders.
Die squishband is afhankelijk van motor tot motor, en je moet inderdaad goed uitkijken of bij het verhogen van de compressie door afvlakken, en dus door het verhogen van je bovenste dode punt de zuiger niet in contact komt met de bovenkant van de cilinder of iets anders.
White LTZ-450 - powered by MSD -
afgunstig commentaar? ha, ha.
squishband en het het bovenste dode punt je cylinderkop raakt?
dat is niet de squishband.
ben niet jaloers op je hoogdravende calculatie, vind dat zelfs errug knap!
maar ik doe wel vaker "iets"met motoren dus daarom meldde ik alleen maar: squish, nu moet jij wel weten wat ik bedoel?
succes, mark de beunhaas
squishband en het het bovenste dode punt je cylinderkop raakt?
dat is niet de squishband.
ben niet jaloers op je hoogdravende calculatie, vind dat zelfs errug knap!
maar ik doe wel vaker "iets"met motoren dus daarom meldde ik alleen maar: squish, nu moet jij wel weten wat ik bedoel?
succes, mark de beunhaas
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
Allé da, tklonk nochthans zo.
Maar goed, over naar de informatieve zaak:
nee 'k ben niet in die mate thuis in dergelijke terminologie, ik dacht altijd dat het de "dode ruimte" was in de cilinder, maar blijkbaar niet?
Verlos ons van dit vraagstuk Mark![Glimlach :)](./images/smilies/icon_blij.gif)
Of leg liever es goed uit hoe de vork aan de steel zit, want tzijn de kenners met praktijkervaring die we hier ook nodig hebben, anders wordt het hier precies een "ondervragings"topic.
Maar goed, over naar de informatieve zaak:
nee 'k ben niet in die mate thuis in dergelijke terminologie, ik dacht altijd dat het de "dode ruimte" was in de cilinder, maar blijkbaar niet?
Verlos ons van dit vraagstuk Mark
![Glimlach :)](./images/smilies/icon_blij.gif)
Of leg liever es goed uit hoe de vork aan de steel zit, want tzijn de kenners met praktijkervaring die we hier ook nodig hebben, anders wordt het hier precies een "ondervragings"topic.
White LTZ-450 - powered by MSD -
kijk dat klinkt veel beter.
squishband is de vorm van de ruimte die overblijft bij top dead center oftewel zuiger inhoogste stand.
deze moet van smal (buitenkant) naar breed (hoog) gaan, dus alle gassen moeten naar het midden van de verbrandingskamer worden gedrukt.
de vorm van de bovenkant van sommige zuigers zijn niet gelijk aan de vorm van de squishrand van de cyl.kop.
als deze "zomaar" gevlakt wordt kan het gebeuren dat er een ruimte blijft tussen de zuigerrand en de cyl.kop. hier wordt mengsel zoveel samengedrukt dat het niet naar het centrale gedeelte van de verbrandingskamer wordt gedrukt, als dit mengsel wordt onstoken door de rest van het gasmengsel onstaat er hier detonatie en het gevolg is dat je bovenste zuigerveer en het bovengelegen alu gedeelte van de zuiger wegdetoneren en de boel loopt helemaal naar de klote.
je kunt dit meten door je cyl kop te verwijderen en aan de zijkant van de verbrandingskamer aan weerszijden een stukje kneedbare klei doen alleen aan de kanten boven de pistonpen.
spuit daarne de kop van de zuiger in met siliconenspray, monteer de cylkop met koppakking en draai kopbouten aan (niet supervast.)
kick daarna de motor een keer over en demonteer cyl.kop en meet de kneedklei, het moet van buiten naar binnen oplopen in dikte, indien niet zo is squish verkeerd en zullen er problemen onstaan.
in dit geval 1 of meer xtra cyl. voetpakkingen monteren, waarbij de gewenste compressie winst weer teniet wordt gedaan.
kortom, soms heeft het totaal geen zin om enorme of maximale compr. verhouding te bereiken.
het gevolg van xtreem vlakken is dat je bijna verplicht bent octane boost toe te voegen om het gasmengsel stabiel te houden bij de nieuwe verhoogde compressie.
plus er is ook nog zoiets als het berekenen van compressie verhoudingen ongecorrigeerd en gecorrigeerd.
is het een beetje te snappen?
mark
squishband is de vorm van de ruimte die overblijft bij top dead center oftewel zuiger inhoogste stand.
deze moet van smal (buitenkant) naar breed (hoog) gaan, dus alle gassen moeten naar het midden van de verbrandingskamer worden gedrukt.
de vorm van de bovenkant van sommige zuigers zijn niet gelijk aan de vorm van de squishrand van de cyl.kop.
als deze "zomaar" gevlakt wordt kan het gebeuren dat er een ruimte blijft tussen de zuigerrand en de cyl.kop. hier wordt mengsel zoveel samengedrukt dat het niet naar het centrale gedeelte van de verbrandingskamer wordt gedrukt, als dit mengsel wordt onstoken door de rest van het gasmengsel onstaat er hier detonatie en het gevolg is dat je bovenste zuigerveer en het bovengelegen alu gedeelte van de zuiger wegdetoneren en de boel loopt helemaal naar de klote.
je kunt dit meten door je cyl kop te verwijderen en aan de zijkant van de verbrandingskamer aan weerszijden een stukje kneedbare klei doen alleen aan de kanten boven de pistonpen.
spuit daarne de kop van de zuiger in met siliconenspray, monteer de cylkop met koppakking en draai kopbouten aan (niet supervast.)
kick daarna de motor een keer over en demonteer cyl.kop en meet de kneedklei, het moet van buiten naar binnen oplopen in dikte, indien niet zo is squish verkeerd en zullen er problemen onstaan.
in dit geval 1 of meer xtra cyl. voetpakkingen monteren, waarbij de gewenste compressie winst weer teniet wordt gedaan.
kortom, soms heeft het totaal geen zin om enorme of maximale compr. verhouding te bereiken.
het gevolg van xtreem vlakken is dat je bijna verplicht bent octane boost toe te voegen om het gasmengsel stabiel te houden bij de nieuwe verhoogde compressie.
plus er is ook nog zoiets als het berekenen van compressie verhoudingen ongecorrigeerd en gecorrigeerd.
is het een beetje te snappen?
mark
iets compressie verhogen is goed, daarna onsteking vervroegen helpt ook.
maar het blijft 195 cc luchtgekoeld, vlakke stukken best snel, maar wanneer het mul wordt trekt ie hem er niet vlot door vanaf 3 e versnelling en hoger.
zelf ook gehad en opgevoerd, maar het blijven kleine stappen bij een blaster.
quad met grotere inhoud is meer aan te bevelen.
vraag blijft of het zinvol is, waar rijdt men ermee, ja op de vlakke baan is een raptor sneller dan een blaster, maar op een mx parcours is het toch heel wat anders, dan doet een blaster vaak niet echt onder voor de raptor.
ik rij zelf met een 500 cc 2takt honda quad, maar die overkill aan pk's komen er op een circuit niet echt uit ten opzichte van een noem maar blaster/warrior/ etc. als er een recht stuk is, dan laat ik ze allemaal achter me, maar verder ook niet hoor.
mark
maar het blijft 195 cc luchtgekoeld, vlakke stukken best snel, maar wanneer het mul wordt trekt ie hem er niet vlot door vanaf 3 e versnelling en hoger.
zelf ook gehad en opgevoerd, maar het blijven kleine stappen bij een blaster.
quad met grotere inhoud is meer aan te bevelen.
vraag blijft of het zinvol is, waar rijdt men ermee, ja op de vlakke baan is een raptor sneller dan een blaster, maar op een mx parcours is het toch heel wat anders, dan doet een blaster vaak niet echt onder voor de raptor.
ik rij zelf met een 500 cc 2takt honda quad, maar die overkill aan pk's komen er op een circuit niet echt uit ten opzichte van een noem maar blaster/warrior/ etc. als er een recht stuk is, dan laat ik ze allemaal achter me, maar verder ook niet hoor.
mark
teun gaat alleen op zaterdag, ik aan de andere kant wil dadelijk vertrekken maar moet weer een uur later vertrekken omdat el timbo spullen van teun hier komt halen....mark schreef:nou, dat weet ik nog niet zozeker. als ik hem verkoop dan benader ik je nog wel, maar als je de honda in de tussentijd kan verkopen, altijd doen.
moet jij trouwens niet ergens in een kroeg zuipen en zo?????
mark
![Razz :P](./images/smilies/icon_tong.gif)
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us