Pagina 2 van 3
Geplaatst: di 27 mei, 2003 21:01
door Teunie
Breekt niet. No way.
Geplaatst: di 27 mei, 2003 21:56
door elsinore
als je de ketting beetpakt achterop het achtertandwiel en je kunt hem meer dan de helft van de tanden trekken is ie versleten, de rek is tegen het maximale aan! als de ketting breekt bij volgas in 3 versn. en hij schiet dubbel tussen je voortandwiel, heb je absoluut schade aan je carter/koppelingsas en onstekingsdeksel.
succes,
mark
motocross kettingen van goede kwaliteit zijn voorgerekt en hebben minder naspannen nodig.
overigens zijn wheelies en veel kettingvet "killers" voor kettingen.
500 cc motoren ook trouwens.
Geplaatst: di 27 mei, 2003 22:05
door Ralph
Moet ik m'n ketting nou invetten of niet?
Geplaatst: di 27 mei, 2003 22:19
door elsinore
nou, eigenlijk niet, is onze ervaring.
voordeel van vet en olie is goede smering, maar het trekt zoveel vuil als zand aan, en dat slijt een ketting als een jekko!
Ronnieb en ik rijden de laatste tijd met droge ketting als probeersel en we hoeven minder te spannen.
en op onze tandwielen komt "wat" meer dan 20 pk's te staan.
mark
Geplaatst: di 27 mei, 2003 22:33
door Teunie
Dit is absoluut de eerste keer dat ik hoor dat een ketting niet gesmeerd moet worden......stof tot discussiëren dus...
![Heel Blij :D](./images/smilies/icon_lach.gif)
Geplaatst: di 27 mei, 2003 23:08
door Ralph
Mijn ketting was niet heel erg vettig toen ik m'n quad kocht en ik heb er ook nooit meer olie op gesmeerd. Ik had er bij m'n brommer ook altijd allemaal vieze troep aan hangen. Allemaal vettig zand en grond. Vandaar dat ik het ook niet meer doe. Maar er beginnen zich wel kleine roestplekjes op m'n ketting voor te doen.
Geplaatst: di 27 mei, 2003 23:40
door Rik350
Wd 40 smeert en is droog anders grafietpoeder gebruiken dan smeer je toch en plakt er geen zand aan je ketting Ik doe meestal na het afspuiten ff wd40 op de ketting en andere roestgevoelige delen ben je weer klaar
Dat het niet de slimste manier is weet ik ook wel maar als je een nieuwe ketting hebt moet je em ook zo inkorten. En Al laatste redmiddel kan het best.
Je hebt inderdaad schade van je ketting als ie breekt een kennis van mij heeft zelfs zijn enkel verbrijzeld op de motor toen zijn ketting brak en bij mij is er een keer een hoekje van mijn carter gebroken toen ie er alleen achter afliep en dubbel klapte op de speling die daardoor ontstond.
dus tart het lot niet. E ninvesteer tijdig in een nieuwe zeg ik.
Geplaatst: wo 28 mei, 2003 06:22
door Hanzie
ik spuit m'n ketting altijd in met kettingsmeer, gewoon ff met spuitbus over en hij is weer goed voor een dikke week, ligt er natuurlijk aan hoe dat je rijdt, maar het werkt perfect!
Geplaatst: wo 28 mei, 2003 10:37
door Daan
Als een ketting knapt, dan kan 'ie inderdaad je carter te barsten slaan. Lijkt me dan toch beter om tijdig in een nieuwe te investeren. Dan vallen de kosten een stuk lager uit.
Ik gebruik sinds een jaar een speciale kettingspray. Dat is een soort spuitwas (ik weet niet hoe ik het anders moet noemen) dat zich echt aan je ketting hecht. Hierdoor word er geen vet meer alle kanten opgeslingerd. Vuil hecht ook niet meer aan m'n ketting. Het kost wat meer, maar het smeert super en scheelt je ook poetswerk.
Geplaatst: wo 28 mei, 2003 14:49
door ronnieb
je ketting alleen smeren als je lange tijd niet rijd.
Geplaatst: ma 02 jun, 2003 10:16
door elsinore
wanneer je alleen hardpack rijdt en gras etc. is smeren ok!
wij rijden voornamelijk zandbanen.
uit eigen ervaring is gebleken dat wanneer ik de ketting gesmeerd had voor het rijden, de ketting meer is gaan hangen na de rit. (spannen dus!)
zand en stof kleven aan de ketting met versnelde slijtage tot gevolg.
we rijden nu al een tijdje met een "droge"ketting en nu heeft de ketting nauwelijks naspanning nodig.
na het rijden met een staalborstel de tandwielen schoonmaken en klaar.
mark
Geplaatst: ma 02 jun, 2003 10:23
door Daan
Goede tip, Mark.
Maar ik rijd bijvoorbeeld 70% zand en de rest harde ondergrond. Zou ik dan wel de ketting moeten smeren?
Geplaatst: ma 02 jun, 2003 10:31
door elsinore
Hoi Daan,
probeer het zelf maar eens, ketting smeren wanneer je eens keer flink gaat "mx en" (crossen) en kijk maar naar de spanning van de ketting aan het eind van de dag.
volgende keer ketting niet vetten,(eventueel overtollig vet verwijderen) en nu hetzelfde "ritje"doen. je zult zien dat hij minder doorhangt dan de vorige keer.
ik rijd zelf een opgevoerde Yamaha blaster met een regina gold ketting (geen o-ring) mx versie. die zijn voorgerekt en van een betere staalsoort dan gewone o-ring kettingen.
behoorlijk tevreden.
![Heel Blij :D](./images/smilies/icon_lach.gif)
mark
Geplaatst: di 10 jun, 2003 12:15
door ronnieb
He mark opgevoerd ?Dat is zachtjes uitgedrukt.
Jou blaster heet niet voor niks BRUTUS.
Geplaatst: di 10 jun, 2003 16:16
door Hanzie
mark en ronnieb, zouden jullie foto's kunnen posten op mij site?
jullie moeten dan ff lid worden, maar dat is 2seconden! als jullie dat willen doen aub, ik zou jullie blasters wel willen zien!!!
http://www.quadlife.tk dan afbeeldingen en dan nieuw album maken en dan weet je het wel...