Pagina 2 van 2

Geplaatst: vr 11 mei, 2007 18:28
door Teunie
kimBE schreef:die 2000 km zie ik wel nie zitten hoor,
daar zit ik bijna maandelijks aan :?
Als je zoveel km rijdt ben je gek om dit met een quad te willen doen.
Dan gaat het plezier er vlug af.

Woon-werk met een quad dan moet je denken aan een 40km per dag ofzo. Dat is nog goed te doen.

Natuurlijk persoonlijk he!

Geplaatst: vr 11 mei, 2007 18:55
door kimBE
voor een moto hebt ge hier in dit apenland een apart rijbewijs nodig :x
En ik ben resoluut tegen het princiepe da ge 2 keer uw rijbewijs moet behalen (= betalen) voor hetzelfde.
Want tenslotte zijn de regels voor een auto en een moto dezelfde op de openbare weg.
De praktijk is met een moto helemaal anders,maar ik heb 3 jaar gecrossed met nen 250 cc opt parcour dus ik kan van mezelf zeggen dat ik best goed met de moto overweg kan,dus die praktijklessen heb ik nie nodig vind ik voor mezelf.
En om nog eens een klein 1000 € tegen een moto rijbewijs aan te gooien vind ik echt een beetje overdreven,vandaar de keuze voor een quad.

Ik rij nu met een mito 125 cc (geschikt voor rijbewijs B :p ) en heb toch al dikwijls geluk gehad op m'n 2 wielen,vandaar de keuze om iets op 4 wielen aan te schaffen,veel stabieler bij gladde wegen en noodstoppen.


Vandaag nog eens geinformeerd en heb te horen gekregen dat de onderhoudskosten +- op 200 € liggen/ 5000 km.
dit valt me toch wel tegen :shock:

Geplaatst: vr 11 mei, 2007 19:04
door Teunie
Je kunt dus 25 000km rijden voor de kosten van je motorijbewijs :idea: :D

Onderhoud is trouwens goedkoper als je het zelf doet.

2liter olie = € 25
1oliefilter = € 5

En je kunt er weer een 2000 km tegenaan!

Geplaatst: vr 11 mei, 2007 20:43
door cobby
En wat dacht je hier van? :idea:
Mischien nog geldig

Uw gratis motorrijbewijs dankzij Suzuki!
auteur: dirtrider
category: Algemeen nieuws
30.03.2006

U leest dit goed, het klinkt te gek voor woorden maar inderdaad, Suzuki betaalt uw motorrijbewijs als u een 2006 Suzuki 125cc tot en met 650cc koopt!

Goed nieuws voor de off-road fans

Wie geen motorrijbewijs heeft maar toch droomt van een motor, zij het nu off-road of een perfecte straatmotor mag Suzuki dankbaar zijn.
Zij lanceren namelijk een unieke actie: wie een Suzuki model 2006 koopt van minstens 125cc en maxuimum 650cc (de GSF 650 N/S ABS Bandit valt hier ook onder!) krijgt kans om 'for free', 'gratis', 'gratuit' zijn motorrijbewijs te halen.

U moet er uiteraard wel iets voor doen, maar Suzuki betaalt het theoretisch examen, de rijopleiding en de kost van het praktijkexamen terug (goed voor zo een € 410).

De perfecte kans dus om uw motorrijbewijs te halen en als we dan toch eerlijk zijn om een DR-Z 400 of een RM-Z 450 E of Supermotard aan de haak te slaan!

Dank u Suzuki!
http://www.motor-europe.com/newsarticle ... .php?id=40



T'is maar een gedacht he, ik weet niet of ze het nog doen :afgestudeerd:

Geplaatst: za 12 mei, 2007 17:17
door kimBE
bedankt voor je tip hoor :wink: Maar zoek toch iets op 4 wielen qua baanvastheid bij regenweer enzo.
Ik moet er wel dagelijks mee gaan werken (10 km heen en 10 km terug),en met de moto is het soms gevaarlijk als het gevroren heeft vind ik.

Ik heb even een sommetje gemaakt :

Ik ga ervanuit dat ik 1000 km/ maand doe,dus 12 000 km/jaar.

onderhoudskosten : 200€ / 5000 km => 480 €/jaar = 40 €/maand
benzine : 8l/100km aan 1000 km/maand => 80l * 1,3 € = 104 €/maand.

totale kostprijs : 144 € / maand aan onderhoud en benzine.


Nu vraag ik me af of de raptor 350 ook zoveel verbruikt?
Misschien dat ik wel voor een iets lichtere versie zou gaan dan,hoeft niet per se yamaha te zijn,suzuki,kawa,honda,... mag ook :)
Maar zijn deze niet meer voor te crossen ipc op de baan?En gaan deze kleinere blokjes even lang mee dan een groter blok zoals de 700 cc ?

Geplaatst: za 12 mei, 2007 17:47
door Twan #33
Of het nu een honda een suzuki of van mijn part een w-tec is ze hebben allemaal hun onderhoud nodig.

Over de motor; je kunt op 2 manieren denken, Ik koop een lichte motor en verbruik zo "minder" benzine en moet op de weg constant vol gas en toeren draaien en verbruik hierdoor meer benzine. Of ik koop een wat zwaardere motor die op de weg op half toeren draait en evenveel ofzelfs minder verbruikt dan met de lichtere motor. Plus als voordeel dat er ook nog eens minder slijtage is omdat de motor niet de hele tijd zoveel kracht moet leveren.

Maar hoe je het wend of keerd onhoud heb je toch.

Geplaatst: zo 13 mei, 2007 09:47
door vanpee jelle
Koop gewoon die 700 en verander direct de tandwielverhouding zo dat hij rustiger draait =minder verbruik en minder slijtage van de motor. En daarbij heeft de 700 nog genoeg power over om eens stevig door te trekken. Als je moet maken dat je weg komt daar heeft die geen problemen mee ik zelf rij met een 660 met een andere tandwielverhouding en ik trek hem nog steeds omhoog. Een goede verhouding is 15 vooraan en 36 achteraan is een groot verschil op gebied van toeren.

Geplaatst: zo 13 mei, 2007 12:31
door Teunie
De Raptor 700 is het meest gunstige kwa verbruik.
Als we met 7 quads gaan rijden verbruikt mijn Raptor het minste.
Dit komt door de injectie.

Met de juiste tandwielverhouding denk ik dat je nog veel zuiniger kunt rijden dan 8l op 100km.
Dit is natuurlijk afhankelijk van de manier waarop je aan het gas gaat hangen.
Bovendien kun je met een PowerCommander de injectie bijstellen zodat hij beter is afgesteld.
En dan super 98 tanken, hier loopt hij ook zuiniger op.

Ik vind nog steeds dat je de onderhoudskosten te hoog inschat.
Olie vervangen moet je gewoon lekker zelf doen.

Geplaatst: zo 13 mei, 2007 12:44
door KrisZ400
Teunie schreef:De Raptor 700 is het meest gunstige kwa verbruik.
Als we met 7 quads gaan rijden verbruikt mijn Raptor het minste.
Dit komt door de injectie.

Met de juiste tandwielverhouding denk ik dat je nog veel zuiniger kunt rijden dan 8l op 100km.
Dit is natuurlijk afhankelijk van de manier waarop je aan het gas gaat hangen.
Bovendien kun je met een PowerCommander de injectie bijstellen zodat hij beter is afgesteld.
En dan super 98 tanken, hier loopt hij ook zuiniger op.

Ik vind nog steeds dat je de onderhoudskosten te hoog inschat.
Olie vervangen moet je gewoon lekker zelf doen.
Teunie, als we een ritje gaan maken rijd ik aan 5 liter op 100km hoor :D

Geplaatst: zo 13 mei, 2007 12:57
door Teunie
Ja, maar ik moet altijd nog minder tanken dan jou :knikduim:

Geplaatst: zo 13 mei, 2007 13:36
door FLIPmode
Teunie schreef:Ja, maar ik moet altijd nog minder tanken dan jou :knikduim:
misschien door de grotere tank ? :lol:
:wink:

Geplaatst: zo 13 mei, 2007 13:53
door Teunie
Hahaha wiseguy :draailach:
Het wordt tijd weer een kaasplankje te gaan eten :knikduim:

Geplaatst: zo 13 mei, 2007 14:01
door FLIPmode
@ Teun : on-topic-> van dat zuinige heb je gelijk (is altijd zo met injectie, behalve de Carisma gdi(soort van commonrail benzine))
off-topic-> ik hoor het nog wel (cholesterol is trug in orde :knikduim: )