Geen probleem Minyi, kun je ook niet echt zien op de foto's. Werkt best wel fijn alleen vind ik dat je de ketting niet altijd goed kunt spannen op deze manier. Als de ketting net iets te lang is of nog niet genoeg gerekt is kun je geen schakel ertussenuit halen want dan is die te kort. En goed gespannen krijg je hem ook niet, daar is die dan weer te lang voor. Nu heb ik wel een manier gevonden om hem wel goed gespannen te krijgen maar heb je veel meer werk aan dan nodig zou moeten zijn.
En weer bedankt allemaal, vind het echt geweldig al de positieve reacties hier.
@Ardjuh:
Zal helaas nog wel even duren ja voordat ze echt beschikbaar zijn. En dan is het nog de vraag of je ze wel als particulier kunt kopen. Dat met condensators is ook wel interessant maar ik heb het idee dat de ontwikkelingen van de accu's toch net wat sneller gaan dan met de condensators. Ik hoop natuurlijk dat het ze lukt om te verbeteren want met opladen is het inderdaad ideaal. En het weegt ook allemaal veel minder dan accu's. Maarja ik ben eigenlijk al wel tevreden met deze accu's. Het kan er alleen maar beter op worden nu.
De motor zelf zou stroom terug kunnen winnen bij afremmen, alleen is de controller hiervoor niet geschikt. Maar zoiezo kun je bij een DC motor niet zoveel stroom terug winnen als bij een AC motor die in de OEM elektrische auto's worden gebruikt. Vind het dus niet zo heel erg dat het niet kan. Enige nadeel is wel dat de remblokjes wat vaker vervangen moeten worden dan normaal.
En het is tijd voor een nieuwe update.
De afgelopen dagen bezig geweest om alle accu's op elkaar aan te sluiten. Ging allemaal goed, had al extra voor de veiligheid al het gereedschap geïsoleerd met tape. Voor de rest gewoon goed blijven nadenken wat je doet.
Maar dat is nog niet alles, ben ook meteen begonnen aan het BMS (Battery Management System).
Eerst alle draden precies op maat gemaakt.
Daarna ze allemaal op de accu's aangesloten en onderling verbonden. Dacht dat het veel werk zou zijn maar het viel best mee. Eerste keer dat eens iets minder lang duurt dan verwacht, normaal duurt het altijd langer. Ook tussen alle behuizingen zijn ze al verbonden, dit was nog het lastigste aangezien ik bij een gedeelte 4 draden door die spiraalslang moest duwen. De maat die ik gebruikt heb is eigenlijk maar voor 3 draden. Maar het is toch ook allemaal goed gelukt.
Ziet er nog best mooi uit ook. De groene ledjes geven aan dat ze goed zijn aangesloten en dat de accu's op het juiste niveau zitten.
Ook in het donker ziet het wel leuk uit met al die ledjes.
Wel jammer dat je er niks meer van ziet als de behuizingen dicht zijn.
De gashendel heb ik nu ook aangesloten. Heb hier 2 weerstanden bij gebruikt en een extra draad, zijn ook weer voor het BMS. Deze zorgen ervoor dat er niet veel vermogen meer beschikbaar is zodra de accu's beneden een bepaald niveau komen. Zo rij je de accu's niet meteen kapot en kun je de quad toch nog veilig langs de kant van de weg zetten.
Heb ook alle zekeringen al geplaatst voor het 12V systeem te kunnen testen. Ondertussen wel al eentje kapot gegaan en vervangen, schijnbaar hadden de contactors toch iets meer stroom nodig.
En ik kan alvast zeggen dat het 12V systeem perfect werkt. Hoefde maar een kleine aanpassing te maken bij een relais, voor de rest lijkt alles goed. Heb alleen een vaag probleem waarbij er soms geen vermogen van de controller naar de motor gaat als ik de motor achteruit laat draaien en daarna weer vooruit. Kan zijn dat er gewoon te weinig spanning was aangezien ik alles even op een 12V accu had aangesloten. Morgen weer de kabels naar de controller aansluiten dan kan ik het proberen met bijna 80V, kijken of het dan wel goed werkt.