Pagina 2 van 17

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: zo 11 jan, 2015 11:58
door Ardjuh
Was vorig jaar een bericht dat ze wat verder waren met nieuwe ontwikkelingen met batterijen. Maar dat gaat nog wel een 2-3 jaar duren voordat dat betaalbaar word. Ook zijn ze nog altijd bezig met condensators te verbeteren, dat is interessanter.. dan word de laad tijd beperkt door de zekering bij je laad punt. :D

Kan die ook stroom terug winnen als je af remt op de motor?

Ben benieuwd hoe het gaat rijden, optrekken moet wel vrij rap kunnen gaan :D

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: zo 11 jan, 2015 15:40
door Haagje
Super project! ben benieuwd naar het resultaat en hoeveel kms je er straks echt mee kunt rijden.

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: ma 12 jan, 2015 00:03
door Firehuntah
Geen probleem Minyi, kun je ook niet echt zien op de foto's. Werkt best wel fijn alleen vind ik dat je de ketting niet altijd goed kunt spannen op deze manier. Als de ketting net iets te lang is of nog niet genoeg gerekt is kun je geen schakel ertussenuit halen want dan is die te kort. En goed gespannen krijg je hem ook niet, daar is die dan weer te lang voor. Nu heb ik wel een manier gevonden om hem wel goed gespannen te krijgen maar heb je veel meer werk aan dan nodig zou moeten zijn.

En weer bedankt allemaal, vind het echt geweldig al de positieve reacties hier. :)

@Ardjuh:
Zal helaas nog wel even duren ja voordat ze echt beschikbaar zijn. En dan is het nog de vraag of je ze wel als particulier kunt kopen. Dat met condensators is ook wel interessant maar ik heb het idee dat de ontwikkelingen van de accu's toch net wat sneller gaan dan met de condensators. Ik hoop natuurlijk dat het ze lukt om te verbeteren want met opladen is het inderdaad ideaal. En het weegt ook allemaal veel minder dan accu's. Maarja ik ben eigenlijk al wel tevreden met deze accu's. Het kan er alleen maar beter op worden nu.
De motor zelf zou stroom terug kunnen winnen bij afremmen, alleen is de controller hiervoor niet geschikt. Maar zoiezo kun je bij een DC motor niet zoveel stroom terug winnen als bij een AC motor die in de OEM elektrische auto's worden gebruikt. Vind het dus niet zo heel erg dat het niet kan. Enige nadeel is wel dat de remblokjes wat vaker vervangen moeten worden dan normaal.



En het is tijd voor een nieuwe update. :mrgreen:

De afgelopen dagen bezig geweest om alle accu's op elkaar aan te sluiten. Ging allemaal goed, had al extra voor de veiligheid al het gereedschap geïsoleerd met tape. Voor de rest gewoon goed blijven nadenken wat je doet. ;)

Afbeelding

Maar dat is nog niet alles, ben ook meteen begonnen aan het BMS (Battery Management System).

Afbeelding

Eerst alle draden precies op maat gemaakt.

Afbeelding

Daarna ze allemaal op de accu's aangesloten en onderling verbonden. Dacht dat het veel werk zou zijn maar het viel best mee. Eerste keer dat eens iets minder lang duurt dan verwacht, normaal duurt het altijd langer. Ook tussen alle behuizingen zijn ze al verbonden, dit was nog het lastigste aangezien ik bij een gedeelte 4 draden door die spiraalslang moest duwen. De maat die ik gebruikt heb is eigenlijk maar voor 3 draden. Maar het is toch ook allemaal goed gelukt.

Afbeelding

Ziet er nog best mooi uit ook. De groene ledjes geven aan dat ze goed zijn aangesloten en dat de accu's op het juiste niveau zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Ook in het donker ziet het wel leuk uit met al die ledjes. :mrgreen: Wel jammer dat je er niks meer van ziet als de behuizingen dicht zijn.

Afbeelding

De gashendel heb ik nu ook aangesloten. Heb hier 2 weerstanden bij gebruikt en een extra draad, zijn ook weer voor het BMS. Deze zorgen ervoor dat er niet veel vermogen meer beschikbaar is zodra de accu's beneden een bepaald niveau komen. Zo rij je de accu's niet meteen kapot en kun je de quad toch nog veilig langs de kant van de weg zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Heb ook alle zekeringen al geplaatst voor het 12V systeem te kunnen testen. Ondertussen wel al eentje kapot gegaan en vervangen, schijnbaar hadden de contactors toch iets meer stroom nodig.

Afbeelding

En ik kan alvast zeggen dat het 12V systeem perfect werkt. Hoefde maar een kleine aanpassing te maken bij een relais, voor de rest lijkt alles goed. Heb alleen een vaag probleem waarbij er soms geen vermogen van de controller naar de motor gaat als ik de motor achteruit laat draaien en daarna weer vooruit. Kan zijn dat er gewoon te weinig spanning was aangezien ik alles even op een 12V accu had aangesloten. Morgen weer de kabels naar de controller aansluiten dan kan ik het proberen met bijna 80V, kijken of het dan wel goed werkt.

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: ma 12 jan, 2015 01:27
door Minyi
Over die condensators; in het oostblok gebruiken ze al condensators in tanks die dicht bij het volume van lithium accu's komen.
Maar laten we weer back on topic gaan.

Ziet er goed uit. Doet me goed om te zien dat je alles goed voorbereid doet en niet zoals sommigen maar wat gaat knooien om maar te zien of het wat doet.

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: ma 12 jan, 2015 06:16
door Partagas
''Falen in het voorbereiden is voorbereiden in het falen”
Dit gaat voor Robbie zeker niet op :afgestudeerd:

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: ma 12 jan, 2015 17:11
door sjmallie94
zeer mooi project :applaus:

Mooie afwerking en kosten worden niet bespaard als ik zie wat je hebt laten frezen :shock:
Waar heb je het eigenlijk laten frezen, ben wel benieuwt naar.

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: ma 12 jan, 2015 21:36
door PimSmeets
Wat een mooi project!

Keep up the good work!!!!!

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: ma 12 jan, 2015 23:59
door Firehuntah
Alweer bedankt allemaal. :mrgreen:

@Minyi:
Tja ik ben er al iets meer dan 2 jaar mee bezig, ga dus niet nu met de laatste paar dingen nog wat zitten prutsen. :D Maar het was op het begin ook niet de bedoeling dat het zo zou gaan worden, was eigenlijk meer zoals je zegt iets om te proberen of het zou werken. Maar het bleek toch wel een hele leuke nieuwe hobby te zijn dus wou het toch ook maar meteen goed doen.

@Partagas:
Dat is een mooi gezegde, voorbereiding is inderdaad alles. Zonder voorbereiding was dit project echt nooit gelukt. Ofja gelukt, ik ben er nog net niet. :)

@sjmallie94:
Het frezen was niet echt goedkoop nee maar elke keer dat ik het resultaat zag wist ik wel zeker dat het het waard was. De motorplaat heeft me op het begin bijna niks gekost, een vriend heeft me hier toen mee geholpen. Alle andere aluminium delen heb ik ergens anders laten maken. Mag geen reclame maken hier denk ik dus zal je zometeen wel een pb sturen.



Het probleem dat ik gister had met geen vermogen naar de motor bij vooruit is al opgelost. De controller had gewoon net wat meer spanning nodig, de 12V accu was niet genoeg. Heb vandaag het hele accupakket op de controller aangesloten en weer eens geprobeerd. De motor krijgt nu altijd vermogen, bij vooruit en achteruit. Voor de rest ook geen problemen meer gehad, alles werkt nu perfect.

Afbeelding

Aangezien er nu bijna 80V aanwezig was heb ik de controller even opnieuw ingesteld om toch even te kijken hoeveel vermogen er nou uit de motor komt. Weer even met de wielen van de grond af getest en ik was heel erg verrast. Had nog maar 1/8e van het beschikbare vermogen maar kon al heel goed voelen hoeveel kracht de motor heeft. Met meer vermogen doe ik niet meer testen met de wielen van de grond af, dit gaat gebeuren tijdens de testrit binnenkort. De komende dagen zal ik alles klaar gaan maken hiervoor. Gaat dus erg spannend worden. :)

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: di 13 jan, 2015 05:54
door mafdaf
Wat ziet dat er gaaf uit man!!! Maarre, is het nu straks een dafje die net zo hard achteruit gaat als vooruit?? :crossercool:

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: di 13 jan, 2015 23:38
door Firehuntah
Bedankt. :) Dat is mogelijk ja, kan in de controller instellen hoeveel vermogen die achteruit krijgt. Maar ik zal gewoon verstandig zijn en laat het op laag vermogen staan. ;)

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: wo 14 jan, 2015 17:07
door sjmallie94
Hier mag je gewoon de naam vermelden hoor, hoef je niet extra pb voor te sturen.

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: wo 14 jan, 2015 23:09
door Firehuntah
Oops, was het ook helemaal vergeten. :roll: Heb alles behalve de motorplaat bij Geraets Metaalbewerking in Neer laten frezen. Zijn best goedkoop voor enkelstuks en leveren erg goed werk. :) Zijn 2 broers met hun eigen bedrijf, hebben er erg veel verstand van en denken ook graag met je mee. Is mijn vaste adres nu voor als ik weer eens iets moet laten frezen.

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: do 15 jan, 2015 22:47
door sjmallie94
aha, ja die ken ik, zit zelf ook in die wereld. Doe zelf cnc draaien met aangedreven gereedschap, vandaar dat me dat wel interesseerde, kan me ook al voorstellen wat je ongeveer hebt moeten betalen er voor :D

Zelf zou ik het hebben laten uit laseren, komt toch niet zo nauwkeurig, en met laser gaat dat ook zeer goed, vooral omdat je het erna hebt laten spuiten, dan zie je er niks meer van helaas.


Waar kom je ergens vandaan uit limburg ? wil wel eens komen kijken als dat mogelijk is en beetje in de buurt is, vind dit wel zeer interessant om eens van dichtbij te kunnen zien. :bier:

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: vr 16 jan, 2015 00:01
door Firehuntah
Zeiden ze daar ook ja dat laseren wel mogelijk zou zijn. Maar de motorplaat was al gefreesd en vond dat zo mooi uit zien dat ik de rest toch ook maar heb laten frezen. Met het spuiten wist ik ook niet helemaal of dat wel wat zou worden. Maar ik vind het wel een mooi geheel met het frame nu, het springt er toch nog altijd uit. :) Heb al een heel aantal verschillende kleuren/elementen op de quad dus wou het niet echt blank laten.

Woon in Midden-Limburg, in de buurt van Echt. Je mag zeker eens komen kijken maar na morgen is er niet zo heel veel meer aan te zien ben ik bang. Ga dan alle behuizingen dicht maken dus de accu's zie je dan in ieder geval niet meer. ;)


En weer even een nieuwe update. :)

Heb nu alle verbindingen op de controller en motor afgeschermd, moet zo veilig genoeg zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Ook maar meteen het laatste deel van de behuizing op de controller gezet. Ziet er niet heel mooi uit maar voorlopig zal het toch even zo moeten blijven. Is belangrijk voor de keuring bij de RDW.

Afbeelding

Daarna alvast de verlichting en kentekenhouder bevestigd. Past allemaal maar net met de behuizing van de controller.

Afbeelding

Had een hele tijd geleden de laadkabel al gemaakt maar heb hier toen een andere stekker voor moeten halen. Deze had ik nog niet erop gezet dus dat is nu ook gebeurd. Is niet geschikt voor bij een laadpaal, daar ga ik toch geen gebruik van maken. Gewoon via een stopcontact in huis opladen.

Afbeelding

Afbeelding

Nog wat meer goed nieuws, de eerste keer het accupakket opladen ging ook perfect. De accu's waren nog bijna vol dus had niet lang nodig. Het BMS schakelt de lader ook uit wanneer het nodig is dus ook daar geen problemen mee. Enige wat niet werkt is een knopje dat ik wou gebruiken voor het laadproces in gang te zetten en weer te kunnen stoppen. Moet alleen nog een extra relais tussen komen dus dat is ook zo opgelost.

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: ma 19 jan, 2015 18:28
door Firehuntah
Afgelopen dagen heb ik alle accu behuizingen dicht gemaakt en ze zitten nu ook vast op het frame. Ze kunnen echt nergens meer naartoe, is geen beweging in te krijgen. Heb voor de zekerheid toch ook nog maar wat kit tussen het rubber en de behuizingen gedaan zodat ze echt compleet waterdicht zijn. Ondanks alles wat dikker is geworden door de paar lagen lak die erop zitten past het gelukkig nog allemaal goed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu kon ik ook weer de voetsteunen, nerfbar en heelguards erop zetten.

Afbeelding

Daarna de netjes weer erin gespannen en de heelguards erop.

Afbeelding

Begint nu toch weer op een echte quad te lijken. Zo staat hij er nu bij.

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen nog het extra relais geplaatst. Het in- en uitschakelen van het laadproces werkt nu ook perfect.

Afbeelding

Het enige wat nu eigenlijk nog hoeft te gebeuren is de wielen uitlijnen en het zadel erop. Dan dan kan er eindelijk een testrit mee worden gemaakt. :) Denk dat dit zaterdag zal gebeuren als het weer een beetje meewerkt.